Nieuwe “instap” vs tweedehands “pro”

Started by dreirie, January 3, 2020, 22:37:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dreirie

Hoi allemaal,

Helemaal nieuw in beamerland, maar echt blij met dit forum. Al veel opgestoken, waarvoor dank.

Bedoeling is om beamer/projectie te gebruiken naast de tv id huiskamer. Opzet is om vooral film te kijken en ms in mindere mate wat gamen en (Netflix)series...en komende zomer het EK 8)
Ga dus helemaal niet voor een professionele thuisbios (hier al knappe zaken gezien  :ohmy:

Uiteindelijk moet ik zelf de knoop doorhakken, maar jullie raad is zeker welkom.
Het komt er op neer dat ik twijfel tussen een Epson instapper, nl TW7100 ofwel budget beetje rekken en toch gaan voor oudere en betere 2de hands Epson, JVC, ...

Gebruik is id woonkamer ( kan verduisterd worden ahv rolluiken) maar wel lichtgrijze muren/wit plafond.
Bron is vnl Apple tv 4k, ps4 pro als BR player/console.
Projectiescherm is 106inch.

Haal ik door mijn setting meer voordeel uit een beter contrast met een betere beamer tov de 7100? Of gaat dit voordeel verloren door witte muren en plafond?
Is het verstandiger te investeren in nieuwere beamer = future proof (instap 2019 model) of toch voor een ouder toestel te gaan met betere specs. Bij dit laatste mis ik wel garantie, aangezien toestellen binnen mijn budget minstens 3~5jaar oud zijn.
Wil gewoon alles in overweging genomen best bang for the buck.

Jullie advies?

Robby








HJ


dreirie

Goeie vraag idd!
Rond de 1500€ had ik in gedachte.

Kjelt

#3
In dat geval kun je IMO beter een 2e hands goede nemen, denk aan een Sony HW60 of 65 of mooier maar waarschijnlijk duurder de JVC X5xxx of X7xxx projectoren.

Zoiets bv
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174117.0;topicseen

HJ

Ik heb een tijdje geleden mij  epson9200w verkocht voor een stuk minder. Dat was wel een 1080p dus geen 4k. Mss kun je tegenwoordig een 4k scoren met jouw budget?

Schollaw

Hey,

Tweedehands voor zo n budget is altijd wat uitkijken... misschien eens bij de forumsponsors eens kijken? Ik heb zelf Wisselende ervaringen met tweedehands, zeker voor projectoren...

Maar dit gezegd hebbende, ik denk dat er een leuke tweedehands 😀 op  dit forum JVC X7000 (RS500) projector.

Succes met de zoektocht

Grtn w
Parasound a52- parasound hca 2205a - marantz av 7702 mkII - Dali m 375 - Dali h 80 - b&w 610 xp en velodyn spl 12 r- oppo udp 203 - panasonic txp - epson eh tw 9300

dreirie

Quote from: Schollaw on January  4, 2020, 08:26:15
Hey,

Tweedehands voor zo n budget is altijd wat uitkijken... misschien eens bij de forumsponsors eens kijken? Ik heb zelf Wisselende ervaringen met tweedehands, zeker voor projectoren...

Maar dit gezegd hebbende, ik denk dat er een leuke tweedehands 😀 op  dit forum JVC X7000 (RS500) projector.


Ook wisselende ervaringen met 2de hands, en ook omdat de wereld van projectoren nieuw voor me is.
Meeste zullen ter goeder trouw hun beamer verkopen, maar het blijft technologie die stuk kan gaan (bij wijze van spreken al na een week bv) Dan is een fabrieksgarantie geruststellender wanneer je net meer dan 1000€ hebt uitgegeven.
Aan de andere kant; mijn Lg Oled is na 2,5 jaar ook defect gegaan en die heb ik dan nieuw volle pot betaald :sarcasm:

PascalP

Al dat je budget is, kijk voor die X7000 hier in de markt, beste wat je voor dat geld kun kopen :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Schollaw

Lijkt me ook 😀

Mocht dat Mn budget zijn? Ik kocht 'm 😀
Parasound a52- parasound hca 2205a - marantz av 7702 mkII - Dali m 375 - Dali h 80 - b&w 610 xp en velodyn spl 12 r- oppo udp 203 - panasonic txp - epson eh tw 9300

Tabcam

Als je de lamp en eventuele reparatie(s) kan betalen zou ik voor de tweedehands gaan, altijd het beste qua prijskwaliteit. Als je daar problemen mee hebt, ga voor de garantie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

dreirie

Quote from: TabCam on January  4, 2020, 21:56:54
Als je de lamp en eventuele reparatie(s) kan betalen zou ik voor de tweedehands gaan, altijd het beste qua prijskwaliteit. Als je daar problemen mee hebt, ga voor de garantie.

Lamp moet je ook bij een nieuwe na loop van tijd vervangen/kopen, zijn enkel de reparaties die me beetje afschrikken.
Is dat een 200€ om iets te repareren kan ik daar zeker mee leven.
Zijn er bij beamers zwakke punten die snel kapot gaan buiten de lamp?


dreirie

Quote from: PascalP on January  4, 2020, 18:46:35
Al dat je budget is, kijk voor die X7000 hier in de markt, beste wat je voor dat geld kun kopen :)

Even concreet, heb offerte voor tw7100 voor 1200€ vs deze 2e handse JVC.
Is de JVC van 4 tal jaar oud dan de meerprijs waard? Qua contrast al zeker denk ik.

Ben serieus aan het nadenken nu  :crazy:

reza

Je kan de Epson niet vergelijken met de jvc :D
De Epson is een instapper en de JVC high end.
Die gaat zoveel verder kwa contrast/zwartwaardes en mogelijkheden op 4k HDR gebied.
Ook de lampen van de JVC zijn erg sterk. Die gaan gewoon 3000+ uur mee.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

#13
De tw 7100 is nutteloos vanwege  de  tw 7000 ik vond het maar matige projectors men 1080p Benq speelt beter

Die Jvc is een totaal andere klasse., enige bedenking die ik heb met die Jvc/Sony"s is:, zijn ze qua Lumen voldoende in een niet goed verduisterde ht ruimte, vandaar dat ik naar een nieuwe tw9400 nieg, toen ik de tw7000/7100 op papier zag dacht ik ook: dat ziet er verdomd leuk uit eens in de praktijk gezien schoot van dat  enthousiasme niks meer over.

Die lichtopbrengst zit ik ook mee 2600 Lumen van de 9400 VS 1800 van de Jvc, moest het een pikdonkere ruimte zijn was het simpel: Jvc, nu die waardes zijn theorie in de praktijk gemeten scheelt ook nogal.

dreirie

Quote from: darkrunner on January  4, 2020, 23:10:49
De tw 7100 is nutteloos vanwege  de  tw 7000 ik vond het maar matige projectors men 1080p Benq speelt beter

Die Jvc is een totaal andere klasse., enige bedenking die ik heb met die Jvc/Sony"s is:, zijn ze qua Lumen voldoende in een niet goed verduisterde ht ruimte, vandaar dat ik naar een nieuwe tw9400 nieg, toen ik de tw7000/7100 op papier zag dacht ik ook: dat ziet er verdomd leuk uit eens in de praktijk gezien schoot van dat  enthousiasme niks meer over.

Thanks hier kan ik wat mee. Epson nog niet in actie gezien dus baseer mij vooral op online advies en reviews.
Zoals gezegd is mn woonkamer zeker niet de perfecte bioscoopzaal ( lees witte plafond, lichtgrijze muren...wel volledig te verduisteren met rolluiken.)
De Epson 9400 zie ik zeker zitten, maar valt buiten budget.
Is mn eerste beamer, dus kalm beginnen :)
Binnen paar jaar hoop ik dat prijzen weer wat gedaald zijn.

darkrunner

Je gaat in ieder geval meer plezier aan die 2dehands Jvc hebben dan aan een nieuwe tw7000/7100
Nu €1700 blijft veel geld voor je eerste beamer 2dehands maar deze verkoper is wel betrouwbaar

Als ik men Benq 1110w die ik voor een koopje nieuw €699 heb betaald verbaas ik me nog steeds wat die van beeld neerzet, ik heb gelukkig geen last van Dlp Rainbow effect maar het gemis van auto lens memory en auto horz/vert lens shift is me te groot om nog een Dlp te kopen.

reza

De "oude" JVC speelt de 9400 van Epson ook nog wel weg hoor ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Dirk

Heb je dat scherm waar je van spreekt al gekocht?
icm lichte/witte muren (zoals je aangeeft) zou ik iig voor een ALR-type gaan, even 100% los vd keuze van projector.

Mocht je 't scherm nog moeten aanschaffen, lijkt het me zinvoller om daar wat meer budget naar te verleggen ipv het in een beamer te investeren met hogere specs, want daar ga je met een klassiek wit scherm sowieso minder plezier van hebben tgv alle scherm-reflecties richting je ruimte.

Ik heb zelf destijds de keuze gemaakt om voor een goed ALR scherm te gaan omdat ik hier in een (grotendeels) witte woonkamer kijk en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad, wel integendeel  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

Je kan altijd eens met annewiek mailen op [email protected] we hebben regelmatig projectoren van klanten die in de verkoop staan omdat ze willen upgraden.

Aangezien de projectoren vaak hier in de hercalibraties zijn geweest weet je vaak dat ze goed zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Schollaw

Dat klinkt interessant.

Maar vorige bedenking interesseert me ook. Mijn home cinema is in mijn woonkamer. Daar is met momenten wel wat licht. Hoe gaan de jvc's en sony's daar mee om? Of Moet het beide deze projectoren "dedicated" cinema donker zijn?

Grtn
Parasound a52- parasound hca 2205a - marantz av 7702 mkII - Dali m 375 - Dali h 80 - b&w 610 xp en velodyn spl 12 r- oppo udp 203 - panasonic txp - epson eh tw 9300

J.A.F._Doorhof

Je moet je gewoon realiseren dat als de.projector uit staat en je kijkt naar je scherm dat dat het zwartste zwart is dat je zal zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

vandaar dat bij projecteren in een leefruimte imo het schermtype belangrijker (of minstens zo belangrijk) is dan de keuze vd projector
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Je ontkomt bijna niet aan goed verduisteren met rolluiken en raamgordijnen IMO, daarnaast ook bv wit plafond verduisteren met doek.
Anders kun je net zo goed een goedkope projector met mindere zwartwaardes en contrast nemen.
Ik heb een woonkamer ht en 20 jaar praktijk ervaring.

De enige uitzondering die nu in opmars is , is een speciaal daglichtdoek in combinatie met een ultra short throw projector, als je die in een redelijk donkere hoek plaatst krijg je best een aardig resultaat, alleen daar hangt een fors prijskaartje aan. Vraag anders Werner van Home@themovies hier op het forum eens, die hebben dit in meerdere setups op de HCH dagen gedhowed en kunnen denk ik wel een demo regelen.

Schollaw

Hey,

Dat begrijp ik allemaal en ook al gezien op de het cinedream event. Geweldig gewoon.
Wat ik bedoel is dat er toch ook gewoon genoeg lichtopbrengst moet zijn? Bij wijze van voorbeeld: bij mijn vorige projector had ik bij verduistering aardig beeld. Deed ik het salon tafellamp aan (minieme sfeerverlichting) zag ik niets meer. Bij Mn huidige projector zou ik in principe gewoon kunnen verder kijken (natuurlijk met verlies van contrast, zwart, enz).
Zo kijk ik overdacht, met rolluiken, in de zomer met Mn dochter ook een filmpje. Ze is nog te klein om tijdens de zomer op te blijven tot het donker is buiten  :smile:. Daardoor vind in dat ik goed zit voor de twee opties. Fijn voor de kleintjes overdag én top voor als ik zelf verduistert ga kijken (zonder naar een "goedkoop lichtkanon" moet grijpen.
Dat gegeven zag ik ook bij de Epson tw 7300 van een vriend van me. Daarom vroeg ik me af of dit bij de jvc's en sony's ook zo is...

Hopelijk kan ik me hier wat verstaanbaar maken (en geen inbreuk maak op de high end gedachten 😉)

Alvast bedankt
Parasound a52- parasound hca 2205a - marantz av 7702 mkII - Dali m 375 - Dali h 80 - b&w 610 xp en velodyn spl 12 r- oppo udp 203 - panasonic txp - epson eh tw 9300

denoontje

Had je even een pm gestuurd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk