M & M Theater

Started by Marco66, July 26, 2019, 11:44:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

denoontje

Quote from: Marco66 on February  6, 2020, 18:28:33
Helder id, nadeel is dat als ik de front heights verplaats naar de schuine wanden ze niet naar de luisterplek stralen zoals in de afbeelding en nu wel.
Volgens dolby zouden ze naar onder moeten stralen
, niet direct gericht. Ralphh en ik hebben proefondervindelijk vastgesteld dat iets richten wel verbetering kan opleveren. Maar dat kun je toch makkelijk bewerkstelligen door een opvulstukje te maken tussen speaker en dak.
Anders eerst even monteren op dak volgens dolby, en luisteren. Indraaien kan altijd nog.

Ik zou kiezen voor dolby atmos opstelling uit de aangegeven afbeelding.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

fluissie

Plus 1 , zeker gezien de plaats van de achterste speakers

Dolby

Quote from: denoontje on February  6, 2020, 18:40:33
Volgens dolby zouden ze naar onder moeten stralen.
Anders eerst even monteren op dak volgens dolby.

Doe je wel voorzichtig.......😄

RalphH

Quote from: denoontje on February  6, 2020, 18:40:33
Volgens dolby zouden ze naar onder moeten stralen
, niet direct gericht. Ralphh en ik hebben proefondervindelijk vastgesteld dat iets richten wel verbetering kan opleveren. Maar dat kun je toch makkelijk bewerkstelligen door een opvulstukje te maken tussen speaker en dak.
Anders eerst even monteren op dak volgens dolby, en luisteren. Indraaien kan altijd nog.

Ik zou kiezen voor dolby atmos opstelling uit de aangegeven afbeelding.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Mèh, dat tekeningetje met die hoeken van dolby blijft een ietwat vaag plaatje vind ik. Is dat nou de luidsprekerhoek richting luisterplek  of de zitpositie tov het midden van de speaker? Ik ben geneigd het eerste te denken.
Je ziet nl nogal veel specifiek voor atmos bedoelde speakers, een richtbare tweater hebben. Hooguit met een heel hoog plafond en een breed afstralende tweater, kun je ze vlak monteren en er fatsoenlijke resultaten mee behalen. Lijkt mij ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Teejoo

Quote from: Marco66 on February  6, 2020, 18:28:33
Helder id, nadeel is dat als ik de front heights verplaats naar de schuine wanden ze niet naar de luisterplek stralen zoals in de afbeelding en nu wel.
Check mijn topic hoe ik dat met een schuine wand heb opgelost. Alleen loopt mijn dak de andere kant op, maar door een 'opvulling' te maken waardoor je in principe een horizondaal montagevlak hebt en dan de speakers in de luisterrichting te monteren kom je en heel eind.

Het belangrijkste is deze afbeelding. Het gaat om de hoek. De afstand en uiteindelijke plek wordt uiteindelijk bepaald door de hoogte van het plafond. Daarom gewoon even een maattekening maken. En dan kan het best zijn dat bij een schuin plafond zoals in mijn geval de speaker op een andere plek komt. Maar de hoek klopt, afstand wordt door de processor gecorrigeerd.

Bij jou is dit niet het geval omdat het denkbeeldige horizontale plafondvlak mooi op gelijke hoogte blijft. En je hebt handige speakers gekozen.


RalphH

Meet met recht naar beneden stralende tweeter bij montage conform dolby hoeken maar eens wat er nog aan hoog op je luisterplek overblijft, dat is echt bar weinig. Hier wel in iedergeval.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Teejoo

#481
Quote from: RalphH on February  6, 2020, 19:55:41
Meet met recht naar beneden stralende tweeter bij montage conform dolby hoeken maar eens wat er nog aan hoog op je luisterplek overblijft, dat is echt bar weinig. Hier wel in iedergeval.
Eens hoor vwb speaker iets richten op de luisterplek. Maar het is wel de manaier om de plek te bepalen binnen de juiste bandbreedte. Want daar gaat de processing vanuit.

RalphH

Je bedoelt dat die corrigeert?
Dolby enabled speakers zijn door de reflectiehoek toch eigenlijk ook al gericht, corrigeert de processing hier dan "tegen"? Of begrijp ik je verkeerd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mancaver

#483
Quote from: RalphH on February  6, 2020, 19:55:41
Meet met recht naar beneden stralende tweeter bij montage conform dolby hoeken maar eens wat er nog aan hoog op je luisterplek overblijft, dat is echt bar weinig. Hier wel in iedergeval.
Hier dezelfde ervaring(en), logisch ook eigenlijk. We spreken met zijn allen over een 3D-surround BUBBLE. Ik heb altijd deze bubble bekeken als een 'dome' waar je hoofd de center van is. De oorhoogte speakers vormen een kring rond je hoofd  met optimaal dezelfde afstanden/hoek van speaker naar hoofd (maar door rekening te houden met LEEF-ruimtes wordt daar wat soepler mee omgesprongen). Stel je nou eens de hoogte speakers voor in diezelfde 'dome' dan krijg je altijd de speakers op je hoofd gericht met een hoek (diagonale toe-in) van 20-50 graden. Dit ligt natuurlijk aan de hoogte aan de wand van die 'dome', oftewel de hoogte van je plafond. Dit is mijn filosofie en zoals RalpH al aanhaald, met metingen -en gehoor onderbouwd. Daarom is AURO 3D volgens mij ook het beste 3D immersive audio platform, puur omdat hun ook met de 'dome' werken, welke door hun wetenschappelijk / natuurkundig is onderbouwd jaren vóór dat Atmos en DTS:X om de hoek kwamen kijken ;)



Quote from: RalphH on February  6, 2020, 20:12:59
Je bedoelt dat die corrigeert?
Dolby enabled speakers zijn door de reflectiehoek toch eigenlijk ook al gericht, corrigeert de processing hier dan "tegen"? Of begrijp ik je verkeerd?
Dit dus....
Hoek van inval = Hoek van terugkaatsing = Een hoek ;)

Teejoo

Quote from: RalphH on February  6, 2020, 20:12:59
Je bedoelt dat die corrigeert?
Dolby enabled speakers zijn door de reflectiehoek toch eigenlijk ook al gericht, corrigeert de processing hier dan "tegen"? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik heb het niet over Dolby enabled speakers, maar gewone Atmos speakers. In de processor geef je aan welke je waar hebt hangen in de zin als top front, top rear etc. Vanaf dat moment gaat de processor ervan uit dat ze ook op die plekken hangen conform richtlijn en stuurt zo het juiste signaal ernaartoe. Het enige wat dan nog variabel is is de afstand, volume en eventuele roomeq.

Tot zover de standaard processoren. Bij Trinnov gaan ze nog een stap verder en passen de 3d object info aan aan de daadwerkelijke plek van de speakers, en remappen dan het object naar de plek waar het echt zou moeten zijn. Dus ook al staat een speaker niet helemaal optimaal. En dat dus realtime.

Standaard chips kunnen dat dus niet, vandaar dat je moet aangeven welke variant je hebt.

Marco66

#485
Ga eerst maar eens testen met deze opstelling, denk dat ik een heel eind kom om een mooie bubble te hebben.
En perfect volgens bepaalde richtlijnen blijft lastig, je heb toch te maken met de ruimte en daarbij komende beperkingen.
Wil het wel zo mooi als mogelijk maar blijft een zolder ingericht als thuisbios.
Denk niet dat we wat te klagen hebben als het zo moet blijven haha.

Sub is best aan de maat  ;D
Center ga ik nog een hogere stand voor regelen.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

RalphH

Quote from: Teejoo on February  6, 2020, 20:32:35
Ik heb het niet over Dolby enabled speakers, maar gewone Atmos speakers. In de processor geef je aan welke je waar hebt hangen in de zin als top front, top rear etc. Vanaf dat moment gaat de processor ervan uit dat ze ook op die plekken hangen conform richtlijn en stuurt zo het juiste signaal ernaartoe. Het enige wat dan nog variabel is is de afstand, volume en eventuele roomeq.

Tot zover de standaard processoren. Bij Trinnov gaan ze nog een stap verder en passen de 3d object info aan aan de daadwerkelijke plek van de speakers, en remappen dan het object naar de plek waar het echt zou moeten zijn. Dus ook al staat een speaker niet helemaal optimaal. En dat dus realtime.

Standaard chips kunnen dat dus niet, vandaar dat je moet aangeven welke variant je hebt.

Ja zit wat in, maar als je de helft niet hoort omdat bijv  het gros onder de 200 hz en boven de 4kHz niet aankomt omdat je speaker in het tapijt staat te blazen ;D...dan ga ik voor richten
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Teejoo

#487
Quote from: RalphH on February  6, 2020, 20:46:32
Ja zit wat in, maar als je de helft niet hoort omdat bijv  het gros onder de 200 hz en boven de 4kHz niet aankomt omdat je speaker in het tapijt staat te blazen ;D...dan ga ik voor richten
Ik gaf toch al aan dat ik ook vind dat je ze moet richten. Doe ik zelf ook. Maar dat staat los van de plek.

RalphH

Ah zo, nee, de plek ben ik het verder mee eens inderdaad. Had niet goed gelezen.
En ja, dan moet je inderdaad naar dat aantal graden kijken om het een beetje in balans te brengen. check.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: Marco66 on February  6, 2020, 20:37:39
Ga eerst maar eens testen met deze opstelling, denk dat ik een heel eind kom om een mooie bubble te hebben.
En perfect volgens bepaalde richtlijnen blijft lastig, je heb toch te maken met de ruimte en daarbij komende beperkingen.
Wil het wel zo mooi als mogelijk maar blijft een zolder ingericht als thuisbios.
Denk niet dat we wat te klagen hebben als het zo moet blijven haha.

Sub is best aan de maat  ;D
Center ga ik nog een hogere stand voor regelen.




Zo da's een heel ander gezicht qua frontstage[emoji1303]
Hoe klinkt het?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marco66

Quote from: denoontje on February  6, 2020, 23:11:32

Zo da's een heel ander gezicht qua frontstage[emoji1303]
Hoe klinkt het?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geen idee haha, wand achter de apparatuur eerst behangen en dan alles weer op zijn plek.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Arcenon

#491
Quote from: Marco66 on February  6, 2020, 20:37:39
Ga eerst maar eens testen met deze opstelling, denk dat ik een heel eind kom om een mooie bubble te hebben.
En perfect volgens bepaalde richtlijnen blijft lastig, je heb toch te maken met de ruimte en daarbij komende beperkingen.
Wil het wel zo mooi als mogelijk maar blijft een zolder ingericht als thuisbios.
Denk niet dat we wat te klagen hebben als het zo moet blijven haha.

Sub is best aan de maat  ;D
Center ga ik nog een hogere stand voor regelen.



Ziet er goed uit Marco, zeer benieuwd naar hoe het straks gaat klinken! Je kunt trouwens wel alvast de gain van de sub terugzetten nu je er nog makkelijk bij kan, die staat nu geloof ik op rond de -7db, voor de calibratie zal die wel ergens rond de -20db moeten staan.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Marco66

Quote from: Arcenon on February  7, 2020, 09:05:35
Ziet er goed uit Marco, zeer benieuwd naar hoe het straks gaat klinken! Je kunt trouwens wel alvast de gain van de sub terugzetten nu je er nog makkelijk bij kan, die staat nu geloof ik op rond de -7db, voor de calibratie zal die wel ergens rond de -20db moeten staan.

Moet sowieso de instellingen even nalopen. Wil eerst de Eq uit zetten en arcam de cuttoff laten regelen.
Maar zag twee eq standen waarvan de tweede uit staat maar de eerste niet uit krijg.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Arcenon

#493
Quote from: Marco66 on February  7, 2020, 10:17:59
Moet sowieso de instellingen even nalopen. Wil eerst de Eq uit zetten en arcam de cuttoff laten regelen.
Maar zag twee eq standen waarvan de tweede uit staat maar de eerste niet uit krijg.

Er staan geen crossover instellingen 'aan', dus HPF en LPF staan uit, de crossovers moet je uiteraard DIRAC laten regelen. Je hebt daarnaast nog de parametrische EQ1 + EQ2 en die heeft geen 'uit' wel kun je die op 0 zetten wat feitelijk 'uit' is.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Marco66

Quote from: Arcenon on February  7, 2020, 10:25:07
Er staan geen crossover instellingen 'aan', dus HPF en LPF staan uit, de crossovers moet je uiteraard DIRAC laten regelen. Je hebt daarnaast nog de parametrische EQ1 + EQ2 en die heeft geen 'uit' wel kun je die op 0 zetten wat feitelijk 'uit' is.

Ok thanks.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Vandaag weer verder met de ruimte behangen naar achter toe.
Verder had ik een nieuwe set Norstone stands besteld voor de surrounds maar die blijken te laag.
Dus 1 er van nu onder de center en de oude lage stands vd center ga ik zelf een langere paal voor maken voor de surrounds.





Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Meissie kan mooi het lagere deel doen, ben ik wat te lang voor haha.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Tabcam

Jij wilt gewoon niet diep genoeg bukken :devil:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Marco66

Quote from: TabCam on February  8, 2020, 15:12:12
Jij wilt gewoon niet diep genoeg bukken :devil:!

Meer niet kunnen helaas  :)
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Tabcam

Quote from: Marco66 on February  8, 2020, 15:26:35
Meer niet kunnen helaas  :)
Ah, dat herken ik helaas :nopompom:. Maar dan niet zeuren dat je te lang bent :tongue2:! Ziet eruit alsof het nog veel mooier is dan met de M&G, vooral qua reflecties. En ik vond het beeld al zo mooi :wub:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i