Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Quote from: Staaled on December 31, 2018, 13:30:21
Ik verwacht dat eerder terug in een waterfall ?
Beide - ze zijn zonder twijfel verbonden. Gans hoofdstuk over in Sound Reproduction btw (stukje onderaan)



Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


Staaled

OK.

Nu is de ondergrond, en ik schat dat we ons daar allemaal in kunnen vinden  :), waarop een weergever staat van invloed.
Zien we in de grafiek dan niet gewoon de ondergrond terugkoppelen ?
En staat de weergever dan niet simpelweg te wiebelen waarbij FR weliswaar gelijk blijft, maar de positie van de weergever heel licht verandert ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Wel lekker weer hoe dat zg. snelle laag afgedroogd wordt. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

R0N

Gelukkig nieuwjaar iedereen,

Ik was even weg.
Als bij een demo op de beurs iedereen het er over eens is dat het echt uitmaakt die ontkoppelaars, dan ben ik tevreden.
Theorie en praktijk.
De luidsprekers staan naast elkaar op dezelfde hoogte, met dezelfde onderlinge afstand. Ja, dat zal zeker ook verschil maken, maar niet het verschil dat je hoort. Maar goed, als je het niet zelf ervaren hebt, dan is daar lastig over te discussiëren.
Ook het filmpje met de Focal Kanta's gezien/gehoord? Lijkt mij toch ook duidelijk. In ieder geval is Paul MvGowan van PSAudio tevreden en die is niet snel tevreden over andermans producten.
Tot slot, ja ik ben de importeur van Isoacoustics (o.a.).

Iemand die een set zelf wil uitproberen is welkom dat aan te vragen en hier een verslag te geven.
Ik sta open voor kritiek, maar wel na waarneming!

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Xander32

Bij de zorgvuldige opstelling van ls maken cm's steevast al een duidelijk hoorbaar verschil is mijn ervaring ... als twee paartjes speakers naast elkaar staan opgesteld, praat je zelfs bij een slank zuiltje dan al snel over 20 cm verschil aan beide kanten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Ook de beste wensen.

Zullen we het topic sluiten? Met de vaststelling dat je (RON) eigenlijk alleen je product wilde promoten en niet op zoek was naar een discussie vanuit feiten al dan niet wetenschappelijk ? Lijkt mij een prima insteek voor een winkel/verkoper.

Ook nog een leuke: Ik heb een baksteen die als je die op je hoofd laat vallen (van 2 meter hoogte) geen pijn, op geen enkele manier, doet. Eert proberen dan pas meepraten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Je gooit je baksteen maar in het hoenderhok...

We zouden natuurlijk ook gewoon eens bij RON kunnen gaan luisteren? Mijn set is nu al wel een tijdje af dus misschien weer tijd voor wat leuke tweaks. Daarbij heeft RON ook een DSP en dus een goede set!

;D

Markus2

Quote from: R0N on December 30, 2018, 14:55:48
Oké, wellicht moet het nog verduidelijkt worden, maar dat gaat makkelijker tijdens de demo.
Kleine verschillen zijn in zo'n grafiek niet weer te geven. En vooral het effect op de timing, hèt belangrijkste psychoakoestische effect, is lastig weer te geven in een grafiek met dB's.

Psychoakoestiek kent ook een subjectieve component en die kan in ervaringstijd variëren, maar is nooit van aanhoudende aard gebleken.
Vandaar dat objectiverende onderzoeken zo interessant zijn.

Quote
Nee, geen gesjouw met boxen of gerommel met kabels.
Het is een opzet waarbij er automatisch per minuut wordt omgeschakeld. De ruimte was donker, dus moeilijk te fotograferen.


ron

De positionering ter zijde, want al genoemd en om maar even te zeveren zonder de notie of hetgeen ik nu noem daadwerkelijk waarneembaar is; De binnenste en buitenste luidsprekers kennen sowieso tegengestelde (front)reflecties, wellicht heeft dat (mede) zoveel invloed op de weergave dat de ervaring van het laag daarmee ook anders wordt.

Tenslotte wens ik je een fantastisch 2019 en goede zaken toe!

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Quote from: Timvg on December 31, 2018, 09:55:02
Als je geen discussie wenst, dan staat je post niet in het juiste subforum. Ik blif in elk geval bij mijn, op wetenschap gebasseerde, mening**. Een subjectieve ongecalibreerde luistertest is geen referentie.

**


Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Die ga ik me ook aanschaffen.

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Hannibal_

Even los van de productplacement (kan me best voorstellen da in sommige gevallen het kan werken, net als andere oplossingen die ik las), maar over het koppelen op betonvloeren.

Ik begrijp niet 100% hoe je koppelt met spikes op een harde ondergrond?
Ik dacht juist dat de spike het contact met een harde ondergrond minimaliseerde. Ontkoppellen dus?
Mijn eigen perceptie was dat daarmee het contactoppervlak dus minimaal is en dus zo min mogelijk doorgeeft aan de ondergrond.

Heb ik het mis?

Zelf heb ik luidsprekers die met kleine metalen kogels (maatje knikker) op een massieve betonvloer staan (claws noemen die canadezen de pootjes, vond het wel cool ;) ).

Ik moet zeggen, nooit issues gehad met trillingen resonanties oid.
Wel heeft het effect als ik de gordijnen (een stukje) dicht doe tijdens het het luisteren.
Maar dat moet het ofheffen/dempen van reflecties zijn lijkt me.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tjeb

Ik weet niet of je een vriendin/vrouw hebt en if ze naaldhakken heeft.
Als ze deze heeft vraag je of ze aan de ene voet een gewone schoen met een platte zool doet en aan de andere de schoen met de naaldhak. Nu laat je haar eerst met de platte zool op je voet staan en daarna met de naaldhak. Je zal ervaren dat de naaldhak meer zeer doet dan de platte zool en zelfs de botjes in je voet kan breken.

Als je dit nu eens visualiseerd en daarna nog eens nadenkt over het vraagstuk of een spike (naaldhak) ontkoppeld...
Ik denk dat we er wel over eens zijn dat er flink gekoppeld wordt.... :)

Hannibal_

Op een voet of houtenvloer wel denk ik.

Maar op een keiharde vloer was de vraag.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tjeb


Een vrouw van 65 kg leverd een druk per naaldhak van 1.17 Ton per m2 uit.
Een volwassen man van 85 kg met schoenmaat 43 maar 0.75 Ton per m2 per schoen.

Je kunt wel nagaan wat er gebeurd als je de hak nog eens verkleint tot formaat spike..
Ongeacht beton, hout of jouw voet het is ten alle tijden koppelen.

Zachte materie tussen het te dragen onderdeel en de vloer is ontkoppelen en harde materie ertussen, wat het dan ook is blijft koppelen. Je kunt ook massa toevoegen aan het voorwerp, door deze verzwaring is het minder makkelijk om het te dragen voorwerp te laten trillen.

De resonantie tussen de twee zal in deze drie gevallen gering zijn, de resonantie tussen beide vloer/ te dragen object) zou vervorming opleveren. Laat bijvoorbeeld je telefoon trillen op de tafel, de resonanties zijn duidelijk hoorbaar. Leg nu een flinke trottoir tegel op de telefoon en herhaal het trilsignaal en je zult zien dat de resonanties veel minder hoorbaar zijn.
Spikes toepassen komt overeen met massaverhoging.


Hannibal_

Quote from: Tjeb on March  6, 2019, 22:15:41
...
Je kunt wel nagaan wat er gebeurd als je de hak nog eens verkleint tot formaat spike..
Ongeacht beton, hout of jouw voet het is ten alle tijden koppelen.
...
Zachte materie tussen het te dragen onderdeel en de vloer is ontkoppelen en harde materie ertussen, wat het dan ook is blijft koppelen.
...

Helder.

Ik begrijp dat mijn claws onder de totems, met stalen kogeltjes er onder, dus ook koppelen.

Weer wat wijzer

Thx
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Dirk

systemen op basis van "kogels" zijn imo dan weer wat complexer/specifieker dan een klassieke spike.

zelf gebruik ik bvb de Rollerblock Jr. onder mijn speakers (3 per speaker) en dat klinkt merkelijk beter dan met eender welke andere oplossing (spikes of ontkoppeling) die ik al geprobeerd heb.

Volgens mij is zo'n kogelsysteem uitermate geschikt voor speakers (subs even buiten beschouwing gelaten, daaronder zweer ik bij de SVS Soundpaths), omdat ze naar mijn ervaring zeer goed de laterale bewegingen opvangen en de ondergrond dus compleet trillingsvrij blijkt te blijven, althans...zo ervaar ik het hier.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

op eigen verzoek verwijderd.

Wel weer eens leuk om mee te experimenteren, zal binnenkort mijn eierdoppen en kogels weer eens uit het vet halen. Ik kan mij de resultaten uit het verleden nog wel een beetje voor de geest halen, ben wel benieuwd hoe ik het nu ervaar.

Wel spijtig dat een nette oplossing zo behoorlijk aan de prijs is... Die Auriossen waren redelijk onbetaalbaar als ik het mij goed herinner....

Dirk

Ik vind de Rollerblocks nieuw ook echt te duur...en dan gebruik ik nog de goedkoopste Juniors
Daarom zijn alle setjes hier ook tweedehands gekocht, al komen ze zéér zelden op de markt, dus snel zijn is dan de boodschap.

Paar jaar geleden heb ik een bevriend CNC'er eens gevraagd om zoiets na te maken en dat kon makkelijk zei 'ie, eenmaal alles correct opgemeten en getekend werd...misschien moet ik maar eens een "animocheck" houden om zelf zo'n productie op te starten ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

#67
Quote from: Tjeb on March  6, 2019, 22:15:41
Een vrouw van 65 kg leverd een druk per naaldhak van 1.17 Ton per m2 uit.
Een volwassen man van 85 kg met schoenmaat 43 maar 0.75 Ton per m2 per schoen.

Je kunt wel nagaan wat er gebeurd als je de hak nog eens verkleint tot formaat spike..
Ongeacht beton, hout of jouw voet het is ten alle tijden koppelen.

Zachte materie tussen het te dragen onderdeel en de vloer is ontkoppelen en harde materie ertussen, wat het dan ook is blijft koppelen. Je kunt ook massa toevoegen aan het voorwerp, door deze verzwaring is het minder makkelijk om het te dragen voorwerp te laten trillen.

De resonantie tussen de twee zal in deze drie gevallen gering zijn, de resonantie tussen beide vloer/ te dragen object) zou vervorming opleveren. Laat bijvoorbeeld je telefoon trillen op de tafel, de resonanties zijn duidelijk hoorbaar. Leg nu een flinke trottoir tegel op de telefoon en herhaal het trilsignaal en je zult zien dat de resonanties veel minder hoorbaar zijn.
Spikes toepassen komt overeen met massaverhoging.
Dat iets zachts leggen onder spikes niet veel helpen klopt, tenzij je een schoteltje eronder legt en daaronder het dempende materiaal.

Sowieso ontkoppel je nooit. Het maakt er eigenlijk een massa-veersysteem van. De vraag is echter of je meer verstoord geluid hoort van de de massatraagheid van de luidspreker of van een het zachtjes bewegen als veersysteem.

Je vergelijking met je telefoon op een tafel of op een trottoirtegel loopt mank omdat een tafel niet als resonantiedepend systeem bedoeld is en dat een telefoon veel meer massa stuitert terwijl een woofer aan twee kanten lucht verplaatst. Daarbij komt dat bas zich erg moeilijk dempen laat.

Een spike kan op de meeste vloeren juist alle energie doorgeven zodat die daar wegvloeit. Dat is ook waarom je naaldhakken zo hard hoort. Alle enerie op dat ene punt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Dynky on March  9, 2019, 08:24:51
Ik vind de Rollerblocks nieuw ook echt te duur...en dan gebruik ik nog de goedkoopste Juniors
Daarom zijn alle setjes hier ook tweedehands gekocht, al komen ze zéér zelden op de markt, dus snel zijn is dan de boodschap.

Paar jaar geleden heb ik een bevriend CNC'er eens gevraagd om zoiets na te maken en dat kon makkelijk zei 'ie, eenmaal alles correct opgemeten en getekend werd...misschien moet ik maar eens een "animocheck" houden om zelf zo'n productie op te starten ;)

Als je zoiets kan laten maken voor een schappelijke prijs wil ik wel meedoen.

Eerst van de week mijn eierbonkers (what's in a name...) maar weer eens van stal halen.

Tjeb

Quote from: TabCam on March  9, 2019, 08:32:00

Je vergelijking met je telefoon op een tafel of op een trottoirtegel loopt mank omdat een tafel niet als resonantiedepend systeem bedoeld is en dat een telefoon veel meer massa stuitert terwijl een woofer aan twee kanten lucht verplaatst. Daarbij komt dat bas zich erg moeilijk dempen laat.


Je hebt niet goed gelezen... ;)
Ik schrijf nergens over een telefoon op een tegel, ik schrijf letterlijk leg een tegel op de telefoon..

Hierdoor verhoog je de massa en zal de telefoon niet meer loskomen en bewegen (dit is het trillen) op de tafel.
Met spikes verhoog je de massa door het draagvlak ernstig te verkleinen en hiermee de druk te ver-tig-voudigen van het aantal Ton
per m2.


Tabcam

Quote from: Tjeb on March  9, 2019, 12:16:06
Je hebt niet goed gelezen... ;)
Ik schrijf nergens over een telefoon op een tegel, ik schrijf letterlijk leg een tegel op de telefoon..

Hierdoor verhoog je de massa en zal de telefoon niet meer loskomen en bewegen (dit is het trillen) op de tafel.
Met spikes verhoog je de massa door het draagvlak ernstig te verkleinen en hiermee de druk te ver-tig-voudigen van het aantal Ton
per m2.

Verkeerd gelezen, mijn excuses. In dat geval zal de trilenergie ook nog steeds vrijkomen. Veel massa kost meer energie dus zal de beweging veel kleiner zijn. De totale massa van je luidsprekers maakt dus wel degelijk uit.

In het geval met spikes verhoog je vrijwel geen massa, je verkleint alleen het oppervlak van de draagpunten drastisch en daarmee de druk per cm2. En sowieso gekoppeld aan de vloer zols je al zei.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tjeb

Draagpunt verkleining komt overeen met massaverhoging.....
De druk gaat bij verkleining immers mega omhoog, de druk gaat ook omhoog als het totale oppervlak van de luidspreker in contact is met de grond en je hier meer gewicht aan toevoegt door bijvoorbeeld een stapel stoeptegels op de luidspreker te leggen.

Is simpelweg constructieleer....

Laan

Quote from: R0N on January  2, 2019, 23:16:22
Gelukkig nieuwjaar iedereen,

Ik was even weg.
Als bij een demo op de beurs iedereen het er over eens is dat het echt uitmaakt die ontkoppelaars, dan ben ik tevreden.
Theorie en praktijk.
De luidsprekers staan naast elkaar op dezelfde hoogte, met dezelfde onderlinge afstand. Ja, dat zal zeker ook verschil maken, maar niet het verschil dat je hoort. Maar goed, als je het niet zelf ervaren hebt, dan is daar lastig over te discussiëren.
Ook het filmpje met de Focal Kanta's gezien/gehoord? Lijkt mij toch ook duidelijk. In ieder geval is Paul MvGowan van PSAudio tevreden en die is niet snel tevreden over andermans producten.
Tot slot, ja ik ben de importeur van Isoacoustics (o.a.).

Iemand die een set zelf wil uitproberen is welkom dat aan te vragen en hier een verslag te geven.
Ik sta open voor kritiek, maar wel na waarneming!

ron


Zonder dit topic gelezen te hebben, kreeg ik vorige week bij een bezoekje aan Novus, het aanbod de Gaia2 te proberen. Gisteren binnen gekregen, helaas toch de draadeinden wat verkeerd ingeschat. Moet bij mij M12 zijn. Gelukkig kon ik ze er wel onder knutselen en het juiste draadeind volgt nog. Het effect is ronduit schokkend. Mijn besluit ze te houden viel na ongeveer 10 seconden. Dit MOET je echt proberen. Doe jezelf nou eens niet te kort.. Ik heb geen commercieel belang, ik ken Ron niet en ik heb gewoon de prijs betaald die er voor gevraagd wordt. En die is iedere cent waard. Ik zal verder niet verzanden in audiofiele termen, maar je krijgt de energie precies waar het hoort. Beloofd :-)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Tsja, het komt inderdaad redelijk krankzinnig over. Zo ook het effect dat ze op je speaker hebben. En dan hebben de Gamuts nog best fraaie standaardspikes met zware onderzetters die via een rubber ring op de grond staan. Ik heb hier nog een paar Cabasse staan met dunnere spikes die gewoon in de voet worden geschroefd. Ben wel benieuwd wat het daar doet. 
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3