E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Adrie60

Kan ik die grafieken ook tevoorschijn halen na het calibreren?

Als ik die app nu opstart wil hij opnieuw calibreren. Mijn RZ70 reageert dan ook met de mededeling dat ik naar die app moet kijken.

DofN

#1101
Je kan in DIRAC een "project" inladen dat je eerder, als het goed is, opgeslagen hebt. Dan hoef je niet opnieuw te kalibreren.

Start DIRAC op je computer, selecteer je device, ga linksboven naar het rondje met de menu streepjes ("hamburgermenu") en klik op "load project".

 
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Waar woon je? Misschien kan een forumlid een keer op bezoek komen die meer ervaring met Dirac heeft.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Adrie60

Ik woon in het Westland. Uiteraard is diegene van harte welkom.

RonG

Even een vraagje,

Kan men voor de meting ook de meegeleverde audyssey microfoon gebruiken?

Tabcam

Quote from: RonG on July 26, 2023, 11:26:57Even een vraagje,

Kan men voor de meting ook de meegeleverde audyssey microfoon gebruiken?
Audyssey is een ander systeem en waarschijnlijk meet deze niet zo recht maar compenseren ze dat. Misschien kan het maar meestal leveren NAD, Arcam en andere fabrikanten een eigen microfoon mee.

Voor welk apparaat wil je Dirac Live instellen? In principe kan het met elke microfoon maar je krijgt echt veel betere kalibraties als je of een recht metende microfoon hebt of een kalibratiebestand.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RonG

Quote from: Tabcam on July 26, 2023, 11:45:08Voor welk apparaat wil je Dirac Live instellen?

Een Marantz Cinema 40 (toekomstig mogelijke upgrade)

Tabcam

Quote from: RonG on July 26, 2023, 11:49:21Een Marantz Cinema 40 (toekomstig mogelijke upgrade)
Die verdient wel een Umik-2 mijns inziens of tenminste een Umik-1 of andere gekalibreerde microfoon. Is minder dan 10% van de nieuwwaarde en brengt het geheel veel meer dan 10% omhoog.

Je kan kijken of je een forumlid met een Umik in de buurt hebt maar ik vind de flexibiliteit van opnieuw kunnen inmeten erg fijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RonG

Ok bedankt voor je antwoorden, is alweer duidelijker :)

Tabcam

Quote from: RonG on July 26, 2023, 13:34:20Ok bedankt voor je antwoorden, is alweer duidelijker :)
Las in het M & M Theater topic dat je nog meer kosten moet maken. In deze ASR post beschrijft een Denonbezitter verschil tussen Audyssey en Dirac Live en hier op het AVSForum lees je vergelijkbare ervaringen.

Ik denk dat de tweedehandswaarde ook groter zal zijn met Dirac Live omdat de licentie aan een apparaat gekoppeld is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RonG

Quote from: Tabcam on July 26, 2023, 15:33:34Ik denk dat de tweedehandswaarde ook groter zal zijn met Dirac Live omdat de licentie aan een apparaat gekoppeld is.

Ja dat is idd ook zo. We gaan het zien wanneer ik eerst eens de stap naar een upgrade maak :)

denoontje

Quote from:  :satisfied: Tabcam on July 26, 2023, 12:11:34Die verdient wel een Umik-2 mijns inziens of tenminste een Umik-1 of andere gekalibreerde microfoon. Is minder dan 10% van de nieuwwaarde en brengt het geheel veel meer dan 10% omhoog.

Je kan kijken of je een forumlid met een Umik in de buurt hebt maar ik vind de flexibiliteit van opnieuw kunnen inmeten erg fijn.

En haal op mp een goedkope mic standaard

DustinV

Kan het kwaad de scheidings frequentie te verlagen? Ik krijg op 40hz mooie resultaten in grafieken maar weet niet of dit kwaad kan voor de speakers. Heb wat screenshots toegevoegd.

DofN

Als je speakers hebt die geen output geven beneden de 40Hz, ga je ze misschien pushen met een doelcurve. Maar bij "full range" fronts, is dat geen probleem.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DustinV

Quote from: DofN on July 27, 2023, 11:20:06Als je speakers hebt die geen output geven beneden de 40Hz, ga je ze misschien pushen met een doelcurve. Maar bij "full range" fronts, is dat geen probleem.

Als ik naar de metingen kijk lijken ze daar toch output te hebben of zie ik dat verkeerd? Het zijn arendal 1723 speakers, bereik is Sealed 55-20kHz. Maar dat word wellicht versterkt door de kamer? Zijn toch 8" drivers die er in zitten.

DofN

Quote from: DustinV on July 27, 2023, 11:42:00Als ik naar de metingen kijk lijken ze daar toch output te hebben of zie ik dat verkeerd? Het zijn arendal 1723 speakers, bereik is Sealed 55-20kHz. Maar dat word wellicht versterkt door de kamer? Zijn toch 8" drivers die er in zitten.

Ten eerste: goede luidsprekers. Ja als je output meet beneden het bereik van je fronts is dat de invloed van je kamer. Maar je hebt ook een sub toch?

Bij monitoren met een sub zou ik de crossover ergens tussen de 80 en max 120Hz zetten. En dan met je subplaatsing kijken of je in ieder geval geen dalen / uitdoving krijgt; dan de DSP erover om de boel recht te trekken. Bulten zijn geen probleem voor een DSP.

Heb je geen sub, dan kan je toch geen crossover instellen in DIRAC? En als het wel kan, dan geen crossover gebruiken, lijkt me. En niet pushen beneden de 50Hz. Maar misschien weten mensen die monitoren gebruiken hier meer van.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DustinV

#1116
Quote from: DofN on July 27, 2023, 11:55:59Ten eerste: goede luidsprekers. Ja als je output meet beneden het bereik van je fronts is dat de invloed van je kamer. Maar je hebt ook een sub toch?

Bij monitoren met een sub zou ik de crossover ergens tussen de 80 en max 120Hz zetten. En dan met je subplaatsing kijken of je in ieder geval geen dalen / uitdoving krijgt; dan de DSP erover om de boel recht te trekken. Bulten zijn geen probleem voor een DSP.

Heb je geen sub, dan kan je toch geen crossover instellen in DIRAC? En als het wel kan, dan geen crossover gebruiken, lijkt me. En niet pushen beneden de 50Hz. Maar misschien weten mensen die monitoren gebruiken hier meer van.

Ja heb een sub staan. Maar als ik de screenshots bekijk lijkt het alsof de hoofd speakers daar voldoende output hebben op de luisterpositie. Het zijn twee towers en drie monitoren. Maar niet verstandig om te doen dus?

Als ik twee poorten open zou doen gaan ze dieper. 2 vents 34-20KHz (+/-3dB)

DofN

Ik zou even reacties afwachten van mensen die meer ervaring hebben met het instellen van monitoren in DIRAC dan ik :)

Misschien zit ik ernaast en pusht DIRAC überhaupt niet beneden het bereik van een LS.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DustinV

Quote from: DofN on July 27, 2023, 12:03:25Ik zou even reacties afwachten van mensen die meer ervaring hebben met het instellen van monitoren in DIRAC dan ik :)

Misschien zit ik ernaast en pusht DIRAC überhaupt niet beneden het bereik van een LS.



Ga ik doen. Ik zag geen dalen in het bereik dus dacht het kan wel. Maar die extra output is wel door een room mode dus weet niet of dat te gebruiken is. Ik wacht even wat reacties af. Anders toch maar iemand met meer verstand van dirac er naar laten kijken 🙏🏻

noot87

Lijkt me geen probleem om op 40 hertz te filteren. Door het geheel op 80 hertz af te kappen komt ongeveer het hele laag uit 1 sub, dat ontlast die andere speakers en daardoor interfereren ze ook niet met elkaar.

Je moet zelf beslissen wat je het beste vindt klinken.

Mijn ervaring met correcties met dirac is dat als je kleine aanpassingen doet, het beter blijft klinken. Maar dat geldt misschien niet voor iedereen. Ik behaal zelf het beste resultaat door meer in te zoomen en de lijn niet helemaal recht door te trekken maar meer de pieken er af halen en meer de curve te volgen.

Ik denk dat je nogal veel corrigeert. Ik verwacht dat het dan wat platgeslagen gaat klinken (of hoe je het wilt noemen, het verliest iig dynamiek).
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Tabcam

Je beschrijft een goede aanpak, gebruikte die vaak. Het verlies aan dynamiek kan ook een gevolg zijn van de door Dirc Live gebruikte headroom die hij pakt om dalen te vullen.

Brede dalen kan je nog wel invullen smallere dalen zijn vaak het gevolg van uitdoving en is vaak alleen met demping en/of diffusie op te lossen.

Om te vergelijken moet je je van beide het volumeverschil vaststellen, eigenlijk tot 0.2 dB nauwkeurig en mijn voorversterker kan maar stappen van 0.5 dB maken. Kan het wel regelen met de MiniDSP instellingen als die aan de computer zit maar je hebt ofwel een permanente verbinding dan wel meerdere Dirac Live sloten nodig voor een goede vergelijking.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Quote from: Tabcam on July 29, 2023, 13:03:33Je beschrijft een goede aanpak, gebruikte die vaak. Het verlies aan dynamiek kan ook een gevolg zijn van de door Dirc Live gebruikte headroom die hij pakt om dalen te vullen.

Zover ik weet tast de headroom van DIRAC niet de dynamiek aan. Ik heb er eens naar gevraagd op het ASR forum en kreeg als antwoord dat DIRAC headroom de dynamiek niet aantast, omdat: "No. Roon uses a 64 bit float conversation". 

Ik heb niet doorgevraagd. Ik gebruik zelf ook de headroom functie in DIRAC en ervaar niet dat er iets van dynamiek ontbreekt. Ook hier staat dit:

https://community.roonlabs.com/t/volume-leveling-sounds-empty/239908/3

In het algemeen, als ik de draadjes doorspit lijkt er consensus te zijn dat headroom toevoegen niet leidt tot verlies van dynamics.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Dat ASR weer alleen naar cijfertjes kijkt vind ik symptomatisch. En is het niet raar dat ze het over Roon hebben en over 64 bit floating point terwijl je toch vaak 16 bits naar je dac stuurt? Ach, als je goed zoekt vind je ook genoeg verhalen over dynamiekverlies en consensus in de audiowereld geloof ik niet zo in.

Ik denk dat het ervaren verlies aan dynamiek verschillende oorzaken kan hebben. Je kapt toppen af dus zal het waarschijnlijk sowieso minder dynamisch klinken. Als je diepe dalen vult zal het vaak minder hard zijn en dan klinkt het op hetzelfde volumeniveau minder dynamisch.

Het klinkt vrijwel altijd anders en vergelijken is eenvoudig maar goed vergelijken vind ik lastig. Dat laatste is eigenlijk het punt dat ik probeerde te maken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Robert

#1123
Wat gebeurt er eigenlijk als je na een Dirac meting en zelfgemaakte target curve bv. de center op "No" zet.
Raak je dan de Dirac meting en target curve kwijt voor de center of voor alle luidsprekers? Of onthoudt de receiver dat?

Tabcam

Quote from: Robert on October  6, 2023, 16:01:13Wat gebeurt er eigenlijk als je na een Dirac meting en zelfgemaakte target curve bv. de center op "No" zet.
Raak je dan de Dirac meting en target curve kwijt voor de center of voor alle luidsprekers? Of onthoudt de receiver dat?
Ik denk dat je geen oude metingen met center kwijt raakt, wel dat bij nieuwe metingen de center niet kan meten en hij misschien geen filter gaat aanmaken. Je kan ook altijd na het uitzetten de center weer anzetten en de oude metingen weer inladen.

Ik ga er wel van uit dat je via een laptop werkt. Hoe dat vie de telefoonapps werkt, weet ik niet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i