Dogmatische of open onderzoekende houding?

Started by Tabcam, April 1, 2020, 23:30:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

vanzomereng

#100
Als ik biertje "A" drink met vrienden, gezellig op een terras op een zomerse warme zonnige zaterdag,
smaakt me dit lekker, als dit biertje "A" op een gewone doorsnee dag, in mijn eentje thuis.

De non-believers,  kortom die personen die het alleen maar over meetgegevens hebben, blinde ABX-testen etc..
blijven maar hameren, dat dit niks uit mag maken, immers het is toch hetzelfde biertje "A"

De believers, kortom personen die spreken vanuit hun ervaringen, beweren op het terras toch echt een ander,
beter biertje gedronken te hebben.

Een beide partijen hebben gelijk, echter beiden partijen zijn te kortzichtig en vliegen mekaar in de haren.

Mijn advies is, koop devices waarbij je, je prettig voelt en realiseer je, dat het moment en de omgeving waarin je
deze devices gebruikt ook sterk bepalend zijn voor het resultaat ("het genieten")
M.b.t. welke devices je koopt en hoe ze zijn aangesloten en opgesteld (fysieke factor), hierop jezelf veel invloed kunt uitoefenen, echter m.b.t. , vooroordelen, gemoedstoestand, pried of ownership, biased-zijn (mentale factor), is je eigen invloed, zeker op de korte termijn  zeer gering.

Onderschat de "mentale factor" niet, ik heb jaren geleden eens een dure interlink van Siltech aan een potentiele koper opgestuurd en deze belde me een paar dagen later op,  dat hij nauwelijks verschil hoorde, in vergelijk met zijn eigen interlink maar uiteindelijk tikte hij toch 120 euro bij me af en kocht de Siltech, puur omdat deze wel beter moest klinken, hij niet genoeg vertrouwde op zijn eigen oren en in de wetenschap, dat onzekerheid en onrust, het verdere genieten in de weg zou staan.   
Wees een eerlijk..............  is dit niet ook hoe het met vele audiofielen vergaat?

Bij het luisteren naar muziek/naar een set zijn de fysieke en mentale aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Dit is de reden waarom ik niet zo'n voorstander ben van blinde ABX-testen, omdat men beoogt hiermee de
"mentale factor" van het luisteren te kunnen elimineren, terwijl dit juist een belangrijke factor is.
Wellicht brengt het deelnemen aan zo'n blinde test, juiste wel "stress" met zich mee en dit lijkt me ook niet de bedoeling.
Niettemin wil ik de blinde ABX-testen ook niet afschieten, immers dit is op dit ogenblik het enige alternatief wat er is om snel en effectief bepaalde claims van fabrikanten op juistheid te kunnen controleren.

Naar mijn idee zou de discussie veel meer moeten gaan, hoe audiofiele ongeduld, stress, niet vertrouwen op eigen oortjes, zoveel mogelijk vermeden kan worden en muziek genieten centraal staat en vanuit hier de discussie aan te gaan hoe de weergave (als extra bonus) verder verbeterd kan worden met aandacht voor zowel de fysieke als mentale aspecten.     

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

DofN

Quote from: VANZOMERENG on April  4, 2020, 11:09:52
Als ik biertje "A" drink met vrienden, gezellig op een terras op een zomerse warme zonnige zaterdag,
smaakt me dit lekker, als dit biertje "A" op een gewone doorsnee dag, in mijn eentje thuis.

De non-believers,  kortom die personen die het alleen maar over meetgegevens hebben, blinde ABX-testen etc..
blijven maar hameren, dat dit niks uit mag maken, immers het is toch hetzelfde biertje "A"

Dan heb je de non believers misschien nooit goed begrepen? Ik heb ze dat nooit zien schrijven. Ik krijg het idee dat je de non-believers argumenten in de schoenen schuift waar ze zich niet van bedienen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: VANZOMERENG on April  4, 2020, 11:09:52
...
Een beide partijen hebben gelijk, echter beiden partijen zijn te kortzichtig en vliegen mekaar in de haren.
...
Bij het luisteren naar muziek/naar een set zijn de fysieke en mentale aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Dit is de reden waarom ik niet zo'n voorstander ben van blinde ABX-testen, omdat men beoogt hiermee de
"mentale factor" van het luisteren te kunnen elimineren, terwijl dit juist een belangrijke factor is.
Wellicht brengt het deelnemen aan zo'n blinde test, juiste wel "stress" met zich mee en dit lijkt me ook niet de bedoeling.
Niettemin wil ik de blinde ABX-testen ook niet afschieten, immers dit is op dit ogenblik het enige alternatief wat er is om snel en effectief bepaalde claims van fabrikanten op juistheid te kunnen controleren.

Naar mijn idee zou de discussie veel meer moeten gaan, hoe audiofiele ongeduld, stress, niet vertrouwen op eigen oortjes, zoveel mogelijk vermeden kan worden en muziek genieten centraal staat en vanuit hier de discussie aan te gaan hoe de weergave (als extra bonus) verder verbeterd kan worden met aandacht voor zowel de fysieke als mentale aspecten.
Het wetenschappelijke wil ik wel graag in de discussie maar dan zonder de angel van het dogmatische. Er zijn psycho-akoestische effecten op hoe we muziek ervaren. Hoe te onderzoeken met eenvoudige betaalbare apparatuur? Natuurlijk zou ik graag met een €28.000,- AudioPrecision APX555 werken maar is niet reëel.

En ook niet gelijk zeggen dat er al onderzoek is geweest. Waar luister ik het relaxt, in mijn eigen huiskamer! ABX testen zijn nooit in mijn huiskamer. En dan het liefst langdurig omdat als ik luistermoe word van bepaalde apparatuur dat vaak pas na een paar uur optreedt. Of om het verschil goed op me in te laten werken.

Btw, als iemand nog een mooi ABX schakelaar (lage ruis, liefst geen geluid bij omschakelen) weet met afstandsbesturing (netwerk/wifi/bluetooth o.i.d.) waarbij je én een voorversterker en een eindversterker kan schakelen, dan hou ik mee aanbevolen.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: TabCam on April  4, 2020, 10:57:47
Qua "vermeende" wetenschappelijke benadering vind ik de Audio Science Review van de Silent Angel Bonn N8 Audio Grade Ethernet Switch een mooi voorbeeld van niet zo open staan als ze doen voorkomen.

Wanneer ben je open onderzoekend bezig? Als je een bepaalde hypothese wilt aantonen, bv. "Netwerk heeft geen invloed op geluidskwaliteit achterliggende apparaten", dan zou je zoveel mogelijk willen zoeken naar wanneer het wel verschil maakt. Dus niet bij voorbaat al de Raspberry Pi uitsluiten. Hoezo geen Silent Angel kopen als die combinatie goedkoper is dan een enkele Matrix Elements i? Wanneer dan wel?

  • Testen zoveel mogelijk "in situ" ofwel in een "stroomvervuilende" setup met alle dagelijkse ruis en EMI
  • Testen in verschillende situaties met bv. extra netwerkverkeer
  • Testen met verschillende kwaliteit streamers
  • Testen met verschillende switches en routers

Ik zeg hiermee niet dat je dan verschillen zult vinden. Ik kan niet eens zien hoe er getest is geweest. Je maakt het wel geloofwaardiger dat je op zoek bent naar de "waarheid".
Als ik het goed begrijp heeft hij de metingen gedaan achter zijn streamer en laten deze geen verschil zien, de conclusie is dan inderdaad beetje vreemd om te zeggen dat de Bonn N8 niet doet wat deze claimt. Hetgeen je bewijst is dat met een goede streamer alles ervoor gewoon moet zorgen dat de 0 en 1 op de streamer komt (genoeg doorvoersnelheid en niet teveel drops).
Dus conclusie zou moeten zijn dat met een goede streamer een "audiofiele" switch overbodig is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vergeerr72

#104
Quote from: TabCam on April  4, 2020, 10:57:47
Qua "vermeende" wetenschappelijke benadering vind ik de Audio Science Review van de Silent Angel Bonn N8 Audio Grade Ethernet Switch een mooi voorbeeld van niet zo open staan als ze doen voorkomen.

Wanneer ben je open onderzoekend bezig? Als je een bepaalde hypothese wilt aantonen, bv. "Netwerk heeft geen invloed op geluidskwaliteit achterliggende apparaten", dan zou je zoveel mogelijk willen zoeken naar wanneer het wel verschil maakt. Dus niet bij voorbaat al de Raspberry Pi uitsluiten. Hoezo geen Silent Angel kopen als die combinatie goedkoper is dan een enkele Matrix Elements i? Wanneer dan wel?

  • Testen zoveel mogelijk "in situ" ofwel in een "stroomvervuilende" setup met alle dagelijkse ruis en EMI
  • Testen in verschillende situaties met bv. extra netwerkverkeer
  • Testen met verschillende kwaliteit streamers
  • Testen met verschillende switches en routers

Ik zeg hiermee niet dat je dan verschillen zult vinden. Ik kan niet eens zien hoe er getest is geweest. Je maakt het wel geloofwaardiger dat je op zoek bent naar de "waarheid".

Het breder maken van de tests is volgens mij niet nodig, als de verschillen in de meting geduid zouden worden in plaats van de metingresultaat.

Dat zal ik even toelichten. Mijn subjectieve luistercriteria kunnen ook uitgedrukt worden in verschillende objectief (zouden wel gedefinieerd moeten worden) eigenschappen. Klank valt te categoriseren in mate van warm, analytisch, natuurgetrouw, dynamisch, zuiver (signaal in=signaal uit etc. Vroeger had een audioblad een radardiagram waarmee bepaalde apparatuur ingeschaald werd naar deze criteria. Dit zou inderdaad zo objectief mogelijk moeten zijn. Hier zou een vaste opstelling gebruikt. Als dit al mogelijk  is, ik heb toch wel matching problemen ervaren.

In ieder geval op deze manier zouden de verschillen in de meting uitgedrukt kunnen worden. Nu wordt er alleen naar het ene criteria signaal in = signaal uit gekeken. Spelen met dsp en een vlakke curve, kortom signaal in= signaal uit, heeft in  ieder geval al aangetoond dat ik kleuring wil. Kortom een  perfect gemeten apparaat, mits niet gecompromitteerd door  mismatchende componenten, is voor mij niet echt interessant. Behalve als de rest al goed klinkt en ik een al bestaande goed metend apparaat ga vervangen.

Als ik op zoek naar informatie om mijn luisterbeleving te verbeteren ben ik dus helaas op zoek naar subjectieve luisterbevindingen omdat de vertaling van een meting naar mijn luistercriteria helaas niet voor handen is. Die brug zou nog geslagen moeten worden.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

toetertje

@TabCam  De ampswitcher van Barry op het zba forum, komt aardig in de buurt van wat je zoekt voor abx.

Muziekliefhebbert

Quote from: doorofnight on April  4, 2020, 11:26:14
Dan heb je de non believers misschien nooit goed begrepen? Ik heb ze dat nooit zien schrijven. Ik krijg het idee dat je de non-believers argumenten in de schoenen schuift waar ze zich niet van bedienen.

Inderdaad,  sterker nog, dit geeft juist aan dat je mening biased is. Vandaar ook een abx. In de avond met gezellig verlichting aan en een lekker drankje erbij klinkt dezelfde installatie ook beter.
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

Tabcam

Quote from: toetertje on April  4, 2020, 12:00:06
@TabCam  De ampswitcher van Barry op het zba forum, komt aardig in de buurt van wat je zoekt voor abx.
Dank, heb gekeken. Zelf wil ik hem aan een Raspberry Pi / Arduino hangen maar dat kan altijd nog. En helaas schakelen de relais maximaal 12V-1A / 120V-0.5A. Ik wil aan de veilige kant zitten dus richting 20V-27A / 85V-5A.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: VANZOMERENG on April  4, 2020, 11:09:52
Als ik biertje "A" drink met vrienden, gezellig op een terras op een zomerse warme zonnige zaterdag,
smaakt me dit lekker, als dit biertje "A" op een gewone doorsnee dag, in mijn eentje thuis.

De non-believers,  kortom die personen die het alleen maar over meetgegevens hebben, blinde ABX-testen etc..
blijven maar hameren, dat dit niks uit mag maken, immers het is toch hetzelfde biertje "A"



:D :D :D :D

Wel ja...laten we het helemaal door elkaar gaan halen. Je bent het hopelijk wel met me eens dat de 10 kilo op je hoofd als je op de bank zit net zo zwaar is als wanneer je 10 kilo op je hoofd hebt wanneer je een oefening met sporten aan het doen bent ?

Dat je van alles ervaart in de verschillende situaties lijkt me evident en logisch. Maar de 10 kilo blijft 10 kilo. Of ga je dan zeggen...zowwwww...met sporten had ik 100 kilo op mijn hoofd liggen. Goed he ???

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Quote from: VANZOMERENG on April  4, 2020, 11:09:52
Als ik biertje "A" drink met vrienden, gezellig op een terras op een zomerse warme zonnige zaterdag,
smaakt me dit lekker, als dit biertje "A" op een gewone doorsnee dag, in mijn eentje thuis.

De non-believers,  kortom die personen die het alleen maar over meetgegevens hebben, blinde ABX-testen etc..
blijven maar hameren, dat dit niks uit mag maken, immers het is toch hetzelfde biertje "A"

De believers, kortom personen die spreken vanuit hun ervaringen, beweren op het terras toch echt een ander,
beter biertje gedronken te hebben.

Een beide partijen hebben gelijk, echter beiden partijen zijn te kortzichtig en vliegen mekaar in de haren.

Mijn advies is, koop devices waarbij je, je prettig voelt en realiseer je, dat het moment en de omgeving waarin je
deze devices gebruikt ook sterk bepalend zijn voor het resultaat ("het genieten")
M.b.t. welke devices je koopt en hoe ze zijn aangesloten en opgesteld (fysieke factor), hierop jezelf veel invloed kunt uitoefenen, echter m.b.t. , vooroordelen, gemoedstoestand, pried of ownership, biased-zijn (mentale factor), is je eigen invloed, zeker op de korte termijn  zeer gering.

Onderschat de "mentale factor" niet, ik heb jaren geleden eens een dure interlink van Siltech aan een potentiele koper opgestuurd en deze belde me een paar dagen later op,  dat hij nauwelijks verschil hoorde, in vergelijk met zijn eigen interlink maar uiteindelijk tikte hij toch 120 euro bij me af en kocht de Siltech, puur omdat deze wel beter moest klinken, hij niet genoeg vertrouwde op zijn eigen oren en in de wetenschap, dat onzekerheid en onrust, het verdere genieten in de weg zou staan.   
Wees een eerlijk..............  is dit niet ook hoe het met vele audiofielen vergaat?

Bij het luisteren naar muziek/naar een set zijn de fysieke en mentale aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Dit is de reden waarom ik niet zo'n voorstander ben van blinde ABX-testen, omdat men beoogt hiermee de
"mentale factor" van het luisteren te kunnen elimineren, terwijl dit juist een belangrijke factor is.
Wellicht brengt het deelnemen aan zo'n blinde test, juiste wel "stress" met zich mee en dit lijkt me ook niet de bedoeling.
Niettemin wil ik de blinde ABX-testen ook niet afschieten, immers dit is op dit ogenblik het enige alternatief wat er is om snel en effectief bepaalde claims van fabrikanten op juistheid te kunnen controleren.

Naar mijn idee zou de discussie veel meer moeten gaan, hoe audiofiele ongeduld, stress, niet vertrouwen op eigen oortjes, zoveel mogelijk vermeden kan worden en muziek genieten centraal staat en vanuit hier de discussie aan te gaan hoe de weergave (als extra bonus) verder verbeterd kan worden met aandacht voor zowel de fysieke als mentale aspecten.   
Als ik geblinddoekt dat zelfde merk bier dood geslagen uit een vies vet glas zou drinken, hoe zou dan de ervaring zijn? [emoji848][emoji1787]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Dat is heel duidelijk te proeven hoor. Mijn dochter van 18 die geen bier drinkt maar wel erg goede smaakpapillen heeft haalt dit er zo uit. Ook blind.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Quote from: chansig on April  4, 2020, 12:49:33
Dat is heel duidelijk te proeven hoor. Mijn dochter van 18 die geen bier drinkt maar wel erg goede smaakpapillen heeft haalt dit er zo uit. Ook blind.

Gr. Hans
Toch wel een reden om in ieder geval qua bierproeven weg te blijven van een blindetest.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

DofN

Quote from: chansig on April  4, 2020, 12:49:33
Dat is heel duidelijk te proeven hoor. Mijn dochter van 18 die geen bier drinkt maar wel erg goede smaakpapillen heeft haalt dit er zo uit. Ook blind.

Gr. Hans

Zonder de rijke ervaring waar sommige mensen zich op beroepen omdat ze daarmee dingen horen die wij, relatieve onbenullen, niet kunnen horen? (of in dit geval, proeven?)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Kunnen alle biergerelateerde en andere post die niet gericht zijn op het samenbrengen van wetenschap met audiofenomenen graag stoppen. Daar is én dit topic en dit deel van het forum niet voor. Bij voorbaat dank voor de medewerking.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

#114
Quote from: TabCam on April  4, 2020, 11:34:29En ook niet gelijk zeggen dat er al onderzoek is geweest. Waar luister ik het relaxt, in mijn eigen huiskamer! ABX testen zijn nooit in mijn huiskamer. En dan het liefst langdurig omdat als ik luistermoe word van bepaalde apparatuur dat vaak pas na een paar uur optreedt. Of om het verschil goed op me in te laten werken.
Voor sommige omstreden topics kan je wel een eenvoudig blindtesten thuis. Zie bijvoorbeeld de tests van Archimago betreffende jitter of distortion waarbij gebruik gemaakt wordt van muziekfragmenten. Een ander voorbeeld is de test van Mark Waldrep naar high res audio die momenteel nog loopt: http://www.realhd-audio.com/?p=6910.

Maar wie doet effectief de moeite om deel te nemen aan zo'n test? En wie 'staat er open' voor input van mensen die dat wel doen, of het topic op andere manieren bestudeert hebben?

Je mag trouwens eens raden naar de uitkomst van de jitter, distortion en high res tests. De high res test loopt nog maar via de link zijn al enkele eerste resultaten zichtbaar van mensen die zeer overtuigd zijn dat ze het perfect kunnen horen. Laten we voorzichtig zeggen dat het mijn geloof in de wetenschap voorlopig niet aan het wankelen brengt 😜. Ik ben benieuwd naar de finale uitslag.

In post 26 heb ik trouwens toegelicht dat het rustig thuis ABX-en geen garantie tot succes is, zoals velen denken. Ik haal het even opnieuw aan omdat veel mensen zich volgens mee geen idee kunnen vormen van hoeveel onderzoek er in de audiowereld gedaan is, en op welk niveau dat gebeurd is. Het gegeven dat audio voor de meesten maar een hobby is is volgens mij misleidend.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: TabCam on April  4, 2020, 10:57:47
Qua "vermeende" wetenschappelijke benadering vind ik de Audio Science Review van de Silent Angel Bonn N8 Audio Grade Ethernet Switch een mooi voorbeeld van niet zo open staan als ze doen voorkomen.

Wanneer ben je open onderzoekend bezig? Als je een bepaalde hypothese wilt aantonen, bv. "Netwerk heeft geen invloed op geluidskwaliteit achterliggende apparaten", dan zou je zoveel mogelijk willen zoeken naar wanneer het wel verschil maakt. Dus niet bij voorbaat al de Raspberry Pi uitsluiten. Hoezo geen Silent Angel kopen als die combinatie goedkoper is dan een enkele Matrix Elements i? Wanneer dan wel?

    In de test staat vermeld dat
    • Testen zoveel mogelijk "in situ" ofwel in een "stroomvervuilende" setup met alle dagelijkse ruis en EMI
    • Testen in verschillende situaties met bv. extra netwerkverkeer
    • Testen met verschillende kwaliteit streamers
    • Testen met verschillende switches en routers
In de test staat vermeld dat ze de switch zwaar belast hebben met extra netwerkverkeer. De tests van Amirm gebeuren bij hem thuis in een normale gebruikssituatie.

En valt de verwachting om te testen met verschillende streamers niet enigsinds onder je eigen categorie "Onevenredige bewijslast vragen", voor Amirm zijn al die tests gewoon vrijwilligerswerk.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Tabcam

Quote from: gvc on April  4, 2020, 13:51:55
In de test staat vermeld dat ze de switch zwaar belast hebben met extra netwerkverkeer. De tests van Amirm gebeuren bij hem thuis in een normale gebruikssituatie.

En valt de verwachting om te testen met verschillende streamers niet enigsinds onder je eigen categorie "Onevenredige bewijslast vragen", voor Amirm zijn al die tests gewoon vrijwilligerswerk.
Niet helemaal. Ik zie Amir niet meer als vrijwilliger gezien de grootte en groei van de site en zijn donatieverzoeken. Ik ben het met je eens dat het voor een normaal persoon zeker niet doenlijk is.

Het blijft lastig, wat maakt een set een soort standaard setup? Thuis heb ik de Raspberry Pi, de KPN box, de NVidia shield, een weinig gebruikte Nintendo Switch een de AVR550 aangesloten. Geen zwaar netwerkverkeer maar misschien wel EMI/ruis?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: gvc on April  4, 2020, 13:20:53
Voor sommige omstreden topics kan je wel een eenvoudig blindtesten thuis. Zie bijvoorbeeld de tests van Archimago betreffende jitter of distortion waarbij gebruik gemaakt wordt van muziekfragmenten. Een ander voorbeeld is de test van Mark Waldrep naar high res audio die momenteel nog loopt: http://www.realhd-audio.com/?p=6910.

Maar wie doet effectief de moeite om deel te nemen aan zo'n test? En wie 'staat er open' voor input van mensen die dat wel doen, of het topic op andere manieren bestudeert hebben?

Je mag trouwens eens raden naar de uitkomst van de jitter, distortion en high res tests. De high res test loopt nog maar via de link zijn al enkele eerste resultaten zichtbaar van mensen die zeer overtuigd zijn dat ze het perfect kunnen horen. Laten we voorzichtig zeggen dat het mijn geloof in de wetenschap voorlopig niet aan het wankelen brengt 😜. Ik ben benieuwd naar de finale uitslag.

In post 26 heb ik trouwens toegelicht dat het rustig thuis ABX-en geen garantie tot succes is, zoals velen denken. Ik haal het even opnieuw aan omdat veel mensen zich volgens mee geen idee kunnen vormen van hoeveel onderzoek er in de audiowereld gedaan is, en op welk niveau dat gebeurd is. Het gegeven dat audio voor de meesten maar een hobby is is volgens mij misleidend.
ABX is niet eenvoudig. En ik ben al helemaal niet een getrainde luisteraar. Ik vraag me zelfs af als ik de Harman-Kardon cursus zou doen, of ik me dan niet nog meer irriteer aan onvolkomenheden. Nu doe ik dat al (nog niet in overdreven mate) met brom, ruis e.d.. Wel is mijn technische interesse gewekt en ben onderzoekend maar sceptisch naar mijn eigen luisterend vermogen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Snowmaster

Quote from: chansig on April  4, 2020, 12:49:33
Dat is heel duidelijk te proeven hoor. Mijn dochter van 18 die geen bier drinkt maar wel erg goede smaakpapillen heeft haalt dit er zo uit. Ook blind.

Gr. Hans

Kunnen wij hier geen Meet & Greet van maken ? Al dat gezeur over audio....
Gewoon een middagje zuipen 😁
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Muziekliefhebbert

NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

Snowmaster

Quote from: TabCam on April  4, 2020, 15:14:33
ABX is niet eenvoudig. En ik ben al helemaal niet een getrainde luisteraar. Ik vraag me zelfs af als ik de Harman-Kardon cursus zou doen, of ik me dan niet nog meer irriteer aan onvolkomenheden. Nu doe ik dat al (nog niet in overdreven mate) met brom, ruis e.d.. Wel is mijn technische interesse gewekt en ben onderzoekend maar sceptisch naar mijn eigen luisterend vermogen.

Mooi en eerlijk antwoord Tabcam.
Zelfs de beste luisteraar gaat nog wel op z'n bek. Het moeilijke en vervelende van iets waarnemen is iemands subjectiviteit. Een audiovriend van mij luistert anders dan ik. Dat weten wij van elkaar.
Het leuke is dat wij elkaar kunnen wijzen op iets dat de ander (nog) niet hoort.
Na die aanwijzing hoort de ander het wel. Het lijkt wel een soort blinde vlek. Doordat wij elkaar aanvullen, wordt het gewoon gemakkelijker. Ik merk dat mensen ook moeilijk iets kunnen loskoppelen van persoonlijke smaak. Ook het trekken van snelle conclusies komt vaak voor.
Tunnelvisie noem ik dat. Juist het out of the box denken en breed openstaan voor alles, kan veel meer brengen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

vanzomereng

#121
Quote from: doorofnight on April  4, 2020, 11:26:14
Dan heb je de non believers misschien nooit goed begrepen? Ik heb ze dat nooit zien schrijven. Ik krijg het idee dat je de non-believers argumenten in de schoenen schuift waar ze zich niet van bedienen.
Ik denk dat je de strekking van mijn verhaal niet begrijpt  ;)
Uiteraard heb ik me wat gechargeerd uitgedrukt en bedoel ik alleen maar te zeggen, dat non-believers zich meer moeten bewust moeten zijn
van ook andere aspecten van het horen/beleven dan alleen maar in het het fysieke, natuurkundige aspect.
Aan believers, dat ze zich meer moeten realiseren in de tekortkomingen van de menselijke waarneming, je gehoor kan dan wellicht
zeer goed zijn maar wat je grijze massa met je waarneming dit is niet altijd voorspelbaar.

Mijn post laat vermoeden, dat er maar 2 kampen zijn: non-believers en believers maar ik ben ervan overtuigd dat de meesten hiero,
zich hier ergens tussenin begeven.


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Snowmaster

Quote from: VANZOMERENG on April  4, 2020, 21:00:17

Mijn post laat vermoeden, dat er maar 2 kampen zijn: non-believers en believers maar ik ben ervan overtuigd dat de meesten hiero,
zich hier ergens tussenin begeven.

Ik begeef mij hier absoluut niet tussenin 😃.
Dit topic verloopt met respect en daarom post hieronder een open en eerlijk verhaal.

Ik snoep gewoon van twee kanten.  Want de wetenschap kan alles aantonen en heeft dat al lang gedaan. Daarover is genoeg te lezen en te zien op het web.  Daarmee ben ik dus een non-believer 😃.
Er zal alleen nooit een "weergave advies" verschijnen op de verpakking van bv een kabel.
Dat is een totaal ander hoofdstuk dan waar de wetenschap naar kijkt.  Zij kijken naar het voorkomen van verstorende invloeden. Daarmee kom ik direct bij het horen van verschillen.
Als iemand verschil hoort tussen bv kabels dan is hij blijkbaar een believer.  Happy me.
Want ik hoor verschil tussen kabels, stekkers, zekeringen, voetjes en ondergronden, schone en vuile stroom, fases, twee knoppen met dezelfde functie op een AB, ethernetkabels, ethernetstekkers, losliggende ethernetkabels, parallel of haaks gekruiste kabels, stekkers die "verkeerdom" zitten en nog veel meer. Als ik vervolgens die kabels, zekeringen en andere ongein omdraai hoor ik dat ook nog.
Echt waar. Is dit al heftig genoeg ?  Nog eentje dan : als ik sommige stroomsnoeren flink heen en weer buig, dan hoor ik dat ze tijdelijk anders klinken.  Moet ik nu tabletten slikken? Natuurlijk niet. Het is nu eenmaal hoorbaar. Waarom?  Omdat je iets verstoort. Bij het inrichten van laboratoria wordt er rekening gehouden met wijze van plaatsen, ondergrond, afscherming, diameter, omgeving, lengte etc omdat dit meetbaar is. Supergevoelige medische apparatuur reageert er soms op. Soms. Om dat uit te sluiten gaan ze heel ver om verstoringen te voorkomen.
In onze huizen kijken wij nergens naar. Dat hoeft ook niet want het licht brandt en de radio speelt.
Of zit er misschien toch verschil in onze huizen? Yep. Zeker als je verschillende apparaten, bekabeling, leds en dimmers hebt.
Soms zijn de verschillen miniem, soms redelijk groot en gewoon voor iedereen hoorbaar.
Het is ook geen dogma. Ik kon hier twee jaar geleden geen verschillen tussen kabels horen. Echt niet !
Door teveel verstorende invloeden in dit huis telt in zo'n situatie gewoon de zwakste schakel.
Dan kun je klooien wat je wil, maar ben je kansloos.

Is het geluid nu beter dan toen? Ja en nee. Het is duidelijk anders. Meer details, meer dynamiek, luider, duidelijk surround en een veel natuurlijker weergave. Als ik geblinddoekt tv kijk dan hoor ik verschil of een glas of een plastic beker met water wordt gevuld. Je hoort het verschil tussen een wijn- en een bierglas als er wordt ingeschonken. Als iemand achter de kamera zijn jas dicht ritst dan valt dat nu op. Dat hoorde ik twee jaar geleden niet. Toen hoorde ik alleen dat er iets werd ingeschonken en zeker geen ritsgeluid vanachter de camera.
Is het daarmee beter? Voor mij wel. Maar niet voor mijn vrienden of de buurman als hij voetbal komt kijken. Die hoorden immers twee jaar geleden ook geluid.
Het is dus gewoon een hobby. Bij de één gaat dat tot in peperduur high-end terwijl een ander blij is dat hij spotify uit zijn sonos hoort.
Ik word blij van prutsen met lowbudget oplossingen om beter geluid te krijgen.

Voorbeeld : Netflix klonk een jaar geleden plat, surroundspeakers deden amper mee. Het geluid moest je vrij hard zetten. Dan was een film best redelijk te kijken. Echt dynamisch was het niet. Soms een  ontploffing maar geen vergelijk met 5.1 van een dvd. Laat staan een blu-ray.  Een goede download klonk nog beter.
Het verschil tussen toen en nu is het veranderen van kabels, stekkers, zekeringen etc.
Zo veel mogelijk low budget anders had ik beter een 2000 euro duurdere receiver kunnen kopen.
Die had echter nooit diezelfde verbetering kunnen halen. Waarom niet? Omdat apparatuur niet optimaal kan presteren als er veel verstoring is. Daarin zit het drama.
Voor mij is het gewoon een leuke hobby. Elk forumlid vliegt die hobby weer anders aan.
Dat is het boeiende aan mensen en houdt de discussie levendig. Believers en non-believers?
Nee hoor, gewoon mensen 😉.
Nu naar bed want morgen wordt het top weer !
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Oeffff.....dat is een heel lang verhaal. Menigeen komt daar niet doorheen. Wedden?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

#124
Gewist ivm dubbele posting
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)