hoe Laserdisk speler opnemen in HT set.

Started by eduard, February 1, 2020, 14:16:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eduard

Vraagje in heb een Pioneer 925 laserdisk speler. Ik heb deze al jaren niet meer gebruikt. Wat is een goede maar betaalbare manier om deze in een moderne ht te gebruiken. Ik wil naar zoveel jaar weer eens een disk op zetten.

Ik weet dat ervoor onder de 20 euro adapters zijn van svideo naar HDMI. Ook zijn er diverse scalers tekoop van betaalbaar tot onbetaalbaar.
Maar zijn er ook mogelijkheden om de ld speler aan een pc te koppelen en dat de pc dan eerst als scaler het beeld verbeterd en dan via hdmi naar mijn ht set(Marantz av7005.

Hoe zouden jullie dit op een betaalbaar manier doen.

Eduard

Kjelt

#1
Heeft je prepro geen "gele" analoge videoingang?
De svhs uitgang gaat door een 3d combfilter ic dat was destijds geweldig maar nu niet meer, de moderne prepro kan de analoge video beter deinterlacen.
Dus met analoge composiet video uit heb je vaak beter beeld op moderne prepros dan op de svhs uitgang, gewoon testen.

Wat wel balen is dat er geen ac3 aufioingangen meer op prepros zitten dus dat is jammer.

Daarnaast  merkte ik  een extra issue op ; het netfilter vd laserdisc zet 75V op de massa waardoor je ook last van brom kunt krijgen. Vroeger met niet netgescheiden tvs geen probleem nu  :-\

eduard

Kelt bedankt voor de extra info. Ik was juist in de veronderstelling dat de svideo de beste uitgang was. Het ontbreken van de ac3 ingang is erg jammer had ooit een denon dac die die ingang wel had helaas ooit aan mijn  broertje verkocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


PascalP

Gebruik zelf een Lumagen 2144 hiervoor, een van de beste comb filters die er zijn. Wel aan de prijs...
Wil je iets minder uitgeven is de Lumagen XD/XE/XS ook een goede optie.
Heb ook ooit via mijn vorige Marantz getest (SR7012), maar was redelijk hopeloos, zowel de beeldkwaliteit, maar ook de scaling options voor letterbox/4:3 etc. switch je veel makkelijker op de Lumagen :)

Ac3 demodulators kosten de wereld ook niet, heb zelf een Denon AVD-2000, maar er zijn er verschillende
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Hoe verhoud zich het beeld nu tov dvd, bd ?
Laatste keer dat ik heb gekeken, dat was een NTSC laserdisc, was het vergelijkbaar met dvd.

PascalP

Quote from: Kjelt on February  1, 2020, 18:05:52
Hoe verhoud zich het beeld nu tov dvd, bd ?
Laatste keer dat ik heb gekeken, dat was een NTSC laserdisc, was het vergelijkbaar met dvd.

Is heel wisselend en ligt er ook aan wat je verwachtingen zijn... ;)
Een goede Laserdisc is zeker beter dan een matige DVD kwa beeld, maar vooral kwa geluid!
DTS op Laserdisc heeft vaak een hogere bitrate dan dezelfde film op DVD, ook AC3 geluid op Laserdiscs is gewoon heel erg goed!

Maar ik denk voor de meeste mensen die Laserdisc spelen gaat het voor om het gevoel/nostalgie van de grote platen, en ook vaak om films in hun originele release te zien, geen DNR, geen wijzigingen, originele aspect ratio's etc.

Wat ik er ook bij moet zeggen is dat Laserdisc beeldkwaliteit zeer afhankelijk van de speler is, een 'matige' NTSC speler is vaak al beter dan de 'beste' PAL speler bijvoorbeeld.
Ook hebben veelal goedkopere spelers een matige kwaliteit met CLV discs maar is bij een duurdere speler een CLV disc bijna net zo goed als een CAV disc.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Thanks, ik heb hem nog omdat ik een aantal films heb die zover als ik weet daarna nooit meer uitgekomen zijn op dvd of bluray.
Ook heb ik nog de originele Star Wars discs zonder de latere sfx toevoegingen  ;D

PascalP

Quote from: Kjelt on February  2, 2020, 10:47:17
Thanks, ik heb hem nog omdat ik een aantal films heb die zover als ik weet daarna nooit meer uitgekomen zijn op dvd of bluray.
Ook heb ik nog de originele Star Wars discs zonder de latere sfx toevoegingen  ;D

Precies dat dus, was voor mij ook de aanleiding om ermee te beginnen ;)
(Al heb je nu natuurlijk ook weer de Harmy's despecialized versie en ook de 4K77)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jantje112

"Kijkt even naar de HLD-X9" ... een 925 is een redelijke middenklasser, geen topspeler. Maar met een scaler, iets met hdmi uit, haal je er een leuk plaatje uit. Maar in projectie is het zeker geen dvd

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik een AC3 modulator voor het geluid en Svideo voor de aansluiting.
Maar ik alle eerlijkheid al jaren niet meer gekeken.

Beeldkwaliteit kan echt niet meer in mijn optiek op een projector.
Maar geluid is absoluut beter dan bv een DVD maar als je nu naar een goede DTSHD track luistert.... ik doe het absoluut niet weg maar denk dat we er nooit meer naar kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

Dit weekend nog de eerste Jurassic Park gekeken van een DTS LaserDisc, en geluid is toch wel echt top hoor!
Vind het beeld ook zeker acceptabel als ik het door de Lumagen 2144 laat upscalen, heb in ieder geval genoten  :popcorn:

Komend weekend Jurassic Park: The Lost World met DTS op de planning :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Hier trouwens nog een leuk vergelijk van de Laserdisc vs DVD vs Blu-ray van Terminator 2.
Natuurlijk is de Blu-ray wel scherper en hoger contrast, maar lijkt wel alsof de editor een blauwe zonnebril op had met de gehele film editen  :nopompom:

https://www.youtube.com/watch?v=6j0bJLk_nW0
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Dat overblauwe is niet goed, daar zit iets mis inderdaad.

Job

Quote from: Kjelt on February  1, 2020, 15:49:14
Wat wel balen is dat er geen ac3 aufioingangen meer op prepros zitten dus dat is jammer.
Ik heb nog een Marantz DP-870 ergens.

Fox

Ik heb vroeger.... een Onkyo Dolby Surround AC-3 Decoder ED-901 gehad  :inlove:

Dus als je een AC3-RF demulator wil hebben is dit misschien iets voor je.
Via Google kun deze voor een paar tientjes vinden  :-X