Wat is de beste geleider?

Started by Kerstmanno, May 24, 2004, 16:45:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerstmanno

Hallo,

Even een vraag. Wij zijn hier uitgebreid aan het discussieren wat de beste geleider is. Wie kan daar een kundige uitspraak over doen? Het gaat ons vooral om koper, zilver, goud en platinum. Kan iemand de top 4 vaststellen?

Jinsu

Hoi,

Zilver, goud, koper waar ik platinum zou moeten tussenvoegen weet ik niet.

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

DrBoom

#2
Even opgezocht, geleidbaarheid in kilosiemens / cm (hoger is beter).

Zilver 629 ks/cm
Koper 598 ks/cm
Goud 426 ks/cm
Aluminium 377 ks/cm
Rhodium 222 ks/cm
Nickel 146 ks/cm
Platina 94 ks/cm
Chroom 77.5 ks/cm

Zilver is dus veruit de beste elektrische geleider, platina lijkt me niet zo interessant ;D

Erik

Ik heb wel eens eens gehoord van supergeleiding, maar dat is misschien iets moeilijker te verwezenlijken. Iets met koelen tot 273 graden onder nul ofzo.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sullivan

#4
Quote from: Erik on May 24, 2004, 18:33:42
Ik heb wel eens eens gehoord van supergeleiding, maar dat is misschien iets moeilijker te verwezenlijken. Iets met koelen tot 273 graden onder nul ofzo.

Hmmm handig, dan heb je geen airco meer nodig in je HT. riwi, iets voor jou?  ;D

Zilver is inderdaad een goede geleider. Ik heb zeer goede ervaringen met mijn DIY interlinks.

mvg,
Frank

GPO

Erik wrote:

"Ik heb wel eens eens gehoord van supergeleiding, maar dat is misschien iets moeilijker te verwezenlijken. Iets met koelen tot 273 graden onder nul ofzo."

Supergeleiding is het effect dat de weerstand van bepaalde materialen bij een bepaalde extreme lage temperatuur (bijvoorbeeld 93 Kelvin = -180 graden Celsius voor bepaalde koperlegeringen) plotseling gelijk wordt aan 0 Ohm.
Het is echter erg kostbaar en moeilijk om dergelijke lage temperaturen te handhaven, dus je komt het niet veel tegen in de praktijk.

Het heeft te maken met de energieniveaus van elektronen die op een gegeven moment een dergelijk laag niveau hebben dat ze geen weerstand meer ondervinden. Erg interressant en behoorlijk complex allemaal.

mzzl

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

suyver

Ahhhh.... supergeleidende kabels! ;D

Er worden inderdaad wel supergeleidende kabels (YBCO, bijvoorbeeld)  gebruikt om grote stromen door te voeren, zoals in Japan van een kerncentrale naar een hoofdverdeler. Deze kabels zijn supergeleidend bij ruwweg 100 K, dus er wordt continu vloeibaar stikstof door de mantel van de kabel gepompt. Lijkt me inderdaad niet zo heel erg practisch in een HT... ;)

Overigens: hoe meer stroom je door een supergeleider probeert te sturen, hoe verder je hem moet koelen om de supergeleiding in stand te houden. Lijkt me ook niet zo ideaal gezien die kerncentrales die sommige hier als amps gebruiken... :D

QuoteHet heeft te maken met de energieniveaus van elektronen die op een gegeven moment een dergelijk laag niveau hebben dat ze geen weerstand meer ondervinden.
Dit klopt niet helemaal: het werkt ruwweg omdat twee electronen aan elkaar kopelen (via een fonon) en zo een quasi-deeltje kunnen vormen met gehele spin (0, meestal). Overigens is dat het klassieke beeld, en geldt dat alleen voor pure supergeleiding (in metalen, onder de 10 K). De hoge Tc supergeleiding, zoals in die kabels geldt, is eigenlijk nog totaal onbegrepen. Er ligt een Nobelprijs te wachten op degene die met de goede theorie komt (gegarandeerd!).

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

FrankB

Als koper een betere geleider lijkt te zijn dan goud, waarom zou je dan een stekker vergulden ?? Dan is het toch beter (zeker in geval van lichtnet stekkers) om de stekkers van koper te maken ??

Of is goud wel een betere geleider als het gaat om overdracht van electronen tussen contactpunten ??
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

suyver

Een stekker wordt met goud verguld om ervoor te zorgen dat de stekker niet gaat oxideren ("roesten"): koper is een goede geleider, maar koperoxide is een erg slechte.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

FrankB

Quote from: suyver on May 25, 2004, 08:51:09
Een stekker wordt met goud verguld om ervoor te zorgen dat de stekker niet gaat oxideren ("roesten"): koper is een goede geleider, maar koperoxide is een erg slechte.

Sjees how dumb can I be .... uiteraard  ;D

Zilveroxide schijnt trouwens een nog betere geleider te zijn dan zilver las ik laatst. Toch maar zilveren stekkers kopen  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

suyver

Quote from: frenkb on May 25, 2004, 09:02:56
Zilveroxide schijnt trouwens een nog betere geleider te zijn dan zilver las ik laatst.

Dat lijkt me sterk...

Maar goed, dan heb je het over Ag2O. En in de praktijk heb je ook veel vorming van Ag2S, zeker als je met je vette vingers aan zilveren objecten komt (daarom worden zilveren juwelen ook zwart: dat is allemaal Ag2S, en niet zilveroxide). Ag2S is een zeer slechte geleider in vergelijking met gewoon zilver.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

FrankB

Ag2S is zilversulfide toch ?? Aantal vrije electronen neemt af waardoor de geleidende eigenschap afneemt, oid.

In hoeverre zal oxidatie nadelige gevolgen hebben voor spanning die van het lichtnet komt? De spanning is dusdanig hoog dat dat lang zal duren denk ik.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

riwi

@ sulli , ja leuk dat van die airco die dan niet meer nodig is :)


Zwarte zilver is dus AgS. Mijn LS kabels zijn zilvergecoat en die worden inderdaad zwart. Het zou dus goed zijn om die eens te dompelen in een potje zilverpoets (de uiteinden bedoel ik ;) )

Richard

wil

Quote from: riwi on May 25, 2004, 09:27:38
Zwarte zilver is dus AgS. Mijn LS kabels zijn zilvergecoat en die worden inderdaad zwart. Het zou dus goed zijn om die eens te dompelen in een potje zilverpoets (de uiteinden bedoel ik ;) )

Gebruik dan salpeterzuur ipv. zilverpoets en dat liefst in combinatie met aluminiumfolie: 3AgS + 2Al + H2NO3 -> Al2S3 + 3Ag + H2NO3 (zonder tussenvergelijkingen).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Kerstmanno

Quote from: wil on May 25, 2004, 09:54:31


3AgS + 2Al + H2NO3 -> Al2S3 + 3Ag + H2NO3 (zonder tussenvergelijkingen).


Oh, dat heb ik nog wel liggen in mijn ijskast...

riwi

Quote from: wil on May 25, 2004, 09:54:31
Gebruik dan salpeterzuur ipv. zilverpoets en dat liefst in combinatie met aluminiumfolie: 3AgS + 2Al + H2NO3 -> Al2S3 + 3Ag + H2NO3 (zonder tussenvergelijkingen).

Ik ben zo'n 15 jaar geleden voor het vwo gezakt op scheikunde... Pas in 2de poging heb ik het tot een 6 weten te brengen  :-[

Je bedoelt dan dat de S van het zilver afgaat en zich hecht aan het alufolie en je weer puur zilver overhoud. Niet te geloven.. ik begrijp het  ;D

Dank aan de scheikunde leraar..  ;D


RubenP

Gewoon keukenzout in water oplossen, het zwart geworden zilver samen met aluminiumfolie hierin onderdompelen en laten inwerken.

Succes  ;D

Ruben

Zie ook de Tell-sel reclames van het silver-star blabla..........
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

GPO

suyver wrote:

"Dit klopt niet helemaal: het werkt ruwweg omdat twee electronen aan elkaar kopelen (via een fonon) en zo een quasi-deeltje kunnen vormen met gehele spin (0, meestal). Overigens is dat het klassieke beeld, en geldt dat alleen voor pure supergeleiding (in metalen, onder de 10 K). De hoge Tc supergeleiding, zoals in die kabels geldt, is eigenlijk nog totaal onbegrepen. Er ligt een Nobelprijs te wachten op degene die met de goede theorie komt (gegarandeerd!)."

Ik wilde opzich niet de diepte ingaan, omdat door de meeste mensen als te moeilijk beschouwd wordt (no offence, ik vind het zelf ook lastig ondanks mijn natuurkunde achtergrond - waar overigens veel van weggezakt/weggedronken is   :P -). Maar je hebt wel gelijk.

groeten,

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

B.J.

Quote from: DrBoom on May 24, 2004, 18:26:38
Even opgezocht, geleidbaarheid in kilosiemens / cm (hoger is beter).

Zilver 629 ks/cm
Koper 598 ks/cm
Goud 426 ks/cm
Aluminium 377 ks/cm
Rhodium 222 ks/cm
Nickel 146 ks/cm
Platina 94 ks/cm
Chroom 77.5 ks/cm

Zilver is dus veruit de beste elektrische geleider, platina lijkt me niet zo interessant ;D

Waar heb je het opgezocht?
Menno wint nml een kratje bier (die ik ga opdrinken) als zilver beter geleid dan goud!

FrankB

Quote from: bac on May 25, 2004, 12:42:53


Waar heb je het opgezocht?
Menno wint nml een kratje bier (die ik ga opdrinken) als zilver beter geleid dan goud!

Denk een BiNaS ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jeroen.

Dan zullen we maar zwijgen over Rhodium?

Ik snap namelijk niet dat bedrijven dure netstekkers maken met rhodium, als deze zo slecht geleiden.
De reviews zeggen iets anders namelijk.

garmtz

Quote from: InSomNiaC on May 25, 2004, 12:47:07
Ik snap namelijk niet dat bedrijven dure netstekkers maken met rhodium, als deze zo slecht geleiden.
De reviews zeggen iets anders namelijk.

Rhodium is volgens mij heel hard, dat is een voordeel.

B.J.


garmtz

Zilver is volgens mij inderdaad een betere geleider dan goud. Alleen bestaat er niet zoiets als goudoxide... ;D

B.J.

Quote from: Erik on May 24, 2004, 18:33:42
Ik heb wel eens eens gehoord van supergeleiding, maar dat is misschien iets moeilijker te verwezenlijken. Iets met koelen tot 273 graden onder nul ofzo.

Bij 0 Kelvin staat toch alles stil? Dan heb je toch de allerslechste geleider die er maar bestaat?