Het grote Epson TW-9400 (w) Topic

Started by Jonkheer, January 26, 2019, 12:19:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jonkheer

Aangezien de TW9400(w) mondjesmaat wordt geleverd en er nog geen topic van is dacht ik maak ik deze aan.

Inmiddels heb ik de TW9400W in mijn bezit en hangt aan het plafond. :headbanging:
Eerste indruk is wow, wat een prachtige machine. :wub:
Het is mijn eerste beamer en wilde er allang één hebben.
Had mij oog toentertijd al laten vallen op de TW9300W maar was nog niet overgegaan tot aanschaf.
De reden dat ik de wireless variant wilde is tweeledig. Deze heeft een witte behuizing en is draadloos.
In mijn huidige woning had ik bij de bouw meteen een 220 punt in plafond laten aanbrengen maar geen loze leiding. Ik wilde tenslotte toch voor de draadloze variant gaan.
Eind vorig jaar het besluit genomen om de beamer wens maar is in vervulling te laten gaan en las/hoorde dat Epson met een nieuwe reeks zou komen.
Dan nog maar ff wachten  :nopompom: maar de eerste reviews waren veelbelovend.

Het was het wachten waard!  :pompom:
De beamer hangt nu een paar dagen en heb er al wat op gegamed, Netflix en 4K blu-ray gekeken icm Xbox One X.
Epson EH-TW9400W | Kingpin TAB270 |Denon AVR-X4500H | 2x Kef Q750 | 2x Kef Q350 | 4x Kef Q50a |Kef Q650c |Kef Cube12b | XBOX One X

Thamaesta

Mooi apparaat! hoe werkt het 4k wireless HDMI?
Dacht altijd dat alleen FHD wireless kon
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

Jonkheer

Quote from: Thamaesta on January 27, 2019, 19:41:04
Mooi apparaat! hoe werkt het 4k wireless HDMI?
Dacht altijd dat alleen FHD wireless kon
Het wireless bevalt mij uitstekend.
Geen onderbrekingen gehad en beeld ziet er schitterend uit!
Epson EH-TW9400W | Kingpin TAB270 |Denon AVR-X4500H | 2x Kef Q750 | 2x Kef Q350 | 4x Kef Q50a |Kef Q650c |Kef Cube12b | XBOX One X

Communicator

Ik meld me ook! Vandaag Werner en Luc van Cinedream op bezoek gehad.....Na wat geplug en geschroef kon het bakbeest zijn spierballen laten zien...Wat een lekker plaatje en een bak met licht!!! Nu kom ik ook van een 13 jaar oude Benq 720 projector af, maar toch!
Ga nu eerst genieten van een paar HDR 4k filmpjes!

home@the movies

Quote from: Communicator on January 30, 2019, 18:05:26
Ik meld me ook! Vandaag Werner en Luc van Cinedream op bezoek gehad.....Na wat geplug en geschroef kon het bakbeest zijn spierballen laten zien...Wat een lekker plaatje en een bak met licht!!! Nu kom ik ook van een 13 jaar oude Benq 720 projector af, maar toch!
Ga nu eerst genieten van een paar HDR 4k filmpjes!

Veel kijkplezier, voor alle duidelijkheid het was onze andere werner die mee was met de installatie, ik heb meer haar en zie er beter uit  ;D ;D ;D ;D

Communicator

Check....Wist niet dat er meer Werners zijn bij jullie....Van dat haar geloof ik graag, dat andere laat ik me niet over uit... ;)

Jonkheer

Epson heeft 4 februari een nieuwe firmware beschikbaar gesteld.
Firmware (v1.01) 04-feb-2019
Version: 1.01
Release Date: 04-feb-2019
File Format: ZIP
File Size: 43.99 MBs
https://www.epson.nl/products/projectors/home-cinema/eh-tw9400#drivers

Helaas zie ik geen release notes.

Weet iemand of de calibratie daarbij tot stand blijft?
Epson EH-TW9400W | Kingpin TAB270 |Denon AVR-X4500H | 2x Kef Q750 | 2x Kef Q350 | 4x Kef Q50a |Kef Q650c |Kef Cube12b | XBOX One X

Communicator

Dat lijkt me wel...iemand moet het uitproberen... ;)
Wat ik matig vind is dat er geen release notes bij zitten. Ik ben meestal van 'if it works, don't update it',  maar als er verbeteringen inzitten die de moeite waard is wil je uiteraard wel updaten.

Jonkheer

#8
Quote from: Communicator on February  6, 2019, 12:21:49
Dat lijkt me wel...iemand moet het uitproberen... ;)
Wat ik matig vind is dat er geen release notes bij zitten. Ik ben meestal van 'if it works, don't update it',  maar als er verbeteringen inzitten die de moeite waard is wil je uiteraard wel updaten.
Het ontbreken van release notes vind ik een behoorlijke tekortkoming.
Zoals jij aangeeft wil je weten of het echt nodig is of niet.
Epson EH-TW9400W | Kingpin TAB270 |Denon AVR-X4500H | 2x Kef Q750 | 2x Kef Q350 | 4x Kef Q50a |Kef Q650c |Kef Cube12b | XBOX One X

Jonkheer

Heb nog wat extra bevindingen inzake wireless HDMI.
Deze ondersteund 4k op 60Hz.
Echter geen HDR op 50/60Hz.
Heb er nu een optische HDMI kabel van Ru connected tussen hangen en nu word wel alles ondersteund. :pompom:
Toch een gemiste kans voor wireless HDMI  :nopompom:
Epson EH-TW9400W | Kingpin TAB270 |Denon AVR-X4500H | 2x Kef Q750 | 2x Kef Q350 | 4x Kef Q50a |Kef Q650c |Kef Cube12b | XBOX One X

Communicator

Dat is wel een beetje naar...Wellicht iets te maken met maximale bandbreedte die beschikbaar is wireless.

PaulJ

Mijn TW9400 is aangesloten op een pc met 1050 ti Nvidia videokaart, via een Denon X4200. Met 4k, kleur format uitvoer 4:2:2 60 fps, 12bpc uitvoer voor kleurdiepte haalt hij HDR en BT 2020. Met verhoging naar 4:4:4 uitvoer wordt het teveel voor de HDMI kabel.

Het is de HDMI kabel die ik al een jaar of 4 gebruik , 5 meter high speed. Verder niets bijzonder.

Mijn ervaring is dat de tw9400 geeft een mooier beeld geeft dan de 9200 die ik hiervoor had. Prachtige kleuren, scherp en helder. Geleverd en gekalibreerd door ITC Home Theater.

pameijer

Quote from: PaulJ on February 22, 2019, 19:41:47
Mijn TW9400 is aangesloten op een pc met 1050 ti Nvidia videokaart, via een Denon X4200. Met 4k, kleur format uitvoer 4:2:2 60 fps, 12bpc uitvoer voor kleurdiepte haalt hij HDR en BT 2020. Met verhoging naar 4:4:4 uitvoer wordt het teveel voor de HDMI kabel.

Het is de HDMI kabel die ik al een jaar of 4 gebruik , 5 meter high speed. Verder niets bijzonder.

Mijn ervaring is dat de tw9400 geeft een mooier beeld geeft dan de 9200 die ik hiervoor had. Prachtige kleuren, scherp en helder. Geleverd en gekalibreerd door ITC Home Theater.
Bedoel je de kabel tussen PC en Denon of de kabel tussen Denon en projector? Ik heb gisteren net een optische HDMI kabel gekocht om 15 meter te overbruggen met 4k60p en HDR. Heb flink gezocht en me verbaasd over de ongelooflijke prijsverschillen. Meerdere aanbieders die exact dezelfde kabels aanbieden voor veelvouden van andere aanbieders; kabels die exact hetzelfde zijn maar een ander merkje erop geplakt. Wat een puinzooi. Heb uiteindelijk bij aliexpress een mooie optische hdmi-kabel van 15 meter voor maar €44 gekocht. Als je een linkje wil stuur ik je die wel per PM.

Dezelfde ervaring gisteren als het gaat om projector plafondbeugels. Exact dezelfde mount te verkrijgen tussen de €25 en €70. Mag je raden welke ik heb gekocht...., op amazon.de dit keer.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

PaulJ

Tussen de PC en de Denon 1 meter HDMI en tussen de Denon en de TW9400 5 meter. 2x high speed. Verder geen bijzondere kabels; merkloos. De korte heb ik een half jaar geleden vervangen voor de huidige, de oude gaf onvoldoende signaal / bandbreedte. Ik had eigenlijk verwacht een nieuwe 5 meter kabel te moeten kopen voor de nieuwe projector, maar het werkt allemaal perfect. Ik denk dat de lengte helpt, 5 meter,  ik heb dat ook bewust zo kort mogelijk gehouden. De 5 meter kabel heeft niet veel gekost, iets van 30 euro.

Dure zijn mogelijk beter geproduceerd en/of beoordeeld op goede werking. Een normaal geprijsde kan ook prima werken.

Communicator

Mbt de update van de Firmware heb ik 'een' antwoord van Epson gehad: 'Iets met de lens iris'. Ik heb inmiddels de vraag uitgezet WAT dan precies.....TBC....

Communicator

Bericht terug gehad van Epson: Ze willen niet vertellen WAT ze precies hebben aangepast aan de Iris, maar wel dat het een belangrijke aanpassing is en ze raadden me ten zeerste aan om de update door te voeren. Dus vanavond maar gedaan. Ik merk niets anders, maar versie nummer van de FW is opgehoogd, dus lijkt erop dat de FW goed is geladen. Alle instellingen zijn behouden gebleven.

Jonkheer

Quote from: Communicator on February 27, 2019, 22:14:35
Bericht terug gehad van Epson: Ze willen niet vertellen WAT ze precies hebben aangepast aan de Iris, maar wel dat het een belangrijke aanpassing is en ze raadden me ten zeerste aan om de update door te voeren. Dus vanavond maar gedaan. Ik merk niets anders, maar versie nummer van de FW is opgehoogd, dus lijkt erop dat de FW goed is geladen. Alle instellingen zijn behouden gebleven.
Thanks, dat ga ik het ook uitvoeren.
Kwestie van op usb stick zetten en in beamer steken en aanzetten?
Epson EH-TW9400W | Kingpin TAB270 |Denon AVR-X4500H | 2x Kef Q750 | 2x Kef Q350 | 4x Kef Q50a |Kef Q650c |Kef Cube12b | XBOX One X

Communicator

Ja, ze geven in de instructies wel aan dat de Epson geheel stroomloos moet zijn, usb stick erin, aan/uit knop op projector zelf indrukken en houden en dan stroom erop. Als de drie leds aan zijn, kun je de aanknop loslaten. De lenskap blijft dicht en hij gaat enorm hard koelen. Duurde in totaal iets van 5 minuten. Lees wel alle instructies ff goed door, zit bij de file.

Jonkheer

Quote from: Communicator on February 28, 2019, 19:22:16
Ja, ze geven in de instructies wel aan dat de Epson geheel stroomloos moet zijn, usb stick erin, aan/uit knop op projector zelf indrukken en houden en dan stroom erop. Als de drie leds aan zijn, kun je de aanknop loslaten. De lenskap blijft dicht en hij gaat enorm hard koelen. Duurde in totaal iets van 5 minuten. Lees wel alle instructies ff goed door, zit bij de file.
Thanks ;D
Epson EH-TW9400W | Kingpin TAB270 |Denon AVR-X4500H | 2x Kef Q750 | 2x Kef Q350 | 4x Kef Q50a |Kef Q650c |Kef Cube12b | XBOX One X

PaulJ

ik heb de update gedaan en geen verschil gevonden; ik hoor graag of iemand weet wat er zichtbaar veranderd is...wel lastig die update; spanningsloos maken en dan stekker er in enz. ik heb hem van zijn plek moeten halen en bij een stopcontact moeten plaatsen. Wat een ritueel. Kan dat niet eenvoudiger; zeer klant onvriendelijk.

Na 100 uur gebruik; wat een mooie projector. Helder en scherp. Ik heb de HDR in combi met een pc beter door. Mooi die kleuren. Ik stuur hem altijd als 4K aan, ook bij 1080p materiaal, nu met 4:2:0 kleurformaat, 12 bits, beperkt (video), 60 Hz, vanaf de videokaart, HDR doet het prima. Voor dat ik de instellingen goed had was HDR dat een drama qua kleur. nu wordt ik echt enthousiast. ik had een TW 9200.




scoc

#20
Je kan toch gewoon de stroom er af halen aan de andere kant van de stroomkabel? Moet je toch projector niet voor verplaatsen.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

Quote12 bits, beperkt (video), 60 Hz, vanaf de videokaart,

Waarom 12 bits en 60Hz uitsturen? HD is 8 bits en in het geval van film 24Hz (23,) UHD is 10 bits en ook 24 Hz als je film kijkt. Enkel streaming zou (afhankelijk van welke dienst) op 60Hz kunnen zijn, je gaat dus in de meeste gevallen rare frame rate conversies krijgen.

PaulJ

Niet alle combinaties worden ondersteund door mijn videokaart (gtx 1050 ti), voor HDR is 10 of 12 bit nodig (bt2020) en bij 4:2:0 geeft hij enkel 8 of 12 als opties bij een 4K signaal naar de projector; dan maar 12. 60 Hz kan ook op 24 of 30 Hz, maar ik zie geen vreemde frame rate effecten. Wel een idee om dat eens verder te proberen.

Ik heb een instelling gezocht die voor alles van de HTPC geschikt is en dit werkt goed. Op deze manier hoef ik alleen tussen SDR en HDR te kiezen via W10 en dan de projector op HDR en het bijpassende geheugen te zetten. Werkt voor 4K en 1080P.  Als er een betere optie is probeer ik dat graag.

O ja, stekker uit het stopcontact ipv uit de projector kan goed en heb ik gedaan. Maar je moet tegelijk de power knop indrukken en de stekker in het contact steken en zo lang waren mijn armen niet  ;D. dus toen de projector maar verplaatst.


Idske

Voor de snelle beslissers staat er weer ergens een TW9400 te koop voor 2064 euris.
Kreeg een update van tweakers pricewatch.

Ik wacht nog even tot ze ook goed zakken bij forumsponsors en mn spaarrekening weer wat vetter is :)
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Nielsje

Is anno 2024 nog steeds de prijs zo rond dee 2500 euro inclusief een ISF calibratie?
Wij zijn in om onze TW9200 te vervangen.
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt