Beamer projector scherm keuzes

Started by johan d, March 9, 2020, 07:40:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johan d

Hallo,

Wij hebben het idee een oprolbaar scherm te hangen (manueel) boven het raam en met een beamer wat films kijken. Het geluid zou ik graag afspelen op mijn stereo installatie (zonder HDMI) Marantz PM7004, die rechtsachter in de hoek naast het scherm staat.
Voor een beamer hebben we de keuze tussen eentje op het kastje achter de sofa te plaatsen (mobiel), of daar aan het plafond hangen (fix). Ook een short throw beamer (weer mobiel) zou wel kunnen. Ons budget is +-1000€, max 1500€ all in. We hebben zelf weinig kennis van deze apparaten, maar we zouden wel graag dezelfde functies hebben als nu op onze TV. Netflix, youtube streamen via chomecast. sporadisch de PS4 eraan hangen.... Kijkafstand is +-5 meter. scherm zou max 2.3m breed kunnen, en projecteren overdag is geen must, enkel verduisterde ruimte.
Voor ons is 2.0 geluid voldoende. Is een nieuwe AV reciever dan een must of kan dat dan evenzeer op een oudere stereo reciever qua aansluitmogenlijkheden (RCA naar HDMI)?

https://photos.app.goo.gl/tHKXmQYp5L1RjHxx7

PascalP

#1
dus je wilt je Chromecast direct in je projector stoppen?
De projector zal geen audio uitgang hebben dus zul je er ook eerst een HDMI audio extractor tussen moeten zetten, deze kan je dan weer wel aansluiten op je receiver via optisch bijvoorbeeld.
(mits je receiver dan wel een optische aansluiting heeft?

Zoiets bijvoorbeeld;
https://www.allekabels.nl/hdmi-omvormer/1792/1218636/hdmi-naar-hdmi-audio-extractor.html?gclid=EAIaIQobChMIwKz5rPSM6AIVTLDtCh2-sAB9EAAYASAAEgJDz_D_BwE#


Anders heeft deze ook een 3.5mm jack die je weer met een 3.5mm naar RCA kabel aan je receiver kunt hangen;
https://www.allekabels.nl/hdmi-omvormer/1792/1445423/hdmi-naar-hdmi-audio-extractor-4k.html?gclid=EAIaIQobChMIwKz5rPSM6AIVTLDtCh2-sAB9EAAYASAAEgJDz_D_BwE#
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Dirk

Quote from: PascalP on March  9, 2020, 08:54:43
dus je wilt je Chromecast direct in je projector stoppen?
De projector zal geen audio uitgang hebben dus zul je er ook eerst een HDMI audio extractor tussen moeten zetten
veel budget projectoren hebben vaak wel een audio uitgang, veelal zelfs gewoon op RCA..dus 't is helemaal niet zeker dat audio extractie op deze manier noodzakelijk is ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

Beste is goedkope receiver met speakers en daar de Chromecast in en dan naar de projector met HDMI.

Er zijn projectoren met ingebouwde speakers maar serieus daar wil je het journaal nog niet op kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

#4
Quote from: Dynky on March  9, 2020, 09:10:28
veel budget projectoren hebben vaak wel een audio uitgang, veelal zelfs gewoon op RCA..dus 't is helemaal niet zeker dat audio extractie op deze manier noodzakelijk is ;)

interessant, in dat geval negeer mijn bovenstaande post (mits je aan te schaffen projector dus gewoon een audio uitgang heeft :) )

Andere optie zou nog kunnen zijn een simpele HDMI switch als je toch meerdere apparaten erop aansluit, deze hebben ook vaak een (optische 5.1) audio uitgang
maar zoals al aangegeven hierboven lijkt me een simpele HDMI receiver het makkelijkste :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

johan d

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  9, 2020, 09:14:06
Beste is goedkope receiver met speakers en daar de Chromecast in en dan naar de projector met HDMI.
Dat klinkt idd interessant. Dus een nieuwe AV reciever, en daarin de chromecast stoppen die beeld naar de beamer stuurt en geluid naar speakers... Kan daar ook de PS4 op, op die nieuwe AV receiver?
Dan gewoon een HDMI van receiver naar beamer...

Nu wat zou beter zijn short throw of aan het plafond op afstand?

darkrunner

#6
-Pioneer VSX-933
-Epson EH-TW7000
-ESMART Professional TATENSO Tension 244 x 137 (in maat 221x125 €229)

Prijs €1510

Versterker kan je nog een €50/80 afkrijgen bv Denon AVR-X550BT

Projector als je geen last van rainbow effect hebt kan je met een Dlp nog wat besparen maar je geeft wel het gemak van de horz/ver lens van de Epson tw7000 op.

Scherm: De ESMART Economy EXT Tension Leinwand | 240 x 135 cm | Format 16:9 kost €189 excl verzending (code gebruiken voor 5% korting)



johan d

#7
Quote from: darkrunner on March  9, 2020, 10:22:02
-Pioneer VSX-933
-Epson EH-TW7000
-ESMART Professional TATENSO Tension 244 x 137 (in maat 221x125 €229)

Prijs €1510
Dank u, dat is erg concreet.
Av reciever en scherm vind ik OK, maar d ebeamer dat is dus op te hangen aan het plafond? op mijn fototje kan je wel begrijpen dat ik niet graag boor in mijn plafond... zijn er ook short throws in deze prijsklasse, of moet je dan veel meer betalen voor dezelfde kwaliteit?
Het scherm, hebben ze dat ook manueel, want niet direct een stopcontact daarboven...

darkrunner

#8
Aan die prijs van die Epson ga je niet kunnen met een short throw prijs/kwaliteit denk ik plus je hebt ook een ander type scherm (doek) nodig weet daar zo niet de goedkopere prijzen van

Op een kast zetten geen optie? de Epson tw7000 kan behoorlijk laag gaan met hun lens 60% verticaal 24% horizontaal


johan d

#9
Quote from: darkrunner on March  9, 2020, 10:36:53
Op een kast zetten geen optie? de Epson tw7000 kan behoorlijk laag gaan met hun lens 60% verticaal 24% horizontaal
Je bedoeld dat ik de Epson op een kast aan de zijmuur kan plaatsen op een afstand van 5 meter van het scherm? De ruimte is 4-5 meter breed. Ter hoogte van de sofa staat er rechts een hoge kast tegen de muur (staat net niet op de foto). Als die daar op kan en dan nog mooi kan projecteren, zou ideaal zijn...

darkrunner

#10
Scherm hebben ze bij Esmart ook manueel al zou ik dan voor een ander merk gaan bv van Ivisions.

Frank (J.A.F._Doorhof) kan je best bij terecht voor de Tw7000 (paar tientjes meer dan via een internet shop, wel incl Calibratie +3 hercalibraties wat een zeer mooie deal is voor zijn prijs)

Op een afstand van 450cm voorkant projector kan de tw7000 min 209 max 314 cm breed projecteren
Us versie: https://www.projectorcentral.com/Epson-Home_Cinema_3200-projection-calculator-pro.htm



johan d

als ik een 9:16 scherm neem is bij uitrollen niet mijn ganse raam bedekt. bij een 3:4 scherm wel. beter om die reden voor een 3:4 gaan?

darkrunner

#12
Hoe hoog/breed is dat raam dan?

johan d

#13
Quote from: darkrunner on March  9, 2020, 11:21:02
Hoe hoog/breed is dat raam dan?
uit het hoofd 2.2m breed en 1.8m hoog

darkrunner

Gordijn omkasting waar je evt de scherm koker achter bevestigd geen optie?

4:3 gaat altijd ga je wel met een enorm hoog boven stuk zitten wat grijs/zwart gaat zijn tijdens het projecteren als dit niet stoort is dat de makkelijkste oplossing.

johan d

#15
Quote from: darkrunner on March  9, 2020, 10:22:02
Scherm: De ESMART Economy EXT Tension Leinwand | 240 x 135 cm | Format 16:9 kost €189 excl verzending (code gebruiken voor 5% korting)
waar kopen en welke code?
Is een soundbar een optie om mijn stereoversterker te kunnen blijven gebruiken?

darkrunner

Op hun website esmart.de

kortingscodes bij Esmart zijn:
5% discount from 50,00 € order value: esmart-05
10% discount from 250,00 € order value: esmart-10
15% discount from 500,00 € order value: esmart-15

johan d

#17
Ik denk toch dat ik mijn stereo reciever ga behouden. en de chromecast in de beamer pluggen. Blijft me dan nog even onduidelijk hoe ik het geluid naar mijn RCA connectoren op de pm-7004 krijg.

Netflix streamen naar de chromecast (in de beamer geplugt), dan een RCA kabel en HDMI  audio extractor tussen de beamer en de pm-7004, correct. Muziek blijft toch 80% van het gebuik thuis...

of mss moet ik kiezen voor een soundbar voor het beamer-geluid....? volledig gescheiden van de pm-7004

mancaver

Quote from: johan d on March 10, 2020, 08:09:07
of mss moet ik kiezen voor een soundbar voor het beamer-geluid....? volledig gescheiden van de pm-7004



J.A.F._Doorhof

#19
Je gaat enorm veel problemen maken die niet nodig zijn.

Een nieuwe receiver met HDMI switching is denk ik goedkoper dan een audio splitter naar RCA. Natuurlijk zie je oplossingen van 22.95 en denk je "bingo"

Je moet dan ook nog eens rekening houden met audio delay, feit dat je alleen maar analoog audio uit krijgt dus geen downmix. maw je luistert naar maar 2 speakers de rest mis je.

Tenzij je een splitter neemt met downmixing maar dan.... Ben je meer geld kwijt en kabels dan nodig. Daarnaast kun je dan problemen krijgen met materiaal dat "versleuteld" staat opgeslagen. Via HDMI is dat geen probleem maar die audio kan vaak niet zomaar gesplitst worden naar analoog

Gewoon goedkoper HDMI receiver kopen is echt het makkelijkst en achteraf goedkoopste denk ik

Daarnaast mis je bij die goedkope splitters 4k hdr.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

johan d

#20
Ik heb dus als eerste stap mijn receiver vervangen door de Denon AVR-X2600H. Ik keek er naar uit om met bluetooth, Tidal, en dergelijke aan de slag te gaan, want tot nu toe niet mogelijk was met mij stereo versteker van 10 jaar geleden... :-)
Maar wat een teleurstelling was het geluid dat uit mijn speakers kwam. Zo een verschil met de Marantz pm-7004. Alsof een dik doek over de speaker hangt. De stemmen op de radio klinken echt dof. Met volle moed de audessey callibratie opgestart. met enkel de 2 front speaker, maar geen verbetering... echt een k*t-gevoel hou ik hieraan over. Of het moet zijn dat ik echt iets verkeerds doe, maar op alle modes (stereo, dolby-x, dolby-y,...ed, direct) is het geluid belabberd.

Ik heb nu 2 mogelijkheden denk ik:
1. De receiver omruilen met de stereo Denon DRA-800, en gewoon ook op de beamer 2.0 kijken/luisteren
2. Als dit mogeljk zou zijn om mij oude pm-7004 in deze opstelling mee in de set te krijgen, maar ik weet niet of beide toestellen hiervoor de juiste in - en uitgangen hebben.
https://www.whathifi.com/features/how-to-combine-stereo-and-surround-sound-in-one-brilliant-av-system

darkrunner

#21
Had hetzelfde met men Marantz 7013 toen ik die vergelijk met men oude Yamaha Rxv 1600

De Marantz 7013 was zijn geld niet waard qua geluid en kon niet aan de oude Yamaha tippen, met dit in het achterhoofd vermelde ik dan ook de Pioneer 933 die je koopt voor nog geen €300,
zal tov je Marantz pm-7004 ook niet veel voorstellen maar dan koste de teleurstelling toch al wat minder :)

johan d

#22
Quote from: darkrunner on March 13, 2020, 08:39:10
met dit in het achterhoofd vermelde ik dan ook de Pioneer 933 die je koopt voor nog geen €300,
zal tov je Marantz pm-7004 ook niet veel voorstellen maar dan koste de teleurstelling toch al wat minder :)
Het gevoel had net hetzelfde geweest....
Is daar nu echt geen oplossing voor?

darkrunner

#23
Jawel maar dan mag je een 1 voor de prijs zetten...

Heb het gevoel dat al die avr's tegenwoordig onder de €1000 platte bakken qua sound zijn, men 7013 was duurder maar daar werd ik toch ook niet echt warm van, had met de 7013 het gevoel dat ik naar een toestel aan het luisteren was wat eigenlijk maar de helft van zijn prijs waard was.

denoontje

Quote from: johan d on March 13, 2020, 08:05:59
Ik heb dus als eerste stap mijn receiver vervangen door de Denon AVR-X2600H. Ik keek er naar uit om met bluetooth, Tidal, en dergelijke aan de slag te gaan, want tot nu toe niet mogelijk was met mij stereo versteker van 10 jaar geleden... :-)
Maar wat een teleurstelling was het geluid dat uit mijn speakers kwam. Zo een verschil met de Marantz pm-7004. Alsof een dik doek over de speaker hangt. De stemmen op de radio klinken echt dof. Met volle moed de audessey callibratie opgestart. met enkel de 2 front speaker, maar geen verbetering... echt een k*t-gevoel hou ik hieraan over. Of het moet zijn dat ik echt iets verkeerds doe, maar op alle modes (stereo, dolby-x, dolby-y,...ed, direct) is het geluid belabberd.

Ik heb nu 2 mogelijkheden denk ik:
1. De receiver omruilen met de stereo Denon DRA-800, en gewoon ook op de beamer 2.0 kijken/luisteren
2. Als dit mogeljk zou zijn om mij oude pm-7004 in deze opstelling mee in de set te krijgen, maar ik weet niet of beide toestellen hiervoor de juiste in - en uitgangen hebben.
https://www.whathifi.com/features/how-to-combine-stereo-and-surround-sound-in-one-brilliant-av-system

Als ik snel kijk heeft je nieuwe denon geen preouts.
Je kunt dus je stereoversterker niet in de keten zetten helaas.

Als je gewoon alleen stereo luisterd en wil luisteren, kun je gewoon beste een stereoversterker met hdmi ingangen/uitgangen nemen.

Of als je je Marantz wil houden een AVR met preouts.

ps hier nog een review:
https://hifi.nl/artikel/28124/Review-Denon-DRA-800H-AV-receiver-voor-stereofanaten.html