Purifi versterkers

Started by Tabcam, October 5, 2019, 18:21:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Dank voor je reactie Tabcam, ja het zijn idd geen makkelijke vragen :)

De Unison Reserach S9 is extreem open en gelaagd, dus eigenlijk ben ik zeer tevreden. Ik ben vooral nieuwsgierig wat klasse D doet en kwam bij Purifi (met een i ;)) uit omdat Bruno daar actief in is en die zit ook achter de Kii's, die ik ook erg goed vond klonken. Dus ik snap dat het geluid wat anders kan zijn, maar dat hoeft wat mij betreft niet persé minder te zijn.

Ook heb ik weleens een Devialet Pro (140) bij mij thuis gehoord naast de S9, ook klasse D volgens mij. Klonk ook zeer verdienstelijk, maar ik vond dat mijn Unison S9 de Devialet er wel uitspeelde.

Ook weet ik niet hoe de voorversterkerfunctie van de RME of de Topping D90 het gaat doen, dus het zijn best wat dingen die dan veranderen (de S9 is geintegreerd).

Ik zocht gisteren nog wat door op Klasse D en kwam toen de XTZ Edge A2-300 tegen en die heb ik (lekker impulsief, want redelijk betaalbaar) gewoon besteld om thuis te proberen. Ik las hier op het forum een gebruiker die deze waardeerde boven mijn Unison S6 en dat maakte me wel erg nieuwsgierig. Nu is een S6 geen S9, maar zodoende kan ik thuis dus vast een voorproefje van Klasse D weer proberen.

Het zou zeker leuk zijn tzt eens de Purifi te kunnen horen, dus als het weer mag van Rutte en RIVM lijkt het me zeker leuk eens een M&G te doen.
Frank2 heeft mijn set al eens gehoord en die verklaart me vast voor gek om over te wiillen stappen op Klasse D :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Quote from: brt on April 22, 2020, 14:21:31
Dank voor je reactie Tabcam, ja het zijn idd geen makkelijke vragen :)

De Unison Reserach S9 is extreem open en gelaagd, dus eigenlijk ben ik zeer tevreden. Ik ben vooral nieuwsgierig wat klasse D doet en kwam bij Purifi (met een i ;)) uit omdat Bruno daar actief in is en die zit ook achter de Kii's, die ik ook erg goed vond klonken. Dus ik snap dat het geluid wat anders kan zijn, maar dat hoeft wat mij betreft niet persé minder te zijn.
Ik heb hetzelfde gehad en heb vond zowel de Kii Three als de Dutch&Dutch goed klinken. Heb daarom ook een Pascal SPro2 klasse-d versterker als tijdelijke versterker aangeschaft. Uiteindelijk geloof ik dat de implementatie het meeste uit maakt. En in het geval van Purifi (grappig, had het niet gezien dat het topictitel fout stond, is nu aangepast :thumbs-up:) is het mijns horens een enorm goede implementatie!


Quote from: brt on April 22, 2020, 14:21:31
Ook heb ik weleens een Devialet Pro (140) bij mij thuis gehoord naast de S9, ook klasse D volgens mij. Klonk ook zeer verdienstelijk, maar ik vond dat mijn Unison S9 de Devialet er wel uitspeelde.

Ook weet ik niet hoe de voorversterkerfunctie van de RME of de Topping D90 het gaat doen, dus het zijn best wat dingen die dan veranderen (de S9 is geintegreerd).

Ik zocht gisteren nog wat door op Klasse D en kwam toen de XTZ Edge A2-300 tegen en die heb ik (lekker impulsief, want redelijk betaalbaar) gewoon besteld om thuis te proberen. Ik las hier op het forum een gebruiker die deze waardeerde boven mijn Unison S6 en dat maakte me wel erg nieuwsgierig. Nu is een S6 geen S9, maar zodoende kan ik thuis dus vast een voorproefje van Klasse D weer proberen.
De ice1200 modules lijken toch minder als Hypes NCore. Qua bas verwacht ik dat ze wel zullen voldoen maar in het hoog weet ik het nog niet. Ik geloof direct dat stevigere rock en EDM op de XTZ Edge beter kan klinken. Was dat ook met de Focal Sopra No 1?

Quote from: brt on April 22, 2020, 14:21:31
Het zou zeker leuk zijn tzt eens de Purifi te kunnen horen, dus als het weer mag van Rutte en RIVM lijkt het me zeker leuk eens een M&G te doen.
Frank2 heeft mijn set al eens gehoord en die verklaart me vast voor gek om over te wiillen stappen op Klasse D :)
We mogen wel oppassen, net als tandartsen, kappers e.d. krijgen we een reservoir aan gezellige M&G afspraken. En ik hoop Frank2 ook de Purifiversterker te kunnen laten beluisteren als we minder restricties krijgen :angel:. Denk dat de versterker voor zich spreekt/speelt is en indien niet is dat ook goed! Elke set en ruimte is tenslotte anders ;D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Ik las juist wat positieve reacties tov Hypex, maar we gaan het zien. 45 dagen niet goed geld terug garantie. Ik kan altijd nog de Hypex bestellen en kijken wat dat doet.

De Devialet hoorde ik ook op mijn Focal Sopra 1's inderdaad.
Overigens luister ik nauwelijks stevige rock hoor, vooral rustig werk en ook niet kneiterhard vanwege slapende kids en/of buren.

De Kii en D&D is helaas voor mij financieel niet haalbaar, maar mocht het ooit zo zijn dan vind ik het een serieuze optie, de details vlogen je om de oren. Zelden zo'n strakke, grootse en gedetailleerde sound gehoord. Eenmaal thuis was ik toch wel even een paar dagen wat minder blij met mijn eigen set, moet je nagaan.. Vandaar dar klasse D me wel aanspreekt.

Heb recent best veel op ASR gezeten, maar ben niet technisch onderlegd dus een hoge of lage sinad of tbh oid zegt me niks. Maar toen ik mijn RME dac kocht bleek die qua metingen extreem dicht tegen de Benchmark Dac3 aan te zitten en die heb ik thuis naast elkaar gehad. Die klonken voor 98% hetzelfde, maar de RME kostte de helft minder. Dus helemaal onzin zullen die metingen niet zijn. En uit die metingen komen de Klasse D versterkers toch wel het hoogste. Dus vandaar mijn interesse.

Zou leuk zijn als we (misschien samen met Frank als hij dat ook leuk vindt) samen eens naar jouw Purifi kunnen luisteren!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Dirk

Quote from: TabCam on April 22, 2020, 14:55:26
De ice1200 modules lijken toch minder als Hypes NCore.

fwiw: in een XTZ EDGE A2-300 zit geen 1200AS module, wel een (anders klinkende) 300AS  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Quote from: brt on April 22, 2020, 14:21:31
Frank2 heeft mijn set al eens gehoord en die verklaart me vast voor gek om over te wiillen stappen op Klasse D :)
Denk het niet nu hij mijn Klasse-T heeft gehoord ;)
Een soort van Klasse-D en eigenlijk zijn de Purify versterkers een afgeleide van de Klasse-T.

Ik was ook meer dan verbaast over de kwaliteit. En hoewel ik altijd zweerde bij dikke klasse-A bakken heb ik nu mijn mening wel moeten herzien.
Mits goed opgebouwd en dan met name het voedingsgedeelte kan dit zeker meekomen met de dikste klasse-A bakken, en het wordt niet eens warm.
Maar ook hier ... de ene klasse-D(T) is de andere niet, het gaat om het geheel wat eromheen is gebouwd en de gebruikte componenten natuurlijk.
In mijn geval zou ik ook een goedkope klasse-T kunnen bouwen of zoals de mijne met goede componenten en overbemeten voedingsgedeelte, dat verschil ga je wel horen met name in 'controle'.

Quote from: brt on April 22, 2020, 15:05:36
Zou leuk zijn als we (misschien samen met Frank als hij dat ook leuk vindt) samen eens naar jouw Purifi kunnen luisteren!
Je krijgt het nog druk  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

De Ncore is ook gemaakt door Bruno en voor zover ik van hem heb begrepen is de Eigentakt vergelijkbaar alleen meet hij nog beter.
De BXT modules bv zou het volgens hem hetzelfde klinken met Ncore als Eigentakt, natuurlijk de Ncore modules die hij gebruikt in de Kii Three zijn ook customized door hem :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: Dynky on April 22, 2020, 15:08:16
fwiw: in een XTZ EDGE A2-300 zit geen 1200AS module, wel een (anders klinkende) 300AS  ;)
Ah mijn fout, wel ICE-Power dus kans op minder bas omdat hij 300W aan 4 Ohm levert. Wel mooi met auto-on en aanpasbare versterkingsfactor aan de buitenkant.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: katwax on April 22, 2020, 15:18:17
De Ncore is ook gemaakt door Bruno en voor zover ik van hem heb begrepen is de Eigentakt vergelijkbaar alleen meet hij nog beter.
De BXT modules bv zou het volgens hem hetzelfde klinken met Ncore als Eigentakt, natuurlijk de Ncore modules die hij gebruikt in de Kii Three zijn ook customized door hem :)

Maar als je zo'n Ncore 400 bouwpakket koopt (695,- per kanaal), heb je dan echt die kwaliteit waar Bruno voor staat? Want de juiste implementatie zoals Tabcam zegt lijkt me nogal essentieel voor de sound. Overigens meet de NC4000 beter dan de Purifi versterker op ASR, for what it's worth..

Ik ben sowieso benieuwd, zouden die cijfers boven een bepaald niveau nog invloed hebben op de sound? Zie mijn voorbeeld met de RME vs Benchmark (weliswaar dac, maar toch)...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Dynky on April 22, 2020, 15:08:16
fwiw: in een XTZ EDGE A2-300 zit geen 1200AS module, wel een (anders klinkende) 300AS  ;)

wat zijn de klankmatige verschillen, kun je daar iets over zeggen? Ook hoe deze Edge zich verhoudt tov de Ncore 400?
Er is online best weinig over de Edge te vinden..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: TabCam on April 22, 2020, 15:21:47
Ah mijn fout, wel ICE-Power dus kans op minder bas omdat hij 300W aan 4 Ohm levert. Wel mooi met auto-on en aanpasbare versterkingsfactor aan de buitenkant.

Maar dan heb je dus alsnog 2x 150w bij 8ohm, ruim voldoende voor een luisterruimte van 4x4 en niet op blaas niveau toch? Het gaat mij er ook om hoe Klasse D juist op lager volume overeind blijft.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Dirk

Quote from: brt on April 22, 2020, 15:26:23
wat zijn de klankmatige verschillen, kun je daar iets over zeggen? Ook hoe deze Edge zich verhoudt tov de Ncore 400?
Er is online best weinig over de Edge te vinden..
Verschillen tussen welke precies? Het ging intussen over een IceEdge 300, 1200, een NC400 en Purifi...  ;)

Ik heb heel lang gedraaid met NC400'en, als laatste iteratie was dat in een full mono opbouw met SOTA lineaire voedingen, naar volle tevredenheid...tot ik zin kreeg in eens wat anders (klinkt bekend? ;D) en de IceEdge modules van Icepower ontdekte.

Daarmee ging ik aan de slag en heb zowel de 300, 700 als de 1200AS gekocht en gedurende maanden uitgebreid beluisterd.
jammer genoeg was de grootste uit die serie ook duidelijk de best klinkende (100% los vd kostprijs!)...en dat was echt niet alleen wegens het dikke vermogen of bij beoordeling op hoge volumes, dus daar ben ik dan mee aan de slag gegaan en meerdere amps gebouwd & verkocht, die allen naar volle tevredenheid presteerden.

Uiteindelijk ook daar weer van afgestapt, maar eigenlijk alleen maar wegens de wat aparte vormfactor van de 1200AS modules, want die meet 300x100mm, wat een r**afmeting is om wat leuks mee te gaan doen qua behuizing.

Dus...toen de Hypex NC***MP modules eens aan de tand gevoeld, waarbij ik danig onder de indruk was, dat ik intussen alweer een hele tijd met deze serie "built to order" amps bouw.

Over klankverschillen doe ik liever geen te scherpe uitspraken.
Wel wil ik aangeven dat ik (en velen met mij) bij een blinde luistertest m'n Hypex amp waarschijnlijk niet van een Icepower of Purify zal kunnen onderscheiden, maar er speelt voor mij meer dan alleen het "best metend" argument, oa het belangrijke feit dat Hypex toch nog altijd een Nederlands product is (met belangrijke Vlaamse bijdrage :D) van een leverancier die after sales hoog in het vaandel draagt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Quote from: Dynky on April 22, 2020, 16:01:02
Over klankverschillen doe ik liever geen te scherpe uitspraken.
Wel wil ik aangeven dat ik (en velen met mij) bij een blinde luistertest m'n Hypex amp waarschijnlijk niet van een Icepower of Purify zal kunnen onderscheiden,
Voornaamste verschillen zul je denk ik meer in de voedingssectie vinden, die bepalen hoe de eindversterker de speakers onder controle kunnen houden, of nog belangrijker ... hoe 'snel' is het voedingsgedeelte om transienten goed weer te kunnen geven, daar zitten best veel verschillen in (waarbij lineair pakweg 100x sneller is om transienten weer te kunnen geven als bij een smps). De wattages zeggen me niet zoveel, is geen garantie voor een goede eindbak.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: brt on April 22, 2020, 15:24:40
Maar als je zo'n Ncore 400 bouwpakket koopt (695,- per kanaal), heb je dan echt die kwaliteit waar Bruno voor staat? Want de juiste implementatie zoals Tabcam zegt lijkt me nogal essentieel voor de sound. Overigens meet de NC4000 beter dan de Purifi versterker op ASR, for what it's worth..

Ik ben sowieso benieuwd, zouden die cijfers boven een bepaald niveau nog invloed hebben op de sound? Zie mijn voorbeeld met de RME vs Benchmark (weliswaar dac, maar toch)...
Bruno heeft het ontwerp gedaan voor de Ncore, de NC modules die je kan kopen zijn gemaakt met de specs van het patent. Eigenlijk wil dit zeggen dat ze zeker aan de minimum vereisten voldoen om het Ncore label te mogen dragen. Zijn deze dan vergelijkbaar met hoe Bruno ze in de Kii Three heeft voorzien, dat is natuurlijk de vraag, ze zijn customized dus je kan het enkel Bruno zelf vragen dan :)
Het is echter inderdaad niet enkel die module ook de power etc speelt een rol.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

eduard

Iemand enig idee wat de invloed van de input buffer is. Via die vs site kan je uit meerdere input buffers kiezen waarbij hij de helf duurder wordt tov de orginele input buffer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Tabcam

Quote from: eduard on April 22, 2020, 17:49:11
Iemand enig idee wat de invloed van de input buffer is. Via die vs site kan je uit meerdere input buffers kiezen waarbij hij de helf duurder wordt tov de orginele input buffer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Ik verwacht dat het het geld niet waard is. Het zal marginaal iets aan de metingen veranderen maar ik denk nog moeilijker vast te stellen dan verschillen tussen versterkers. Nog erger, de NordAcoustics met duurdere buffer meette(/mat) minder goed dan de Purifibuffer. Ik ben dan van de koopjes :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Misschien is het experiment van Holco met het actief maken van zijn speakers middels een module van Hypex waarin alles geïntegreerd is een idee.

Als je speakers al enige tijd in je bezit zijn, en je vind eigenlijk dat die wel moeten blijven, dan zou ik die route zeker overwegen. Als je het doet zoals Holco, dan kun je de speakers altijd nog naar de originele staat met zijn passieve filters terugbrengen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

eduard

Quote from: TabCam on April 22, 2020, 18:26:21
Ik verwacht dat het het geld niet waard is. Het zal marginaal iets aan de metingen veranderen maar ik denk nog moeilijker vast te stellen dan verschillen tussen versterkers. Nog erger, de NordAcoustics met duurdere buffer meette(/mat) minder goed dan de Purifibuffer. Ik ben dan van de koopjes :angel:
Bedankt voor de uitleg

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


holco

Eindelijk een zinnige opmerking  :D

Quote from: kermy on April 22, 2020, 19:09:59
Misschien is het experiment van Holco met het actief maken van zijn speakers middels een module van Hypex waarin alles geïntegreerd is een idee.

Als je speakers al enige tijd in je bezit zijn, en je vind eigenlijk dat die wel moeten blijven, dan zou ik die route zeker overwegen. Als je het doet zoals Holco, dan kun je de speakers altijd nog naar de originele staat met zijn passieve filters terugbrengen.


Met vriendelijke groet,

Kermy
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kermy

Quote from: holco on April 22, 2020, 19:45:40
Eindelijk een zinnige opmerking  :D


Of het zinnig is of niet, dat weet ik ook niet, maar het naar actief ombouwen van een passieve speaker heb ik zelf ook wel eens gedaan. Weliswaar met een analoog actief filter, maar de resultaten waren er niet minder om.

Het probleem met dit soort zaken lijkt te liggen op het gebied van het geloof dat iets waar een steker aanzit altijd minder is dan een passief gebeuren. En dat is gewoon niet zo, zo bestaan er geen ideale spoelen en condensatoren, en dat is nog maar het begin.

Verder vond ik de reactie van Michel DW, die zei dat het misschien nog wel beter te krijgen was met een passieve manier van filteren, maar dat dit een zeer duur en langdurig experiment zou gaan worden.

Verder vond ik je topic over je avontuur precies dat brengen wat veel mensen niet aandurven, en daarmee vergooien ze een mooie kans om voor weinig geld eens een echte upgrade te doen.

Just my two cents.

Met vriendelijke groet,

Kermy

holco

Ik heb niet de minste upgrades gedaan aan passieve filters en in alle gevallen pakte dat positief uit, maar mijn laatste upgrade naar actief is er toch wel een die alle voorgaande flink in de schaduw zet, deels heeft NCore daar ook wel flink aan meegedragen denk ik.

Quote from: kermy on April 22, 2020, 20:01:25
Of het zinnig is of niet, dat weet ik ook niet, maar het naar actief ombouwen van een passieve speaker heb ik zelf ook wel eens gedaan. Weliswaar met een analoog actief filter, maar de resultaten waren er niet minder om.

Het probleem met dit soort zaken lijkt te liggen op het gebied van het geloof dat iets waar een steker aanzit altijd minder is dan een passief gebeuren. En dat is gewoon niet zo, zo bestaan er geen ideale spoelen en condensatoren, en dat is nog maar het begin.

Verder vond ik de reactie van Michel DW, die zei dat het misschien nog wel beter te krijgen was met een passieve manier van filteren, maar dat dit een zeer duur en langdurig experiment zou gaan worden.

Verder vond ik je topic over je avontuur precies dat brengen wat veel mensen niet aandurven, en daarmee vergooien ze een mooie kans om voor weinig geld eens een echte upgrade te doen.

Just my two cents.

Met vriendelijke groet,

Kermy
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kermy

Quote from: holco on April 22, 2020, 20:20:22
Ik heb niet de minste upgrades gedaan aan passieve filters en in alle gevallen pakte dat positief uit, maar mijn laatste upgrade naar actief is er toch wel een die alle voorgaande flink in de schaduw zet, deels heeft NCore daar ook wel flink aan meegedragen denk ik.



Ik denk dat het succes toe te schrijven valt aan de combinatie van alle componenten in de plateamp van Hypex. Ik heb de prijs eens opgezocht, daar kan je geen separate apparaten voor kopen, en dan verlies je de voornoemde synergie die het Hypex geheel heeft.


Met vriendelijke groet,

Kermy



DofN

Quote from: kermy on April 22, 2020, 20:01:25

Verder vond ik de reactie van Michel DW, die zei dat het misschien nog wel beter te krijgen was met een passieve manier van filteren, maar dat dit een zeer duur en langdurig experiment zou gaan worden.


Wat vond je van die reactie? Of lees ik niet goed?

In de zeer audiofiele berichtjes door de fijnproevers onder ons, lees ik nog weleens dat LS met een analoog filter uiteindelijk beter klinken dan actieve DSP gefilterde LS omdat de units dan beter op elkaar aansluiten. Ik deel die mening niet.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Quote from: Dynky on April 22, 2020, 16:01:02
Verschillen tussen welke precies? Het ging intussen over een IceEdge 300, 1200, een NC400 en Purifi...  ;)

Ik heb heel lang gedraaid met NC400'en, als laatste iteratie was dat in een full mono opbouw met SOTA lineaire voedingen, naar volle tevredenheid...tot ik zin kreeg in eens wat anders (klinkt bekend? ;D) en de IceEdge modules van Icepower ontdekte.

Daarmee ging ik aan de slag en heb zowel de 300, 700 als de 1200AS gekocht en gedurende maanden uitgebreid beluisterd.
jammer genoeg was de grootste uit die serie ook duidelijk de best klinkende (100% los vd kostprijs!)...en dat was echt niet alleen wegens het dikke vermogen of bij beoordeling op hoge volumes, dus daar ben ik dan mee aan de slag gegaan en meerdere amps gebouwd & verkocht, die allen naar volle tevredenheid presteerden.

Uiteindelijk ook daar weer van afgestapt, maar eigenlijk alleen maar wegens de wat aparte vormfactor van de 1200AS modules, want die meet 300x100mm, wat een r**afmeting is om wat leuks mee te gaan doen qua behuizing.

Dus...toen de Hypex NC***MP modules eens aan de tand gevoeld, waarbij ik danig onder de indruk was, dat ik intussen alweer een hele tijd met deze serie "built to order" amps bouw.

Over klankverschillen doe ik liever geen te scherpe uitspraken.
Wel wil ik aangeven dat ik (en velen met mij) bij een blinde luistertest m'n Hypex amp waarschijnlijk niet van een Icepower of Purify zal kunnen onderscheiden, maar er speelt voor mij meer dan alleen het "best metend" argument, oa het belangrijke feit dat Hypex toch nog altijd een Nederlands product is (met belangrijke Vlaamse bijdrage :D) van een leverancier die after sales hoog in het vaandel draagt.

Mooi om je zoektocht te lezen! Je bent behoorlijk thuis in de Klasse D materie zo te zien. Ik doelde qua verschil in sound op de Edge 300 en de 1200 maar ook op Icepower vs Ncore, de NC400 in dit geval. Wat je eigenlijk dus zegt is dat ze (allemaal, zelfs de Purifi!) soundwise dus erg dichtbij elkaar zitten... Dus met mijn Edge zou een goede indruk van de Klasse D sound moeten geven?

Ik vergat trouwens nog te melden dat ik ook de NAD M10 thuis heg gehad, die sprak mij niet erg aan. Beeld te klein, geluid te muffig, te weinig instrumentenseparatie, etc. Als het goed is krijg ik de Edge volgende week woensdag binnen!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#148
Quote from: kermy on April 22, 2020, 19:09:59
Misschien is het experiment van Holco met het actief maken van zijn speakers middels een module van Hypex waarin alles geïntegreerd is een idee.

Als je speakers al enige tijd in je bezit zijn, en je vind eigenlijk dat die wel moeten blijven, dan zou ik die route zeker overwegen. Als je het doet zoals Holco, dan kun je de speakers altijd nog naar de originele staat met zijn passieve filters terugbrengen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Mwah, ben zelf niet handig met dat soort dingen en ik hou ze liever origineel. Als ik naar actief overga koop ik liever kant en klare.
Maar ik ben wel blij met mijn Sopra's. Speel er nu een kleine 4 jaar mee. Krijg af en toe wel jeuk om wat nieuws te proberen, maar zou eigenlijk niet weten waarom (gewoon nieuwsgierigheid eigenlijk).

Edit: Ook wil ik zeer waarschijnlijk ook gewoon met mijn buizenamp kunnen blijven spelen, dat zal niet meer gaan bij het actief maken van de Sopra's vermoed ik.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Quote from: doorofnight on April 22, 2020, 20:42:25
Wat vond je van die reactie? Of lees ik niet goed?

In de zeer audiofiele berichtjes door de fijnproevers onder ons, lees ik nog weleens dat LS met een analoog filter uiteindelijk beter klinken dan actieve DSP gefilterde LS omdat de units dan beter op elkaar aansluiten. Ik deel die mening niet.



Oh, misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat omdat hij ervaring heeft in het actieve speaker gebeuren, en hij die opmerking maakte over passief filteren en dan nog winst halen, dat een waarde geeft aan zijn uitspraak.

En omdat hij ook duidelijk ervaring heeft in passieve filters, en modificaties er aan, plaats dit zijn keuze voor de Hypex plate amps met ingebouwde filter module in een gunstig licht.

Als hij echt zou vermoeden dat er nog veel te halen was dan zou hij dit vast willen proberen, maar daar lees ik niets over in zijn verhalen. Zegt natuurlijk ook iets.

Verder deel ik je mening dat passief niet noodzakelijkerwijs beter is, en ook het aansluiten van units op elkaar krijg je beter voor elkaar met een DSP.

De valkuil van een DSP is dat er zoveel mogelijk is, onder andere steile filters, dat je uit moet kijken dat je niet met bizarre hellingen gaat werken. Als je dat gaat doen dan gooi je het kind met het badwater weg.


Met vriendelijke groet,

Kermy