Welke NAS is een goede keuze

Started by bellecoupe, January 16, 2019, 22:02:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bellecoupe

Ik ben voornemens om een NAS aan te schaffen, en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Wat is een goede keus?

Aanvullende opmerkingen:
* Moet minimaal 2 slots hebben (i.v.m. Raid configuratie)
* Als ik 4K ga streamen zal dit lopen middels mijn Oppo UDP-205 (dus volgens mij is 4K ondersteuning van de NAS zelf niet van belang. Het gaat alleen om het streamen van Data)
* Wil niet afhankelijk zijn van Cloud configuratie zoals bij de WD My Cloud Home Duo

Iemand tips?

papaleo

Mijn ervaring met Synology is altijd goed geweest,daarom adviseer ik je dan ook dit merk aan.
Ook icm met een/mijn oppo 205 gaat perfect...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bellecoupe

Quote from: papaleo on January 16, 2019, 22:37:30
Mijn ervaring met Synology is altijd goed geweest,daarom adviseer ik je dan ook dit merk aan.
Ook icm met een/mijn oppo 205 gaat perfect...

Ik zat zelf ook al een beetje te kijken naar dat merk.
Nog een tip m.b.t.het type?

Hanky Panky

Quote from: bellecoupe on January 16, 2019, 22:39:56
Nog een tip m.b.t.het type?

De snelste die je budget toelaat. Dan is er minder snel een noodzaak om te upgraden en doe je langer met je investering. De Play-serie van Synology is fijn en een goede balans tussen prijs en functies.

Ik heb een paar maanden geleden een 418 Play gekocht en ben zeer tevreden over deze NAS.
Erg gebruikersvriendelijk.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

PascalP

Synology inderdaad!

Heb hier al jaren Synology NASjes draaien en vlekkeloos, ook d.m.v. apps als Sonarr en Radarr blijft hij automatisch alle films en series bijwerken :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

bellecoupe

OK thanks!

Het gaat dus waarschijnlijk toch Synology worden.

Marco66

Hier ook al jaren een 213 draaien, probleemloos.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

denoontje

Even mee inhaken, beetje kapen [emoji4]

Ik heb nu een ds410 en speel af op een dune 4k light op een epson tw5500 (dus Full hd).

Hierbij krijg ik buffer underuns en dus af en toe stotterend beeld mbt 4k files.
Gaat een nieuwere nas dit oplossen (liefst synology want verder erg goede ervaringen)
(Play of plus).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

WickedGame

Quote from: denoontje on January 17, 2019, 10:14:14
Even mee inhaken, beetje kapen [emoji4]

Ik heb nu een ds410 en speel af op een dune 4k light op een epson tw5500 (dus Full hd).

Hierbij krijg ik buffer underuns en dus af en toe stotterend beeld mbt 4k files.
Gaat een nieuwere nas dit oplossen (liefst synology want verder erg goede ervaringen)
(Play of plus).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DS410 is al wel een wat ouder beestje, dus een wat snellere NAS kan zeker uitmaken. Maar let hierbij niet alleen op Processor, maar ook op memory en eventueel upgrade mogelijkheid hiervan. Zelfs een DS412+ en ipv 2GB nu 4GB memory. Dat scheelt al flink.

papaleo

Ik heb mijn DS1512+ N paar jaar geleden voorzien van 4gb ipv de standaard 2gb...,dus dan kan die nog ff wat langer mee.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

PascalP

Hier ook een oudere DS1813+ met upgrade naar 4GB (maximum), kan vlekkeloos 4K films met HDR alles erop en eraan afspelen op mijn Nvidia Shield.

Alles via Gigabit aangesloten en HDD's zijn WD Red welke met gemak meer dan 100MB/s kunnen halen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

#11
Quote from: bellecoupe on January 16, 2019, 22:39:56
Ik zat zelf ook al een beetje te kijken naar dat merk.
Nog een tip m.b.t.het type? 

Tja eigenlijk wat je budget toelaat maar ik heb zelf de goedkopere j versies en zo links laten liggen.
Ik ben zelf altijd na wat inlezen voor de  plus series gegaan, die hebben net wat sterkere processor en geheugen en dat is gewoon fijn als je bv tegelijk een film er naar toe kopieert en eentje kijkt. Daarnaast worden ze door de wat zwaardere processor ook langer ondersteund met de nieuwste DSM OS upgrades.

Ik heb zelf al 6 jaar Synology, de DS214+ (nu als backup target), de DS216+ (voor data en tvseries) en de DS1015xs (voor films).
Nooit issues gehad, wel zorgen dat je als ze 24/7 aanstaan dat ze koel en stabiel (geen schokken) staan de HDD er voor geschikt zijn (bv WD Red, red+ of gold). En als ze inderdaad 24/7 aanstaan na drie jaar weer eens upgraden naar het nieuwste model en de oude gebruiken als backup target ;)

Voor jou zou dat dan de DS218+ zijn.

RonG

#12
Heb een Synology DS413j sinds 2012 zorgeloos hier draaien. Dus ook de J versie is erg goed m.i. :)
De J versie omdat ik zelf niks op de NAS doe (zoals automatisch downloaden etc..), enkel als opslag voor streaming van films/series en dat doet hij moeiteloos.

Moet alleen straks ff checken of er nog updates zijn idd, mogelijk dat deze niet meer beschikbaar zijn maar als het draait, waarom updaten?
Het is dat Kjelt het benoemd anders had ik er niet naar gekeken :P

tegelijktertijd film kijken en copieeren naar de NAS. tja dat heb ik nog niet gedaan dus als dat een bottleneck is en je dat vaak zou willen/moeten doen is een J misschien niet de beste optie.

Heb deze ook 24/7 online staan met idd WD Reds HDD's.

Dus zou zo weer eentje kopen :)

bellecoupe

Ik denk dat ikzelf ook wel voor de + serie zal gaan met doede diskdrive's.

Vanavond maar eens een leverancier opzoeken.

Hanky Panky

Quote from: denoontje on January 17, 2019, 10:14:14
Even mee inhaken, beetje kapen [emoji4]

Ik heb nu een ds410 en speel af op een dune 4k light op een epson tw5500 (dus Full hd).

Hierbij krijg ik buffer underuns en dus af en toe stotterend beeld mbt 4k files.
Gaat een nieuwere nas dit oplossen (liefst synology want verder erg goede ervaringen)
(Play of plus).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat zou niet mogen, dat is wel erg traag. Een 30-50 mbit stream moet een nas toch op zijn sloffen aankunnen? Bij mij draait 4K easy zonder haperen. Zit het niet in je netwerk?

Ik heb 4 schijven in mijn NAS waarvan 3 in raid en 1 als apart volume. Op de eerste staan de series en films op de laatste synchroniseer ik met een externe server zodat het schrijfverkeer het leesverkeer niet zou hinderen voor zover mijn nas het niet zou aankunnen. 
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

paulkokkie

Quote from: denoontje on January 17, 2019, 10:14:14
Even mee inhaken, beetje kapen [emoji4]

Ik heb nu een ds410 en speel af op een dune 4k light op een epson tw5500 (dus Full hd).

Hierbij krijg ik buffer underuns en dus af en toe stotterend beeld mbt 4k files.
Gaat een nieuwere nas dit oplossen (liefst synology want verder erg goede ervaringen)
(Play of plus).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Welk protocol gebruik je?
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

jahtari

#16
Waarom wil je raid? Je weet dat dat geen backup is he?

Ik heb een synology ds118, dus met 1 schijf van 8TB. Retesnel, trekt de gigabit verbinding dicht, zit dan rond de 110-120MB/sec.

Dat is veel meer dan snel genoeg als je de data wilt lezen vanaf het nas.

Ik heb ook een ds212+. Achteraf heeft het hebben van een nas mij heel veel tijd gekost door de jaren heen. Je wilt niet weten hoe vaak ik heb moeten updaten.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

RalphH

Quote from: Hanky Panky on January 17, 2019, 15:10:02
Dat zou niet mogen, dat is wel erg traag. Een 30-50 mbit stream moet een nas toch op zijn sloffen aankunnen? Bij mij draait 4K easy zonder haperen. Zit het niet in je netwerk?

Ik heb 4 schijven in mijn NAS waarvan 3 in raid en 1 als apart volume. Op de eerste staan de series en films op de laatste synchroniseer ik met een externe server zodat het schrijfverkeer het leesverkeer niet zou hinderen voor zover mijn nas het niet zou aankunnen.

^^

Quote from: paulkokkie on January 17, 2019, 19:18:29
Welk protocol gebruik je?

Zal SMB zijn, maar volgens mij moet dat ook wel kunnen. Hier speel ik ook gewoon via smb met kodi vanaf een traag oud qnap TS412 nasje af. Geen buffer problemen.

Zou je netwerksnelheid toch maar eens testen T. Als die goed is, zit t in je Dune waarschijnlijk.
100Mbit zou volgens mij zelfs al zat moeten zijn, gaat r per uur ongeveer 45GB doorheen (als ik goed tel). En de leessnelheid van je NAS zou zelfs op een trage bak al veel hoger moeten zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RonG

Quote from: RonG on January 17, 2019, 11:51:46
Moet alleen straks ff checken of er nog updates zijn idd, mogelijk dat deze niet meer beschikbaar

Even mijzelf quoten :),

Staat een update klaar 6.2.1.-23824. Dus ook een J versie wordt nog steeds na jaren ondersteund.

paulkokkie

@RalphH
Dat dacht ik ook dat het niet uitmaakte, maar na de Shield update stond mijn SMB instelling ineens op 'SMB3 en Large MTU'
Was een drama om mp3 af te spelen, nu opgelost.
Dus vandaar dat ik het vroeg.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Quote from: denoontje on January 17, 2019, 10:14:14
Even mee inhaken, beetje kapen [emoji4]

Ik heb nu een ds410 en speel af op een dune 4k light op een epson tw5500 (dus Full hd).

Hierbij krijg ik buffer underuns en dus af en toe stotterend beeld mbt 4k files.
Gaat een nieuwere nas dit oplossen (liefst synology want verder erg goede ervaringen)
(Play of plus).

Ik heb zelf een QNAP TS410, volgens mij dezelfde generatie en nog geen stotterende 4K films gehad tenzij ik de NAS teveel tegelijkertijd liet doen. Ik zie meer stotterende Netflix/KPN-TV problemen dan lokaal gestreamt. Laatste is natuurlijk wel bekabeld.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

denoontje

#22
Quote from: paulkokkie on January 17, 2019, 19:18:29
Welk protocol gebruik je?
Nfs of samba

Cat 7 bekabeld



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bellecoupe

Quote from: jahtari on January 17, 2019, 19:24:34
Waarom wil je raid? Je weet dat dat geen backup is he?

Ik heb een synology ds118, dus met 1 schijf van 8TB. Retesnel, trekt de gigabit verbinding dicht, zit dan rond de 110-120MB/sec.

Dat is veel meer dan snel genoeg als je de data wilt lezen vanaf het nas.

Ik heb ook een ds212+. Achteraf heeft het hebben van een nas mij heel veel tijd gekost door de jaren heen. Je wilt niet weten hoe vaak ik heb moeten updaten.

Maar dan heb bij een crash van één disk in ieder geval nog wel de beschikking over de data. De kans dat twee disks gelijktijdig ter ziele gaan is niet zo groot.

Bij een crash van een disk even een ander disk erin, en ik beschik weer over een mirror set.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer