E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

R0N

Quote from: kermy on November  1, 2020, 12:46:23
Even een vraag van een Dirac newbie. Gisteren voor het eerst DIrac gemeten en de voorgestelde curve laten implementeren in mijn DDRC-24.

Klinkt anders, ruimtelijker, en er is meer controle in het laag. Toen de zaak nog maar eens nagemeten in REW, en daar zie ik dat mijn impulse response is geïnverteerd. Dit moet door Dirac komen, daarvoor was de impulse gewoon positief.

Mijn filter is LR12dB en er zijn geen drivers geïnverteerd, dat hoefde ook niet daar gewoon de grootste output op de crossover gaf. Weet iemand hoe dat zit?
...
Met vriendelijke groet,

Kermy

Ik heb hetzelfde meegemaakt, Dirac draait de fase om.
Gemeld bij Dirac support: eerst kreeg antwoorden van 'dan draai je fase gewoon om' en later mijn bestand opgestuurd voor onderzoek. Vanaf toen is het heel stil gebleven. En na een dag of 10 gaat je ticket op 'opgelost' omdat ze niks meer van je horen. Erg onbevredigend.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

kermy

Quote from: R0N on November  2, 2020, 09:55:35
Ik heb hetzelfde meegemaakt, Dirac draait de fase om.
Gemeld bij Dirac support: eerst kreeg antwoorden van 'dan draai je fase gewoon om' en later mijn bestand opgestuurd voor onderzoek. Vanaf toen is het heel stil gebleven. En na een dag of 10 gaat je ticket op 'opgelost' omdat ze niks meer van je horen. Erg onbevredigend.

ron

Dus gewoon in de Minidsp op inverse zetten?


Met vriendelijke groet,

Kermy

R0N

Quote from: kermy on November  2, 2020, 10:07:27
Dus gewoon in de Minidsp op inverse zetten?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Nee, zolang Dirac geen bevredigend antwoord geeft of een oplossing heeft blijft het zoals het is. Zoals je zegt, het klinkt wel goed.

Zoals ik vaak zeg, alles weten maakt niet (altijd) gelukkig.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Tabcam

Quote from: kermy on November  1, 2020, 12:46:23
Even een vraag van een Dirac newbie. Gisteren voor het eerst DIrac gemeten en de voorgestelde curve laten implementeren in mijn DDRC-24.

Klinkt anders, ruimtelijker, en er is meer controle in het laag. Toen de zaak nog maar eens nagemeten in REW, en daar zie ik dat mijn impulse response is geïnverteerd. Dit moet door Dirac komen, daarvoor was de impulse gewoon positief.

Mijn filter is LR12dB en er zijn geen drivers geïnverteerd, dat hoefde ook niet daar gewoon de grootste output op de crossover gaf. Weet iemand hoe dat zit?

De volgende vraag betreft het importeren van curves via files, ik heb zowel de HK als B&K curves als text files, maar ik kan zo niet vinden hoe ik die kan importeren, dus wie kan daar licht op laten schijnen?


Met vriendelijke groet,

Kermy
Is het voor beide driver units geïnverteerd of maar voor één. En bij alle frequenties of meet je bij 1 kHz? Omgekeerde polariteit horen veel mensen niet tenzij maar één van de twee luisprekers andersom zit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Quote from: TabCam on November  2, 2020, 15:35:06
Is het voor beide driver units geïnverteerd of maar voor één. En bij alle frequenties of meet je bij 1 kHz? Omgekeerde polariteit horen veel mensen niet tenzij maar één van de twee luisprekers andersom zit.

Daar ik in REW beide kanalen tegelijk gemeten heb, neem ik aan dat als ik de respons geïnverteerd zie staan ze dus beiden geïnverteerd zijn. Gemeten met pink noise speaker cal.


Met vriendelijke groet,

Kermy

maximus79

Ik heb een nieuwe meting gedaan omdat ik mijn ruimte wat gewijzigd had. Nu valt mij op dat met muziek (stereo) het geluid veranderd is wat betreft plaatsing. Ik kwam daar achter door naar amused to death te luisteren. Als ik dirac uit zet dan hoor je veel geluiden aan de zijkant, hoe ik het ook gewent was. Bijvoorbeeld de hond die blaft bij de eerste track, lijkt of hij bij de buren blaft aan de rechterkant. Met dirac aan hoor ik de hond links naast mij rechter speaker.....

Weet iemand wat hier aan de hand is?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

 :D

Is ook een blaffende k*t hond. :D

Maar geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Mijn hond is goed opgevoed en blijft rechts blaffen wat ik ook doe.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot


maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Quote from: maximus79 on November  4, 2020, 14:59:50
Ik heb een nieuwe meting gedaan omdat ik mijn ruimte wat gewijzigd had. Nu valt mij op dat met muziek (stereo) het geluid veranderd is wat betreft plaatsing. Ik kwam daar achter door naar amused to death te luisteren. Als ik dirac uit zet dan hoor je veel geluiden aan de zijkant, hoe ik het ook gewent was. Bijvoorbeeld de hond die blaft bij de eerste track, lijkt of hij bij de buren blaft aan de rechterkant. Met dirac aan hoor ik de hond links naast mij rechter speaker.....

Weet iemand wat hier aan de hand is?
Foute meting? Staan stemmen wel goed? Mooie nummers om dat te bepalen zijn Bubbles en Crossing van Yosi Horikawa's en Lights of Louisianne van Jennifer Warnes. De eerste heeft een heel breed stereobeeld, vaak breder dan de luidsprekers en bij Jennifer Warnes zou je diepte moeten kunnen horen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

R0N

Quote from: maximus79 on November  4, 2020, 14:59:50
Ik heb een nieuwe meting gedaan omdat ik mijn ruimte wat gewijzigd had. Nu valt mij op dat met muziek (stereo) het geluid veranderd is wat betreft plaatsing. Ik kwam daar achter door naar amused to death te luisteren. Als ik dirac uit zet dan hoor je veel geluiden aan de zijkant, hoe ik het ook gewent was. Bijvoorbeeld de hond die blaft bij de eerste track, lijkt of hij bij de buren blaft aan de rechterkant. Met dirac aan hoor ik de hond links naast mij rechter speaker.....

Weet iemand wat hier aan de hand is?

Ha,

Mijn favoriete testtrack om fase te testen. Zodra de fase verandert, werken de effecten (ben even kwijt hoe het heet, iets met Q...) niet meer en komt de hond terug naar het midden. Of erger, hij gaat naar links!

De CD staat vol met dit soort effecten, waarbij het mogelijk is geluid ergens anders te plaatsen dan binnen de luidsprekers.
Je kunt het dus goed gebruiken om de fase (verandering) te testen.

ron

Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

maximus79

#412
Quote from: R0N on November  4, 2020, 17:03:08
Ha,

Mijn favoriete testtrack om fase te testen. Zodra de fase verandert, werken de effecten (ben even kwijt hoe het heet, iets met Q...) niet meer en komt de hond terug naar het midden. Of erger, hij gaat naar links!

De CD staat vol met dit soort effecten, waarbij het mogelijk is geluid ergens anders te plaatsen dan binnen de luidsprekers.
Je kunt het dus goed gebruiken om de fase (verandering) te testen.

ron
Ja Q-sound, ik gebruikt dit album altijd om te testen na veranderingen.  Alle effecten die normaal naast of zelf iets achter me te horen zijn, bizar trouwens, hoor ik met dirac rondom de speakers. Lijkt of dirac iets met de fase heeft gedaan??
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: TabCam on November  4, 2020, 17:02:51
Foute meting? Staan stemmen wel goed? Mooie nummers om dat te bepalen zijn Bubbles en Crossing van Yosi Horikawa's en Lights of Louisianne van Jennifer Warnes. De eerste heeft een heel breed stereobeeld, vaak breder dan de luidsprekers en bij Jennifer Warnes zou je diepte moeten kunnen horen.
Ja maar wat is er dan fout gegaan?? Heb al tien talen keren gemeten en niets anders gedaan nu.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Niemand die ff kan checken of hun het zelfde ervaren met amused to death en dirac on/off?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Heb momenteel last van Gremlins en geen goed ingemeten Dirac :nopompom:. (Is met de open baffles ook veel minder nodig :pompom:)
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Valkyrie

Quote from: maximus79 on November  4, 2020, 17:12:05
Niemand die ff kan checken of hun het zelfde ervaren met amused to death en dirac on/off?

Het nummer of het album?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

maximus79

Quote from: Valkyrie on November  4, 2020, 18:27:11
Het nummer of het album?

Album of nummer maakt niet uit, het verschil merk ik gelijk bij schakelen tussen dirac on en off, dus dat zou iemand anders ook moeten horen met dirac of juist niet. Dirac corrigeert de imaging, het klinkt zeker niet slecht maar hoort dit zo? Geen idee....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Hier wat screenshots van mijn meting, misschien dat iemand hier wat uit kan op maken?

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Kingpin

Hond staat bij nagenoeg in het midden, pakweg 5 graden naar links zowel met als zonder Dirac.
De piano in nummer 3 staat bij mij letterlijk rechts te spelen.
Lang geleden dat ik deze heb beluisterd, wat een genot weer.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

maximus79

Net even me oude meting ingeschoten, waar wel de fronts hetzelfde stonden en nu is het probleem er niet. Apart.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: Kingpin on November  4, 2020, 19:49:47
Hond staat bij nagenoeg in het midden, pakweg 5 graden naar links zowel met als zonder Dirac.
De piano in nummer 3 staat bij mij letterlijk rechts te spelen.
Lang geleden dat ik deze heb beluisterd, wat een genot weer.
In het midden links, dat is best gek. De hond hoort toch echt aan de rechterkant te blaffen. Dit is met de eerste track?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Denk dat het komt omdat ik de laatste keer vrij gefocust gemeten had, vrij dicht om mijn luister plek heen. Nu een nieuwe meting doen. Word vervolgd
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: maximus79 on November  4, 2020, 20:04:00
Denk dat het komt omdat ik de laatste keer vrij gefocust gemeten had, vrij dicht om mijn luister plek heen. Nu een nieuwe meting doen. Word vervolgd
Ok, nieuwe meting gedaan. Niets veel anders gedaan dan de vorige behalve de meet punten iets verder uit elkaar. Probleem is weg.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Kingpin

#424
Quote from: maximus79 on November  4, 2020, 19:56:18
In het midden links, dat is best gek. De hond hoort toch echt aan de rechterkant te blaffen. Dit is met de eerste track?
Zal er binnenkort eens Dirac geheel omzeilen en nog eens beluisteren door de streamer rechtstreeks op de dac aan te sluiten.
Nu heb ik in de minidsp een vrije preset gebruikt die ik nog niet geladen heb met Dirac (denk ik ....).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack