Woonkamer stereoset van Bart

Started by brt, April 29, 2020, 21:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

brt

Quote from: vergeerr72 on March 18, 2021, 14:14:08
Was via aes met een NAD M50 als bron

Ah oke, dat schijnt wel de op 1 na beste verbinding te zijn.
de M50 heb ik ook best lang gehad, prima ding.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#551
Ben de Musician Pegasus (1260,-) en de Sonnet Morpheus (3500,-) aan het vergelijken, maar oef wat is dat moeilijk!

Ik hoor echter zeker wel verschillen. De Sonnet geeft een iets helderder plaatje, lijkt de instrumenten een fractie beter te scheiden en is meer upfront. Iets meer body ook, maar dat scheelt weinig.
De Pegasus is een tikkeltje gemoedelijker, heeft een toefje warmte in het mid-hoog, en daardoor klinkt de Morpheus in vergelijk nog realistischer en geeft het nog meer een 'in je kamer' gevoel. De Sonnet heeft ook een wat duidelijker afgetekend plaatje, alles is nóg wat beter te volgen. De Pegasus lijkt het een fractie minder nauw te nemen.

Qua soundstage zijn ze even groot, de Sonnet lijkt wel nóg meer diepte te geven.
Het grappige is dat als ik de Sonnet inzet als pre-amp en die in de geintegreerde 219 dus omzeil deze verschillen nog een tikkeltje meer benadrukt worden. Is lastig om dat écht goed te vergelijken ivm volumeverschil wat snel ontstaat en ik dat dus een beetje op gevoel doe.

Tja, zijn dit dan de subtiele verschillen bij de dacs boven een bepaalde prijsklasse en op een bepaald niveau? Ik moet bekennen dat ik op een groter verschil had gehoopt gezien het prijsverschil.
Toch vind ik de Sonnet wel de betere dac als ik extensief vergelijk. De vraag is hoe snel ik dat weer vergeet als ik ervoor kies de Sonnet niet te houden. Kan ik mijn centjes beter besteden aan andere facetten van de stereo, wellicht?

Ter vergelijk: ik vind het verschil tussen de Sonnet en de Pegasus ongeveer even groot als dat ik de upgrade maakte met de 845 buizen, van de hifi-serie van  Psvane naar de 845 T-2. Alleen kostten die buizen 450,- en deze dac het vijfvoudige

Wel heb ik de afgelopen dagen echt met volle teugen genoten van de Sonnet in de set met deze ook als pre ingezet. De authoriteit, snelheid, details zijn een genot. Bij het terugplaatsen van de Pegasus valt dan echter op dat de Pegasus ook erg goed is, een beetje het dromerige broertje van de meer alerte Sonnet. Maar dat is em vergeven voor die prijs. Mmm, lastig...  :-\

Ik moet er nog meer uren mee maken om hier een klap op te kunnen geven vermoed ik.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Mooi en verhelderend om te lezen dat een apparaat wat bijna 3 maal zo duur is als de uitdager maar heel moeilijk te onderscheiden is van deze uitdager. Misschien geeft het ook aan dat we ons aan de rand van wat mogelijk is begeven.

Leuk dat je de mogelijkheid krijgt om deze twee eens te vergelijken, en als je dan naar de uitdager kijkt, een goed gevoel dat deze zich zo staande houd in de strijd.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Pjotr27

Ik weet niet hoelang de Sonnet al aanstaat. Mijn ervaring met Metrum was dat het al snel een paar honderd uur moest inspelen voor het top was.. Dus heb nog even geduld en laat het 24 uur per dag spelen. Wel muziek aan, maar je amp mag uit..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

brt

Quote from: Pjotr27 on March 22, 2021, 13:34:54
Ik weet niet hoelang de Sonnet al aanstaat. Mijn ervaring met Metrum was dat het al snel een paar honderd uur moest inspelen voor het top was.. Dus heb nog even geduld en laat het 24 uur per dag spelen. Wel muziek aan, maar je amp mag uit..

Het is geen nieuwe Pjotr, en hij staat eigenlijk vanaf woensdag al non-stop aan.

De Sonnet brengt alles wel met meer overtuiging hoor.
Forumgenoot Frank2 zei tegen me dat nu ik weet dat de Sonnet beter is (hoe relatief subtiel ook), het lastiger te leven wordt met de Pegasus. Ik vind daar wel iets in zitten.
Tuurlijk vergeet je het snel als je weer een tijdje met de Pegasus speelt, maar dat is niet de hobby en eigenlijk zou je dan elke upgrade kunnen wegrelativeren.

Het streven blijft hier wel om het optimale uit mijn set te halen. Daarbij gaat de Sonnet wel voorbij aan de Pegasus. Alleen had ik een groter verschil verwacht. Of dat terecht is, is natuurlijk de vraag. Ik weet ook dat hoe hoger je op de ladder komt, hoe kleiner de verschillen worden, en op een gegeven moment is je set zo goed dat er geen dag en nacht verschillen meer ontstaan. Gelukkig heb ik zowel de Sonnet als de Pegasus in mijn bezit, dus ik heb geen haast met een keuze maken.

Als het prijsverschil minder groot was tussen die twee had ik het nu al wel geweten. Maar dat is niet zo  :D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

HuubF

Vergelijken is leuk en frustrerend tegelijk. Wat is beter? Je komt er vaak achter dat je eigenlijk zoekt naar een combinatie van de goede eigenschappen, dan haal ik soms weer een derde apparaat in huis.  :-X

Belangrijk is het om de tijd te nemen. Op een gegeven moment weet je het. Soms niet omdat je een bepaalde eigenschap mooi vindt, maar meer omdat je bij het 'mindere' apparaat een eigenschap mist.

Je kunt het jezelf wat ingewikkelder maken (gemakkelijker kan niet) door ook nog eens kabeltjes te gaan wisselen. Het ene apparaat reageert daar heftiger op dan het andere. Je hebt kans dat het duurdere apparaat juist van het gevoeliger type is.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Pjotr27

Quote from: brt on March 22, 2021, 13:51:31
Het is geen nieuwe Pjotr, en hij staat eigenlijk vanaf woensdag al non-stop aan.

De Sonnet brengt alles wel met meer overtuiging hoor.
Forumgenoot Frank2 zei tegen me dat nu ik weet dat de Sonnet beter is (hoe relatief subtiel ook), het lastiger te leven wordt met de Pegasus. Ik vind daar wel iets in zitten.
Tuurlijk vergeet je het snel als je weer een tijdje met de Pegasus speelt, maar dat is niet de hobby en eigenlijk zou je dan elke upgrade kunnen wegrelativeren.

Het streven blijft hier wel om het optimale uit mijn set te halen. Daarbij gaat de Sonnet wel voorbij aan de Pegasus. Alleen had ik een groter verschil verwacht. Of dat terecht is, is natuurlijk de vraag. Ik weet ook dat hoe hoger je op de ladder komt, hoe kleiner de verschillen worden, en op een gegeven moment is je set zo goed dat er geen dag en nacht verschillen meer ontstaan. Gelukkig heb ik zowel de Sonnet als de Pegasus in mijn bezit, dus ik heb geen haast met een keuze maken.

Als het prijsverschil minder groot was tussen die twee had ik het nu al wel geweten. Maar dat is niet zo  :D

Ah, ok, al ingespeeld dus... Het blijft altijd lastig dit soort keuzes. Maar dan is ook het prijsverschil nu een stuk kleiner. Ik neem aan dat een gebruikte echt wel een stuk goedkoper is als een nieuwe Sonnet. Ik ken de Metrum lijn erg goed (heb Aurix, HEX en 2x Pavane gehad). Ze hebben me nooit teleurgesteld. Het is dat ik nu in het Verre Oosten woon, anders had ik vast nog wel een Metrum of Sonnet gehad...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

vergeerr72

#557
Quote from: brt on March 22, 2021, 13:51:31
Het is geen nieuwe Pjotr, en hij staat eigenlijk vanaf woensdag al non-stop aan.

De Sonnet brengt alles wel met meer overtuiging hoor.
Forumgenoot Frank2 zei tegen me dat nu ik weet dat de Sonnet beter is (hoe relatief subtiel ook), het lastiger te leven wordt met de Pegasus. Ik vind daar wel iets in zitten.
Tuurlijk vergeet je het snel als je weer een tijdje met de Pegasus speelt, maar dat is niet de hobby en eigenlijk zou je dan elke upgrade kunnen wegrelativeren.

Het streven blijft hier wel om het optimale uit mijn set te halen. Daarbij gaat de Sonnet wel voorbij aan de Pegasus. Alleen had ik een groter verschil verwacht. Of dat terecht is, is natuurlijk de vraag. Ik weet ook dat hoe hoger je op de ladder komt, hoe kleiner de verschillen worden, en op een gegeven moment is je set zo goed dat er geen dag en nacht verschillen meer ontstaan. Gelukkig heb ik zowel de Sonnet als de Pegasus in mijn bezit, dus ik heb geen haast met een keuze maken.

Als het prijsverschil minder groot was tussen die twee had ik het nu al wel geweten. Maar dat is niet zo  :D
Ik zou nog een paar andere opties proberen die misschien het verschil in prijs wel rechtvaardigen.  En anders kun je later altijd nog een Sonnet nemen. 

Er zijn meer dacs in de wereld dan dagen in een jaar.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

addesmo

#558
Je vergelijking doet mij heel erg denken aan die tussen je Unison en huidige versterker. Kleine verschillen waar je in eerste instantie blij/tevreden van wordt, maar......... het gaat om de lange termijn ontspannen genieten!
Uit je omschrijving kies ik voor de Pegasus, lekker ontspannen, maar dan had ik ook de Unison gehouden ;) Maar ik ga dus puur af hoe je dingen omschrijft en ik houd van lekker ontspannen geluid!

Xander32

Hoe ben je tot deze twee gekomen? Heb je voordien ook al andere gehoord welke zijn afgevallen?

Quote from: brt on March 22, 2021, 13:51:31
Het is geen nieuwe Pjotr, en hij staat eigenlijk vanaf woensdag al non-stop aan.

De Sonnet brengt alles wel met meer overtuiging hoor.
Forumgenoot Frank2 zei tegen me dat nu ik weet dat de Sonnet beter is (hoe relatief subtiel ook), het lastiger te leven wordt met de Pegasus. Ik vind daar wel iets in zitten.
Tuurlijk vergeet je het snel als je weer een tijdje met de Pegasus speelt, maar dat is niet de hobby en eigenlijk zou je dan elke upgrade kunnen wegrelativeren.

Het streven blijft hier wel om het optimale uit mijn set te halen. Daarbij gaat de Sonnet wel voorbij aan de Pegasus. Alleen had ik een groter verschil verwacht. Of dat terecht is, is natuurlijk de vraag. Ik weet ook dat hoe hoger je op de ladder komt, hoe kleiner de verschillen worden, en op een gegeven moment is je set zo goed dat er geen dag en nacht verschillen meer ontstaan. Gelukkig heb ik zowel de Sonnet als de Pegasus in mijn bezit, dus ik heb geen haast met een keuze maken.

Als het prijsverschil minder groot was tussen die twee had ik het nu al wel geweten. Maar dat is niet zo  :D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Je geeft zekf best al veel aan:
Quote from: brt on March 22, 2021, 11:54:53
Ben de Musician Pegasus (1260,-) en de Sonnet Morpheus (3500,-) aan het vergelijken, maar oef wat is dat moeilijk!

Ik hoor echter zeker wel verschillen. De Sonnet geeft een iets helderder plaatje, lijkt de instrumenten een fractie beter te scheiden en is meer upfront. Iets meer body ook, maar dat scheelt weinig.
De Pegasus is een tikkeltje gemoedelijker, heeft een toefje warmte in het mid-hoog, en daardoor klinkt de Morpheus in vergelijk nog realistischer en geeft het nog meer een 'in je kamer' gevoel. De Sonnet heeft ook een wat duidelijker afgetekend plaatje, alles is nóg wat beter te volgen. De Pegasus lijkt het een fractie minder nauw te nemen.

...
Tja, zijn dit dan de subtiele verschillen bij de dacs boven een bepaalde prijsklasse en op een bepaald niveau? Ik moet bekennen dat ik op een groter verschil had gehoopt gezien het prijsverschil.
Toch vind ik de Sonnet wel de betere dac als ik extensief vergelijk. De vraag is hoe snel ik dat weer vergeet als ik ervoor kies de Sonnet niet te houden. Kan ik mijn centjes beter besteden aan andere facetten van de stereo, wellicht?

Wel heb ik de afgelopen dagen echt met volle teugen genoten van de Sonnet in de set met deze ook als pre ingezet. De authoriteit, snelheid, details zijn een genot. Bij het terugplaatsen van de Pegasus valt dan echter op dat de Pegasus ook erg goed is, een beetje het dromerige broertje van de meer alerte Sonnet. Maar dat is em vergeven voor die prijs. Mmm, lastig...  :-\
...
Quote from: brt on March 22, 2021, 13:51:31
...

De Sonnet brengt alles wel met meer overtuiging hoor.
Forumgenoot Frank2 zei tegen me dat nu ik weet dat de Sonnet beter is (hoe relatief subtiel ook), het lastiger te leven wordt met de Pegasus. Ik vind daar wel iets in zitten.
Tuurlijk vergeet je het snel als je weer een tijdje met de Pegasus speelt, maar dat is niet de hobby en eigenlijk zou je dan elke upgrade kunnen wegrelativeren.

Het streven blijft hier wel om het optimale uit mijn set te halen. Daarbij gaat de Sonnet wel voorbij aan de Pegasus. Alleen had ik een groter verschil verwacht. Of dat terecht is, is natuurlijk de vraag. Ik weet ook dat hoe hoger je op de ladder komt, hoe kleiner de verschillen worden, en op een gegeven moment is je set zo goed dat er geen dag en nacht verschillen meer ontstaan. Gelukkig heb ik zowel de Sonnet als de Pegasus in mijn bezit, dus ik heb geen haast met een keuze maken.

Als het prijsverschil minder groot was tussen die twee had ik het nu al wel geweten. Maar dat is niet zo  :D
Audio is sowieso niet goed voor de portemonnee ;D. Dan heb je grofweg twee routes, een relatief goedkope goed metende set waarbij je veel voor weinig krijgt en anders upgraderitus / audiophilia nervosa voorrang :P.

Ik kijk er meer naar van hoeveel je er van kan genieten :angel:! Je had al een mooie set, ben nu helemaal benieuwd!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat Tabcam. Ik kan het momenteel alleen nog niet verkroppen dat de Sonnet die nieuw dus 3x zo duur is hem niet met een dag- en nachtverschil verslaat. Ik had een groter verschil verwacht gezien de prijzen. Daardoor sta ik er tweeledig in: de Musician Pegasus is bizar goed voor z'n geld, de Sonnet is gewoon wat beter, maar is het de meerprijs waard. Daar moet ik achter zien te komen. Gelukkig zit daar geen tijdsdruk op aangezien ik ze allebei in mijn bezet heb.

De goedkope route, zoals je noemt, ben ik al lang geleden afgeslagen. Ik vrees dat het upgradevirus hier flink heerst. Komt ook doordat ik nog wat budget had door de verkoop van de Unison. Maar dat is inmiddels wel zo goed als op haha. Ja, snel gaat dat met dit soort apparaatjes.

Word ik blijer van de Sonnet dan de Pegasus? Ja. Heb ik het er voor over? Dat weet ik nog niet.
En dat laatste heeft vooral te maken met de vraag of ik met iets anders ipv de de dac méér geluidswinst kan halen met hetzelfd geld. Betere geluidskabels bijvoorbeeld, of echt de top of the bill buizen bijv. Speakers en amp en streamer gaan niet niet meer beter worden binnen mijn budget.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Xander32 on March 22, 2021, 19:38:51
Hoe ben je tot deze twee gekomen? Heb je voordien ook al andere gehoord welke zijn afgevallen?

Beide door heel veel recensies te lezen én gebruikerservaringen. De Pegasus was een gok, maar ik zag vergelijkingen langskomen van gebruikers die ook de RME Adi-2 dac hadden gehad en dat de Pegasus die wegspeelde voor slechts een paar honderd euro meer. Ook hoe het geluid omschreven werd sprak mij aan, en dus heb ik de gok gewaagd. Door de Pegasus had ik de r2r smaak te pakken en was ik aan het loeren in het hogere segment, o.a. Holo Audio, de Denafrips Terminaor, Metrum Pavane of Adagio en dus ook de Sonnet. Die laatste ging de top van Metrum zelfs nog voorbij, en deze dac kwam ik 2e hands tegen, dus toen ook de gok gewaagd.

Voor die tijd heb ik dus een RME Adi 2 gehad, daarvoor Mytek gehoord, Benchmark dac3, Lab12 dac, NAD M51, etc. De Sonnet is wel de beste dac die ik in huis heb gehad, de Pegasus de op 1 na beste, misschien ongeveer even goed als de Lab12. maar die is ook 2,5 x zo duur.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: addesmo on March 22, 2021, 19:32:15
Je vergelijking doet mij heel erg denken aan die tussen je Unison en huidige versterker. Kleine verschillen waar je in eerste instantie blij/tevreden van wordt, maar......... het gaat om de lange termijn ontspannen genieten!
Uit je omschrijving kies ik voor de Pegasus, lekker ontspannen, maar dan had ik ook de Unison gehouden ;) Maar ik ga dus puur af hoe je dingen omschrijft en ik houd van lekker ontspannen geluid!

Het is niet in eerste instantie hoor. Ik ben nog steeds zeer verguld met de 219. Heb er geen spijt van dat ik de Unison weg heb gedaan. Ze spelen echt in dezelfde league, maar door de buizenbezetting van de 219 kon ik deze nog naar een nóg hoger plan tillen en conform mijn smaak tunen. En dat heb ik gedaan. Ik zou het nog steeds als ontspannen kwalificeren met de Sonnet, maar je hoort wel meer, beter afgetekend, meer laag en meer diepte. Denk dat het organische geluid ook zeker aan de r2r manier van converteren te danken is. 
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: vergeerr72 on March 22, 2021, 16:47:46
Ik zou nog een paar andere opties proberen die misschien het verschil in prijs wel rechtvaardigen.  En anders kun je later altijd nog een Sonnet nemen. 

Er zijn meer dacs in de wereld dan dagen in een jaar.

Ik heb de Sonnet al gekocht. Maar ik raak die zo kwijt als ik wil.
Er zijn idd veel dacs, maar ik ben wel op het r2r pad wat me aanspreekt. In het hogere segment is het ook meer een kwestie van nuance of smaak, en ik moet zeggen dat ik de sound van de Sonnet erg fijn vind. Ik verwacht dan ook niet dat de Denafrips terminator van 6k me opeens wél van mijn sokken gaat blazen. Ik denk echt dat de verschillen tussen dacs minder groot zijn vanaf een bepaald niveau, en daar ben ik beland.

Ik kan qua sound altijd nog tunen met buizen en stroomkabel (zoals jij al tipte). Maar als je kijkt naar resolutie is dit gewoon extreem goed. Ik hoor dingen in albums die ik nooit eerder heb gehoord. Het beruchte gordijntje...  :D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Pjotr27 on March 22, 2021, 15:26:51
Ah, ok, al ingespeeld dus... Het blijft altijd lastig dit soort keuzes. Maar dan is ook het prijsverschil nu een stuk kleiner. Ik neem aan dat een gebruikte echt wel een stuk goedkoper is als een nieuwe Sonnet. Ik ken de Metrum lijn erg goed (heb Aurix, HEX en 2x Pavane gehad). Ze hebben me nooit teleurgesteld. Het is dat ik nu in het Verre Oosten woon, anders had ik vast nog wel een Metrum of Sonnet gehad...

Klopt! Ik vond Metrum vroeger niet zo interessant, maar vermoed dat vanaf de Onyx en hoger het bij de echte top behoort. Sonnet gaat daar weer overheen. Echt knap van Cees Ruijtenberg. Het valt me op dat de Sonnet met een enorme authoriteit speelt en dat met een natuurlijke souplesse.
Het verschil in prijs is idd een stuk kleiner omdat ik 2e hands heb gekocht, maar ik refereerde dan ook aan de nieuwprijs, en dan is de Sonnet 3x zo duur.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vergeerr72

#566
Quote from: brt on March 22, 2021, 20:32:28
Ik heb de Sonnet al gekocht. Maar ik raak die zo kwijt als ik wil.
Er zijn idd veel dacs, maar ik ben wel op het r2r pad wat me aanspreekt. In het hogere segment is het ook meer een kwestie van nuance of smaak, en ik moet zeggen dat ik de sound van de Sonnet erg fijn vind. Ik verwacht dan ook niet dat de Denafrips terminator van 6k me opeens wél van mijn sokken gaat blazen. Ik denk echt dat de verschillen tussen dacs minder groot zijn vanaf een bepaald niveau, en daar ben ik beland.

Ik kan qua sound altijd nog tunen met buizen en stroomkabel (zoals jij al tipte). Maar als je kijkt naar resolutie is dit gewoon extreem goed. Ik hoor dingen in albums die ik nooit eerder heb gehoord. Het beruchte gordijntje...  :D

Ik mocht de Sonnet proberen van livefidelty. Het zijn voor mij geen bedragen om een blinde aanschaf te doen.

Met wat stappen in je set en akoestiek en plaatsing verwacht ik wel dat de verschillen tussen de dag duidelijker worden. Maar daar kan ik naast zitten  omdat ik jouw ruimte en set niet gehoord heb.  Maar de tip om voor  een paar tientjes een 5cm akotherm plaat te kopen en deze gewoon eens als experiment op de bank tegen muur te zetten wil ik je wel weer meegeven[emoji6].
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Quote from: HuubF on March 22, 2021, 14:31:04
Vergelijken is leuk en frustrerend tegelijk. Wat is beter? Je komt er vaak achter dat je eigenlijk zoekt naar een combinatie van de goede eigenschappen, dan haal ik soms weer een derde apparaat in huis.  :-X

Belangrijk is het om de tijd te nemen. Op een gegeven moment weet je het. Soms niet omdat je een bepaalde eigenschap mooi vindt, maar meer omdat je bij het 'mindere' apparaat een eigenschap mist.

Je kunt het jezelf wat ingewikkelder maken (gemakkelijker kan niet) door ook nog eens kabeltjes te gaan wisselen. Het ene apparaat reageert daar heftiger op dan het andere. Je hebt kans dat het duurdere apparaat juist van het gevoeliger type is.

Ik vind het ook fijn om thuis te vergelijken en daarom koop ik ook liever 2e hands. Dan is het een gokje, maar met goede research kom je een heel eind en met een beetje geluk kan je met gesloten beurs weer verkopen. Het is dus relatief zonder risico.

Het gekke is misschien dat ik niet echt iets zoek, behalve of het beter kan. En dat is de Sonnet wel, maar niet met kilometers afstand, waarik stiekem wel een beetje op hoopte. Ik ga zeker nog finetunen met kabeltjes.
Maar ik ga zeker de tijd nemen! Ik wil wel écht overtuigd zijn en als ik de Sonnet houd is mijn budget ook zo goed als op, dus het moet wel een end game dac zijn. De Sonnet doet heel veel dingen wel gewoon beter dan de Pegasus en als je die dan weer terugluistert denk je, helemaal zo gek nog niet, maar dan mis je wel wat alertheid, punch, snelheid, detail etc. Niet enorm veel, maar wel genoeg om op te vallen én het te kunnen waarderen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: vergeerr72 on March 22, 2021, 20:56:15
Ik mocht de Sonnet proberen van livefidelty. Het zijn voor mij geen bedragen om een blinde aanschaf te doen.

Met wat stappen in je set en akoestiek en plaatsing verwacht ik wel dat de verschillen tussen de dag duidelijker worden. Maar daar kan ik naast zitten  omdat ik jouw ruimte en set niet gehoord heb.  Maar de tip om voor  een paar tientjes een 5cm akotherm plaat te kopen en deze gewoon eens als experiment op de bank tegen muur te zetten wil ik je wel weer meegeven[emoji6].

Ik zit tegenwoordig op een lekkere stoel vóór de bank die tegen de muur staat. Het kost me zo'n 20 seconden om die stoel en de hocker daar te plaatsen en een perfecte luisterdriehoek te creeeren. Ik zit daarmee op zo'n 1,30 meter van de muur af en dat lijkt me prima. De invloed van reflectie van de muur achter de bank is daarmee al heel veel minder dan eerst. Ik zit dan ook in een heerlijke geluidsbel op die stoel. Akoestiek is hier meer dan prima (voor een woonkamer) en opstelling van de speakers ook optimaal.

Wellicht komt er tzt nog eens een akoestisch paneel boven de bank, maar met mijn nieuwe zitpositie is die noodzaak wel een flink stuk afgenomen voor mij.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vergeerr72

Quote from: brt on March 22, 2021, 21:05:13
Ik zit tegenwoordig op een lekkere stoel vóór de bank die tegen de muur staat. Het kost me zo'n 20 seconden om die stoel en de hocker daar te plaatsen en een perfecte luisterdriehoek te creeeren. Ik zit daarmee op zo'n 1,30 meter van de muur af en dat lijkt me prima. De invloed van reflectie van de muur achter de bank is daarmee al heel veel minder dan eerst. Ik zit dan ook in een heerlijke geluidsbel op die stoel. Akoestiek is hier meer dan prima (voor een woonkamer) en opstelling van de speakers ook optimaal.

Wellicht komt er tzt nog eens een akoestisch paneel boven de bank, maar met mijn nieuwe zitpositie is die noodzaak wel een flink stuk afgenomen voor mij.
Dat is net zo'n goede oplossing. 
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Ik speel nu zo'n 1,5 week met de Morpheus. De initiele verschillen met de Pegasus die ik waarnam blijven overeind. De verschillen zijn erg klein.
Wat me vooral aan de Morpheus aanspreekt is de ontzettend goede voorversterkerfunctie. De dac is natuurlijk ook ontzettend goed, maar daar komt de Pegasus dus echt héél ver in mee. Ik merk echter dat het geluid met de VV van de Morpheus op de 219 mij momenteel het meeste aanspreekt. Daarmee omzeil ik de VV van de 219. Ik heb daarom besloten de Morpheus te houden en de 2 maanden oude Pegasus te verkopen. Deze staat nu op Marktplaats.

Het leuke aan de Morpheus is ook dat ik nu eventueel kan kijken naar een upgrade tov de 219 met alleen een eindversterker.
Met de Morpheus als VV/dac klinkt alles iets sneller, helderder en heeft het laag ook meer grip en ballen. Een erg fijne sound, zeker in combinatie met de 845 eindbuizen van de 219.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Had ik niet verwacht na de eerste enthousiaste verhalen en had graag de Pegasus beluisterd! Wel logische keuze na wat je erna over de Morpheus schreef. Dat de voorversterker belangrijk is, is ook mijn ervaring.

Klinkt alsof je de voorversterkersfunctie van de RME ADI-2 dac lager inschat. Dat maakt dat een keertje luisteren helemaal interessant lijkt :angel:! Veel plezier met je keuze van de Morpheus.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Had eerder een buis pre verwacht icm een tor eindbak dan andersom ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Quote from: TabCam on March 29, 2021, 13:12:07
Had ik niet verwacht na de eerste enthousiaste verhalen en had graag de Pegasus beluisterd! Wel logische keuze na wat je erna over de Morpheus schreef. Dat de voorversterker belangrijk is, is ook mijn ervaring.

Klinkt alsof je de voorversterkersfunctie van de RME ADI-2 dac lager inschat. Dat maakt dat een keertje luisteren helemaal interessant lijkt :angel:! Veel plezier met je keuze van de Morpheus.

Dankzij de Pegasus heb ik de r2r smaak te pakken, en ging ik zoeken hoeveel beter het nog kan, hogerop de ladder (pun intended)
Zodoende kwam ik bij de Sonnet uit. Ik heb de vv van de Sonnet niet rechtstreeks vergeleken met de Adi-2, maar ik verwacht zeker dat die daar flink overheen gaat. Mag ook wel, hij is 3,5 keer zo duur..

Hopelijk kunnen we na de avondklok en andere Coronabeperkingen weer eens afspreken!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Kingpin on March 29, 2021, 15:09:18
Had eerder een buis pre verwacht icm een tor eindbak dan andersom ;)

Ja ik op voorhand ook, maar het geluid zit erg dicht bij elkaar met de buizen VV van de 219 (met daarin geupgrade Psvane Art Series ECC83) alleen geeft VV van de Sonnet een fractie meer ruimte en vind ik het laag pakkender met de Sonnet. Geen wereldschokkende verschillen, maar genoeg om het voorlopig eens op deze manier te proberen. Het speelt erg lekker zo!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3