Ervaring gezocht met DAC’s van het merk Topping.

Started by eduard, October 15, 2019, 19:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koei

Quote from: Vhond on April  1, 2020, 11:33:30
De bump??

Intermodulation distortion, een designer met bij implementatie van bepaalde ESS chips opletten. Wanneer ze dat niet doen krijg je daarin een stijging.

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

frank2

@koei: je hoeft niet overal te posten, je posts zijn behoorlijk irritant want alles is placebo effect alle apparatuur klinkt t zelfde en is slecht ontworpen alle kabels klinken hetzelfde.

We weten het nu wel.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Koei

Quote from: frank2 on April  1, 2020, 11:44:42
@koei: je hoeft niet overal te posten, je posts zijn behoorlijk irritant want alles is placebo effect alle apparatuur klinkt t zelfde en is slecht ontworpen alle kabels klinken hetzelfde.

We weten het nu wel.

Niet alle apparatuur klinkt hetzelfde hoor, er is genoeg apparatuur dat het geluid kleurt. Denk aan buizen, versterkers die niet genoeg vermogen kunnen leveren, slecht ontworpen apparatuur, apparatuur dat specifiek ontworpen is voor een bepaald geluid (PS Audio is daar een goed voorbeeld van bijvoorbeeld). En dat is prima natuurlijk, want niet iedereen is op zoek naar high fidelity en wil liever een bepaalde saus erover heen.

Maar alle Topping DACs klinken wel hetzelfde, omdat ze bij Topping als doel hebben om een zo goed mogelijke DAC te bouwen voor die prijsklasse. Wat je bij duurdere producten krijgt is betere meetbare performance (die uiteindelijk niet hoorbaar is, want zelfs hun budget modellen zijn meer dan goed genoeg), maar vooral extra opties zoals meerdere input, gebalanceerde outputs, hoofdtelefoonaansluitingen e.d. Hun design filosofie is in dat opzicht vergelijkbaar met pro-audio. DACs zijn al een paar jaar in feite een opgelost probleem.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Vhond

Quote from: Koei on April  1, 2020, 11:36:29
Intermodulation distortion, een designer met bij implementatie van bepaalde ESS chips opletten. Wanneer ze dat niet doen krijg je daarin een stijging.

Ok, wat jij bump noemt wordt vaak hump genoemd  ;)

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ess-thd-'hump'-investigation.5752/

Muziekliefhebbert

Quote from: frank2 on April  1, 2020, 11:44:42
@koei: je hoeft niet overal te posten, je posts zijn behoorlijk irritant want alles is placebo effect alle apparatuur klinkt t zelfde en is slecht ontworpen alle kabels klinken hetzelfde.

We weten het nu wel.

Waarom moet je altijd iedereen napraten? Het is namelijk al heel vaak bewezen via metingen en ABX testen dat koei gelijk heeft. En een forum is toch om te discussiëren? Dat jij het niet leuk vind is iets heel anders. Het is vaak bizar, vind ik, wat aan sommige apparatuur en kabels etc. wordt toegewezen.
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

frank2

#80
Quote from: Muziekliefhebbert on April  1, 2020, 12:51:10
Waarom moet je altijd iedereen napraten? Het is namelijk al heel vaak bewezen via metingen en ABX testen dat koei gelijk heeft. En een forum is toch om te discussiëren? Dat jij het niet leuk vind is iets heel anders. Het is vaak bizar, vind ik, wat aan sommige apparatuur en kabels etc. wordt toegewezen.

Ik praat niemand na, maar er is gewoon duidelijk verschil in kabels, en apparatuur, duidelijk hoorbaar ook in abx testen, maar dan moet de set het wel kunnen weergeven. Als alles het dropveters en bijgeleverde kabels zonder fase is aangesloten hoor je als je een goede kabel aansluit echt geen verschil. Maar ik alles op orde hoort je het. En placebo effect en meer is echt onzin net zoals dat apparatuur slecht ontworpen is.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Koei

Quote from: Muziekliefhebbert on April  1, 2020, 12:51:10
Waarom moet je altijd iedereen napraten? Het is namelijk al heel vaak bewezen via metingen en ABX testen dat koei gelijk heeft. En een forum is toch om te discussiëren? Dat jij het niet leuk vind is iets heel anders. Het is vaak bizar, vind ik, wat aan sommige apparatuur en kabels etc. wordt toegewezen.

Je vergeet dat mensen zichzelf vaak als de uitzondering beschouwen. Dat geldt ook voor audio: men gelooft gewoon dat ze zelf beter kunnen horen dan anderen en elke cognitieve bias kunnen uitsluiten. Het is al bewezen dat dit simpelweg niet mogelijk is (zelfs bij professioneel getrainde luisteraars), maar dat is juist het interessante aan de menselijke natuur. De niet-pro audio markt teert op dit soort effecten.

Het argument is altijd dat de set niet goed genoeg om het weer te geven, maar niemand definieert wat een goede set zou moeten zijn dan. Ik heb een paar jaar geleden zelf wat dubbelblinde tests uitgevoerd met mijn oom op een set die je wel in in de referentie klasse mag schalen waaruit bleek dat DACs en kabels echt nul invloed hadden.

Metingen bewijzen ook dat er geen verschil is:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/kimber-kable-do-high-end-usb-cables-make-a-difference.11272/

Als kabels zo'n evident verschil maken zou dat ook terug te zien moeten zien bij een meting. Of is jouw gehoor beter dan een Audio Precision APx555? Kan jij wel de verlaging in jitter en vervorming horen?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Muziekliefhebbert

NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

frank2

Quote from: Muziekliefhebbert on April  1, 2020, 13:13:29
Bron?

Kingpin arjanR1 en ik hier thuis met mijn oude set. Die was niet optimaal waardoor verschillen klein waren. Ik ben er ook zeker dat duur niet​ altijd beter is, maar goede kabels matchen met een set die alles goed weergeeft zorgt er zeker voor dat verschillen hoorbaar zijn.
Kingpin, geloofd niet zo in verschil van stroomsnoeren maar heeft al meerdere malen toegegeven dat hij in mijn set de verschillen duidelijk hoort.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

eduard

We dwalen wat af. Maar als de verschillen zo duidelijk waarneembaar zijn. Wijst dat dan niet naar fouten in de set of bestaande bekabeling.
Ik zelf denk wel dat een betere connector of een afgeschermde kabel een beperkte  verbetering kan brengen maar ten opzichte van een slecht zittende of slecht afgeschermde kabel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Koei

Quote from: eduard on April  1, 2020, 16:14:59
We dwalen wat af. Maar als de verschillen zo duidelijk waarneembaar zijn. Wijst dat dan niet naar fouten in de set of bestaande bekabeling.
Ik zelf denk wel dat een betere connector of een afgeschermde kabel een beperkte  verbetering kan brengen maar ten opzichte van een slecht zittende of slecht afgeschermde kabel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Een defecte kabel of slecht contact zijn natuurlijk killing. Andere redenen zitten vooral in de lengte van de kabels bij analoge signalen:
http://archimago.blogspot.com/2013/05/measurements-analogue-rca-interconnects.html

Crosstalk neem vrij hard toe bij lange kabels, maar als je naar de kabels kijkt van 1 meter zie je dat ze in het overgrote deel van het frequentie bereik nog minimaal op -90dB zit bij zelfs de meeste goedkope kabels. Dat is ongeveer het verschil tussen een straaljager op korte afstand en een stille kamer. Wat dus wil zeggen dat je de stille kamer kan horen terwijl je naast een straaljager staat. Het menselijk gehoor is het meest gevoelig tussen de 2khz en 5khz.

Er zit geen verschil in frequentie bereik, vervorming of noise.

Of als je graag een andere conclusie trekt: alle kabels die hier getest zijn, zijn waardeloos.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Hannibal_

Quote from: Koei on April  1, 2020, 13:10:29
...
Het argument is altijd dat de set niet goed genoeg om het weer te geven, maar niemand definieert wat een goede set zou moeten zijn dan. Ik heb een paar jaar geleden zelf wat dubbelblinde tests uitgevoerd met mijn oom op een set die je wel in in de referentie klasse mag schalen waaruit bleek dat DACs en kabels echt nul invloed hadden....

Digitale bekabeling even daargelaten.... maar DAC's maken geen verschil?
Wow.... ik denk dat het tijd wordt voor schoonenberg ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Muziekliefhebbert

#87
Of voor een onsje realiteit. Zeer veel ABX testen wijzen uit dat men dac's niet kan onderscheiden van elkaar.
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

Hannibal_

Quote from: Muziekliefhebbert on April  1, 2020, 17:03:33
Of voor een onsje realiteit. Zeer veel ABX testen wijzen uit dat men dac's niet kan onderscheiden van elkaar.

Mag misschien nog wel een onsje meer zijn ...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Muziekliefhebbert

NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

Hannibal_

Quote from: Muziekliefhebbert on April  1, 2020, 17:03:33
Of voor een onsje realiteit. Zeer veel ABX testen wijzen uit dat men dac's niet kan onderscheiden van elkaar.

Lol.... verkeerde interpretatie....

In my book enorme verschillen.

Ga ik niet in abx bewijzen hoor, maar ik zou zeggen ga gewoon rustig en onbevooroordeeld luisteren
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Muziekliefhebbert

Quote from: Hannibal_ on April  1, 2020, 17:08:58
Lol.... verkeerde interpretatie....

In my book enorme verschillen.

Ga ik niet in abx bewijzen hoor, maar ik zou zeggen ga gewoon rustig en onbevooroordeeld luisteren

Tja, en dat kan dus niet. Mensen luisteren altijd subjectief. Wel eens naar mindfuck of braingames gekeken.
Dit kun je 1 op 1 doortrekken naar de hifi wereld.
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

Koei

Quote from: Hannibal_ on April  1, 2020, 17:08:58
Lol.... verkeerde interpretatie....

In my book enorme verschillen.

Ga ik niet in abx bewijzen hoor, maar ik zou zeggen ga gewoon rustig en onbevooroordeeld luisteren

Zonder ABX kan je niet luisteren zonder vooroordelen, dat is compleet onmogelijk.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

vergeerr72

Quote from: Koei on April  1, 2020, 09:50:08
Conclusie is tot nu toe simpel: elke Topping DAC is het kopen waard en presteert objectief gezien van zeer goed tot state of the art niveau.
Ik heb een topping d90 dac thuis gehad en vond het niet het kopen waard...... Deed veel goed, maar kon er niet lang naar luisteren.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

frank2

Quote from: vergeerr72 on April  1, 2020, 17:41:10
Ik heb een topping d90 dac thuis gehad en vond het niet het kopen waard...... Deed veel goed, maar kon er niet lang naar luisteren.

Zal je set wel vol ontwerp fouten zitten volgens de geleerden hier maakt het niets uit welke dac je gebruikt, klinken allemaal hetzelfde.   .....ZUCHT....... 
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vergeerr72

#95
Quote from: frank2 on April  1, 2020, 17:51:17
Zal je set wel vol ontwerp fouten zitten volgens de geleerden hier maakt het niets uit welke dac je gebruikt, klinken allemaal hetzelfde.   .....ZUCHT.......
Iedere objectief gemeten  dac die in dezelfde meettest, lees dezelfde criteria, onder dezelfde optimaal condities en met uitsluiting van psychoacoustiek hetzelfde presteert zal inderdaad wel hetzelfde klinken.

Helaas zoek ik iets wat ik prettig vind klinken. De condities zijn iedere keer anders en niet optimaal. Mijn psychoacoustiek is wel heel constant, maar die is dan weer niet meegenomen in de objectieve criteria.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: frank2 on April  1, 2020, 17:51:17
Zal je set wel vol ontwerp fouten zitten volgens de geleerden hier maakt het niets uit welke dac je gebruikt, klinken allemaal hetzelfde.   .....ZUCHT.......
Ik heb ook twee pliniusen. Die zijn gevoelig voor netsnoeren, dan weet je het wel......
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

frank2

 :google: lp
Quote from: vergeerr72 on April  1, 2020, 18:00:56
Ik heb ook twee pliniusen. Die zijn gevoelig voor netsnoeren, dan weet je het wel......

Dat weet ik  ;D
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Hannibal_

Quote from: Koei on April  1, 2020, 17:32:10
Zonder ABX kan je niet luisteren zonder vooroordelen, dat is compleet onmogelijk.

Echt.... ik geloof dit niet.
Natuurlijk kan dat wel!

Gewoon goed luisteren. Als het abx kan, kan het zonder ook.

Zo veel dacjes gehoord... zo veel verschillen.
Straks wordt er natuurlijk gerelativeerd, ja... goed gebouwde dacs... goed metende...

Realiteit is dat er concessies gedaan worden, dat niet iedere fabrikant dezelfde oplossing kiest en dat er verschillen zijn.

Misschien leuk om je aan te sluiten bij het vorige forum waar ik aan deel nam. Daar hoorde de "harde kern" geen verschil tussen transistor radio en een hifi set. Grappig genoeg zat het laatste ook nog in de naam.

Maar een en ander hangt wel af of je verschil kunt (niet wilt) horen en er de juiste aandacht aan schenkt.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Koei

Quote from: vergeerr72 on April  1, 2020, 17:41:10
Ik heb een topping d90 dac thuis gehad en vond het niet het kopen waard...... Deed veel goed, maar kon er niet lang naar luisteren.
Dat kan heel goed, niet iedereen is op zoek naar de meest accurate weergave. Er zijn mensen die er liever een eigen sausjes overheen gooien. Neem bijvoorbeeld jouw Caldera's, dat zijn ook geen luidsprekers die een super accurate weergave van het bron materiaal als doel hebben. Luidspreker voorkeur is voor het overgrote deel van de bevolking te voorspellen op basis van metingen, maar er is altijd een kleine groep die net wat anders wil.

Quote from: Hannibal_ on April  1, 2020, 18:36:25
Echt.... ik geloof dit niet.
Natuurlijk kan dat wel!

Gewoon goed luisteren. Als het abx kan, kan het zonder ook.

Zo veel dacjes gehoord... zo veel verschillen.
Straks wordt er natuurlijk gerelativeerd, ja... goed gebouwde dacs... goed metende...

Realiteit is dat er concessies gedaan worden, dat niet iedere fabrikant dezelfde oplossing kiest en dat er verschillen zijn.

Misschien leuk om je aan te sluiten bij het vorige forum waar ik aan deel nam. Daar hoorde de "harde kern" geen verschil tussen transistor radio en een hifi set. Grappig genoeg zat het laatste ook nog in de naam.

Maar een en ander hangt wel af of je verschil kunt (niet wilt) horen en er de juiste aandacht aan schenkt.

Dit kan gewoon niet. Dit is letterlijk al met onderzoek bewezen. Zelfs getrainde luisteraars die zéér goed zijn in eigenschappen van geluid te herkennen kunnen dit niet, ook al zijn ze ervan overtuigd dat ze dit wel kunnen.

Hell, de meeste mensen level matchen niet eens als ze bronnen testen. De output niveau van elke DAC is sowieso al anders.

Zou je mij je bewijs kunnen aanleveren dat dit wel kan? Ik kan bewijs aanleveren dat het niet kan (zie het onderzoek van Toole en Olive), de bewijslast ligt bij jou. Zolang je geen feiten hebt om jouw uitspraken te onderbouwen zijn ze net zo relevant als deze website: https://www.yesnobutton.com/answer.html

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs