Waar komt 5.1 vandaan uit een opname van 1979 ?

Started by Jack_D, January 10, 2020, 13:55:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Beste Forumgenoten.......


Zomaar een vraagje welke bij mij boven kwam drijven nadat ik zojuist binnen kwam lopen met een tweedehands SACD van Jonny Cash. Deze SACD bevat zowel een 5.1 als een stereo uitvoering. Maar als ik het boekje doorlees wat erbij zit zijn de opnames uit 1979. Waar halen ze dan die 5.1 uitvoering vandaan. In 1979 hadden ze volgens mij niet meer als Quadrofonisch en Dolby Surround. Of maakten ze toen in de studio's al wel meerkanaalsopnames om eventueel in de toekomst wat mee toe doen. Ik kan me vaag iets herinneren dat de Phillips vroeger zoiets deed met hun opnames van klassieke muziek

Na mijn collectie te hebben doorgespit kwam ik zo nog een aantal SACD's en DVD-Audio schijfjes tegen met oude opnames die zowel een 2.0 als 5.1 uitvoering bevatten, is dus blijkbaar "common practice"


mancaver

Nieuwe mix misschien? Er zijn bijvoorbeeld maar zat films welke origineel een mono track hadden en nu op (UHD) bluray een 5.1, 7.1 of zelfs een Atmos track hebben.

audiofly

Ik denk dat ze met algorithmes een soort fake-surround extracten uit het origineel. Soort van echo zeg maar, en die zetten ze op de surround kanalen, zodat eea ruimtelijker lijkt.

Nosferatu

Als je toegang hebt tot de originele tapes, welke toch wel met enige regelmaat iets meer dan 2 sporen hebben  :smile:,  dan zijn daar wel multi-channel opnames van te maken. Zie nl. best wel veel SACD en BD Audio releases voorbij komen van albums uit de jaren '70 in multi-channel uitvoering. Voorbeeldje: https://burningshed.com/king-crimson_itcotck-50th-anniversary_3cd_blu-ray
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Fr@nk

Alle instrumenten en zangers hadden hun eigen microfoon in de studio. Elke microfoon had een eigen kanaal op de mengtafel en elk kanaal kreeg een spoor op de bandrecorder. Bij het her-mixen kan je dan met de kanalen gaan spelen.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Jack_D

#5

Heel interessant allemaal, jammer dat ze dit soort informatie nagenoeg niet vermelden op de hoesjes of boekjes van de betreffende zilveren schijfjes.


Sommige van deze "nieuwe oude 5.1 her-mixen" zijn een flinke verbetering. Heb hier een DVD-Audio van de Doors (L.A. Woman) liggen, het bekende nummer Riders on the Storm in 5.1 is een openbaring,  dan kan de stereo uitvoering wat mij betreft zo de vuilnisbak in :D .


Maar eerlijk is eerlijk, je kan er ook een boel mee verkloten, nog een vak apart om zoiets in elkaar te zetten.



Quote from: aktevox on January 10, 2020, 19:09:34
Alle instrumenten en zangers hadden hun eigen microfoon in de studio. Elke microfoon had een eigen kanaal op de mengtafel en elk kanaal kreeg een spoor op de bandrecorder. Bij het her-mixen kan je dan met de kanalen gaan spelen.  ;)

Jack_D

Grrrr... me iPad is weer aan het muiten, foto op zijn kop.... Kan iemand, of ik, hem draaien...