Plaatsing Atmos Plafondspeakers

Started by Pieter-Jan, October 11, 2019, 16:57:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pieter-Jan

Hey allemaal,

We zijn bezig met de renovatie van onze woonkamer en daar ga ik een atmosopstelling in integreren.
Daarbij horen ook 4 plafondspeakers.

Nu vroeg ik me nog af wat je het best doet als je moet afwijken van de ideale opstelling.
In de ideale opstelling zitten ze op de denkbeeldige lijn tussen de front en rearspeakers.
Als ik daar door de structuur van het plafond moet van afwijken, wat doe ik dan het beste?

a: de plafondspeakers iets buiten de denkbeeldige lijn tussen front en rear
b: de plafondspeakers iets binnen de denkbeeldige lijn tussen front en rear

Liever iets meer naar binnen of naar buiten plaatsen dus?

Misschien ook handig om te weten: de afstand tussen centrum front links en centrum front rechts zal 212 cm zijn. Afstand tussen voor en achterspeakers ongeveer 4,2 meter.

Alvast bedankt,

Pieter-Jan

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Ralf67

Foto van de ruimte of een ontwerp ?

Pieter-Jan

De atmosspeakers zijn de cirkeltjes op het plan (4)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

rkonings

Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

Teejoo

Hoe hoog is het plafond? En wat is iets binnen?

Ik zou er binnen gaan zitten.

MaxxMark

Naar mijn mening en ervaring is het hoe dan ook lastiger om speakers in de hoogte goed te identificeren tijdens een film. Bij speakers op oorhoogte is dit veel meer van belang.

Mede daardoor zou mijn gevoel zijn om dan iets buiten de ideale lijn te gaan dan binnen. Dit omdat je dan meer scheiding hebt tussen links en rechts en het gevoel van links en rechts in de hoogte speakers sterker wordt.

Ik heb in mijn atmosopstelling de hoog-rechts-achter speaker meer naar binnen moeten plaatsen ivm de deur. Ik kan niet zeggen dat ik dat dat kan ervaren in een atmos film.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Pieter-Jan

De situatie heeft zichzelf uitgewezen. Ik zal de rechtse atmos plafondspeakers 15 cm meer naar binnen moeten steken omdat deze anders esthetisch te dicht bij de kant zitten wegens een inspringende koof. De linkse speakers heb ik dan symmetrisch evenveel naar binnen gestoken.

Toch bedankt voor jullie opinie :)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V