Streamen vs CD speler

Started by RandyAdam, April 3, 2020, 12:03:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sion

Quote from: frank2 on April  3, 2020, 12:23:52
Streamen is goedkoop

Nou, ik.vind streamen niet echt goedkoop. Ik.heb zo'n Tidal Hifi abonnement waarmee je ook MQA files kan beluisteren (HiRes), maar dat kost wel 19,99 per maand.

Onder streamen verstaan we toch het afspelen van muziek uit de cloud? Afspelen van muziekfiles vanaf een lokaal netwerk is toch niet echt 'streamen'.

Ja als je "illegaal" download dan kan het goedkoop zijn, maarja ... je boodschappen in de supermarkt zijn ook goedkoper als je ze niet afrekent.

Over het algemeen denk ik dat we af en toe vergeten hoe goed een cd (16-bit 44,1Khz PCM red book) kan klinken en dat we streamen al gauw 'beter' vinden klinken, maar dat komt dan denk ik meer omdat we nu naar  nieuwere beter opgenomen muziek luisteren (of opnieuw gemasterd). Het is vooral het gemak van een streamingdienst, het snel kunnen ontdekken van nieuwe muziek, wat het voordeel is.

Maar het is 2020, he? Om nu nog vast te blijven houden aan de cd ... pffff
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Mediator

#26
Hahaha vasthouden aan de cd. Ik hou nergens aan vast. Ik luister nu vinyl en verklaar iedereen voor gek  :headbanging:

Ik gaf al aan het medium is voor mij totaal ondergeschikt. Nog even ter overweging. Eind jaren tachtig vloog vinyl voor niets over de toonbank en draaitafels ook. De laatste tien jaar zie je daar weer een flinke ontwikkeling. Waarmee ik niet wil zeggen dat zoiets met CD ook gaat gebeuren. Vaar gewoon je eigen koers dat is meer de boodschap. Muziek walhalla is met alle mediums te bereiken.

PatrickP

#27
IK ben weer vinyl gaan draaien en heb me best suf gekocht de afgelopen tijd. Niet zo goedkoop als andere media, maar wel heel leuk! En goed vinyl met een goede opname klinkt wat mij betreft het lekkerst. En als je de plekjes een beetje weet is er best wat leuks te scoren voor een aardige prijs. Natuurlijk had ik er 10 jaar geleden mee moeten beginnen en voor weinig mijn kasten moeten vullen, maar het zij zo.

Daarnaast ben ik weer cd's gaan kopen. Ik heb gewoon een hires Tidal abonnement, maar een cd pakken en aanzetten heeft gewoon wat. En tegenwoordig betaal je voor tweedehands cd's 1 a 2 Euro bij de kringloop en zo. Je gaat met een stapel weg voor twee tientjes. Leuk! En ze klinken uitstekend. Zoals al gezegd: de kwaliteit van de opname is bepalend. Is die niet optimaal, dan helpen alle bits en apparatuur in de wereld je niet aan een goede sound. Zit het wel goed, dan moet je een knappe set neerzetten wil je echt "tekort" komen met cd's...

Ik stream trouwens en speel de cd's af over dezelfde DAC: die van mijn Hegel H360. Moet ik nou een keer gaan luisteren of ik een verschil hoor?  :pompom:  :nopompom:

Zo, weer even naar de kast lopen.  ;)
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Audio addict

Het lijkt mij zeer bijzonder als youtube  beter klinkt dan een cd speler.

Of die cd speler heeft een beroerde dac of er klopt iets anders niet.
Youtube heeft idd hier en daar een enkel nummer met oke geluidskwaliteit maar dat kom ik niet vaak tegen.

Ik zie echt nog wel redenen om een cd speler te hebben. Er is nog altijd redelijk wat muziek die niet te vinden is op de streaming diensten. Soms staat een album wel op Deezer of Apple Music maar niet op Tidal en andersom.

Sommige muziek staat gewoon op geen enkele streaming dienst.
En het blijft fijn als er een internet storing is dat je toch nog de cd speler aan kunt slingeren.

Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

Hannibal_

Quote from: RandyAdam on April  3, 2020, 15:48:46
Ben vooral nieuwsgierig naar de kwaliteit van de content... hoe kan het dat een Hi Res YouTube muzieknunmer via een tv met een optische kabel naar de versterker beter klinkt dan een rega cd speler  ???

Kennelijk heeft je versterker in ieder geval een mooie dac, of een die je bevalt.
Heb je al eens geprobeerd om de rega ook digitaal aan te sluiten op de versterker?

Het zou me niet verassen als het dan dichter bij elkaar ligt.
Zelf gebruik ik de rega cd spelers ook alleen nog maar als loopwerk, lekker stabiel die bovenladers.
Wat voor cd speler is het? Recent of een oudje zoals die van mij? (De oudjes hebben toch andere dacjes dan tegenwoordig)

Streamen doet zeker niet onder voor ceedeetjes draaien. Je hoeft inderdaad minder op te staan, maar soms is dat juist het charmante van luisteren.... ff de lp omdraaien zeg maar.

Zelf heb ik alles op CD nog steeds.
Leuk om de boekjes er bij te hebben en te lezen, vind ik.

Consequent rip ik ook alles om ze ook te kunnen streamen.
Gemak vooral.
Wel werk idd zoals iemand al aangaf.
Lol, in de loop van je jaren, decennia zeg maar, wel 4 x door de collectie geploeterd (verschillende sampling frequenties mp3 voor op de mobiele meuk eerst en nu alles flac). Blij dat dat even niet meer hoeft.

Anyway sluit die rega eens digitaal aan ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

katwax

Quote from: Rob_Dingen on April  3, 2020, 18:00:39
Wat wil je daar mee zeggen.
Als je dat verschil niet kunt horen is er echt iets mis.
Heb dat hier al zo vaak laten horen met verschillende personen.
En schijnbaar ben ik niet de enige frank2 heeft het ook gehoord.
Als ik dezelfde mening had als de rest had ik dit ook niet gepost.

Rob
Mijn excuses had het verkeerd gelezen, dacht dat je zei dat een cd-speler altijd beter klinkt dan een streamer, maar je bedoelt lokale muziek vs van streaming diensten. Dat moet tegenwoordig niet meer van cd komen, je kan het gewoon digitaal kopen online, scheelt de handeling van het rippen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: sion on April  3, 2020, 23:14:56

Onder streamen verstaan we toch het afspelen van muziek uit de cloud? Afspelen van muziekfiles vanaf een lokaal netwerk is toch niet echt 'streamen'.


Ik zou ook het afspelen van lokale muziekfiles onder streamen plaatsen, je gebruikt toch meestal hetzelfde toestel voor zowel afspelen van lokale muziek als van streamingdiensten. Btw muziek uit Cloud, er zullen wel reeds mensen zijn die hun muziek niet meer lokaal maar ergens op Cloud storage hebben staan.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: Audio addict on April  4, 2020, 04:08:48
Het lijkt mij zeer bijzonder als youtube  beter klinkt dan een cd speler.

Of die cd speler heeft een beroerde dac of er klopt iets anders niet.
Youtube heeft idd hier en daar een enkel nummer met oke geluidskwaliteit maar dat kom ik niet vaak tegen.
Ik heb juist de ervaring dat bij Youtube alles "lekker" klinkt. Beter als in meer gedetailleerd en zuiverder niet maar wel 'lekker in het gehoor klinkend'. Youtube comprimeert sowieso meer maar passen volgens mij geluid ook aan.


Quote from: Audio addict on April  4, 2020, 04:08:48
Ik zie echt nog wel redenen om een cd speler te hebben. Er is nog altijd redelijk wat muziek die niet te vinden is op de streaming diensten. Soms staat een album wel op Deezer of Apple Music maar niet op Tidal en andersom.

Sommige muziek staat gewoon op geen enkele streaming dienst.
En het blijft fijn als er een internet storing is dat je toch nog de cd speler aan kunt slingeren.
Nut voor lokale streaming, ok, maar CD, nee. Streamen is zoveel comfort dat een CD gebruiken voor mij primitief aanvoelt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Mediator

Welke Rega CD speler heb je inderdaad? Ik had omstreeks het jaar 2000 een Rega Jupiter en io. Speelde de sterren van de hemel tot de laser kapot ging. Het was haast onmogelijk om
een originele Sony te krijgen. Uiteindelijk verkocht. Nog een Saturn gehad maar dat was nooit helemaal mijn ding. Een beter signaal hoeft niet altijd beter te klinken. Dan hangt ook van andere factoren af.

YouTube is wat mij betreft een riool. Daar staat immens veel rommel op dat niet om aan te horen is. Dan is Spotify echt veel beter.

katwax

Quote from: Mediator on April  4, 2020, 14:10:23
YouTube is wat mij betreft een riool. Daar staat immens veel rommel op dat niet om aan te horen is. Dan is Spotify echt veel beter.
Youtube is de grootste bib qua muziek, als ze nu nog wat aan de kwaliteit zouden doen dan zouden ze een grote speler kunnen zijn in de audio streaming.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Heden ochtend weer een nieuwe cd gerippt: 10 minuutjes 'werk'. Destijds heb ik gedurende een paar maanden iedere avond een stapeltje cd's gerippt. Tegen het rippen (van > 700 cd's) zag ik eerst tegenop, maar uiteindelijk is het mij enorm meegevallen.

Van te voren heb ik ook goed nagedacht hoe ik e.e.a. ga indelen. Wanneer je de software z'n gang laag gaan heb je binnen de kortste keren tig verschillende genres. Ik heb het beperkt tot 6 en dat tot op heden zo aangehouden. Dat maakt het zoeken al een stuk eenvoudiger en sneller.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

#36
Quote from: Xander32 on April  4, 2020, 17:17:29
Heden ochtend weer een nieuwe cd gerippt: 10 minuutjes 'werk'. Destijds heb ik gedurende een paar maanden iedere avond een stapeltje cd's gerippt. Tegen het rippen (van > 700 cd's) zag ik eerst tegenop, maar uiteindelijk is het mij enorm meegevallen.

Van te voren heb ik ook goed nagedacht hoe ik e.e.a. ga indelen. Wanneer je de software z'n gang laag gaan heb je binnen de kortste keren tig verschillende genres. Ik heb het beperkt tot 6 en dat tot op heden zo aangehouden. Dat maakt het zoeken al een stuk eenvoudiger en sneller.
Ik heb zo eens in een kerstvakantie 1000 cd's geript. 3 verschillende laptops en maar diskjockey spelen. Erg frappant vond ik de tijdsverschillen, mijn HP werklaptop deed er ongeveer 3 minuten over, de goedkoopste een Toshiba met een Toshiba cd-speler 5 en een twee keer zo dure Acer 10 minuten.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tabcam

Quote from: vergeerr72 on April  4, 2020, 20:19:13
Ik heb zo eens in een kerstvakantie 1000 cd's geript. 3 verschillende laptops en maar diskjockey spelen. Erg frappant vond ik de tijdsverschillen, mijn HP werklaptop deed er ongeveer 3 minuten over, de goedkoopste een Toshiba met een Toshiba cd-speler 5 en een twee keer zo dure Acer 10 minuten.
:worship:

Het verschil kan in verificatie en drivesnelheid zitten. Heb zelf gemerkt dat juiste dure de drives trager waren :P.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Maximus_Aurelius

Quote from: Rob_Dingen on April  3, 2020, 18:00:39
Wat wil je daar mee zeggen.
Als je dat verschil niet kunt horen is er echt iets mis.
Heb dat hier al zo vaak laten horen met verschillende personen.
En schijnbaar ben ik niet de enige frank2 heeft het ook gehoord.
Als ik dezelfde mening had als de rest had ik dit ook niet gepost.

Rob

Ik heb precies dezelfde ervaring. Streaming (Tidal, Qobuz) klinkt op mijn set ook minder dan een eigen rip. Ik heb dit ook blind getest met een paar andere en wij kwamen allemaal tot dezelfde conclusie. Er was een persoon bij die niets heeft met high-end en al tevreden is met Sonos. Zelfs hij pikte de eigen rips eruit dat ze veel beter klinken dan via Tidal of Qobuz.

Voor mij is het .
1) Eigen rip van een album op de hardeschijf of NAS.
2) de cd via een loopwerk naar de DAC.
3) streaming.

Luisteren via een (goed)loopwerk en een goede DAC legt een streamer of DAC het vuur aan de schenen. Uiteraard afhankelijk van de opname want daar blijf je afhankelijk van.
Ik kan wel zeggen dat een K2HD, XRCD en UHQCD's toch wel pareltjes zijn.
Xrcd en K2HD cd's zijn niet op stream te krijgen en ook niet via de officiële weg te downloaden. Zelfde geld voor UHQCD's. (O.a AudioNautes Recordings).

Zelf heb ik de originele Philips opname van Pépé Romero Flamenco en de versie van FIM(Xrcd), maar via een goed loopwerk en goede DAC is de FIM onverslaanbaar. Philips opname is al goed en vooral wanneer je bedenkt dat deze opname uit de jaren 80 is.
Demo song is voor mij Farrucas, for guitar.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

vergeerr72



Quote from: TabCam on April  4, 2020, 20:26:17
:worship:

Het verschil kan in verificatie en drivesnelheid zitten. Heb zelf gemerkt dat juiste dure de drives trager waren :P.

Het was ook allemaal exact audio copy EAC, met alle errorcorrecties uit. Dus blijven herlezen als er fouten geconstateerd werden.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Hier net zo.

QuoteVoor mij is het .
1) Eigen rip van een album op de hardeschijf of NAS.
2) de cd via een loopwerk naar de DAC.
3) streaming.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Quote from: Xander32 on April  4, 2020, 20:44:12
Hier net zo.
Hier ook.

Als extra toevoeging:
1. Streaming van NAS via Bluos
2. Streaming van NAS via ROON
3. CD loopwerk
4. Streaming van internet

Verschil tussen 1 en 2 zit er volgens mij in dat Bluos op de streamer de bestanden op NAS als bestanden (fileshare) inleest. Doet volumio volgens mij ook. Roon streamt het naar de streamer.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

sion

Quote from: PatrickP on April  4, 2020, 00:50:53

... Ik heb gewoon een hires Tidal abonnement, ...
Ik stream trouwens en speel de cd's af over dezelfde DAC: die van mijn Hegel H360. Moet ik nou een keer gaan luisteren of ik een verschil hoor?  :pompom:  :nopompom:

He, leuk! Nog een Hegel H360 eigenaar! Welke streamer gebruik jij dan? Of sluit jij rechtstreeks een laptop op de USB ingang aan?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Quote from: katwax on April  4, 2020, 10:40:32
Ik zou ook het afspelen van lokale muziekfiles onder streamen plaatsen, je gebruikt toch meestal hetzelfde toestel voor zowel afspelen van lokale muziek als van streamingdiensten. Btw muziek uit Cloud, er zullen wel reeds mensen zijn die hun muziek niet meer lokaal maar ergens op Cloud storage hebben staan.

Sorry, ik bedoelde met de "cloud" muziekaanbieders zoals iTunes, Deezer, Spotify en Tidal en consorten.

Lijkt me toch wel sterk dat een "rip" van een cd beter klinkt dan een HiRes versie van een streamingdienst. De CD was al namelijk aan afgeleide van een mastering bron en dan ga je daar van een fysiek medium een rip van maken. Daar kunnen ook allerlei leesfouten in optreden. Ik heb destijds ook veel met EAC geript enzo maar zeker weten of het een exacte bit voor bit kopie is weet je niet.

Het mooie van het MQA "Master Quality Authenticated" systeem is dat je bij een MQA Studio file zeker weet dat die op basis van de originele bron (master file) gemaakt is. en geauthenticeerd door de producer of studio of artiest zelf.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

PatrickP

Quote from: sion on April  5, 2020, 02:27:05
He, leuk! Nog een Hegel H360 eigenaar! Welke streamer gebruik jij dan? Of sluit jij rechtstreeks een laptop op de USB ingang aan?
Staat onder al mijn posts. Bluesound Node 2i. Die gaat coaxiaal naar de H360. Optisch gebruik ik voor de Ziggo box, cd-speler/DVD-speler (ik wissel voor die ene keer dat ik een DVD speel) en de TV. USB heb ik wel eens getest, maar heb ik niet nodig op het ogenblik. Ik kan vanaf mijn laptop gewoon de Bluesound aansturen als ik dat wil. En natuurlijk via mijn telefoon en dergelijke. Veel praktischer!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Lazybird

Het gemak van streaming daar kan niets tegen op  :D.
Ik vind overigens dat een geripte CD niet per definitie altijd beter klinkt.
Er zijn  bepaalde release bijvoorbeeld op Qobuz die ik beter vind dan het orgineel.

Er zijn natuurlijk bootleg of speciale edities die lastig te verkrijgen via streaming dus dan ben je aangewezen op je eigen geripte cd.
Het enige wat ik nog bewaard heb zijn zo'n 200 SACD's de rest van de cd's is allemaal verkocht of naar de kringloop.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

frits marantz

Rippen doet mij denken aan vroeger toen ik muziek opnam op cassette van radio en lp. Kostte mij toen heel veel tijd en daar ben ik wel klaar mee. Ik heb voor mijzelf nog geen reden gevonden om hier mee aan de slag te gaan.

Hou het bij CD en LP en ben net begonnen met Spotify. Dat vind ik steeds interessanter worden.