Welke melders compatibel met Somfy, Hue en Logitech Harmony?

Started by Joske007, December 30, 2019, 13:55:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Wij hebben in huis momenteel 3 slimme rolluiken (IO motoren en Somfy Tahoma) die we graag samen willen laten werken met enkele slimme rookmelders, de reeds aanwezige Philips Hue verlichtingen en nog aan te kopen bewegingsmelders en inbraaksensoren.

Verder kan je enkele van mijn doelstellingen lezen.

Doordat alle rolluiken gemotoriseerd zijn wil ik ze slim koppelen aan rookmelders en Hue met als actie....
=> alle rolluiken omhoog wanneer er rook is
=> alle verlichting in huis gaan aan
=> liefst gratis notificatie via sms of e-mail
=> enz..

Doordat alle rolluiken gemotoriseerd zijn wil ik ze slim koppelen aan Logitech Harmony met als actie....
=> rolluiken omlaag wanneer er voor activiteit film wordt gekozen
=> verlichting gedimd aan
=> enz..


Doordat alle rolluiken gemotoriseerd zijn wil ik ze slim koppelen aan Philips Hue met als actie....
=> als bv rolluiken omhoog gaan mogen de lichten na 15min doven
=> als bv rolluiken omlaag gaan mogen de lichten 30min op voorhand aan
=> enz..

Doordat de rolluiken voorzien van inbraakdetectie op de motor, wil ik ze slim koppelen aan inbraakbeveiliging met als actie....
=> wanneer er buiten de geprogrammeerde tijdstippen een rolluik omhoog gaat met als actie...
=> alle verlichting in huis gaat aan
=> liefst gratis notificatie via sms of e-mail
=> moet er een alarm afgaan
=> enz..

Doordat er in huis op verschillende ramen en deuren inbraakdetectie voorzien wordt en in enkele kamers een bewegingssensor, wil ik als actie....
=> alle verlichting in huis gaat aan
=> liefst gratis notificatie via sms of e-mail
=> moet er een alarm afgaan
=> enz..

Om dit bovenstaande goed te laten werken is een rookmelder, bewegingsmelder en inbraaksensoren van het merk Somfy de enige mogelijkheid of kan ik met bv een Zigbee module mijn rolluiken en sensoren beter laten samenwerken?

Momenteel heb ik drie platformen die niet naadloos met elkaar werken.
- Apple HomeKit
- Philips Hue
- Somfy Tahoma
- 2x Logitech Hub
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Robinmull112

Wellicht is een homey een optie? Die is compatible met alle producten die je opnoemt en je kunt er uitgebreide flows mee maken ;)
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

Joske007

Homey zou een mogelijkheid kunnen zijn, alleen jammer dat er dan weer een extra hub in de meterkast komt te staan.

Verder is de Homey niet bepaald goedkoop te noemen en met Pro-licentie al helemaal niet.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Niek007

Hier redelijk dezelfde setup aangevuld met Nest rookmelders, SmartAlarm en gekoppeld met IFTTT, dat werkt prima. Vrijwel al je acties heb ik geprogrammeerd, alleen alarm bij openen rolluiken niet.

Een leuke actie is dat de rolluiken dicht gaan en de lampen in de woonkamer worden gedimd wanneer we de beamer aanzetten met de Logitech afstandsbediening.

Enige nadeel is wel dat we een betaald SmartAlarm abonnement hebben voor de notificaties, misschien kun je je Somfy Tahoma uitbreiden? Die hebben ook mooie sensoren en is dacht ik zonder abonnement?
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

activ

Quote from: Joske007 on December 30, 2019, 18:22:22
Homey zou een mogelijkheid kunnen zijn, alleen jammer dat er dan weer een extra hub in de meterkast komt te staan.

Verder is de Homey niet bepaald goedkoop te noemen en met Pro-licentie al helemaal niet.
Een extra hub zou ik sowieso doen, ander zit je namelijk met iets wat alleen werkt als internet het doet. Je moet het natuurijk zelf weten, maar ik vindt dat niet goed genoeg. Wij hebben een vrij uitgebreid Fibaro system, en Philips Hue en binnenkort komt er in de keuken Luxaflex powerview. Al die dingen kunnen zonder internet gewoon werken.

Jack_D

Misschien is het totaal niet wat je zoekt maar wil het toch even onder je aandacht brengen........


Als je een beetje handig bent kom je met de Domoticz software een heel eind. En als je echt handig bent kun je zelf je "scrips" schrijven en kun je eigenlijk alles aan elkaar knopen en met elkaar laten werken. Nadeel is wel dat gezien de  uitgebreide mogelijkheden het niet een echt simpel systeem is om op te zetten. Draait alles eenmaal dan is de monitoring en bediening wel heel simpel

En je bent niet afhankelijk van een extern bedrijf of abonnement en net wat meer baas over eigen huis(privacy) en alles kan draaien binnen je eigen thuisnetwerk, zonder internet werkt het ook prima. Software draait op een eigen server/NAS in huis en daaraan kun je diverse ontvangers/zenders/hubs voor verschillende systemen hangen, en sommige slimme apparaten met wifi of ethernet haalt ie direct zo van je thuisnetwerk.

Domoticz is open source en dus gratis.

Mijn ervaring is wel dat als je op een gegeven moment echt serieus werk van Home automatisering wilt maken je beter van nul af structureel alles op gaat bouwen. Heb je later ook veel plezier van als je verder wilt uitbreiden. Wat ik nu vaak bij mensen zie is dat ze "houtje touwtje" alles aan elkaar plakken met diverse kunstgrepen en dat het net wel/niet werkt en erg storingsgevoelig is.  Home automatisering moet je leven makelijker maken, en geen frustratie oproepen door onbetrouwbaarheid.

Als ik jouw verhaal zo lees ben je behoorlijk serieus bezig, dus ook tijd voor een serieus plan van aanpak zou ik zo zeggen, misschien als je er zelf niet uitkomt een externe expert erbij roepen.


Succes, leuk projectje..... :thumbs-up:

Joske007

@Jack_D
Ik ben helaas geen IT-techneut :rolleyes: van zodra er te programmeren valt of wat codes schrijven ben ik eraan voor de moeite, dus ook Domoticz zal niet voor mij weggelegd zijn.

Ik ben dus op zoek naar iets eenvoudig wat een brug kan slaan tussen mijn Tahoma v2 en Apple's HomeKit.
Helaas is de Tahoma v2 nog steeds niet Homekit compatible, wel ondersteund deze IFTTT.

Ik vrees dat er voor mijn wensen geen andere oplossing is dan met IFTTT aan de slag te gaan.
Helaas heb ik nog geen kennis om de boel via IFTTT te laten werken zoals ik het wens :( , maar het geeft me en als ik het werkend krijg wel meer vrijheid in het maken van keuze's apparaten.

Wanneer ik nu inlog bij IFTTT (https://ifttt.com/somfy_tahoma) krijg ik verschillende reeds geconfigureerde scenario's voorgeschoteld.
Ik vraag me af of je buiten deze standaard activiteiten (zie link https://ifttt.com/discover) zelf iets kan maken en hoe dit verder precies in zijn werk gaat?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link