Orienteren op iets nieuws, denken jullie mee? :)

Started by DitIsDeLeven, February 11, 2019, 22:15:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DitIsDeLeven

Hi all,

Ik hobby al een aantal jaartjes mee en heb daarin verschillende setjes in verschillende combinaties gehad. Steeds leg ik dan wat bij, en probeer ik weer een niveautje hoger te komen. Ik heb reeds receivers gehad van Onkyo, Denon, Marantz, en heb lange tijd op KEF Q7's gedraaid, die ik later gewisseld heb met een 5.0 KEF LS50-set.

Huidige set-up:
- Anthem MRX520
- Sonus Faber Venere 2.5 (front)
- Sonus Faber Venere 2.0 (suround)
- KEF Q10c (center)
- Arendal 1723 Subwoofer 3
- alle kabels en stekkerdozen Supra (o.a. Ply 3.4s)

Nu wil ik graag weer een stapje 'hogerop', en wat is nou leuker dan je hier weer samen met jullie in te verdiepen? Budget is ongeveer €7500, minder is natuurlijk fijner (zie bv. Arendal speakers) maar meer sluit ik eventueel niet uit (als het een mooie aanbieding is).

Mijn bevindingen tot nu toe:
- HT is minder belangrijk voor mij dan ik altijd dacht (hier wil ik dus rekening mee houden bij verdeling budget; meer investeren in fronts, minder in rears)
- Bookshelfs bevielen me veel minder dan zuilen. Volgende fronts moeten dus zuilen zijn
- Zowel KEF, Arendal en Sonus Faber spreken me erg aan. Ik neig ernaar om verder te gaan met deze merken
- Ik ben een liefhebber van design (heb bv. een B&O systeem met radio voor 's ochtends). Ik heb onlangs een Eames Lounge Chair in santos palissander gekocht, dus speakers met een afwijkende fineer kleur vallen af
- Heb wel wat twijfels over het formaat van de Sub 3, wat een joekel is het
- Ik ben onlangs vader geworden, dus een GoldenEar Triton met sok valt af. Speakers die niet makkelijk omvallen zijn gewenst

Wat nu?
- Wat lever ik in aan laag als ik mijn Arendal Sub 3 verkoop en een paar Triton Reference aanschaf?
- Ik vind de Venere S erg mooi, in hoeverre denken jullie dat mijn Anthem MRX520 capabel is hiervoor?
- In hoeverre verschilt de Olympica II en KEF Reference van de Venere Signature (behalve in prijs)?
- Een mooie budget optie is een complete Arendal 1723 HT-set met 1723 Towers. Maar is dit wel een verbetering t.o.v. mijn huidige set? En is mijn Anthem capabel om deze grote jongens aan te sturen?

Ik wil mijn speakers graag aankopen bij een zaak met garantie en factuur. Twee weken geleden een demo-model van een Venere S bekeken bij Hobo Hifi. Ik wilde er het weekend even over slapen, toen mijn akkoord gegeven per e-mail: was de set zojuist verkocht. Nu heb ik dus wat langer na kunnen denken en ben benieuwd naar jullie advies. Bij voorkeur vind ik weer een demo-model ivm de serieuze korting (dat ging bij de Venere S om €1500)

Alvast bedankt!
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

xlr8

Persoonlijk vond ik de Venere S tegenvallen, eerder dus ook de 2.5 gehad en de logische stap was dan ook de 3.0. Wellicht zo op het oog een beetje zelfde laken een pak maar eigenlijk een totaal andere speaker.

Voonamelijk de afbeelding, middengebied en 'schoner' laag sprak me aan, de fysiek imposante S met zijn metalen woofers bleef daarin erg achter.
Versterker was een Hegel H360 dus vwb aansturing geen debet.
Een stapje hogerop is idd de Olympica maar dan wel de 3.
Prijsverschil t.o.v de 3.0 is wel enorm, voor mij niet interessant genoeg die laatste procentjes aan SQ. Dat is voor eenieder wellicht anders  :)

Mooie stoel overigens, zie je ook veel terug in SF advertenties  8)

Tabcam

Je huidige Sonus Fabers lijken redelijk makkelijk aan te sturen te zijn. De Arendal Towers zouden wel eens een stuk lastiger aan te sturen kunnen zijn ondanks de grotere efficientie maar ik heb geen metingen van impedantie. Wel kan ik zien dat de Arendals erg goed lijken te meten qua afstraalgedrag. Je wint ook qua bas het een en ander.

Qua looks vind ik de Tritons veel minder dan je Sonus Faber maar dat is een smaakkwestie. Als je die kant op denkt kan ik je ook aanbevelen naar de Kii Three te kijken. Dan heb je echt een full range speaker met redelijk ideaal afstraalgedrag. Wel duurder maar inclusief versterking.

Qua versterking kan je misschien wel winnen maar ik kan me voorstellen dat het nu nog niet nodig is. ARC is goed voor HT en alhoewel je iets kan winnen met Dirac weet ik niet of dat het je waard is. De Arcam 550 of 850 brengt qua versterking wel meer.

Qua uitproberen zou ik zeker de Arendal Towers op proef nemen. Die kan je terugsturen indien het niet genoeg brengt. Kost je wel tenminste 4 dagen inspelen maar qua uiterlijk en zeker qua geluid zal het een stap omhoog zijn. Of dat in totaal genoeg is ...

Anders is altijd eenvoudig maar beter... Ik zou vooral veel luisteren bij dealers, X-Fi en andere hifi dagen en anderen thuis. Mocht je Usher Mini Dancer 2 DMDs willen beluisteren ben je welkom. Ik ken het gevoel van beter willen en het is altijd een samengaan van ruimte, luidsprekers en electronica. Zelf wil ik graag of flink efficienter of full range gaan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vik

Ik vind persoonlijk de nieuwe Kef R serie een enorme uitschieter op alles van wat ik de afgelopen periode heb gehoord. Daar zit ook de Sonus Faber Sonetto bij. 

De prijs kwaliteit is waanzinnig goed en ze hebben zelfs hun eigen Reference lijn in het nauw gedreven met deze nieuwe R lijn. Ook makkelijk te combineren met een oudere serie van Kef.

De Kef R7 heeft een advies prijs van €1699,- per stuk. De R5 een advies van €1199,- per stuk

https://m.nl.kef.com/collections/r-series

Wellicht upgraden naar een processor met losse eindversterker?





Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

chansig

Gooi er nog 2500 euro bij en koopt de Dutch&Dutch 8 c. Ook een aktieve speaker, dus bron erop en gaan. Vergis je niet in het formaat....gaan tot 30Hz.

https://dutchdutch.com/

Geen idee hoe je akoestiek is, maar misschien kan je daar in investeren en dan beluisteren of je je huidige speakers überhaupt nog wel kwijt wilt.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DitIsDeLeven

Quote from: xlr8 on February 11, 2019, 23:04:15
Persoonlijk vond ik de Venere S tegenvallen, eerder dus ook de 2.5 gehad en de logische stap was dan ook de 3.0. Wellicht zo op het oog een beetje zelfde laken een pak maar eigenlijk een totaal andere speaker.

Voonamelijk de afbeelding, middengebied en 'schoner' laag sprak me aan, de fysiek imposante S met zijn metalen woofers bleef daarin erg achter.
Versterker was een Hegel H360 dus vwb aansturing geen debet.
Een stapje hogerop is idd de Olympica maar dan wel de 3.
Prijsverschil t.o.v de 3.0 is wel enorm, voor mij niet interessant genoeg die laatste procentjes aan SQ. Dat is voor eenieder wellicht anders  :)

Mooie stoel overigens, zie je ook veel terug in SF advertenties  8)

Qua design vind ik de Venere Signature wel weer een stapje hogerop, maar dat moet het muzikaal uiteraard ook zijn. Vind je de 3.0 ook beter klinken dan de S? Denk je dat mijn Anthem receiver de 3.0 of S evengoed aan zou sturen?

Oh, en hele mooie stoel inderdaad. Ben er erg blij mee :)

Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

DitIsDeLeven

Quote from: TabCam on February 11, 2019, 23:29:06
Je huidige Sonus Fabers lijken redelijk makkelijk aan te sturen te zijn. De Arendal Towers zouden wel eens een stuk lastiger aan te sturen kunnen zijn ondanks de grotere efficientie maar ik heb geen metingen van impedantie. Wel kan ik zien dat de Arendals erg goed lijken te meten qua afstraalgedrag. Je wint ook qua bas het een en ander.

Qua looks vind ik de Tritons veel minder dan je Sonus Faber maar dat is een smaakkwestie. Als je die kant op denkt kan ik je ook aanbevelen naar de Kii Three te kijken. Dan heb je echt een full range speaker met redelijk ideaal afstraalgedrag. Wel duurder maar inclusief versterking.

Qua versterking kan je misschien wel winnen maar ik kan me voorstellen dat het nu nog niet nodig is. ARC is goed voor HT en alhoewel je iets kan winnen met Dirac weet ik niet of dat het je waard is. De Arcam 550 of 850 brengt qua versterking wel meer.

Qua uitproberen zou ik zeker de Arendal Towers op proef nemen. Die kan je terugsturen indien het niet genoeg brengt. Kost je wel tenminste 4 dagen inspelen maar qua uiterlijk en zeker qua geluid zal het een stap omhoog zijn. Of dat in totaal genoeg is ...

Anders is altijd eenvoudig maar beter... Ik zou vooral veel luisteren bij dealers, X-Fi en andere hifi dagen en anderen thuis. Mocht je Usher Mini Dancer 2 DMDs willen beluisteren ben je welkom. Ik ken het gevoel van beter willen en het is altijd een samengaan van ruimte, luidsprekers en electronica. Zelf wil ik graag of flink efficienter of full range gaan.

Wauw, die Kii Three zijn echt te gek, maar €25.000 gaat me wel ietsiepietsie boven het budget  :blink:. Ik ben het wel met je eens dat de Tritons niet bijster mooi zijn. Die vallen dus af, ik moet immers ook wel gaan strepen anders blijf ik aan het piekeren.

Denk je wel dat de Arendal Towers een flinke stap omhoog zal zijn t.o.v. mijn Venere 2.5's? In aanschafprijs liggen ze ongeveer gelijk. Als ik volledig overga op een Arendal 5.1 THX-set zal mijn HT-ervaring er wel flink op vooruitgaan, vraag ik me inderdaad wel af of mijn Anthem van 2 jaar oud dit gaat trekken? Tips?  :butbut:
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

DitIsDeLeven

Quote from: vik on February 12, 2019, 07:24:48
Ik vind persoonlijk de nieuwe Kef R serie een enorme uitschieter op alles van wat ik de afgelopen periode heb gehoord. Daar zit ook de Sonus Faber Sonetto bij. 

De prijs kwaliteit is waanzinnig goed en ze hebben zelfs hun eigen Reference lijn in het nauw gedreven met deze nieuwe R lijn. Ook makkelijk te combineren met een oudere serie van Kef.

De Kef R7 heeft een advies prijs van €1699,- per stuk. De R5 een advies van €1199,- per stuk

https://m.nl.kef.com/collections/r-series

Wellicht upgraden naar een processor met losse eindversterker?


Ah, de Reference-lijn heb ik wel met een aandachtig oog gevolgd. Wat een schitterende speakers zijn dat (vooral in combi black/copper). Dat is helaas nog wel even boven budget, tenzij er een héle scherpe demo/aanbieding voorbij komt. De R7 zou zeker een optie kunnen zijn. De R11 wat mij betreft ook. Wat vind je daarvan? Zie je dat ook als een flinke stap vooruit ivm mijn huidige SF Venere 2.5?
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

DitIsDeLeven

Quote from: chansig on February 12, 2019, 07:36:14
Gooi er nog 2500 euro bij en koopt de Dutch&Dutch 8 c. Ook een aktieve speaker, dus bron erop en gaan. Vergis je niet in het formaat....gaan tot 30Hz.

https://dutchdutch.com/

Geen idee hoe je akoestiek is, maar misschien kan je daar in investeren en dan beluisteren of je je huidige speakers überhaupt nog wel kwijt wilt.

Gr. Hans

Optisch niet mijn smaak helaas. Ik geloof dat het muzikaal een flinke verbetering is, maar het design moet minimaal een 7,5 zijn ;)
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

xlr8

Quote from: DitIsDeLeven on February 14, 2019, 13:32:46
Qua design vind ik de Venere Signature wel weer een stapje hogerop, maar dat moet het muzikaal uiteraard ook zijn. Vind je de 3.0 ook beter klinken dan de S? Denk je dat mijn Anthem receiver de 3.0 of S evengoed aan zou sturen?

Oh, en hele mooie stoel inderdaad. Ben er erg blij mee :)

De specs vd Venere 3.0 kloppen redelijk (6 ohm 90db) duikt iig niet onder de 3.6 ohm terwijl de S op papier nóg efficiëntere cijfertjes heeft blijk in de praktijk dat deze dipt naar 2.2 ohm. Wellicht de 3 parallel woofers wat een steentje bijdraagt.
Vlgs mij werd dit ook in review van 6 moons of Stereophile naar voren gebracht.
Je Anthem kan best wel wat sap leveren maar volgehangen binnen een surround set-up is de stabiliteit ook sneller aan de limiet.

Wat TabCam al aangaf je huidige 2.5 zal geen probleem zijn. De 3.0 is even efficiënt dus a go :)
Je kan er ook nog altijd een losse EV aanhangen als het op juiste aansturing gaat.

Ik vond (en ook wat op bezoek zijnde audio-buddy's) in direct vergelijk, dus 2.5 vs 3.0 vs S, de 3.0 beter ja. Dit kwam zelfs in 2 verschillende ruimtes/opstellingen naar voren.
Maar wat ik of buddy's vinden is niet zo heel belangrijk.. het kan best zijn dat in jouw ruimte het juist andersom uitpakt.
Ik zou zeggen try b4 you buy.   

Het design en fysieke autoriteit van de S is idd prachtig, zeker in walnoot finish  :worship:  Neem mee dat je dit ook wel een beetje betaald bij SF, want er is best conventioneel design (lees rechte dozen) welke in die klasse mss wel beter klinken maar minder spannend zijn om naar te kijken, het oog wil soms ook wat :)

papito

Ik ben net overgestapt naar de nieuwe Kef Serie, na 14 maanden de Focal Aria serie te hebben gehad. De oude kef R serie toen ook beluisterd maar voor de Focals gekozen. Toch nu voor de nieuwe Kef serie gegaan want die speelt echt op een hoger niveau en komt dicht in de buurt van de Reference serie, achter heb ik 2 Kefs R100 uit de oude R serie om het prijstechnisch allemaal binnen budget te kunnen houden. De Kef r8a wat klein voor surround luidsprekers en de Kef R3 gelijk weer flink aan de prijs voor surround luidsprekers. Ook geluisterd naar de Sonus Faber Sonetto serie, waanzinnig fraai om te zien maar toch niet helemaal mijn geluid. Als je nu al Sonus Faber draait zeker naar de nieuwe Sonetto gaan luisteren. Ergens een mooie demo regelen met de Sonus Faber Sonetto serie en de nieuwe Kef R-serie, muziek mee en lekker luisteren.

Tabcam

Quote from: DitIsDeLeven on February 14, 2019, 13:47:33
Wauw, die Kii Three zijn echt te gek, maar €25.000 gaat me wel ietsiepietsie boven het budget  :blink:. Ik ben het wel met je eens dat de Tritons niet bijster mooi zijn. Die vallen dus af, ik moet immers ook wel gaan strepen anders blijf ik aan het piekeren.
Valt mee, inclusief de Kii Control €12950,- per paar. Je kan de mains verkopen en de rest voor HT behouden. Je Anthem 520 zal in HT veel beter tot zijn recht komen. Duur maar nu een flink stuk onder budget dan €25000. >:D?

Quote from: DitIsDeLeven on February 14, 2019, 13:47:33
Denk je wel dat de Arendal Towers een flinke stap omhoog zal zijn t.o.v. mijn Venere 2.5's? In aanschafprijs liggen ze ongeveer gelijk. Als ik volledig overga op een Arendal 5.1 THX-set zal mijn HT-ervaring er wel flink op vooruitgaan, vraag ik me inderdaad wel af of mijn Anthem van 2 jaar oud dit gaat trekken? Tips?  :butbut:
Ik denk dat je met een aparte eindversterker je het ook red. Een NordAcoustics Hypex NCore heeft meer dan genoeg controle. Ook een Arcam AVR550 zal qua budget net kunnen en meer bieden dan de Anthem 520.

Qua HT is het wel twee stappen omhoog verwacht ik. Het is rechtstreeks van de fabrikant, verdubbel de prijs grofweg als ze bij dealers zouden moeten liggen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gast_001

Extra eindversterking, indien gewenst / noodzakelijk is goedkoop te verkrijgen, dat mag het probleem niet wezen.

MechanicalAnimal

Quote from: DitIsDeLeven on February 11, 2019, 22:15:40
Mijn bevindingen tot nu toe:
- HT is minder belangrijk voor mij dan ik altijd dacht (hier wil ik dus rekening mee houden bij verdeling budget; meer investeren in fronts, minder in rears)

Hoi,

Even de knuppel is het hoenderhok  :D

Zou je overwegen om naar naar 2.0 (of 2.1) terug te gaan? Ik ken de Anthem niet maar misschien win je behoorlijk aan SQ als je overgaat op dedicated stereo.
Aangezien je nickname ook aardig muziek-georienteerd is (volgens mij).

Misschien levert dit je nou net de mogelijkheid die je wilt.


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

vik

Ik vind persoonlijk van wel. Ook zeer zeker voor film vind ik de nieuwe KEF's fraaier. Ik heb de KEF Reference, R11 en de Sonus Faber vergeleken op een hele fraaie McIntosh set. Verschillende muziek genres beluisterd en dat deed de KEF lijn met alle genres heel erg mooi. SF vind ik niet echt een "all-rounder" in dit opzicht.

Wel ben ik van mening dat deze nieuwe lijn niet matched met je huidige center van KEF. Dat ga je zeker horen en is een afbreuk in de totale geluidskwaliteit en iets waar je je aan gaat storen.


Quote from: DitIsDeLeven on February 14, 2019, 13:51:55

Ah, de Reference-lijn heb ik wel met een aandachtig oog gevolgd. Wat een schitterende speakers zijn dat (vooral in combi black/copper). Dat is helaas nog wel even boven budget, tenzij er een héle scherpe demo/aanbieding voorbij komt. De R7 zou zeker een optie kunnen zijn. De R11 wat mij betreft ook. Wat vind je daarvan? Zie je dat ook als een flinke stap vooruit ivm mijn huidige SF Venere 2.5?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DitIsDeLeven

Dank voor alle reacties :) Ik ben inmiddels ook eens gaan luisteren en heb besloten mijn budget wat op te schroeven, en eventueel uit te gaan kijken naar een nette occasion of demo-paar. Zoals hierboven al gevraagd overweeg ik inderdaad tijdelijk terug te gaan naar 2.1, zodat ik nu wat meer budget heb voor mijn fronts.

Dilemma nu:
- KEF Reference 5
- SF Olympica III

Ik vind ze allebei verschillend klinken, maar gek genoeg kan ik nog niet echt ontdekken welke ik beter vind klinken (de SF's lijken wat opener, maar dat is niet altijd positief). Hetzelfde geld voor de looks (totaal verschillend, maar wat een beauty's allebei!).

Ik vraag me af of jullie andere factoren kunnen benoemen die mij zouden kunnen helpen met mijn keuze, bijvoorbeeld:
- welke laat zich makkelijker (lees: met een goedkopere amp) aansturen?
- ik denk dat de SF zich makkelijker laat plaatsen (dichter op achtermuur), klopt dat?
- ik denk dat de KEF's geschikter zijn voor HT, julllie ook?
- de KEF's hebben de speakers 'bloot', welke sneller een prooi zullen zijn voor mijn (nu nog 12 weken oude) dochter
- andere factoren (garantie, levensduur, etc.?

Thanks again! Tips voor een goede amp als vervanger of aanvulling op mijn Anthem MRX520 zijn welkom :)
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

activ

Tja, eigenlijk is de stap nu om beide dan thuis te gaan beluisteren. Dan pas weet je of het ook echt is wat je zoekt.

xlr8

Dat zou idd ideaal zijn maar wie heeft ze beide op voorraad én kan/wil ze voor een weekendje extern plaatsen ?

@TS, wat is je locatie ?

Xander32

Thuis luisteren is idd the way to go, maar de ts heeft er reeds zuilspeakers staan. Indien deze al goed plaatsbaar zijn en geen bas issues geven, is er m.i. een beperkt risico op dat andere zuilspeakers wel problemen gaan geven, of deze moeten echt fors groter zijn en een geheel andere tonaliteit kennen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

Quote from: TabCam on February 14, 2019, 19:23:20
Valt mee, inclusief de Kii Control €12950,- per paar. Je kan de mains verkopen en de rest voor HT behouden. Je Anthem 520 zal in HT veel beter tot zijn recht komen. Duur maar nu een flink stuk onder budget dan €25000. >:D?.
25K zal ongeveer prijs zijn inclusief BXT module.

Maar inderdaad Kii Three alleen zal qua geluid inderdaad flinke stap "hoger" zijn :
Op mooie stevige stands, originele van Kii bv, staan ze even stevig als een vloerstaander.
Je kan dan later nog altijd een upgrade doen door de BXT modules bij te kopen.

Zelf ben ik overgestapt van Sonus Faber Cremona M naar de Kii Three. Persoonlijk vind ik dat de Cremona M veel mooier klinken dan de nieuwere. Zoals je hier op forum kan lezen is Sonus Faber na overname ook de Sonus Faber Sound verloren.
Dus moest je toch willen blijven bij dat merk zou ik gaan luisteren naar een "oudere" serie, let wel de Cremona M bv was redelijk moeilijk aan te sturen, de Venere is daartegen een watje :)

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

xlr8

Dat laatste klopt als een bus  :) 

Ik zie dat wel eens vaker vooorbij komen; "Sonus Faber is na overname ook de Sonus Faber Sound verloren" 
Wat is dan precies die sound of beter gezegd het verschil in sound t.o.v. 'oud & nieuw' ?


Tabcam

Quote from: Xander32 on February 22, 2019, 08:38:57
Thuis luisteren is idd the way to go, maar de ts heeft er reeds zuilspeakers staan. Indien deze al goed plaatsbaar zijn en geen bas issues geven, is er m.i. een beperkt risico op dat andere zuilspeakers wel problemen gaan geven, of deze moeten echt fors groter zijn en een geheel andere tonaliteit kennen.

Ik denk dat dat toch een risico is omdat de Venere 2.5 tot 40 Hz gaat en de SF Olympia III tot 35. Dat heeft gevolgen in het laag.

Quote from: DitIsDeLeven on February 21, 2019, 22:58:36
Dank voor alle reacties :) Ik ben inmiddels ook eens gaan luisteren en heb besloten mijn budget wat op te schroeven, en eventueel uit te gaan kijken naar een nette occasion of demo-paar. Zoals hierboven al gevraagd overweeg ik inderdaad tijdelijk terug te gaan naar 2.1, zodat ik nu wat meer budget heb voor mijn fronts.

Dilemma nu:
- KEF Reference 5
- SF Olympica III

Ik vind ze allebei verschillend klinken, maar gek genoeg kan ik nog niet echt ontdekken welke ik beter vind klinken (de SF's lijken wat opener, maar dat is niet altijd positief). Hetzelfde geld voor de looks (totaal verschillend, maar wat een beauty's allebei!).

Ik vraag me af of jullie andere factoren kunnen benoemen die mij zouden kunnen helpen met mijn keuze, bijvoorbeeld:
- welke laat zich makkelijker (lees: met een goedkopere amp) aansturen?
- ik denk dat de SF zich makkelijker laat plaatsen (dichter op achtermuur), klopt dat?
- ik denk dat de KEF's geschikter zijn voor HT, julllie ook?
- de KEF's hebben de speakers 'bloot', welke sneller een prooi zullen zijn voor mijn (nu nog 12 weken oude) dochter
- andere factoren (garantie, levensduur, etc.?

Thanks again! Tips voor een goede amp als vervanger of aanvulling op mijn Anthem MRX520 zijn welkom :)

Je overweegt nu mijns inziens veel moelijker aan te sturen speakers. De Olympia dipt naar 2.5 Ohm! De Kef Ref5 blijft daar met ~3.2 Ohm boven maar het is nog steeds laag. Houd rekening met een (extra) stereoversterker in je budget.

Als je ruimte een probleem is zijn de Dutch&Dutch 8c én goedkoper én gemakkelijker te plaatsen én laten zich heeeel makkelijk aansturen én zijn een flinke stap in geluidskwaliteit. Ik ga ze zelf binnenkort vergelijken met de Kii Three. Beide hebben het voordeel van die gemakkelijke plaatsing, aansturing en dat de gevoelige onderdelen ver buiten kleine kinderhandjes blijven. Tegen de tijd dat ze zo groot zijn kan je het ze ook uitleggen en regels stellen.

Qua plaatsing in een HT, dezelfde lijn speakers match altijd beter maar voor natuurlijk klinkende speakers matchen andere natuurlijk klinkende speakers ook. Voor HT maakt het uit maar zal het minder invloed hebben als met stereo.

Omdat je nu je budget hebt opgeschroeft zou ik ook de Arendal Tower 1723s niet vergeten. €125,- voor een thuisdemo is mijns inziens weinig geld voor gemoedsrust dat je de beste keuze hebt gemaakt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DitIsDeLeven

Quote from: xlr8 on February 22, 2019, 07:56:41
Dat zou idd ideaal zijn maar wie heeft ze beide op voorraad én kan/wil ze voor een weekendje extern plaatsen ?

@TS, wat is je locatie ?

Ik woon in gemeente Den Bosch, maar vrees dat dit inderdaad moeilijk wordt om te vinden. Het lastige vind ik vooralsnog dat mijn Anthem MRX520 de klus niet zal klaren. Deze zal ik moeten vervangen of inderdaad een stereoversterker (of twee mono-blokken) moeten koppelen. Ik kan beide set speakers dus wel thuis gaan testen, maar zolang ik mijn versterking niet heb zoals het moet worden, heeft dat weinig zin.

Moet ik wel zeggen dat ik tijdens de luisterafspraak van bovengenoemde speakers naar een versterker heb geluisterd van 20.000 euro, dat is ook geen eerlijke referentie.
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

DitIsDeLeven

Quote from: Xander32 on February 22, 2019, 08:38:57
Thuis luisteren is idd the way to go, maar de ts heeft er reeds zuilspeakers staan. Indien deze al goed plaatsbaar zijn en geen bas issues geven, is er m.i. een beperkt risico op dat andere zuilspeakers wel problemen gaan geven, of deze moeten echt fors groter zijn en een geheel andere tonaliteit kennen.

Inderdaad, de speakers in de SF Olympica III zitten ongeveer op dezelfde plek als de Venere 2.5. Die vergelijking gaat overigens niet op met de KEF Reference 5.
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

DitIsDeLeven

Quote from: katwax on February 22, 2019, 09:23:09
25K zal ongeveer prijs zijn inclusief BXT module.

Maar inderdaad Kii Three alleen zal qua geluid inderdaad flinke stap "hoger" zijn :
Op mooie stevige stands, originele van Kii bv, staan ze even stevig als een vloerstaander.
Je kan dan later nog altijd een upgrade doen door de BXT modules bij te kopen.

Zelf ben ik overgestapt van Sonus Faber Cremona M naar de Kii Three. Persoonlijk vind ik dat de Cremona M veel mooier klinken dan de nieuwere. Zoals je hier op forum kan lezen is Sonus Faber na overname ook de Sonus Faber Sound verloren.
Dus moest je toch willen blijven bij dat merk zou ik gaan luisteren naar een "oudere" serie, let wel de Cremona M bv was redelijk moeilijk aan te sturen, de Venere is daartegen een watje :)

Ik ben niet bekend met de oudere series van SF, maar ben wel razendenthousiast over de nieuwe. Ik vind mijn Venere's al mooi klinken ;) Hoe dan ook: het design is voor mij ook erg belangrijk, daarom vallen de Kii Three en de Cremona af. Die passen niet in mijn interieur. De Olympica's passen ook wat minder dan de KEF's, maar de afwerking is adembenemend mooi, ik kan er alleen al van genieten om daar naar te kijken (en dan moet het echte genieten nog beginnen  ;) )
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra