Streamen vanaf Synology NAS luister ervaringen

Started by Vhond, January 1, 2019, 15:16:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

Wie heeft er ervaring met het streamen vanaf een Synology NAS? Wat klinkt het beste?

Je kan Minimserver gebruiken (op basis van Java), Logitech Media Server (op basis van Perl), DS audio. Dat mbt de server/ Synology kant. Ik noem bewust even niet de Roon variant voor Synology, maar alleen de 'standaard' voor Synology beschikbare 'software'.

Het gaat me nu ook even niet over de gebruikerservaring van de user interface van voornoemde software (alhoewel zeker belangrijk), maar puur over de klankmatige ervaring van Synology gebruikers!

Als streamer een dedicated streamer (zoals bv. een Auralic, Lumin, Linn, Aurender, een 'aangeklede' Raspberry of whatsoever) die 'connect' met de Synology waar de geluidsbestanden (Flac en/of DSD) op staan.

Verder misschien nog tips mbt het verbeteren van bepaalde componenten (voeding, bekabeling)? Op internet is er her en der wel wat te vinden, maar zeer beperkt (meestal gaat het over configuratie dan wel gebruikersgemak van Synology en gebruikte software).

Wie o wie?




hifi-annemie

Quote from: Vhond on January  1, 2019, 15:16:02
Wie heeft er ervaring met het streamen vanaf een Synology NAS? Wat klinkt het beste?

Je kan Minimserver gebruiken (op basis van Java), Logitech Media Server (op basis van Perl), DS audio. Dat mbt de server/ Synology kant. Ik noem bewust even niet de Roon variant voor Synology, maar alleen de 'standaard' voor Synology beschikbare 'software'.

Het gaat me nu ook even niet over de gebruikerservaring van de user interface van voornoemde software (alhoewel zeker belangrijk), maar puur over de klankmatige ervaring van Synology gebruikers!

Als streamer een dedicated streamer (zoals bv. een Auralic, Lumin, Linn, Aurender, een 'aangeklede' Raspberry of whatsoever) die 'connect' met de Synology waar de geluidsbestanden (Flac en/of DSD) op staan.

Verder misschien nog tips mbt het verbeteren van bepaalde componenten (voeding, bekabeling)? Op internet is er her en der wel wat te vinden, maar zeer beperkt (meestal gaat het over configuratie dan wel gebruikersgemak van Synology en gebruikte software).

Wie o wie?
Ik heb drie jaren gestreamd vanaf een Synology ds 211, eerst heb ik mijn oppo bdp 105 EU gebruikt als streamer. Daarna een Auralic aries aangeschaft. Dit was een flinke verbetering zowel in software als in geluid.
Op de synology had ik minimserever geïnstalleerd. Dat liep goed, alleen zijn er veel updates voor minim server.
Nu overgestapt op een Qnap 471 met roon daarop geïnstalleerd. Icm met Tidal. Qua geluid vind ik het niet beter, maar Roon is gewoon een geweldige applicatie. Zeker samen met Tidal. De auralic aries is trouwens te koop.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


abbcdcg

Quote from: Vhond on January  1, 2019, 15:16:02
Wie heeft er ervaring met het streamen vanaf een Synology NAS? Wat klinkt het beste?

Je kan Minimserver gebruiken (op basis van Java), Logitech Media Server (op basis van Perl), DS audio. Dat mbt de server/ Synology kant. Ik noem bewust even niet de Roon variant voor Synology, maar alleen de 'standaard' voor Synology beschikbare 'software'.

Het gaat me nu ook even niet over de gebruikerservaring van de user interface van voornoemde software (alhoewel zeker belangrijk), maar puur over de klankmatige ervaring van Synology gebruikers!

Als streamer een dedicated streamer (zoals bv. een Auralic, Lumin, Linn, Aurender, een 'aangeklede' Raspberry of whatsoever) die 'connect' met de Synology waar de geluidsbestanden (Flac en/of DSD) op staan.

Verder misschien nog tips mbt het verbeteren van bepaalde componenten (voeding, bekabeling)? Op internet is er her en der wel wat te vinden, maar zeer beperkt (meestal gaat het over configuratie dan wel gebruikersgemak van Synology en gebruikte software).

Wie o wie?


Sinologie DS415 met, heel eenvoudig, een Sonos Connect. Omdat je in de hele keten afhankelijk bent van alle componenten, is de Sonos ook direct mijn zwakste component. Hier zou ik nog winst uit kunnen halen, maar omdat ik dik tevreden ben speelt het al jaren zo.

Vhond

@hifi-ralph: maar met de Aries gebruikte je ook de Synology om vanaf te streamen?

@abbcdcg: en dan met LMS server geïnstalleerd op de NAS?

Xander32

Hier Minim server op een Syn nas en dat speelt prima en probleemloos.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

xlr8

Quote from: abbcdcg on January  1, 2019, 16:23:42
Sinologie DS415 met, heel eenvoudig, een Sonos Connect. Omdat je in de hele keten afhankelijk bent van alle componenten, is de Sonos ook direct mijn zwakste component. Hier zou ik nog winst uit kunnen halen, maar omdat ik dik tevreden ben speelt het al jaren zo.

In welk opzicht is je Connect de zwakste schakel ?  Welke DAC gebruik je ? 
Het fijne van Sonos is o.a. de intuïtieve app én dat de Connect zelf indexeert  :)

abbcdcg

Quote from: Vhond on January  1, 2019, 17:22:14
@abbcdcg: en dan met LMS server geïnstalleerd op de NAS?

Ik heb niets op de NAS draaien, alleen .flac bestanden opgeslagen.

abbcdcg

#7
Quote from: xlr8 on January  1, 2019, 18:04:36
In welk opzicht is je Connect de zwakste schakel ?  Welke DAC gebruik je ? 
Het fijne van Sonos is o.a. de intuïtieve app én dat de Connect zelf indexeert  :)

Mijn opmerking m.b.t. de zwakste schakel komt enkel vanuit het oogpunt als ik iets zou willen verbeteren, op dit moment heb ik dat nog niet. De Sonos doet heel goed wat ie moet doen, zowel streaming vanaf de NAS als vanaf Quobuz. De digitale uitgang van de Sonos Connect gaat naar de DAC van Accuphase. 

Vhond

Quote from: abbcdcg on January  1, 2019, 19:06:24
Ik heb niets op de NAS draaien, alleen .flac bestanden opgeslagen.

Ok, dus je hebt de NAS directory als mount op de Sonos?

abbcdcg

Quote from: Vhond on January  1, 2019, 19:52:25
Ok, dus je hebt de NAS directory als mount op de Sonos?

Klopt, Sonos indexeert en streamt.

_ MarcelloW _

Quote from: Vhond on January  1, 2019, 19:52:25
Ok, dus je hebt de NAS directory als mount op de Sonos?

Zo heb ik het ook. Op een play1 en een synology nas. Werkt prima
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

xlr8

Quote from: abbcdcg on January  1, 2019, 19:16:28
Mijn opmerking m.b.t. de zwakste schakel komt enkel vanuit het oogpunt als ik iets zou willen verbeteren, op dit moment heb ik dat nog niet. De Sonos doet heel goed wat ie moet doen, zowel streaming vanaf de NAS als vanaf Quobuz. De digitale uitgang van de Sonos Connect gaat naar de DAC van Accuphase.

Ah ok, helder  :)
Ik denk dat enkel een Magna-modificatie mss nog marginaal iets in de + kan doen maar voor de rest lekker laten zo. De D/A omzetting gebeurt immers in de Accuphase wat me niet verkeerd lijkt ;)

quattronl

Welke NAS je ok gebruikt of welke GUI ook je voorkeur heeft, de bron + de rest van je installatie bepaalt hoe je muziek klinkt.
Een NAS is een digitaal doorgeefluik, die doet niks met het geluid (geen D/A conversie oid). De GUI (LMS, Minim, DS Audio) ook niet, dat is het sausje wat het uiterlijk en de manier van navigeren bepaalt.
Zolang je NAS maar snel genoeg is (en dat is tegenwoordig elke NAS zolang ie niet tijdens het streamen ook nog zware taken te doen heeft) zal je qua weergave geen verschil horen met andere NAS-en of GUI's.

Maargoed, da's mijn kijk op deze materie.
Ik geloof ook niet in high-end netwerkkabels (al zou ik die best wel eens willen proberen, ik laat me graag verrassen  :tongue2:).
Ik ben wel overtuigd van verschil tussen 'analoge' kabels. Dempingsplaten onder apparaten kunnen ook grote invloed hebben. Akoestische aanpassingen idem.
Maar tussen diverse NAS-en? Neuh.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

StereoMike

Vóór Roon was ik dik tevreden met minimserver. Het gaf bij mij het beste resultaat. Eerdere versies van Roon hadden een minder mooi sausje maar sinds ik Roon Server en later Roon Rock op een losse NUC ben gaan gebruiken (met losse endpoints) ben ik zeer tevreden. De muziek is daarbij altijd op dezelfde Synology blijven staan.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

hifi-annemie

Quote from: Vhond on January  1, 2019, 17:22:14
@hifi-ralph: maar met de Aries gebruikte je ook de Synology om vanaf te streamen?

@abbcdcg: en dan met LMS server geïnstalleerd op de NAS?
Ja dat klopt.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Vhond

Quote from: StereoMike on January  1, 2019, 23:34:00
Vóór Roon was ik dik tevreden met minimserver. Het gaf bij mij het beste resultaat. Eerdere versies van Roon hadden een minder mooi sausje maar sinds ik Roon Server en later Roon Rock op een losse NUC ben gaan gebruiken (met losse endpoints) ben ik zeer tevreden. De muziek is daarbij altijd op dezelfde Synology blijven staan.
Is er ook een mogelijkheid om Minimserver alleen te laten draaien op het moment dat er een 'aanvraag' is om muziek te serveren? Ik zie nu alleen de mogelijkheid om het proces te stoppen via packagebeheer  van Synology, maar zou het fijner vinden om het een te laten draaien als er daadwerkelijk muziek geserveerd wordt.

Vhond

Quote from: quattronl on January  1, 2019, 22:34:55
Welke NAS je ok gebruikt of welke GUI ook je voorkeur heeft, de bron + de rest van je installatie bepaalt hoe je muziek klinkt.
Een NAS is een digitaal doorgeefluik, die doet niks met het geluid (geen D/A conversie oid). De GUI (LMS, Minim, DS Audio) ook niet, dat is het sausje wat het uiterlijk en de manier van navigeren bepaalt.
Zolang je NAS maar snel genoeg is (en dat is tegenwoordig elke NAS zolang ie niet tijdens het streamen ook nog zware taken te doen heeft) zal je qua weergave geen verschil horen met andere NAS-en of GUI's.
Ik snap dat een NAS een digitaal doorgeefluik is en zou daar ook geen invloed van verwachten, van de software waarmee het eea geserveerd wordt echter wel. Mijn ervaring met een Raspberry Pi met Digiberry met daarop verschillende software (bv. Volumio, Rune audio of Moode) vind ik welvoegelijk van invloed op het geluid! Dat is ook wel te verklaren aan de hand van latency, en of andere waardes die verschillen in aansturen van de hardware. Vandaar ook mijn vraag hier tav software op de Synology...

Quote from: quattronl on January  1, 2019, 22:34:55
Maargoed, da's mijn kijk op deze materie.
Ik geloof ook niet in high-end netwerkkabels (al zou ik die best wel eens willen proberen, ik laat me graag verrassen  :tongue2:).
Ik ben wel overtuigd van verschil tussen 'analoge' kabels. Dempingsplaten onder apparaten kunnen ook grote invloed hebben. Akoestische aanpassingen idem.
Maar tussen diverse NAS-en? Neuh.

Netwerkkabels heb ik ook mijn twijfel over (behalve dan lengte en afscherming), voeding daarentegen weet ik niet tav de NAS (maar weet wel bv. wat de invloed is van een standaard voeding op een Raspberry of bv. een Sbooster voeding. Vandaar ok deze vraag mbt de voeding van de Synology.

i2Paq

Quote from: Vhond on January  2, 2019, 08:26:25
Is er ook een mogelijkheid om Minimserver alleen te laten draaien op het moment dat er een 'aanvraag' is om muziek te serveren? Ik zie nu alleen de mogelijkheid om het proces te stoppen via packagebeheer  van Synology, maar zou het fijner vinden om het een te laten draaien als er daadwerkelijk muziek geserveerd wordt.

Nee, zie het als een Service die draait.

Als deze gestopt is dan is er geen mogelijkheid op de NAS te laten merken dat hij gestart moet worden.
Het zelfde geldt voor het stoppen.

Daarnaast duurt het starten van deze Minim soms "even" en dat wil je ook niet elke keer.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

StereoMike

Quote from: Vhond on January  2, 2019, 08:26:25
Is er ook een mogelijkheid om Minimserver alleen te laten draaien op het moment dat er een 'aanvraag' is om muziek te serveren?
Waarom wil je dat?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Vhond

Ik heb het idee dat Minim de NAS om de zoveel tijd uit slaapstand haalt (terwijl er niks nieuws valt te indexeren en of er muziek geserveerd hoeft te worden).

jvanhambelgium

Quote from: Vhond on January  2, 2019, 22:32:52
Ik heb het idee dat Minim de NAS om de zoveel tijd uit slaapstand haalt (terwijl er niks nieuws valt te indexeren en of er muziek geserveerd hoeft te worden).

Kan best zijn, wat netwerk-verkeer kan genoeg zijn om de boel terug wakker te schudden (CIFS) tenzij je hier en daar een setting zet om dit te negeren.
Een Synology NAS in slaap krijgen met een hoop services/apps geinstalleerd & draaiend kan een uitdaging zijn...
De "minimserver" staat ook effectief in de lijst van (3e party) applicaties die zullen verhinderen dat je de NAS deftig in sleep krijgt!

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Vhond

Ik snap dat een deamon of serverproces op een NAS wat anders is dan een applicatie die je op een desktop machine opstart, maar wel vreemd dat er niet standaard een stop actief in de Minim software zit. Is er by the way ook een applicatie waarmee je makkelijk kan zien welke processen er op de Synology draaien (top op console niveau zeg maar)?

jvanhambelgium

Quote from: Vhond on January  3, 2019, 21:23:32
Ik snap dat een deamon of serverproces op een NAS wat anders is dan een applicatie die je op een desktop machine opstart, maar wel vreemd dat er niet standaard een stop actief in de Minim software zit. Is er by the way ook een applicatie waarmee je makkelijk kan zien welke processen er op de Synology draaien (top op console niveau zeg maar)?

Tja dat is de definitie van een service hé, dat moet beschikbaar zijn als er om gevraagd gaat worden.
Tuurlijk, zit ook gewoon in DSM ingebakken, gewoon web-interface open, "Resource Monitor" , dan kiezen in de linkerkant "Task Manager" en dan heb je 2 tabs met "Processes" en "Services"
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

i2Paq

Je kunt ook eens kijken naar wat er allemaal draait op die NAS en of je deze nodig hebt.

Wat ook een disk-spin-up veroorzaakt zijn devices in je netwerk die een call doen naar je NAS, het is dus niet gezegd dat het een applicatie op je NAS is die dat veroorzaakt.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Marco66

Quote from: StereoMike on January  1, 2019, 23:34:00
Vóór Roon was ik dik tevreden met minimserver. Het gaf bij mij het beste resultaat. Eerdere versies van Roon hadden een minder mooi sausje maar sinds ik Roon Server en later Roon Rock op een losse NUC ben gaan gebruiken (met losse endpoints) ben ik zeer tevreden. De muziek is daarbij altijd op dezelfde Synology blijven staan.

Same here, Roon Rock op Nuc en gedeelde map op synology nas.
Werkt als een trein en erg tevreden met Roon!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch