Smartphone advies voor switchers etc. hou alles netjes

Started by J.A.F._Doorhof, November 4, 2019, 11:17:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof


Regelmatig lees je van mensen die in de problemen komen met switchen van toestel, computer, OS etc.
Toch is het vaak best makkelijk te voorkomen of in ieder geval makkelijk te verkorten.
De tijd van een dag uittrekken voor een nieuwe telefoon ligt gelukkig ver achter ons.

Gewoon wat advies voor mensen die nog wel eens wisselen van telefoon.
Wij hebben zelf een mix van toestellen, ik zit voornamelijk op Android en Windows, maar heb ook een iPad pro.
Annewiek en Brian zijn allemaal nog iOS en MacOS

Ga over op Google.
We hebben toen ik aan voelde komen dat mijn iPhone niet meer de volgende keuze zou worden alles omgezet naar Google Agenda en contacts.
Dit is in het begin even slikken maar uiteindelijk merk je eigenlijk helemaal niets van, zowel op onze Apple producten als op alles alles is de hele boel altijd in sync, switchen we van apparaat is alles direct klaar.

Qua wachtwoorden gebruiken we dus ook Google, de keychain werkt echt perfect, websites etc. zijn op alle apparaten gewoon direct toegankelijk (dus nooit meer een wachtwoord vergeten).

Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van services die los staan.
We hebben jaren dropbox gebruikt maar door de idiote regels van max 3 apparaten zijn we over op One Drive en dat bevalt eigenlijk super.
Heb je toevallig een NAS staan zoals bv Synology of Qnap gebruik dan een gedeelte van die NAS als opslag.
Op deze cloud dingen hebben we bv mijn presets staan, dit betekend dat waar ik ook Capture One of Lightroom of whatever opstart ik altijd mijn presets direct up to date heb. (dit geldt ook voor PC/Macs)

Gebruik sync software die bij de nieuwe telefoon zit.
Samsung en Huawei heb ik directe ervaring mee en beide waren eigenlijk foutloos met het overzetten van data, vooral verrassend goed was het overzetten van Apple naar Android, nagenoeg voor alle apps waren alternatieven en alles werkte.

Qua mail kan ik alleen maar Gmail adviseren of Office.
Eventueel Apple's iCloud.
We hebben veel dingen geprobeerd maar veel mails komen niet aan, bouncen, komen in spam folders etc, we merken dat de meeste slagingskans ligt bij Gmail, iCloud en Office 365


Daarnaast....
MAAK backups van je telefoon, Android werkt goed, iOS werkt goed.
Ga je van Android naar Android of van iOs naar iOs mag er eigenlijk niets mis gaan (als je je wachtwoord nog weet bij Apple :D)
Of investeer een paar euro in speciale software die er voor gemaakt is om je telefoon te backuppen.



Traditioneel hadden (ook wij) we natuurlijk alles per device geregeld (pop3 kent iemand dat nog bv)
Tegenwoordig kun je redelijk makkelijk nagenoeg alles via de cloud laten lopen (inclusief wachtwoorden) en dat maakt het switchen van apparaten eigenlijk heel makkelijk. Zie het een beetje als je facebook app, die draait ook op alle toestellen met dezelfde informatie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jack_D

Wauw... als ik dat zo lees heb ik gevoel dat ik in een totaal andere dementie vertoef.
Onderstaande post weerspiegeld blijkbaar een "probleem" waar mensen vandaag de dag veel mee worstelen. Ik herken er niets van...... tof wel.... beetje Twilight gevoel, thanks daarvoor..... :D




KayaRahnee

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  4, 2019, 11:17:45
Regelmatig lees je van mensen die in de problemen komen met switchen van toestel, computer, OS etc.
Toch is het vaak best makkelijk te voorkomen of in ieder geval makkelijk te verkorten.
De tijd van een dag uittrekken voor een nieuwe telefoon ligt gelukkig ver achter ons.
Gewoon wat advies voor mensen die nog wel eens wisselen van telefoon.
Wij hebben zelf een mix van toestellen, ik zit voornamelijk op Android en Windows, maar heb ook een iPad pro.
Annewiek en Brian zijn allemaal nog iOS en MacOS
Ga over op Google.
We hebben toen ik aan voelde komen dat mijn iPhone niet meer de volgende keuze zou worden alles omgezet naar Google Agenda en contacts.
Dit is in het begin even slikken maar uiteindelijk merk je eigenlijk helemaal niets van, zowel op onze Apple producten als op alles alles is de hele boel altijd in sync, switchen we van apparaat is alles direct klaar.
Qua wachtwoorden gebruiken we dus ook Google, de keychain werkt echt perfect, websites etc. zijn op alle apparaten gewoon direct toegankelijk (dus nooit meer een wachtwoord vergeten).
Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van services die los staan.
We hebben jaren dropbox gebruikt maar door de idiote regels van max 3 apparaten zijn we over op One Drive en dat bevalt eigenlijk super.
Heb je toevallig een NAS staan zoals bv Synology of Qnap gebruik dan een gedeelte van die NAS als opslag.
Op deze cloud dingen hebben we bv mijn presets staan, dit betekend dat waar ik ook Capture One of Lightroom of whatever opstart ik altijd mijn presets direct up to date heb. (dit geldt ook voor PC/Macs)
Gebruik sync software die bij de nieuwe telefoon zit.
Samsung en Huawei heb ik directe ervaring mee en beide waren eigenlijk foutloos met het overzetten van data, vooral verrassend goed was het overzetten van Apple naar Android, nagenoeg voor alle apps waren alternatieven en alles werkte.
Qua mail kan ik alleen maar Gmail adviseren of Office.
Eventueel Apple's iCloud.
We hebben veel dingen geprobeerd maar veel mails komen niet aan, bouncen, komen in spam folders etc, we merken dat de meeste slagingskans ligt bij Gmail, iCloud en Office 365
Daarnaast....
MAAK backups van je telefoon, Android werkt goed, iOS werkt goed.
Ga je van Android naar Android of van iOs naar iOs mag er eigenlijk niets mis gaan (als je je wachtwoord nog weet bij Apple :D)
Of investeer een paar euro in speciale software die er voor gemaakt is om je telefoon te backuppen.
Traditioneel hadden (ook wij) we natuurlijk alles per device geregeld (pop3 kent iemand dat nog bv)
Tegenwoordig kun je redelijk makkelijk nagenoeg alles via de cloud laten lopen (inclusief wachtwoorden) en dat maakt het switchen van apparaten eigenlijk heel makkelijk. Zie het een beetje als je facebook app, die draait ook op alle toestellen met dezelfde informatie.

Dat is allemaal wel correcte en duidelijk begrijpbare uitleg, echter niet voor digibeten ... en die mensen blijven wel met problemen worstelen.
Deze categorie van smartphone gebruikers ondervind nog steeds geen plug & play gevoel, zeker wanneer men omschakelt van apple naar android.
Apple (Iphone) doet dat bewust, smerige commercieel gerichte trucs.
Bedoeling is dat mensen er gaan tegenop kijken om over te gaan van een iphone naar een android toestel.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Hanky Panky

Wie gaat er zakelijk nou zitten prutsen met Google?

Je hebt toch een eigen domein Frank? Ga gewoon voor exchange, dat werkt subliem op alle platforms.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

#4
We hebben exchange
Maar de meeste particulieren zullen meer baat hebben bij google.

Daarnaast is het absoluut geen "geklopt met Google" het werkt allemaal vlekkeloos over alle platforms en het is gratis.

Daarnaast heeft exchange geen :
Platform wide keychain
Backup mogelijkheid voor je telefoon en app/app data
Browser instellingen
Favorieten sync platform wide etc
Overzetten van telefoons
Etc

Exchange is erg goed voor mails, agenda en contacten maar kost geld. Dit artikel was meer bedoeld voor de mensen die gewoon alles in sync willen houden en niet bij een bedrijf werken met teams etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Qua digibeet
Snap je iets niet... Vraag het gewoon. Daar is het een forum voor ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KayaRahnee

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  5, 2019, 08:09:08
Qua digibeet
Snap je iets niet... Vraag het gewoon. Daar is het een forum voor ;)

Inderdaad, en dat heb ik al meermaals mogen ondervinden.
Maar wat ik duidelijk wou maken is het volgende:

Men gaat me toch niet wijsmaken met de middelen en kennis tegenwoordig beschikbaar dat men geen smartphones kan ontwikkelen die voor de digibeten onder de mensen echt plug & play zijn. is dat geen taak van de ontwikkelaars ... Apple / android / windows mag allemaal geen probleem zijn, phones aan mekaar koppelen en overdracht is gebeurt ... moet toch kunnen.
En dan moeten mensen zoals ik geen dagen op zoek naar oplossingen die dan vaak nog ingewikkeld zijn en niet uitvoerbaar zonder steeds weer vragen af te vuren ...
Of zijn die ontwikkelaars overbetaalde onbekwamen ... nee toch.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Jack_D

Ik heb al die functionaliteit niet nodig op mijn mobiel.... ik bel, sms en verstuur maximaal zo'n 3 keer per week een App-je, doe niet aan sociale media. En op vakantie is het handig als ik het saldo van mijn creditcard kan checken, voor de rest doe ik niets met mijn mobiel :blush:

Das dus ook manier om de beschreven problemen te voorkomen, er gewoon niet aan beginnen...... :D


KayaRahnee

Quote from: Jack_D on November  5, 2019, 11:23:48
Ik heb al die functionaliteit niet nodig op mijn mobiel.... ik bel, sms en verstuur maximaal zo'n 3 keer per week een App-je, doe niet aan sociale media. En op vakantie is het handig als ik het saldo van mijn creditcard kan checken, voor de rest doe ik niets met mijn mobiel :blush:
Das dus ook manier om de beschreven problemen te voorkomen, er gewoon niet aan beginnen...... :D

Inderdaad, voor mij gaat het gebruik ook ongeveer zo, maar ik vind het dan weer wat gek om zoveel geld uit te geven voor functies die men niet gebruikt ... Toestellen met wat beperktere mogelijkheden zijn nauwelijks in de handel.
Een van de basisfuncties voor mij is sms berichten kunnen verzenden, als ontwikkelaars dan niet inzien dat sms geschiedenis overzetten van toestel a naar b handig is maar niet automatisch, lees makkelijker kan, vind ik dat een grote fout / tekortkoming.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Jack_D

Voor veel mensen is een dure moderne nieuwste telefoon vol met toeters en bellen vaak ook een status object..... en sommige vinden het gewoon leuk, soort hobby. Ieder zijn ding, maar tis niet mijn ding, ik krijg alleen maar stress van die dingen, weet je net hoe het werkt, dan veranderen ze alles weer. :tounge2: :D

Quote from: KayaRahnee on November  5, 2019, 11:45:56
Inderdaad, voor mij gaat het gebruik ook ongeveer zo, maar ik vind het dan weer wat gek om zoveel geld uit te geven voor functies die men niet gebruikt ... Toestellen met wat beperktere mogelijkheden zijn nauwelijks in de handel.
Een van de basisfuncties voor mij is sms berichten kunnen verzenden, als ontwikkelaars dan niet inzien dat sms geschiedenis overzetten van toestel a naar b handig is maar niet automatisch, lees makkelijker kan, vind ik dat een grote fout / tekortkoming.

Freeze

Quote from: KayaRahnee on November  5, 2019, 09:35:03
is dat geen taak van de ontwikkelaars ... Apple / android / windows mag allemaal geen probleem zijn, phones aan mekaar koppelen en overdracht is gebeurt ... moet toch kunnen.
En dan moeten mensen zoals ik geen dagen op zoek naar oplossingen die dan vaak nog ingewikkeld zijn en niet uitvoerbaar zonder steeds weer vragen af te vuren ...
Of zijn die ontwikkelaars overbetaalde onbekwamen ... nee toch.
De ontwikkelaars willen/moeten hun platform beschermen en zullen dus niet snel geneigd zijn om overstappen naar een concurrerend platform makkelijk te maken.
Misschien als er ooit een open source phone os komt...

KayaRahnee

Quote from: Freeze on November  5, 2019, 12:35:16
De ontwikkelaars willen/moeten hun platform beschermen en zullen dus niet snel geneigd zijn om overstappen naar een concurrerend platform makkelijk te maken.
Misschien als er ooit een open source phone os komt...

Dan maar verplichten.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Hanky Panky

#12
Quote from: J.A.F._Doorhof on November  5, 2019, 06:56:33
We hebben exchange
Maar de meeste particulieren zullen meer baat hebben bij google.

Daarnaast is het absoluut geen "geklopt met Google" het werkt allemaal vlekkeloos over alle platforms en het is gratis.

Daarnaast heeft exchange geen :
Platform wide keychain
Backup mogelijkheid voor je telefoon en app/app data
Browser instellingen
Favorieten sync platform wide etc
Overzetten van telefoons
Etc

Exchange is erg goed voor mails, agenda en contacten maar kost geld. Dit artikel was meer bedoeld voor de mensen die gewoon alles in sync willen houden en niet bij een bedrijf werken met teams etc.

Platform wide keychain: hoe bedoelu?
Backup mogelijkheid voor je telefoon en app/app data: dat biedt toch elke telefoonfabrikant aan?
Browser instellingen: google chrome gebruiken maar dat heeft weinig met telefoons switchen van doen toch?
Favorieten sync platform wide etc - zie voorgaand
Overzetten van telefoons - er zijn toch zat third party apps of hardware die dat doen? voorbeeld

Een eenvoudig exchange abbo is ongeveer € 4 per maand voor het geval mensen denken: dat is toch alleen zakelijk leuk.

Daarnaast: denk je dat het verstandig is om alles bij 1 bedrijf onder te brengen? Wat als je gehackt wordt? Kan men werkelijk overal bij.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

Vandaar dat je dus voor google kiest voor het een, Dropbox of OneDrive voor het ander en exchange voor je mails.

Je kan het zo makkelijk en moeilijk maken als je wil of nodig acht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"