JVC laser projectoren plus NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

riwi

Hij vertelde dat de laser dimming de dynamische iris vervangt. Maar omdat jij schreef dat de iris op stand 0 stond was ik even verward.
Was dat "iris op stand 0" in de NZ9 of in de NZ7 ?

Kjelt

#826
Volgens de JVC nl site vergelijking hebben de 3 nieuwe laser projectoren allen dynamische laserdimming die je niet handmatig kunt veranderen behalve drie settings: Strong, gentle and off.
Daarnaast zit er nog een handmatig instelbare statische iris, ook wel diagragma genoemd in alle drie de projectoren (zie plaatje).
https://nl.jvc.com/compare/?cat=79&products=3801,3802,3803

Teejoo

#827
Quote from: riwi on November 22, 2021, 12:26:58
Hij vertelde dat de laser dimming de dynamische iris vervangt. Maar omdat jij schreef dat de iris op stand 0 stond was ik even verward.
Was dat "iris op stand 0" in de NZ9 of in de NZ7 ?
Dat was zoals Kjelt aangeeft de statische iris. Echt stom dat ik toen niet heb gevraagd te laten zien wat het effect was van de laserdimming op de verschillende standen. Schijnt wel goed te werken.


Teejoo

Zoals ik al eerder heb aangegeven is hecht ik veel waarde aan de iris. Daarom destijds de N7 gekocht, en nu de NZ8 omdat ik vanwege de laser de iris veel langer ver dicht kan zetten. En al helemaal als de mid laser stand evenveel geluid zou maken.

Dit is de eerste keer dat ik dit terug zie.

in terms of contrast, it is worth paying attention to how the projector reacts to closing the aperture system - at a value of "-7" and the maximum focal length, the contrast increased to 42800: 1, that is, almost doubled, and at " -15 "it was 70300: 1, that is, more than three times. Thus, even if you slightly "tighten" the aperture, it will give a visible effect in terms of increasing the black depth and native contrast, and in combination with laser dimming, which we will test later, this will allow you to get excellent results, primarily in dark scenes. , as we saw when looking at the test fragments.

Teejoo

#830

buckler

Nice...
Meer dan dubbel het contrast van de NX9, aardig wat meer licht , stiller en een 8k eShift X die echt visueel beter is.
En dan word er nog niet eens gesproken over 'rust in het beeld'
Keurig zou ik zeggen
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

De NX9 is ook gewoon een DIJK van een projector (100mm lens)... en ik weet dat er nog geen NZ8 (65mm lens) reviews te vinden zijn maar als ik nu moest beslissen tussen een NZ8 of een NX9 dan twijfelde ik voor geen moment en ging vol voor de NX9.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#833
Quote from: buckler on December  1, 2021, 21:55:03
De NX9 is ook gewoon een DIJK van een projector (100mm lens)... en ik weet dat er nog geen NZ8 (65mm lens) reviews te vinden zijn maar als ik nu moest beslissen tussen een NZ8 of een NX9 dan twijfelde ik voor geen moment en ging vol voor de NX9.
Waarom, gezien alles wat je over de NZ9 opsomt? Alleen vanwege de lens?

Die is zeker ook fantastisch, maar bedenkt dat de NZ8 verder in feite identiek is aan de NZ9.

Kjelt

Quote from: Teejoo on December  1, 2021, 22:31:32
Waarom, gezien alles wat je over de NZ9 opsomt? Alleen vanwege de lens?
Die is zeker ook fantastisch, maar bedenkt dat de NZ8 verder in feite identiek is aan de NZ9.
De NZ9 heeft ook 20% meer licht en een hoger contrast dan de NZ8.

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Ze hebben beiden in ieder geval genoeg reserve voor een gemiddeld scherm formaat en ook gunstig voor je contrast.

Quote from: Kjelt on December  1, 2021, 23:18:05
De NZ9 heeft ook 20% meer licht en een hoger contrast dan de NZ8.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

PascalP

Quote from: Teejoo on December  1, 2021, 19:52:50
En de lang verwachte review van Kris Deering: https://www.soundandvision.com/content/jvc-dla-nz9-8k-d-ila-projector-review

Hele goede review, goede resultaten wat mij betreft.
Ook out of the box een nette meting kwa CMS, kan Epson nog wat van leren :P  :devil:

En ook het noise level ga jij gelukkig van worden Teejoo ;)
HDR performance ook top en Kris merkt zelfs op dat het in sommige scenes wel erg dicht bij zijn Lumagen komt, enige 'echte' minpuntje wat ik kan bespeuren in de review is de scaling van de JVC met 1080i content, maar als je je bron laat scalen is dit al geen issue meer.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Quote from: vik on December  2, 2021, 07:58:43
Ze hebben beiden in ieder geval genoeg reserve voor een gemiddeld scherm formaat en ook gunstig voor je contrast.
Tja maar wie koopt er nou een NZ9 met een gemiddeld scherm formaat ?
Die lens gaat zich pas echt laten zien wat hij waard is bij >3m schermen.

buckler

Quote from: Kjelt on December  2, 2021, 09:31:53
Tja maar wie koopt er nou een NZ9 met een gemiddeld scherm formaat ?
Die lens gaat zich pas echt laten zien wat hij waard is bij >3m schermen.

Nou dat klopt niet helemaal hoor...
En de 100% lensshift natuurlijk, maar de Nx9 heeft die ook
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Quote from: Kjelt on December  2, 2021, 09:31:53
Tja maar wie koopt er nou een NZ9 met een gemiddeld scherm formaat ?
Die lens gaat zich pas echt laten zien wat hij waard is bij >3m schermen.
Dat bedoel ik. Die super lens ga je denk ik pas echt merken op grotere schermen. Bij mijn 230cm breed scherm zal dat niet het verschil zijn. Ik ga veel meer winnen omdat de laser qua helderheid langer constant is waardoor ik de iris dicht kan zetten. En dat belang zie je ook in alle reviews terugkomen. Daar zit de winst, en voor mij de reden om niet de NX9 te nemen. (Los van het verbeterde lichtpad en motion flow)

Teejoo

Quote from: PascalP on December  2, 2021, 09:26:00
Hele goede review, goede resultaten wat mij betreft.
Ook out of the box een nette meting kwa CMS, kan Epson nog wat van leren :P  :devil:

En ook het noise level ga jij gelukkig van worden Teejoo ;)
HDR performance ook top en Kris merkt zelfs op dat het in sommige scenes wel erg dicht bij zijn Lumagen komt, enige 'echte' minpuntje wat ik kan bespeuren in de review is de scaling van de JVC met 1080i content, maar als je je bron laat scalen is dit al geen issue meer.
Ik heb helemaal geen 1080i bronnen. 1080p blijkt juist wel weer echt verbeterd als je die Russische review ziet, en daar gaat het om lijkt me.

Teejoo

#842
Quote from: Kjelt on December  1, 2021, 23:18:05
De NZ9 heeft ook 20% meer licht en een hoger contrast dan de NZ8.
Buckler verkiest de NX9 boven de NZ8, niet de NZ9.

Uiteraard zou ik ook de NZ9 kiezen boven de NZ8, alleen zijn de meerkosten voor mijn schermgrootte wat moeilijk te verantwoorden.


Kjelt

Quote from: buckler on December  2, 2021, 09:37:44
En de 100% lensshift natuurlijk, maar de Nx9 heeft die ook
Lensshift wil je natuurlijk zo min mogelijk gebruiken bij welke projector dan ook.
Ik heb dit in de praktijk zonder dat ik het wist bij mijn VW270 zo overduidelijk gemerkt dat ik echt nooit meer lensshift wil gebruiken. Altijd door het hart van de lens projecteren dat is het punt waar de lens op beoordeeld wordt door de fabrikant.
De projector ophangen of neerzetten zoals in de manual op de 0% lensshift voorschriften staat, dan heb je meer kwaliteitswinst dan die NZ8 lens vs NZ9 lens.

papaleo

Quote from: Kjelt on December  2, 2021, 09:53:33
Lensshift wil je natuurlijk zo min mogelijk gebruiken bij welke projector dan ook.
Ik heb dit in de praktijk zonder dat ik het wist bij mijn VW270 zo overduidelijk gemerkt dat ik echt nooit meer lensshift wil gebruiken. Altijd door het hart van de lens projecteren dat is het punt waar de lens op beoordeeld wordt door de fabrikant.
De projector ophangen of neerzetten zoals in de manual op de 0% lensshift voorschriften staat, dan heb je meer kwaliteitswinst dan die NZ8 lens vs NZ9 lens.
Zó dan,dit wist ik niet!
Van keystone is mij wel bekend...
Zou dit dan ook te zien zijn bij een kleine shift of alleen bij extreem gebruik van de lensshift?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Quote from: papaleo on December  2, 2021, 09:58:10
Zó dan,dit wist ik niet!
Van keystone is mij wel bekend...
Zou dit dan ook te zien zijn bij een kleine shift of alleen bij extreem gebruik van de lensshift?
Bij een goede lens heb je wel degelijk een bepaalde range om te schiften zonder nadelige gevolgen, dat is net als bij alle lenzen het geval. Alleen bij de grotere lens schift kan dat idd nadelig worden.

Bij mij N7 heb ik bijvoorbeeld geen last. Bij de 10mm lens heb je hier dus echt wel extra voordeel door het grotere oppervlakte. Ik denk dat maar weinig mensen geen lens shift gebruiken.

HarrieA

Hoe los je dat dan op als pj aan het plafond hangt? Dan is het toch keuze uit keystone of lensshift?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teejoo

Quote from: HarrieA on December  2, 2021, 10:14:47
Hoe los je dat dan op als pj aan het plafond hangt? Dan is het toch keuze uit keystone of lensshift?

Gewoon lensshift

Robbo

Quote from: Kjelt on December  2, 2021, 09:31:53
Tja maar wie koopt er nou een NZ9 met een gemiddeld scherm formaat ?
Die lens gaat zich pas echt laten zien wat hij waard is bij >3m schermen.

Ik ben van een Sony VW1000 naar een VW760 gegaan en dan zie je wat een verschil in lens kwaliteit doet.
Niet in het voordeel van de VW760....
Ik projecteer op 240cm breed.

Kjelt

Quote from: papaleo on December  2, 2021, 09:58:10
Zou dit dan ook te zien zijn bij een kleine shift of alleen bij extreem gebruik van de lensshift?
Bij een kleine shift zal het meevallen.
Je kunt dit heel goed testen met de native 4k jpg file van "the quick brown fox". Voorbeeldje hieronder echte file is veel te groot om toe te voegen maar kun je overal op het internet wel vinden.
Check wel dat je echt de 4k versie hebt.

Ik kreeg bij een lensshift de tekst nooit overal 100% gestoken scherp. Er was altijd wel ergens een stukje net niet scherp.
Toen ben ik met de projector naar Werner gegaan en daar was het perfect. Verschil wel of geen lensshift. Dus je kunt het snel genoeg zien.
En inderdaad als je perse de projector helemaal bovenaan het plafond wilt hebben dan ontkom je er niet aan en hopelijk is het dan niet te storend.