Streamers / de relatie tussen prijs en geluidskwaliteit

Started by audiotechneut, December 27, 2018, 13:53:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Ik gebruik momenteel een Squeezebox Touch en ben daar zeer tevreden mee. Hij klinkt goed en laat zich uitstekend bedienen met de iPeng APP op mijn I-phone. (De Squeezebox app van Logitech wordt niet meer ondersteund). Toch blijft het altijd kriebelen of het niet nog beter kan. Hierbij staat het geluid op de eerste plek maar bedieningsgemak met een goede app is ook belangrijk. Alpha Audio heeft in december 2017 een test gedaan waaruit blijkt dat de relatie tussen prijs en geluidskwaliteit niet lijkt te bestaan. De Steljes MS2 (nog geen €100,-) klinkt bijna net zo goed als de Moon Neo 280D. Dat is opvallend! Deel hier je ervaringen met audio streamers. Hier een link naar de test: https://www.alpha-audio.nl/review/multitest-zeven-excellente-audio-streamers/9/
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

buizesmurf

Hangt veel af of je de streamer analoog of digitaal verbind.Indien je deze digitaal verbind aan een apart dac zijn de verschillen onderling veel kleiner.

Roksan

Speel je nog met de standaard voeding? Zo ja, upgrade deze maar eens. Dan speelt je Touch echt een stuk beter.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

audiotechneut

Ik heb de BOTW voeding aangesloten.
Quote from: Roksan on December 27, 2018, 14:04:40
Speel je nog met de standaard voeding? Zo ja, upgrade deze maar eens. Dan speelt je Touch echt een stuk beter.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

audiotechneut

Quote from: buizesmurf on December 27, 2018, 14:04:02
Hangt veel af of je de streamer analoog of digitaal verbind.Indien je deze digitaal verbind aan een apart dac zijn de verschillen onderling veel kleiner.
Ik gebruik de DAC van de Squeezebox. Heb ook wel eens een rDAC van Arcam aangesloten maar ik kon hiermee geen verbetering waarnemen.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Roksan

Dat is al een hele verbetering. Maar een Kingpin voeding (een forum genoot bouwt deze) gaat nog een stapje verder.
Mijn ervaring is inmiddels dat een voeding meer doet dan een veel duurdere streamer. Ook bij mijn nieuwe streamer (minidsp) doet een Kingpin voeding heel veel.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Rowdy

Ik gebruik een Chromecast Audio voor streamen. De originele voeding heb ik vervangen door een Ifi Audio iPower.

Kingpin

De Logitech Touch is uitermate geschikt om verschillen in voedingen te laten horen, dat is technisch ook wel aan te tonen als je daar belang bij hebt.
Daarnaast is het maar de vraag hoe deze streamer is aangesloten en/of je set ook daadwerkelijk deze verschillen kan blootleggen.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat je Touch aangesloten op een goede voeding qua bedrag totaal niet in verhouding staat tot de geluidkwaliteit die je denkt te 'winnen' bij veel duurdere streamers, mits je esthetic buiten beschouwing laat.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

audiotechneut

Quote from: Kingpin on December 27, 2018, 16:20:52
De Logitech Touch is uitermate geschikt om verschillen in voedingen te laten horen, dat is technisch ook wel aan te tonen als je daar belang bij hebt.
Daarnaast is het maar de vraag hoe deze streamer is aangesloten en/of je set ook daadwerkelijk deze verschillen kan blootleggen.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat je Touch aangesloten op een goede voeding qua bedrag totaal niet in verhouding staat tot de geluidkwaliteit die je denkt te 'winnen' bij veel duurdere streamers, mits je esthetic buiten beschouwing laat.
De streamer is verbonden met mijn laptop via wifi. Op de laptop draait de Logitec Server. De verbinding naar de Myryad set is een RCA interlink van goede kwaliteit.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Rowdy

Is er ook een Kingpin voeding beschikbaar voor de Chromecast Audio?
Hoe verhoudt deze tot de Ifi Audio iPower?

Kingpin

Quote from: Rowdy on December 27, 2018, 17:22:39
Is er ook een Kingpin voeding beschikbaar voor de Chromecast Audio?
Hoe verhoudt deze tot de Ifi Audio iPower?
Ifi is voor de prijs een leuke voeding.

Ik ken de chromecast niet, je mag me wel pm'n hoe deze aangesloten is en waar deze origineel de voeding vandaan haalt als je wilt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

audiotechneut

Vertel eens wat over de Kingpin voeding. En wat brengt het t.o.v. de BOTW?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

BJF

Dat 'kriebelen' herken ik wel... Maar zolang de verschillen in klank kennelijk zo klein zijn kies ik uiteindelijk voor bedieningsgemak
Ik heb een Squeezebox Touch gehad, Bluesound Node, Yamaha WX-C50 en Linn Majik DSM, er was ooit een of ander kubusje op zijn kant waarvan ik de naam niet meer weet en ik vergeet vast nog iets. Allemaal in verschillende configuraties, ruimtes en op andere momenten aangesloten en dus klankmatig niet vergeleken. Op een aangepaste Sonos Connect na -ik weet niet eens meer of het CineMike of Magna HiFi aanpassing was  :blink:- nooit geëxperimenteerd met voedingen of kabels.
Ik kom steeds weer terug bij Sonos, juist vanwege het bedieningsgemak. Dat mijn vrouw daar inmiddels ook probleemloos mee omgaat is nog een reden temeer.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de nieuwe Sonos Amp die binnenkort uitkomt of er inmiddels al is. Hoewel ik in principe het pad van actieve speakers heb gekozen sluit ik niks uit als die Amp wat gemakkelijker is qua aansluitingen. Dat is het enige wat ik nog mis: alles probleemloos kunnen bedienen vanuit dezelfde app. Maar dat zal een utopie zijn omdat andere apparaten (bijv. de tv) niet meewerken.

Sonos heeft voor mij dus de beste prijs/kwaliteit verhouding.
NAD M10 V2
Elac FS247

Willi@m

Ik speel nog met een Node 1. Doet alles wat hij moet doen en klinkt voor mij goed. Ik denk er over om te upgraden maar wat?
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

audiotechneut

Quote from: Willi@m on December 30, 2018, 19:03:45
Ik speel nog met een Node 1. Doet alles wat hij moet doen en klinkt voor mij goed. Ik denk er over om te upgraden maar wat?
Zie de test van Alpha Audio zou ik zeggen.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

holco

Node 2 tov de Node 1 is niet echt een verbetering, kassie wel vind ik en nu ook coax uit, thats it.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.