Jumpers vs lsk brug vs standaard brug

Started by Willi@m, August 16, 2019, 16:28:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willi@m

Ik wil hier geen kabel discussie aanwakkeren maar ben benieuwd naar ervaringen en advies. Ik speel nu met standaard ls kabel. Op advies van mijn pa heb ik de standaard bruggen verwijderd. De kabels zijn bloot aangesloten. Nu ben ik aan 't kijken voor een leuke set met banaanpluggen. Nu is mijn vraag wat het beste te doen als brug. Een brugje maken van ls kabel, jumpers kopen of de standaard bruggen terug zetten. Vaak zijn die standaard bruggen niet zo geweldig. Ik hoor 't graag. Mvg
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

chansig

Zo min mogelijk overgangen is het beste wat ik heb begrepen. Dus als je weinig tot nooit wisselt gewoon naakt aansluiten.

Je kan altijd proberen en dan bepalen wat je meent te horen. Dus ook de standaard brugjes kan je dan testen.

Meer advies is er denk ik niet. Ervaringen lopen uiteen van geen verschil tot een veel dieper en beter laag, tot schel hoog en zijdezachte stem zonder irritatie. Of een combinatie van beiden (dus beter laag en beter mid/hoog).

Met bovenstaande is, denk ik, alles gezegd.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Mokumer45

Enige tijd geleden zelf bruggetjes gemaakt van restant l.s.-kabel van 6 mm en daar gekochte bananen stekkers aan gemonteerd. Deze geplaatst en de standaard bruggen (metalen - soort verkopert spul? - plaatjes) verwijderd. Ik hoor eigenlijk geen verschil (mijn gehoor is uiteraard niet geweldig meer - leeftijd), maar vond die plaatbruggen al jaren niets. En baadt het niet, het schaat in ieder geval niet en kosten waren er alleen maar voor de 8 bananen stekkers, dus dat viel erg mee.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

denoontje

#3
je kunt ook de kabel dubbel strippen..... zodat de kabel door beide aansluitingen loopt en zijn eigen brug dus vormt ;-)

            ------------______----------_______
kabel   _________---------_______----------

                         laag                   hoog

even proberen te tekenen ;-)
moet je wel klem/schroefverbining hebben en niet alleen pluggen :P

KayaRahnee

Quote from: denoontje on August 16, 2019, 19:19:22
je kunt ook de kabel dubbel strippen..... zodat de kabel door beide aansluitingen loopt en zijn eigen brug dus vormt ;-)

            ------------______----------_______
kabel   _________---------_______----------

                         laag                   hoog

even proberen te tekenen ;-)
moet je wel klem/schroefverbining hebben en niet alleen pluggen :P

Doorlussen bedoel je? ...
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Willi@m

Zo is 't dus nu. Komt te vervallen als ik pluggen ga gebruiken.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

KayaRahnee

Is er een reden om toch voor pluggen te gaan?
Anders zoals chansig eerder schreef:
"Zo min mogelijk overgangen is het beste wat ik heb begrepen. Dus als je weinig tot nooit wisselt gewoon naakt aansluiten."
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Willi@m

Nee niet echt. Gemak denk ik. En de meeste (betere) sets worden zo afgemonteerd. Is ook niet voor niets denk ik dan.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

denoontje

Quote from: KayaRahnee on August 16, 2019, 19:34:27
Doorlussen bedoel je? ...
[emoji1303] yep


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rowdy

Quote from: Willi@m on August 17, 2019, 09:54:49
Nee niet echt. Gemak denk ik. En de meeste (betere) sets worden zo afgemonteerd. Is ook niet voor niets denk ik dan.
Koper kan op den duur gaan corroderen. Stukje van de luidsprekerkabel afknippen, strippen en aansluiten.

KayaRahnee

#10
Alhoewel het erg lang duurt vooraleer kabel gaat corroderen kan je, als je voor bare wire doorlussen kiest , eventueel een krimpkousje voorzien op het stukje blood liggende kabel tussen de twee connectoren van de speakers. (heb dat zelf hier niet gedaan).

Reden voor gebruik pluggen is vaak esthetisch en/of indien noodzaak veel wisselen. (Heeft m.i. niets te maken met betere speakers).

Op mijn Master Persuaders zitten maar 2 connectoren en deze speakers hebben hun vaste stek gevonden, zijn al jaren bare wire aangesloten.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.