Woonkamer stereoset van Bart

Started by brt, April 29, 2020, 21:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Ik zie mezelf niet echt aankloppen bij de buren met twee versterkers, daar is onze relatie niet echt naar. Maar het idee is om te kijken of ze in een ander huis ook brommen, neem ik aan?

Welke buizen zou ik moeten vervangen om erachter te komen of het daaraan ligt?
De 807 eindbuizen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Quote from: brt on May 27, 2021, 10:00:02
Ik zie mezelf niet echt aankloppen bij de buren met twee versterkers, daar is onze relatie niet echt naar. Maar het idee is om te kijken of ze in een ander huis ook brommen, neem ik aan?

Welke buizen zou ik moeten vervangen om erachter te komen of het daaraan ligt?
De 807 eindbuizen?
Je mag ze best meenemen naar mij  :angel:, gelijk een leuke test om te horen of het op het hoog dan mooier wordt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: brt on May 27, 2021, 10:00:02
Ik zie mezelf niet echt aankloppen bij de buren met twee versterkers, daar is onze relatie niet echt naar. Maar het idee is om te kijken of ze in een ander huis ook brommen, neem ik aan?

Welke buizen zou ik moeten vervangen om erachter te komen of het daaraan ligt?
De 807 eindbuizen?
'Kan' zijn dat een buis teveel lekstroom genereerd waardoor de trafo kan gaan brommen.
Heb je geen reservebuizen of ander setje?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Quote from: TabCam on May 27, 2021, 10:57:24
Je mag ze best meenemen naar mij  :angel:, gelijk een leuke test om te horen of het op het hoog dan mooier wordt.

Haha, dat is me iets te ver rijden en ik was nog geen week geleden bij je ;)
Nee, denk dat ik ze maar ff na laat kijken door mijn reparateur, die woont op 20 minuutjes rijden van hier.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Kingpin on May 27, 2021, 11:09:36
'Kan' zijn dat een buis teveel lekstroom genereerd waardoor de trafo kan gaan brommen.
Heb je geen reservebuizen of ander setje?

Zou dan wel heel toevallig zijn dat het bij beide blokken dan zo is. Heb idd geen ander setje dus is lastig te checken en het zijn ook (zeldzame) NOS buizen dus bestellen duurt ook wel even :(
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Quote from: brt on May 27, 2021, 13:57:04
Zou dan wel heel toevallig zijn dat het bij beide blokken dan zo is.
Dat zou inderdaad raar zijn.

Quote
Heb idd geen ander setje dus is lastig te checken en het zijn ook (zeldzame) NOS buizen dus bestellen duurt ook wel even :(
Heb ook nog wel een adresje voor je mocht je interesse hebben.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Quote from: Kingpin on May 27, 2021, 14:00:25
Heb ook nog wel een adresje voor je mocht je interesse hebben.

Dank voor je aanbod, dat hou ik ff in het achterhoofd.
In principe neig ik ernaar de LM219 te houden dus is er niet echt een noodzaak om in buizen te gaan investeren voor een versterker die ik weg ga doen en voor de 219 zijn de buizen zowel nieuw als NOS goed te krijgen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Pathos

Quote from: brt on May 20, 2021, 21:17:48
Het moest er maar eens van komen: een fase checker. Ik ben zo iemand die niet weet hoe een multi-meter werkt en ik check de fase van het stopcontact met een simpele spanningszoeker, dat snap ik nog net. Nou heb ik wel begrepen dat de fase van apparaten onderling kan verschillen, dus ook al heb je alles consequent goed aangesloten vanuit het stopcontact dan nog kan het zo zijn dat het niet helemaal klopt omdat de fase van het apparaat anders is.

Afijn, deze kost 75,- en dat is natuurlijk wisselgeld als je kijkt naar wat we er verder tegenaan smijten in deze hobby.
Ik verwacht eerlijk gezegd geen verrassingen, maar het zou wél leuk zijn :)

Heb je het al geprobeerd? In jouw set hoorbaar verschil?
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

brt

Quote from: Pathos on May 27, 2021, 14:04:54
Heb je het al geprobeerd? In jouw set hoorbaar verschil?

Ja heb het geprobeerd op de versterker, de streamer en de dac. Ik heb vrij snel daarna ook kabels vervangen dus kan het verschil niet echt duiden of wijten aan de fase. Het is ook een stukje gemoedsrust dat het allemaal goed zit.

Het gekke was dat de switch geen fase aangaf. Heb geprobeerd dit met een bijgeleverd kabeltje te verbinden met de kast; dat moest met de cinch aansluiting zei de gebruiksaanwijzing, maar die heeft een switch niet. Dus van die weet ik het niet zeker.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Hopelijk kan je de oorzaak achterhalen en het probleem verhelpen 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Quote from: Xander32 on May 27, 2021, 19:31:32
Hopelijk kan je de oorzaak achterhalen en het probleem verhelpen 👍🏻

Dank je.
Ik hoop het ook, maar heb er wel vertrouwen in!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Pinda13

Mijn ervaring leert van hashimoto na mijn amp dat dezze trafos altijd binnenin een soort van hum of trilling hebben. Zoals kingpin al aangeeft is het ws een trilling tussen de losse koper bladen oid.. Het is weinig en pas te horen als je echt met oor bijna op de trafo gaat hangen, maar de trillingen kunnen versterkt worden door de top plate/chassis. Dat was namelijk bij mij ook zo, de trafo was direct op de koperen plaat bevestigd mbv de 4 schroeven, en zorgde bij mij ook voor een hum, zowel de trafo/amp als uit de speakers. Mega irritant, dit was simpel op te lossen door tussen de trafo en koperen top plaat een stukje EVA foam of ander demping materiaal tussen te doen. Ik heb het eerst geprobeerd met 1mm en deed al hartstikke veel. Bizar maar waar! Hum weg, trilling weg alleen nog heel iets te horen in de pt270. Aangezien mijne binnenin wel wat meer ratelde dan normaal(hierover contact gehad met dealer), is er waarschijnlijk met transport wat verkeerds gegaan. Dit heb ik besproken met Hashimoto en krijg binnenkort een nieuw exemplaar. Volgens hun zijn de trafo altijd uitvoerig getest van te voren en zou je een hum/trilling moeten horen als je bijna met je oor erop zit; verder niets. Kijk een kleine hum of trilling heb je altijd wel met buizenversterkers. Je gaf aan dat je het niet hoort door de speakers, dat is al een vooruitgang. Probeer eens de trafo los te maken en wat omhoog te tillen zodat je er wat tussen kan doen. Wie weet helpt het, door transport van de verkoper naar jou kan het misschien zijn verschoven? Zou iets simpels kunnen zijn!

Succes.

Owja rubber ringetjes om de bevestiging schroeven deed bij mij niet zoveel, meer dat foam.
" no loss of fine detail "

kermy

Een oplossing zou kunnen zijn om een rubberen doorvoer te gebruiken. Op die manier is de bevestigingsschroef nergens meer in contact met de topplate, inclusief de ring en moer aan de binnenkant van de versterker.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Pinda13

Quote from: kermy on May 28, 2021, 10:05:35
Een oplossing zou kunnen zijn om een rubberen doorvoer te gebruiken. Op die manier is de bevestigingsschroef nergens meer in contact met de topplate, inclusief de ring en moer aan de binnenkant van de versterker.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Precies ook dat kan helpen, ik denk dat het een trilling probleem is met top plaat.
" no loss of fine detail "

brt

Dank voor het meedenken guys, maandag breng ik ze weg en dan laat ik mijn reparateur er naar kijken. Ik zal jullie suggesties en tips ook aan hem laten weten.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

VIEW FROM THE SWEETSPOT

Onlangs heeft de muur achter de speakers een 2e laag gekregen van hetzelfde groen waardoor de kleurverschillen nu ook weggewerkt zijn. Vervolgens hebben we de TV opgehangen; die stond eerst naast de versterker op het tafeltje maar dat oogde altijd wat kolossaal. Nu hangt ie en ik ben blij met het visuele resultaat! Moet nog wat wennen aan de hoogte van de TV maar het kijkt prima vanaf de bank.

Deze foto van de set maakte ik gisteravond laat; sfeerlicht aan, lekkere whiskey erbij en genieten! Mooie hobby hebben we toch  :wub:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#641
Gisteren ben ik met de 807 monoblokken naar de buizenreparateur geweest. We hebben ze daar aangesloten en hij heeft de blokken nagekeken. Hij was zeer onder de indruk van de opbouw en de gebruikte materialen. De trilling en brom was daar aanzienlijk minder dan bij mij, ik moest er echt met mijn oor op om het te horen en dat is volgens mij normaal. Hij heeft ze nagekeken en alles zag er perfect uit en hij raadde aan er niks meer aan te doen.

Ik begon na zijn lyrische reactie toch wel weer te twijfelen of ik niet toch deze blokken moest houden ipv de 219. Maar ik ben nog steeds een beetje verliefd op de looks en sound van de 219 en praktisch komt mij 1 apparaat ook beter uit dan 2 dus ze gaan toch maar op Marktplaats.

PS: 1 of 2 pagina's terug staan ook foto's van de bovenkant van de amps :)
Mocht je interesse hebben, stuur me gerust een PM.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#642
Met het risico dat dit als VT wonen draadje weggezet gaat worden wil ik graag tot slot nog even wat foto's laten zien van hoe de woonkamer er nu definitief uitziet. Gisteren heb ik onze nieuwe gordijnen in een zand-grijze kleur opgehaald, die mijn vrouw en ik erg mooi vinden matchen bij de nieuwe kleur van de muur. Ik heb deze laten voeren zodat ze lekker dik en zwaar zijn, het draagt daarmee bij aan de prima akoestiek in deze ruimte.

Ook heb ik gisteren nog wat langer vergeleken tussen mijn beide r2r dacs: de Musician Pegasus en de Sonnet Morpheus. Die laatste vind ik toch wel duidelijk de betere. De verschillen leken groter nu er een AQ Blizzard aanhing. Mag ook wel, want de Sonnet is 3x zo duur. De Pegasus is ook erg goed, maar heeft duidelijk een wat warmer karakter en ik waardeer de openheid en neutraliteit van de Sonnet wel.

Gisteravond nog een paar uur heerlijk geluisterd, ik zou niet weten wat er nu nog beter kan of anders moet, maar ik kom vast wel weer op iets binnenkort :) (eerst maar eens ff sparen, de audiokas is met al die uitgaven zo goed als leeg).

Hier dus nog wat foto's van mijn set in onze woonkamer. In de avond, dan is de versterker nóg mooier!  Ben er echt heel erg blij mee. :pompom:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kwabbernoot

Mooi hoor. Zeker die versterker is prachtig. Beetje jammer dat de TV zo hoog hangt maar dat kan ook zo lijken door het lage meubel.

Mooi uitzicht trouwens. Is dat de tuin of kijk je rechtstreeks de natuur in?

Groeten...

brt

Quote from: Kwabbernoot on June  1, 2021, 10:32:06
Mooi hoor. Zeker die versterker is prachtig. Beetje jammer dat de TV zo hoog hangt maar dat kan ook zo lijken door het lage meubel.

Mooi uitzicht trouwens. Is dat de tuin of kijk je rechtstreeks de natuur in?

Groeten...

Thanks! Ja ik vind de versterker ook een absolute beauty. In een paar posts terug zie je een andere foto van de woonkamer, meer vanaf de zitbank gezien. Daar kun je beter zien hoe hoog hij hangt; ik vind het wel meevallen. Hij hangt 60 cm boven het (idd lage) meubel, en 20 cm boven de versterker ivm warmte.

Ja het uitzicht is één van de redenen dat we hier zijn gaan wonen, helaas is dat niet onze tuin (die is niet zo groot), maar deze grenst aan een weiland en vanuit onze tuin kijken wij dus over de weilanden op de skyline van Kampen. In de wei staan schapen en lammetjes in het voorjaar, er lopen eenden rond en in de verte zien we zelfs nog herten, en het prachtige Hanzestadje Kampen. Ja, daar boffen we mee.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

5061

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Hannibal_

Mooi hoor!
Leuk: wij hadden dezelfde kandelaars thuis ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Thanks mannen!

Het heeft heel wat centjes gekost de afgelopen maanden maar het resultaat is er echt naar.
De onvermijdelijke vraag dringt zich nu natuurlijk op: what's next? Ja, muziek luisteren; véél muziek luisteren, maar dat deed ik al.
Maar qua audio ben ik zo goed als uit geupgrade binnen mijn financiele mogelijkheden; plaatsing is perfect, akoestiek goed binnen het esthetish haalbare van een woonkamer, luisterpositie perfect (met de luisterstoel voor de bank geplaatst, bij serieuze luistersessies), etc etc. Ik heb voor mijn gevoel redelijk het onderste uit de kan gehaald met mijn middelen.

Misschien toch maar een VT wonen blog beginnen  :D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Ergens goed om te horen! Vooral genieten zou ik zeggen! Ik kan ook lekker van YouTube genieten :headbanging:! Grappige is dat ik daar door de plaatjes vaker op iets anders klik dan met Tidal :wacko:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i