DTS-X zonder centerspeaker, kan het?

Started by Pieter-Jan, March 3, 2019, 10:31:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pieter-Jan

Hey,

In mijn nieuwe Setup kan ik geen centerspeaker plaatsen.
Ik las op diverse fora dat DTX-X bij Denon en Marantz niet kan worden gebruikt zonder centerspeaker.
Bij andere merken zou dit wel mogelijk zijn?

Is DTS-X echt de heilige graal, of kan je prima uit de voeten met Atmos alleen?
Met andere woorden, is er naast DTX-X ook steeds een traditionele Atmostrack voor handen?

Tnx!

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Multimediaknaller

#1
Quote from: Pieter-Jan on March  3, 2019, 10:31:04
Hey,
Is DTS-X echt de heilige graal, of kan je prima uit de voeten met Atmos alleen?
Tnx!

Ikzelf zweer bij DTS (HD MA) X

Is Dolby Atmos way better than DTS?

DTS vs. Dolby: What is The Difference?

Akosoft

Heb het ff getest voor je met de dts:x track van Atomic Blonde. Zonder center speelt mijn Marantz 6010 Dts:X gewoon af. Geen enkel probleem.

reza

Je hebt sowieso meer aan Atmos aangezien bijna alle nieuwe UHD films met deze track worden voorzien. Er zijn op dit moment misschien twee handen vol aan films met een dts x track.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Pieter-Jan

Quote from: Akosoft on March  5, 2019, 15:27:23
Heb het ff getest voor je met de dts:x track van Atomic Blonde. Zonder center speelt mijn Marantz 6010 Dts:X gewoon af. Geen enkel probleem.

Kan je ook de configuratie doen zonder centerspeaker? Spreid de receiver het centerkanaal dan over links en rechts?
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

Quote from: reza on March  5, 2019, 20:16:22
Je hebt sowieso meer aan Atmos aangezien bijna alle nieuwe UHD films met deze track worden voorzien. Er zijn op dit moment misschien twee handen vol aan films met een dts x track.

Voor zover ik gelezen hebt hoort bij DTS:X ook Neural:X dat een upmix kan maken van een DTS-signaal.
Kan Atmos ook een DTS signaal upmixen?

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

reza

Atmos heeft niks met dts te maken en kan dus ook niet met elkaar overweg.
Het is of Dolby of dts. Wat mij betreft is Atmos een stuk "vriendelijker" aangezien er veel meer titels zijn met Atmos. Ik denk zelf ook dat Atmos superieur is aan dts maar dat is mijn gedachte er over.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Ian G

Dts (hd ma) + dolby surround is geen enkel probleem op mijn Denon amp uit 2018.

Je kunt dus surround versies en upmixers van dolby en dts door elkaar heen gebruiken. Er is wel sprake dat dit binnenkort onmogelijk wordt. Of dat alleen voor nieuwere modellen gaat gelden is de vraag.

reza

Dts en Atmos kunnen indd op dezelfde versterker aanwezig zijn, maar zijn verschillende geluidssporen en kunnen niks met elkaar.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Akosoft

Ja, center geluid wordt gewoon door links en rechts overgenomen. Wat Reza zegt is wel zo, Atmos is veel meer ondersteund en een goede atmos track zoals die van bv A Quiet place is ook fantastisch. Liever een goede atmos track dan slechte dts:x en andersom. Als dts:x er niet was geweest was dit totaal geen ramp is mijn mening.

Quote from: Pieter-Jan on March  5, 2019, 20:48:26
Kan je ook de configuratie doen zonder centerspeaker? Spreid de receiver het centerkanaal dan over links en rechts?

denoontje

Ik denk wat ts bedoeld

Als je een phantoom centerspeaker configureert.....werkt atmos en dts-x dan ook





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Akosoft

O ja, lees het nu pas goed. sorry. Configuratie zonder center heb ik natuurlijk niet helemaal gedaan. Maar waarom zou je niet zonder center kunnen configureren als je dts:x na configuratie met een center, zonder center wel gewoon dts:x kunt afspelen? Lijkt mij een beetje onlogisch?

Pieter-Jan

Idd, maar diverse fora melden dat dit bij Marantz en Denon niet kan.
Daarom vroeg ik ook af hoe dit is bij andere merken als NAD, Anthem, ...
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Akosoft

Lastig inderdaad. Ik denk omdat verschillende fora hetzelfde melden dat het wellicht klopt.
Je weet nu wel dat er een work around is. Center lenen of kopen en gewoon na calibratie uit zetten.

Quote from: Pieter-Jan on March  6, 2019, 11:28:13
Idd, maar diverse fora melden dat dit bij Marantz en Denon niet kan.
Daarom vroeg ik ook af hoe dit is bij andere merken als NAD, Anthem, ...

Pieter-Jan

Quote from: Akosoft on March  6, 2019, 11:49:33
Lastig inderdaad. Ik denk omdat verschillende fora hetzelfde melden dat het wellicht klopt.
Je weet nu wel dat er een work around is. Center lenen of kopen en gewoon na calibratie uit zetten.

Kan je dan in het geval van een phantomcenter ook het volume van de center aanpassen?
Je kan dan inderdaad wel kalibreren met een willekeurige center en deze achteraf uitzetten, maar dat wil niet zeggen dat de balans zal kloppen als deze wordt uitgeschakeld?
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Akosoft

Nee, dat kan niet.

Quote from: Pieter-Jan on March  6, 2019, 14:47:44
Kan je dan in het geval van een phantomcenter ook het volume van de center aanpassen?
Je kan dan inderdaad wel kalibreren met een willekeurige center en deze achteraf uitzetten, maar dat wil niet zeggen dat de balans zal kloppen als deze wordt uitgeschakeld?

hifiman

Quote from: Pieter-Jan on March  6, 2019, 11:28:13
Idd, maar diverse fora melden dat dit bij Marantz en Denon niet kan.
Daarom vroeg ik ook af hoe dit is bij andere merken als NAD, Anthem, ...
Ik speel hier met een Marantz SR7011 zonder center. Werkt prima met zowel Atmos als DTS-X.
En je kunt inderdaad de DTS upsampler (neural-x) ook op Atmos tracks loslaten.