Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Started by R0N, December 26, 2018, 12:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Sirius666

Quote from: Xander32 on December 28, 2018, 19:08:57
Hier verkrijg ik het beste resultaat (i.c.m. enig gebruiksgemak) door de ls op spikes te koppelen aan een zware marmeren tegel, waaronder ik teflon meubelglijders heb geplakt, waardoor ik de ls eenvoudig optimaal kan plaatsen voor een luistersessie en nadien weer naar de achterwand kan schuiven om hare maje te vriend te houden.

En dat is best een lange zin geworden  ;D.

Wat vindt zij van die markeringen die je met een watervaste stift hebt gemaakt?  :tounge2:

Xander32

... slechts potloodstreepjes  ;)

Quote from: Sirius666 on December 28, 2018, 22:49:18
Wat vindt zij van die markeringen die je met een watervaste stift hebt gemaakt?  :tounge2:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

R0N

Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

R0N

Quote from: Timvg on December 28, 2018, 13:15:19



Lijken me verwaarloosbare verschillen. Ik maak me meer zorgen over die luidspreker.

Pfff, je kijkt hier naar dB's.
Het gaat om het plaatje met de vibratieverschillen tussen Isoacoustics en spikes, zoals in mijn beginpost.

Natuurlijk blijven de dB's nagenoeg hetzelfde, maar er is (veel) meer dan dB's. Maar daarvoor moet je het verhaal wel in z'n geheel lezen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Geluid is toch oa dB ? In welk hoorbare gebied zit de verandering ? Staat echt niet in het stuk.

En qua vergelijking....de speakers werden dan tussentijds even omgewisseld van plek ?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Quote from: chansig on December 30, 2018, 14:25:42
Geluid is toch oa dB ? In welk hoorbare gebied zit de verandering ? Staat echt niet in het stuk.

Oké, wellicht moet het nog verduidelijkt worden, maar dat gaat makkelijker tijdens de demo.
Kleine verschillen zijn in zo'n grafiek niet weer te geven. En vooral het effect op de timing, hèt belangrijkste psychoakoestische effect, is lastig weer te geven in een grafiek met dB's.

Quote from: chansig on December 30, 2018, 14:25:42
En qua vergelijking....de speakers werden dan tussentijds even omgewisseld van plek ?

Gr. Hans

Nee, geen gesjouw met boxen of gerommel met kabels.
Het is een opzet waarbij er automatisch per minuut wordt omgeschakeld. De ruimte was donker, dus moeilijk te fotograferen.


ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Je weet dat een verschil qua speakerpositie ook een verschil in weergave met zich meebrengt ?

Mogelijk meer verschil dan de ontkoppelaars doen. Misschien is daar nog wel een onderzoek over te vinden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Quote from: chansig on December 30, 2018, 15:10:07
Je weet dat een verschil qua speakerpositie ook een verschil in weergave met zich meebrengt ?

Mogelijk meer verschil dan de ontkoppelaars doen. Misschien is daar nog wel een onderzoek over te vinden.

Gr. Hans
Er zijn veel factoren die het geluid beïnvloeden.
Maar horen is geloven. Kijk ook eens hier naar: demo met Focal Kanta + Gaia-2
Even doorschuiven naar ca 2 minuten. Wel een nette luidspreker aan je PC knopen om het goed te horen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

#33
Ja the proof of the pudding etc.

Maar er wordt een stuk onderzoek ingezet om verschillen te duiden, welke vervolgens tastbaar gemaakt wordt op een manier waarbij je vele, feitelijke, vraagtekens kan zetten.

Enigszins onlogisch toch ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Wij horen zoals Hans aangeeft inderdaad de amplitude. In een ruimte komt daar nog het tijdsdomein bij (reflecties). Aangezien de door de fabrikant verzorgde meting in een anechoische ruimte werd genomen is deze dus zeer relevant. In dit geval: Geen verschil in amplitude = geen hoorbaar verschil. Aldus 50 jaar wetenschappelijk onderzoek.

R0N

Quote from: Timvg on December 31, 2018, 00:30:04
Wij horen zoals Hans aangeeft inderdaad de amplitude. In een ruimte komt daar nog het tijdsdomein bij (reflecties). Aangezien de door de fabrikant verzorgde meting in een anechoische ruimte werd genomen is deze dus zeer relevant. In dit geval: Geen verschil in amplitude = geen hoorbaar verschil. Aldus 50 jaar wetenschappelijk onderzoek.

Sommige mensen hebben altijd gelijk.....ook als het niet zo is.
Maar bekijk dit plaatje eens, daar gaat het om:


Ik dring niemand iets op en als je het niet wenst te geloven kom dan eens luisteren. Maar schiet niet iets af wat onbekend is.

ron

PS gisterenavond is de site geblokt vanwege een te hoog bandbreedtegebruik. Nu werkt alles weer.
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Timvg

Als je geen discussie wenst, dan staat je post niet in het juiste subforum. Ik blif in elk geval bij mijn, op wetenschap gebasseerde, mening**. Een subjectieve ongecalibreerde luistertest is geen referentie.

**


Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


chansig

Je weet in welk gedeelte je dit draadje post ? Dat zal je bewust gedaan hebben omdat er onderzoek aan gekoppeld is.

Het plaatje wat je nu post is leuk maar wat zegt dat over hetgeen er gehoord wordt aan verschil ? Er is dus een verschil meetbaar. Mooi toch...maar of het hoorbaar is wordt nergens aangetoond.

Dan kom jij met een testopzet waarbij de ene speakers elders staat dan de andere en dan ga je zeggen: Mensen hoorde verschil. Ja prima...maar dat kan dus ook komen doordat de speakers op een andere plek staan. Dat lijk je dan simpelweg weg te wuiven alsof ik (wij) het niet willen horen...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Ik vraag me ook af of R0N het plaatje nader kan toelichten en in relatie kan brengen met gehoorde verschillen. En hoe we dit moeten interpreteren.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

xlr8

Ik begrijp dat RON die Isoacoustics verkoopt ?

Staaled

#40
Volgens het plaatje nemen de kastresonanties af bij gebruik van de Gaia tov spikes.
In het gebied 250-320 (ruwweg) en 420-720 Hz.

Kennelijk, gezien de FR meting, niet significant in output.
Maar wat wel kan is dat, net als bijvoorbeeld een stemvork, dat geluid even voortduurt en daar mee de weergave versmeert in het tijdsdomein.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Quote from: Staaled on December 31, 2018, 10:41:19
Maar wat wel kan is dat, net als bijvoorbeeld een stemvork, dat geluid even voortduurt en daar mee de weergave versmeert in het tijdsdomein.

Indien problematisch zou dat ook in de amplitudemeting moeten verschijnen. Heb ik zelf al kunnen ondervinden met m'n DHZ ontwerp op holle ikea kubussen tegenover gevulde kubussen - dat is gewoon meetbaar in amplitude (én tijdsdomein).

Staaled

#42
Ik verwacht dat eerder terug in een waterfall ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

holco

Vraag mij altijd af wat zoiets moet kosten? vaak (veel te) veel omdat er een marketing molen achter draait die iets geloofwaardig moet maken, stel dat je dat bedrag besteed aan een hoger of ander type speaker, zou dat bedrag dan niet beter besteed zijn?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Qua prijs valt het wel mee volgens mij. Ik dacht 80 euro gelezen te hebben.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

#45
Heb het ff opgezocht, €350 p.4 stuks extra €100 voor de cupjes


Pfff, nu klopt het wel.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Dat lijkt mij idd eerder, ze zien er niet naar 80 uit. Al komt het per stuk wat meer overeen. :P
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Je ziet trouwens wel op alle toegepaste productfoto's genoeg reden om idd deze isolators te gebruiken.
Laminaat , tapijt, hout etc.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig



Dit spul werkt overigens ook erg goed. Zeker minder chique...maar volgens mij ook erg effectief.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.