Nu beide testsessies bijna verlopen zijn toch maar eens tijd om het één en ander op te schrijven.
Als eerste was er een thuisdemonstratie van de Dutch&Dutch 8c. Dat ging zeker miet vlekkeloos, onder andere door de manier waarop de volume wordt bediend. Dat gaat middels een webadres met webapp die je weliswaar per dB laat instellen maar niet heel snel werkt. Dat is gelukkig via Roon anders maar het ergste kwam nog. Je kan een nachtmodus aanzetten en dat heb ik dus waarschijnlijk per ongeluk gedaan. Uiteindelijk duurde het vier dagen voordat ik door had waardoor de bas we was

.
Goed, dan wat met luisteren dan? Nou, de Dutch&Dutch 8c is inderdaad huiskamervriendelijk. Eenvoudig op te stellen, in te meten (PEQ) en niet erg moeilijk qua positionering. Het basbereik is om verliefd op te worden, klinkt erg realistisch maar met én de valkuil van volume (klinkt zuiver dus mag harder) en het realisme klinkt beter met een flink volume.
Voor mezelf merkte ik dat ik weliswaar niet luistermoe werd, maar ook niet helemaal de muziek werd ingezogen. Ik wijt het nu aan een gebrek in het hoog maar met eerdere luisterdemo van de Dutch & Dutch 8c had ik juist het gevoel dat het wel eens op het randje zat. Nu nooit dus raag ik me nog steeds af of het paar dat ik thuis heb gehad niet kapot was???
Qua gebruik zijn ze wel in een HT set op te nemen maar helaas niet op de manier waarop ik van tevoren dat had bedacht. Het komt erop neer dat je ze via Roon kan aansturen en dan de analoge input voor HT-doeleinden kan gebruiken. Zelf dacht ik dat ik via AES ze ook zou kunnen aansturen maar die gebruikt dezelfde XLR aansluiting als de analoge ingang.
Wel kon ik merken dat ik ze digitaal aangestuurd het fijnst vond klinken, zowel via AES als via Roon. Ik hoorde geen verschil met beide digitale systemen. Nu zal je ze analoog veel beter kunnen aansturen dus neem adat met een flink korreltje zout. Feit blijft dat digitaal alles goed krijgen gemakkelijk en als je wilt erg goedkoop is.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat het én veel duurder werd door Roon (NUC & Roon lifetime), en meer apparaten én voorlopig minder gebruikersvriendelijk door de webapp. En nog belangrijker, mijn vriendin vomnd ze qua
looks bijzonder OK, maar ze vond dat ik veel te hard ging spelen, zacht vond ik dus te saai

.
Waar ik het meest blij mee ben is de ervaring. Het gaat nooit meer zo klinken als in mijn oude huis. Ik heb van dat droombeeld afscheid kunnen nemen. Daar kunnen demo's dus ook goed voor zijn en ik kan sindsdien veel beter leven met de beperkingen van de Ushers

.