Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ajbeefde

Quote from: Richi on October  1, 2022, 18:48:59
Sinds gisterenavond na het (wederom) beluisteren van TabCams set, droom ik over open baffle speakers, 6 kanaal eindversterkers en een miniDSP. Klote hobby.

:hehe: :D :headbanging:

Je kunt ook een keer tevreden zijn....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Richi

Quote from: ajbeefde on October  2, 2022, 09:28:10
Je kunt ook een keer tevreden zijn....  ;)
Waar staat dat ik niet tevreden ben?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

LS2

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Richi

Quote from: LS2 on October  2, 2022, 12:32:53
Geeft wel wat weg  :bigsmile:
Nee, was meer als een geintje bedoeld. Het kan altijd anders of beter of mooier of duurder. Maar gelukkig ben ik tegenwoordig wel heel tevreden met wat ik heb staan. Neemt niet weg dat het bij Douwe super klinkt nu. Als ik ooit een ruimte heb om dit neer te zetten plus de tijd om er hele dagen mee te knutselen (pensioen?) dan lijkt het me heerlijk om ermee bezig te zijn. Puur als tijdverdrijf.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Er is verder ook niets mis met het hebben van een wens of een droom  ;)
Dat wil idd niet zeggen dat je in het hier en nu niet tevreden zou zijn.

Quote from: Richi on October  2, 2022, 12:50:52
Nee, was meer als een geintje bedoeld. Het kan altijd anders of beter of mooier of duurder. Maar gelukkig ben ik tegenwoordig wel heel tevreden met wat ik heb staan. Neemt niet weg dat het bij Douwe super klinkt nu. Als ik ooit een ruimte heb om dit neer te zetten plus de tijd om er hele dagen mee te knutselen (pensioen?) dan lijkt het me heerlijk om ermee bezig te zijn. Puur als tijdverdrijf.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Gisteravond en vanmiddag eerst wat velen als  audiofiele muziek zien afgespeeld, de albums van Lady Blackbird en Dominique Fils-Aimé klinken altijd wel goed maar op niet al te hard niveau vind ik ze nu echt geweldig klinken. Met het zoeken op Tidal kwam ik ook het album "Birds of Prey, the Album" van de gelijknamige film tegen. Niks mooi opgenomen, slachtoffer van de Loudness War maar toch, waar de muziek je aanspreekt, best te genieten.

Kan het beter? Dat weet ik wel zeker maar of dat beter op alle fronten wordt weet ik nog moet. Heb nu veel rust, genoeg detail en een luidspreker die eerder in de ruimte meewerkt dan die vol laat lopen. Kortom, hier luistert een tevreden open baffle gebruiker.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

Hallo Tabcam, zeer mooie luidsprekers! Mijn eerste aanvaring met open baffle was tijdens een audioshow in Alkmaar in het AZ stadion met de Daudio luidsprekers en ondanks de beroerde ruimte was ik zeer onder de indruk van deze luidsprekers. In mijn eigen mancave luister ik regelmatig naar een set Magnepans (hebben ook geen kast). Ook een keer op het punt gestaan om een kleine set Spatial luidsprekers te kopen, maar omdat daar de tweeter zo laag zat leek het of een zanger op zijn knieën stond te zingen. Heb ze daarom niet meegenomen. Wel handig dat je de units kan afwisselen. Ga je nog eens experimenteren met AMT's voor het hoog? PS een wederzijdse M&G altijd voor in. Heb altijd lekkere biertjes in mijn cave  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Tabcam

Dank je, ben er tegenwoordig ook erg content mee. Dat met tweeters te laag/hoog heb ik ook meegemaakt, met de Joachim Gerhard Collection. Die zet ze altijd een beetje schuin naar boven voor een ik-kijk-naar-het-podium-gevoel. Komt voor mij onnatuurlijk over, meeste opnames zijn of op podium of in opnamestudio dus vrij recht van voren voor mijn gevoel.

Had zelf ook interesse in Spatial Audio maar op XFi speelde degene die de demo gaf op >90 dB en wilde ze niet zachter demonstreren :nopompom:. Tel daarbij op alleen vinyl en dus geen muziek kunnen aanvragen en ik was achterdochtig qua prestaties. Heb wel heel even geluisterd, maar was veel te hard voor de kleine ruinte :wacko:.

Ik heb wel aan een AMT gedacht maar de Bliesma is nog beter en veel kleiner dus gemakkelijk qua ruimte op de middenbaffle. Daarbij komt dat de onregelmatige verticale spreiding lastige dips in de FR kunnen veroorzaken. Maar als je er nog een paartje hebt liggen, een proefbaffle is zo gebouwd want als het goed is werkt de frees van het FabLab hier weer..

Wat betreft M&G, daar ben ik altijd wel voor in, stuur een PM dan plannen we wel waar en wanneer.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frank2

Was vandaag bij tabcam. Zijn set is voor mij nu zeer goed, had vaak opmerkingen  maar nu eigenlijk  niet, klonk gewoon goed. Rust, natuurlijk  geluid evenwichtig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Laan

Ik ga dinsdag eens horen. Ben benieuwd!
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Het was weer gezellig gisteren. Lekker muziek afgespeeld, zowel zonder als met beeld. Dat laatste via youtube. Net als de vorige keer bij Douwe viel me de grootsheid van dit systeem op. Hoe mooi stemmen in het midden staan, een gitaar b.v. plaatsheeft naast de luidspreker ipv erin en de fraaie gelaagdheid in diepte. De afstemming is flink veranderd sinds mijn vorige ervaring. Het laag is nu veel prominenter aanwezig en het hoog wat ronder en afstandelijker. Wat meer laidback. Echt fraai en onvermoeibaar! Wederom dank voor je gastvrijheid Douwe en welkom in mijn theater binnenkort :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Richi

Quote from: Laan on October 19, 2022, 22:29:39
Het was weer gezellig gisteren. Lekker muziek afgespeeld, zowel zonder als met beeld. Dat laatste via youtube. Net als de vorige keer bij Douwe viel me de grootsheid van dit systeem op. Hoe mooi stemmen in het midden staan, een gitaar b.v. plaatsheeft naast de luidspreker ipv erin en de fraaie gelaagdheid in diepte. De afstemming is flink veranderd sinds mijn vorige ervaring. Het laag is nu veel prominenter aanwezig en het hoog wat ronder en afstandelijker. Wat meer laidback. Echt fraai en onvermoeibaar! Wederom dank voor je gastvrijheid Douwe en welkom in mijn theater binnenkort :colgate:
Leuk om te lezen! Als Douwe weer op de been is (en ik ook, heb ff de griep), mag ik dan ook komen?Gaan we lekker luisteren, meten en ouwehoeren over hoe het allemaal nog beter kan.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: Richi on October 19, 2022, 22:58:16
Leuk om te lezen! Als Douwe weer op de been is (en ik ook, heb ff de griep), mag ik dan ook komen?Gaan we lekker luisteren, meten en ouwehoeren over hoe het allemaal nog beter kan.  :D
Dat is ook het plan. Ik loop onderhand weer na de kijkoperatie en ik hoop dat we ergens einde deze week of volgende week een afspraak kunnen maken. Ben überhaupt benieuwd hoe het nu klinkt met de Maestro en de Focals zal het heel anders klinken dan de Benchmarks en de Fynes.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Laat maar weten wanneer jullie weer voldoende gezond zijn! Van harte welkom :colgate: The beauty and the beast are waiting for you..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Richi

Man o man o man o man o man! Kanniewachten.  :thumbs-up:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Vanavond was ik bij Tabcam om zijn set weer eens te beluisteren. Dat was al even geleden en na alle positieve geluiden op het forum en van hem zelf was ik behoorlijk nieuwsgierig geworden.

Die speakers blijven imposant om te zien, wow.

Ik mocht meteen wat liedjes opzetten die ik zelf goed ken, zodat ik goed kon vergelijken. Dat was wel even wennen! Ik ben zelf een wat opener / meer aanwezig mid en mid-hoog gewend en moest echt ff wennen aan de sound. Het speelde heel 'mild' zoals ik het noemde. We hebben wat lopen klooien met dsp om iets meer presence te krijgen in het mid en hoog, maar dat leverde geen wereldschokkende verschillen op. Na een tijdje begon ik steeds meer aan het geluid te wennen en dat ook te waarderen. Het stond eigenlijk al heel goed afgestemd.

Met name het laag vind ik indrukwekkend. Retestrak en mooi vol, echt erg mooi. De set speelt breed waar de muziek het vraagt en laat ook qua informatie helemaal niks achter. Het geluid is wat vriendelijk(er) afgesteld dan ik vanuit huis gewend ben, maar die keuze snap ik erg goed gezien de harde ruimte. Op deze manier kan je lekker hard spelen en het irriteert nergens. Ik merkte ook dat ik steeds zin kreeg het volume nog wat verder open te gooien, een goed teken wat mij betreft!

Ik denk dat ik best moest wennen omdat je sommige nummers door en door kent van je eigen set en die hoor je dan opeens elders en dat klinkt dan toch anders. Zoals gezegd klinkt het midden en hoog bij mij echt anders, en daar zal voor een deel mijn single ended buizenversterker aan bijdragen, maar dat is niet zozeer een kwestie van goed of slecht maar meer van smaak. Ik denk dat ik toch echt een buizenfan ben. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat Tabcam het top op orde heeft. Misschien nog wat meer natuurlijkheid en openheid in het midden zien te creeren, maar verder zou ik zo geen tips weten. Echt een fijne set waar je heerlijk uren naar kan luisteren en dat is knap, gezien de best wel moeilijke ruimte waarin deze staat.

Ik vond het een leuke avond Tabcam, dank voor de gastvrijheid en de gezelligheid en de mooie geluiden!

Bart
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

#692
Dank je Bart! Het was ook al mijn bevinding dat jij anders luistert, zeker doordat jij veel dichter op de luidsprekers zit in vergelijking met hier. Het maakt zeker uit of je anderhalve of drieneneneenhalve meter van de luidsprekers af zit en daar heb ik de opstelling ook op aangepast.

Het is hier zeker niet ideaal met een harde ruimte en ja, de set is "ietswat" liever afgesteld. Siblance vind ik niet erg totdat ik het te vaak opmerk. Dan ben ik ook "lui" en heb ik liever één instelling waarmee ik alles af kan spelen. Het was ook leuk om te merken dat nadat we twee vrijwel gelijk instellingen hadden de siblance ervoor zorgde dat je na een tijdje op de vriendelijkere ingestelde instellingen bleven plakken.

Wat ik ook nog wil doen is goed meten want dat bevalt totnogtoe prima om de set op een hoger plan te krijgen. Helaas heeft mijn Scarlet Solo problemen, de loopbackmeting klopt gewoon niet. Aan de andere kant ga ik weinig veranderen zolang ik nog aan het revalideren ben qua knie (kan wel lopen maar echt steunen erop zoals met traplopen en knielen is nog pijnlijk) doe ik niet veel.

Ik ben sowieso al blij hoe het nu speelt. Vooral de rust, balans en diepte in het geluid bevalt me heel erg goed. Ik weet dat het realistischer kan maar wil niet teveel inleveren om alles te kunnen blijven afspelen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Quote from: brt on October 29, 2022, 00:34:57
Vanavond was ik bij Tabcam om zijn set weer eens te beluisteren. Dat was al even geleden en na alle positieve geluiden op het forum en van hem zelf was ik behoorlijk nieuwsgierig geworden.

Die speakers blijven imposant om te zien, wow.

Ik mocht meteen wat liedjes opzetten die ik zelf goed ken, zodat ik goed kon vergelijken. Dat was wel even wennen! Ik ben zelf een wat opener / meer aanwezig mid en mid-hoog gewend en moest echt ff wennen aan de sound. Het speelde heel 'mild' zoals ik het noemde. We hebben wat lopen klooien met dsp om iets meer presence te krijgen in het mid en hoog, maar dat leverde geen wereldschokkende verschillen op. Na een tijdje begon ik steeds meer aan het geluid te wennen en dat ook te waarderen. Het stond eigenlijk al heel goed afgestemd.

Met name het laag vind ik indrukwekkend. Retestrak en mooi vol, echt erg mooi. De set speelt breed waar de muziek het vraagt en laat ook qua informatie helemaal niks achter. Het geluid is wat vriendelijk(er) afgesteld dan ik vanuit huis gewend ben, maar die keuze snap ik erg goed gezien de harde ruimte. Op deze manier kan je lekker hard spelen en het irriteert nergens. Ik merkte ook dat ik steeds zin kreeg het volume nog wat verder open te gooien, een goed teken wat mij betreft!

Ik denk dat ik best moest wennen omdat je sommige nummers door en door kent van je eigen set en die hoor je dan opeens elders en dat klinkt dan toch anders. Zoals gezegd klinkt het midden en hoog bij mij echt anders, en daar zal voor een deel mijn single ended buizenversterker aan bijdragen, maar dat is niet zozeer een kwestie van goed of slecht maar meer van smaak. Ik denk dat ik toch echt een buizenfan ben. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat Tabcam het top op orde heeft. Misschien nog wat meer natuurlijkheid en openheid in het midden zien te creeren, maar verder zou ik zo geen tips weten. Echt een fijne set waar je heerlijk uren naar kan luisteren en dat is knap, gezien de best wel moeilijke ruimte waarin deze staat.

Ik vond het een leuke avond Tabcam, dank voor de gastvrijheid en de gezelligheid en de mooie geluiden!

Bart

Heel herkenbaar Bart, ik had laatst dezelfde ervaring bij Douwe. En dat wij als Focalisten thuis iets anders horen is natuurlijk ook waar.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Tabcam

The gremlins hit/bit again. Dat niet alleen, ik had ook een knieoperatie die uiteindelijk wel redelijk geslaagd is maar wel voor vertraging zorgde. Ben inmiddels zover 'gerevalideerd' dat ik weer ook tijd maak voor de audioset.

Ik wist al dat er ergens iets niet helemaal klopte maar alleen vertrouwen op mijn gehoor of alleen metingen is niet handig. Ik heb twee meetsystemen  (Umik-1 en Focusrite Scarlett Solo) en die gaven een half jaar geleden beide hetzelfde aan.

Met de introductie van de Flex8 heb ik opnieuw ingemeten. Dat ging eerst goed maar heb een paar keer versterkers gewisseld. De laatste meting gaf rare resultaten, een enorme afval in het hoog (>7kHz).  Nu kan je alles wegcompenseren maar ergens klopt het niet als ik naar de losse metingen van de drivers kijk.

Op zoek naar het probleem heb ik een losse loopbackmeting van de Scarlett Solo gedaan en die bleek slecht. Los gemeten met de Umik-1 kreeg ik echter een enorme piek omhoog, +10 dB bij 20 kHz. Dat leek ook niet goed. Ik hoorde die piek niet maar daar die bij 10 kHz maar een paar dB is verwacht ik dat ook niet, >13 kHz hoor ik toch erg slecht.

Nu heb ik gekeken naar nieuwe meetapparatuur en de keuze was of een CLIO pocket of een nieuwe audiointerface. Na wat twijfelen ben ik op een tweedehands RME Babyface Pro FS uitgekomen. Eerst werkte die niet maar bleek het dat de USB kabel wel voeding gaf maar veel harder ingedrukt moest worden om ook de dataverbinding tot stand te brengen.

Dan de loopbackmeting, die was gelijk goed met alleen de Babyface, een keurige rechte lijn van 20Hz en een hele kleine afval bij 20 kHz. Daarna de combinatie met de MiniDSP Flex8 en daar zag ik gelijk de piek naar 20 kHz terug. Na een reset van de instellingen van dat slot was de loopbackmeting wel redelijk goed.

Probleem gevonden maar vraag me nog wel af hoe die is ontstaan. Ik heb ooit, dat toen ik het afval in het hoog probeerde te compenseren, een high shelf filter proberen te gebruiken. Die was minder controleerbaar dan een Peak filter dus niet meer gebruikt. Ik denk dat deze ergens in de software is blijven hangen want hij stond niet bij de instellingen.

Uiteindelijk alle instellingen handmatig overgetikt en het klinkt nu beter. Ik vertrouw de metingen nu weer en zodra ik meettijd heb zal ik alles nog een keertje goed doormeten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Je zou Jeroen_d van Daudio eens kunnen benaderen voor een meetsessie en filter advies, is weliswaar niet gratis maar heb je wel een betrouwbaar resultaat, en als Jeroen je set beluisterd, ook goede tips om nog verder te verbeteren.

holco

+1
Een van de weinigen IMHO die echt van de hoed en de rand weet zonder bullshit te verkopen.

Quote from: Contour on November 20, 2022, 12:50:25
Je zou Jeroen_d van Daudio eens kunnen benaderen voor een meetsessie en filter advies, is weliswaar niet gratis maar heb je wel een betrouwbaar resultaat, en als Jeroen je set beluisterd, ook goede tips om nog verder te verbeteren.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: Contour on November 20, 2022, 12:50:25
Je zou Jeroen_d van Daudio eens kunnen benaderen voor een meetsessie en filter advies, is weliswaar niet gratis maar heb je wel een betrouwbaar resultaat, en als Jeroen je set beluisterd, ook goede tips om nog verder te verbeteren.
Wellicht als ik uitverbetert ben :angel:. Meten is vooral een probleem omdat ze zo groot zijn dat buiten meten eigenlijk geen optie is. Binnen is nooit ideaal. Zal nog wel even duren want ik wil eerst nog een actief analoog filter ontwikkelen op basis van mijn digitale bevindingen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#698
Ik heb de units afzonderlijk gemeten en zelf de onderlinge afstand en de verschillende niveaus meten. Deze keer heb ik niet op 1.41V/50cm gemeten omdat ik toch met verschillende versterkers werk. Dan zegt het geluidsniveau uiteindelijk toch niks over eventuele niveauverschillen. Nu heb ik de tweeter op 75 dB gezet en de andere units op hetzelfde niveau gemeten.

Er zitten helaas een aantal rare bulten en dalen in de meting. Van de tweeter weet ik dat die heel erg recht meet vanaf 2kHz dus het is waarschijnlijk de gekromde vorm van de luidspreker die dat veroorzaakt. De Purifimid heeft twee verwachte resonatiemodi bij 5 en 6 kHz dus die haal ik met PEQ weg.

In het onderstaande plaatje staan de units met (donkerder kleuren) en zonder (lichtere kleuren) PEQ. Ik ga de tweeter ook eens rechttrekken in de hoop dat de crossover er dan ook gelijkmatiger uit zien.

Het resultaat is dat het nu gedetailleerd en evenwichtiger klinkt zonder dat ik de rust die ik had met de verkeerde instellingen (door foute metingen) ben verloren. De vorige keer was ik al blij met de rust en nu heb ik er veel meer realisme en een beetje siblance bij.

De volgende keer ga ik nog de FR van de tweeter platslaan om te kijken wat dat brengt. Al met al een vruchtbare meetsessie met de nodige beloftes voor de toekomst.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Misschien een raar idee, maar als je de gekromde vorm van de speaker als verdachte aanwijst, waarom probeer je die tweeter niet op te hangen, bijvoorbeeld met veren of elastieken.

Dan heeft hij in ieder geval geen baffle meer, en dan weer verder meten en denken.


Met vriendelijke groet,

Kermy