Kogels ipv spikes

Started by sandervg, March 28, 2020, 11:23:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik had een gedachte en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft of dit ooit heeft overwogen: speakers ontkoppelen dmv kogels ipv spikes.

Ik wil 2 Harbeth speakers koppelen met de ondergrond. Probleem: ze zijn niet voorbereid voor spikes (geen schroefgaten). Natuurlijk kun je 'plak spikes' gebruiken, maar volgens mij span je daarmee het paard achter de wagen. De spike gaat dan wel koppelen met de ondergrond, maar de speaker is met een grote oppervlak op de spike bevestigd, waarschijnlijk nog met wat dempende tape ertussen, dus is er eerder spraken van ontkoppelen dan koppelen. En ik wil graag koppelen. Dus ik ben bang dat ik niet met spikes kan werken.

Echter: wat als ik kogels gebruik? Deze kan ik verlijmen op de speakerstand (een stuk steen of massief stuk hout) en het opp. van de kogel wat de luidspreker raakt is erg klein = koppelen.

Benieuwd naar jullie ervaringen of visies hierop
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bokkes


sandervg

De claw is om te ontkoppelen. Ik wil juist koppelen. Ik heb namelijk al wat geëxperimenteerd met ontkoppelen (mini pucks, iso acoustic stands) maar dat leverde voor mij geen bevredigend resultaat.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

chansig

Quote from: sandervg on March 28, 2020, 11:23:17
De spike gaat dan wel koppelen met de ondergrond, maar de speaker is met een grote oppervlak op de spike bevestigd, waarschijnlijk nog met wat dempende tape ertussen, dus is er eerder spraken van ontkoppelen dan koppelen.

Dan is er sprake van een dikke dempende tape of een heeeeeeeeeeeele lichte speaker.

Ooit Bert zien schrijven dat wanneer een materiaal wilt ontkoppelen hetgeen erop komt te staan zoveel 60(??)% het dempende moet indrukken. Dat zie ik met een stukje tape niet gebeuren.

Je knikkers zorgen mogelijk ook voor wat wiebelbare speakers. Ooit wel van die bonken in eierdoppen gehad...kan me helaas niet meer herinneren wat het effect was.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

#4
Al eens Soundcare Superspikes getest ?

Zelf goede resultaten mee bereikt.

Xander32

Mooi systeem van 'spikes plus schotels' maar ik heb er nooit een ander/beter effect mee kunnen bereiken (lees: een hoorbaar verschil) dan met gewone spikes. Dat was onder zuilspeakers (Focal Chorus 816W, Usher MD-1) en monitoren op zware WLM stands (Usher BE718). Heb nog ergens M6 en M8 setjes rondslingeren 😏

Quote from: Ralf67 on March 28, 2020, 16:25:36
Al eens Soundcare Superspikes getest ?

Zelf goede resultaten mee bereikt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sandervg

Supercare heb ik onder andere luidsprekers. Top product! Maar heeft hetzelfde probleem als alle andere spikes als je geen 'gaten' hebt om ze in te schroeven.

Het punt is: zelfs als zou de tape ultra dun zijn, dan nog gaat het fout. Koppeling ontstaat door de extreme druk die ontstaat in de punt van de spike (doordat deze zo dun is). Als je de spike vastplakt onder de speaker en het 'plakoppervlak' heeft een opp. van laten we zeg 1 cm2, dan is het effect van de koppeling verdwenen. Je koppelt de spike wel aan de ondergrond, maar je speaker is niet meer met de spike gekoppeld (immers 1 cm2 geeft géén extreem grote druk dus geen koppeling). En dikke tape maakt het nog erger, dan wordt het zelfs ontkoppeling. De speaker en de spike moeten één geheel vormen zoals bij schroef-spikes het geval is. Verlijmen zou een oplossing zijn, maar daar wil ik niet aan  :crazy:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mijkie

Quote from: sandervg on March 28, 2020, 16:52:02
Supercare heb ik onder andere luidsprekers. Top product! Maar heeft hetzelfde probleem als alle andere spikes als je geen 'gaten' hebt om ze in te schroeven.

Het punt is: zelfs als zou de tape ultra dun zijn, dan nog gaat het fout. Koppeling ontstaat door de extreme druk die ontstaat in de punt van de spike (doordat deze zo dun is). Als je de spike vastplakt onder de speaker en het 'plakoppervlak' heeft een opp. van laten we zeg 1 cm2, dan is het effect van de koppeling verdwenen. Je koppelt de spike wel aan de ondergrond, maar je speaker is niet meer met de spike gekoppeld (immers 1 cm2 geeft géén extreem grote druk dus geen koppeling). En dikke tape maakt het nog erger, dan wordt het zelfs ontkoppeling. De speaker en de spike moeten één geheel vormen zoals bij schroef-spikes het geval is. Verlijmen zou een oplossing zijn, maar daar wil ik niet aan  :crazy:

Als je ze nou verlijmd met een heel klein beetje MS-polymeer kit, zoiets als Polymax, is de demping minimaal of vast lassen  ;)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Rowdy

En M6 of M8 inslag moeren onder de luidsprekers monteren. Daar draai de spikes in. Nadeel je moet gaten boren in de luidsprekers.

Ralf67

#9
Ik zou persoonlijk geen gaten in je luidsprkers gaan boren om inslagmoeren te plaatsen.

Bij verkoop niet echt een meerwaarde.

Koppelen aan de stands middels Blu tac ?

hrcc

Klein magneetje aan de binnenzijde van de speaker ?
Vastzetten met dubbelzijdig plakband.

CZ79

Soundscape heeft ook spikes die je zonder schroefgaten kunt bevestigen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

sandervg

Ik ga zeker geen gaten in m'n luidsprekers maken  ;D. Hoe je het ook went of keert: alle minder rigorousness 'spike' oplossingen houden hetzelfde probleem: je koppelt de speaker niet met de spike en alleen de spike met de ondergrond. Weg effect.

Daarom zat ik te denken aan kogels/knikkers/kralen oid ipv spikes. Natuurlijk iets meer oppervlak dan een echte spike, maar lijkt me nog steeds redelijk goed te koppelen. Benieuwd naar ervaringen of waarom dat niet zou werken. Ik zou de Blu tac kunnen gebruiken om te zorgen dat ze niet zo snel van de kogels af bewegen (voor de veiligheid). Of gaat dit niet werken?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Ralf67

#13
Ze moeten toch op de stands komen ?

Wat heb je dan onder de stands zitten?

Gewoon spikes of andere ?

sandervg

Quote from: Ralf67 on March 28, 2020, 19:26:40
Ze moeten toch op de stands komen ?

Wat heb je dan onder de stands zitten?

Gewoon spikes of andere ?
Gewone spikes of ook kogels. Maar stands is een groot woord. Het worden denk ik eiken blokken van 15x15x15 cm
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Ralf67

#15
Dat veranderd de opzet van koppelen of ontkoppelen behoorlijk.

Kamen ze op een meubel te staan ?

Heb je toevallig een foto van de set ?

mijkie

#16
Eiken blokken zullen denk ik ook dempen, ook al is t  erg hard hout
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xander32

Harbeth ls die je op massieve blokken hout gaat plaatsen?

Voor ls van dit merk worden steevast open stands aanbevolen. Wat is de reden om voor massieve blokken hout te kiezen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Roeland

Zou met Harbeths niet te veel onzin gaan toepassen.
Zit gewoon niet in hun filosofie.

Ze hebben de kast ontworpen om ongewenste trillen te absorberen ipv als klankkast te fungeren.
Beste om de speakers op een 'dood' object te plaatsen, vandaar dat er vaak open stands wordt aangeraden.

Koppelen is dus zinloos en zal eerder een ongewenst effect hebben.

Ga het eerder zoeken in akoestiek, correcte amplitude en no-nonsence materialen .
Voornamelijk heb ik de juiste Harbeth voor mijn ruimte en heb ik hem op de juiste hoogte/afstand   

Leuke introductie met watvoor ontwerper je te maken hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ja9BJn0lMxI

QuoteI also recall Alan from Harbeth saying that Harbeths can be used on anything, even a pile of old phone books!

This from the Harbeth user group from the man himself

7. Harbeth speakers do not need exotic stands. You can use wooden stands or metal or plastic stands. We use them all through development and critical listening. Distrust rumours that 'Harbeth's only work with 'xyz stands'. It is entirely your free choice, what takes your fancy, fits in with your furnishings and budget. If all you have available to get you going is something as basic as the IKEA plant pot stands (even used during the design of the Compact 7ES3 - see picture) or house bricks or telephone directories. The key point is to raise the tweeter to about ear level. The Skylan stands are an excellent value-for-money choice that we have used at exhibitions ourselves. Filling stands is your choice.

Ralf67

Ze komen op een buro te staan , meen ik ergens gelezen te hebben.

Opstelling zal dan nooit optimaal zijn

Roeland

Foi.....

Gaan koppelen op een bureau met Harbeth P3ESR  :wacko:
Nou suc6 ermee

Geef je gelijk een kant en klare goede oplossing en je mag zelf googlen waarom  :tongue2:
IsoAcoustics ISO-155 isolation stands

sandervg

Ja, ze komen op een bureau te staan. En ja, koppelen met een bureau lijkt zinloos zelfs dom. Daarom had ik de IsoAcoustic stands gekocht. ONTkoppelen, dacht ik, dat moet het zijn. Echter het resultaat beviel niet (Sorry Roeland  :tongue2:) . Dezelfde speaker op een houten kist gevuld met zand klonk beter. Toen geprobeerd met Mini Pucks van hetzelfde merk. Zelfde resultaat. Toen geprobeerd met ander dempend materiaal dat ik nog had liggen. Zelfde resultaat. Dempende pads eronder. Weer hetzelfde. Allemaal met kleine verschillen, maar met een relatief zware stand onder de speakers zonder ontkoppeling klonk het beste.

Dus: ja, ik kan het ook niet verklaren, maar ontkoppelen heeft in mijn situatie geen gunstig effect op het geluid. Mijn hypothese is dat hoe steviger de speakers staan hoe beter ik ze vind klinken. Dat is de reden waarom ik wil uitproberen hoe spikes klinken. Echter, spikes gaat niet lukken (geen aansluitgaten) dus zoek ik een alternatief. En ik ga niet boren, lijmen etc. in m'n speakers. Vandaar mijn gedachte om kogellagers te gebruiken als een soort tussen oplossing.

En eiken blokken is geen must. Had eerst bij de Hornbach stenen blokken gevonden van 15x15x15, maar die worden momenteel niet geleverd door Corona.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Roeland


Dezelfde speaker op een houten kist gevuld met zand klonk beter. > = Ontkoppeld

Spikes = koppelen aan je bureaublad > Je bureaublad word een klankkast.

Alleen als je een volledig "dood" object/ondergrond hebt, zal koppelen zin hebben. Als je muur redelijk stevig is zou je de speakers ook kunnen bevestigen aan je muur.

Belangrijk bij een bureau/desktop setup is;
1 Je krijgt reflectie door het bureaublad
2 Je krijgt resonantie (klankkast) van je bureaublad

1 Los je deels op door de speaker wat hoger te plaatsen, zodat er zo min mogelijk frequentie terugkaatsen via je bureaublad (liefst op oor-hoogte). Daarnaast plaats je de speakers met een tow-in (gericht op je oren)
2 Plaats je brureaublad op rubbers / dempende materialen. Schroef het in het midden van je blad aan de muur.
Ontkoppel de speakers. Hetzij met dempingsmaterialen of een zwaar 'dood' (lees trillingsvrij) object.

De Harbeth is geen moeilijke speaker en is makkelijk te plaatsen, mits de ruimte klein genoeg is.
Mogelijk heb je een vervelend akoestiek probleem in je ruimte.

Hopelijk kom je eruit

sandervg

Laat ik voorop stellen dat ik (gelukkig) geen probleem heb. Ik heb m'n speakers verplaatst naar m'n bureau en heb iets nodig om ze op te zetten :). Had de IsoAcoustics stands gekocht onder het mom 'baat het niet dan schaadt het niet' maar dat bleek dus niet te kloppen want het schade wel. Ben daarom iets verder gaan experimenteren.

Hoezo is speaker op houten kist gevuld met zand ontkoppelen??? Mini pucks eronder, isoacoustics stands, pads, dát is toch ontkoppelen? Volgens mij is houten kist gevuld met zand ergens tussen koppelen en ontkoppelen. Vandaar de gedachten: ik moet iets verder richting 'koppelen' op de vloeiende as tussen koppelen en ontkoppelen.

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Xander32

Meedenken in de oplossing; als je op het bureau nou twee zware, massieve tegels plaatst, daarop die stalen kogels plaatst en daarop de ls 🤔

Of op de tegels plakspikes bevestigen en middels bluetac/Pritt posterbuddies spike- schoteltjes op de ls ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT