Atmos op Apple TV veel minder bas dan DD+ op Shield

Started by pameijer, March 4, 2020, 11:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pameijer

Ik moet vandaag een keuze gaan maken tussen mijn nieuwe Apple TV4K en mijn good old Shield TV. Shield is mijn ouwe liefde, superapparaat, kan bijna alles maar doet niet alles meer zo goed als een ATV. ATV kan Atmos van de streaming devices en Dolby Vision afspelen.

Ik zat nu even te vergelijken met Prime Video, de eerste minuten van Tom Clancy's Jack Ryan waarin straaljagers bommen werpen. Op de Shield komt geen Atmos binnen, dus dendert het lawaai met Dolby Digital + binnen. De explosies zijn echt indrukwekkend, met veel impact. Ook de scène hiervoor waarin de 2 jongetjes een liedje afspelen heeft lekkere dikke gedefinieerde bas. Als ik dezelfde scènes op de Apple TV afspeel komt er Dolby Atmos mijn receiver binnen. Echter: de bas is vele malen minder aanwezig dan op de Shield?! Geen impact bij de explosies, wel gewoon laag maar niet dat lekkere. Receiver heeft exact dezelde instellingen op beide ingangen.

Is het normaal dat Dolby Atmos minder bas weergeeft dan DD+?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Jack_D

Met hoeveel speakers luister je?......
Als je geen volledige Atmos speaker bezetting hebt krijg je een down-mix naar bvb 5.1 en in die downmix kan wel eens wat verloren gaan.

Ik heb een paar muziek Blu-ray's waarvan als ik de 7.1 track pak veel bass weg is via de downmix naar mijn 5.1
Pak ik dan de originele 5.1 track is de bass een stuk meer aanwezig. En dit is met films met Atmos een nog gevoeliger punt, dan moet er behoorlijk wat ge-downmixed worden. Vandaar dat ik soms tijdens een film wel eens overschakel van een zo'n nieuw super meerkanaals naar een wat ouder minderkanaals track(mits deze op de disk aanwezig is). Geluid op mijn 5.1 is dan vaak (in mijn beleving en in mijn setup) beter.

Ik denk niet dat puur Atmos of DD+ meer of minder bass zal hebben, ik gooi het op downmix perikelen.....


Quote from: pameijer on March  4, 2020, 11:47:58
Ik moet vandaag een keuze gaan maken tussen mijn nieuwe Apple TV4K en mijn good old Shield TV. Shield is mijn ouwe liefde, superapparaat, kan bijna alles maar doet niet alles meer zo goed als een ATV. ATV kan Atmos van de streaming devices en Dolby Vision afspelen.

Ik zat nu even te vergelijken met Prime Video, de eerste minuten van Tom Clancy's Jack Ryan waarin straaljagers bommen werpen. Op de Shield komt geen Atmos binnen, dus dendert het lawaai met Dolby Digital + binnen. De explosies zijn echt indrukwekkend, met veel impact. Ook de scène hiervoor waarin de 2 jongetjes een liedje afspelen heeft lekkere dikke gedefinieerde bas. Als ik dezelfde scènes op de Apple TV afspeel komt er Dolby Atmos mijn receiver binnen. Echter: de bas is vele malen minder aanwezig dan op de Shield?! Geen impact bij de explosies, wel gewoon laag maar niet dat lekkere. Receiver heeft exact dezelde instellingen op beide ingangen.

Is het normaal dat Dolby Atmos minder bas weergeeft dan DD+?

PascalP

Ken Prime Video ook niet verder, maar misschien ook verschil in bitrate per apparaat?
En zoals Jack_D aangeeft kan de downmix ook wel gevolgen hebben ja, ken ook gevallen op Blu-ray waar de DTS-HD 5.1 track (met Neural:X upmixing) beter klinkt dan de Dolby Atmos track op mijn setup.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Malignant

Persoonlijk zou ik toch al niet al te veel waarde hechten aan de Atmos van de streamingdiensten.
Dit gaat gewoon over DD+ namelijk, met een beperkte bitrate.

Heb nog geen enkele dienst gehoord waar het echt meerwaarde had.
In mijn optiek is het momenteel meer een gimmick om mensen te trekken.

Atmos van fysieke discs heeft veel meer waarde.
Op disc gaat het namelijk over THD, met een veel hogere bitrate.
Met name in het dynamisch bereik heeft dit zeer veel impact.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

pameijer

Ik heb idd nog geen Atmosspeakers aangesloten en de Atmosstream wordt dus gedownmixt naar 5.1. Zal dus daar wel aan liggen.

Wel vind ik het raar dat mijn receiver bij Prime echt Atmos aangeeft, terwijl alle andere soorten Atmosstreams van bv mijn NAS naar mijn Vero (rips) als DD+ aangegeven worden.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

tonv

Er is toch een nieuwe Shield?

Deze kan wel Atmos

pameijer

Quote from: tonv on March  4, 2020, 20:24:07
Er is toch een nieuwe Shield?

Deze kan wel Atmos
Klopt, en Dolby Vision. Maar nog steeds geen ingebouwde refresh rate aanpassing en met de kleurruimtes zit ie ook nog wel 's te kloten. De Apple TV heeft dat allemaal gewoon beter voor elkaar. Ik denk dat Apple ook gewoon betere contacten heeft met Netflix, Amazon etcetera.Het nadeel van de ATV is dat hij audio niet als passthrough door kan geven maar in principe doet hij dat zonder verlies met PCM. Maar daar heb ik toch een Vero 4K+ voor.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

thepioneer

Vanuit de Shield heb ik ook gewoon Atmos met Kodi
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra