HDMI sparkles op vaste plek in film

Started by bfrqrv, December 26, 2018, 12:19:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bfrqrv

Sinds kort een receiver upgrade gedaan, maar met dezelfde kabels die al jaren geen problemen geven. De wissel was echt plug en play, maar natuurlijk wel kabels verlegd hier en daar.
In eerste instantie had ik sparkles op een switch die meerdere inputs heeft. Op alle inputs van de switch was het feest. Met een andere switch en kabel waren alle inputs weer oke, maar toch vertrouwde ik het al niet zo. Dit waren random sparkles in grote getallen.

Gister opnieuw sparkles, nu op een mediaplayer via een andere input op de receiver. Het vreemde is dat deze sparkles op dezelfde plek zitten in de film, en het er heel weinig zijn maar toch. zeg 20 in een minuut. Kan een sparkle telkens op dezelfde plek zitten?

Als test heb ik de bron (4k film) getest in een andere setup die boven staat. OOk hier exact dezelfde sparkles op dezelfde plekken!
Ik herken dit echt als een sparkle die we vroeger wel hadden op een PS3 met een "foute"kabel zeg maar.

De output is in deze een Oled tv en in de andere setup een lcd tv. Op de beamer en laptop als output zijn de sparkles er totaal niet. Dus dat het een soort ruis op de film is gaat dan ook niet echt op.

Dus concreet is de vraag, kan het zijn dat sparkles (de echte bits die omvallen) zich telkens op dezelfde plek zitten, of is het dan geen sparkle?

Kjelt

Ik vermoed dat je op die plek een wat hogere bitrate hebt, dat zie je bv als er meer informatie in het beeld zit (regen ofzo).
Je wilt dus, als jouw mediaplayer dat kan, de bitrate even in het oog houden.

tijdelijke oplossing: lagere frequentie (dus bv 24 Hz ipv 50Hz) kiezen of andere chroma stand dus 4:2:0 ipv 4:4:4 of de mediaplayer laten downconverteren naar 1080p.

permanente oplossing: zorgen dat al je kabels en evt switches of pre/pro voldoen aan minstens de "Premium High Speed HDMI Cable" specificatie maar het liefst nog de nieuwe "Ultra High Speed HDMI Cable " en voor lange HDMI kabels (>8m) als je echt 4k wilt weergeven zou ik meteen gaan voor de optische HDMI kabel die voldoet voor 4k.

bfrqrv

Ok, ik wist niet dat de Bitrate "plaats"gevoelig is. Ik was in de veronderstelling dat de bitrate een overall gegeven was van het gegeven beeld of audio of allebei op dat moment.
Maar in dit geval is het sowieso geen hoge bitrate en doet het zich ook voor op 1080p. Daarom twijfel ik of het sparkles zijn ook al zien ze er wel zo uit. Ik ben best wel een bitrate junkie en tijdens mijn voorbeeld is de bitrate rond de 30mbits terwijl de film overall 81mbit is met maximums van 90mbit. De sparkles of wat het dan ook zijn gaan in ieder geval niet mee met de bitrate.

Blijft de vraag of een sparkle exact op een zelfde plek kan gaan zitten, ik vind dat erg verdacht. Kan het zijn dat films die van 2k zijn geupscaled naar 4k och dit soort artifacts kunnen laten zien?
Ik heb het niet bij alle films namelijk. Ik zie het nu alleen maar bij films die geupscaled zijn (weliswaar vanuit de producent) en niet bij de origineel opgenomen 4k.

Job


Kjelt

Misschien zit het dan wel in de file zelf, bv door verkeerde conversie of riptechniek.
Zet de film op het desbetreffende stukje stil, als de sparkles ook stil staan zit het in de file.
Als ze verdwenen zijn zit het toch ergens in de HDMI - keten.


bfrqrv

Oke, we komen ergens nu. De sparkles zijn inderdaad stil te zetten in pauze stand. Het lijkt dan ook in de film te zitten. Wel gek dat dezelfde film de sparkles niet geeft op de computer en beamer. Ook heb ik 4 verschillende afspeelapparaten getest, allemaal gelijk resultaat. Dus een HDMI sparkle is nooit in pauze te zetten?
Omdat ik van de week echte sparkles had op andere inputs ben ik wat bevooroordeeld natuurlijk, maar het kan best zijn dat we met twee verschillende zaken te maken hebben dus.

Kjelt

Nou een HDMI glitch wat resulteert in "sparkles" is volgens mij random noise, de sync valt even weg en met content protection , encryptie dus gaat het dan helemaal goed mis zou ik denken.

Job

Kan het aan je weergever (tv/projector) liggen? Is die gekalibreerd?

riwi

Quote from: bfrqrv on December 26, 2018, 13:42:05
Ok, ik wist niet dat de Bitrate "plaats"gevoelig is.

Dat is ook niet zo. Als de speler eenmaal een sync heeft met de projector/TV op een resolutie met bijbehorende bitdiepte en chroma subsampling dan blijft de bitrate gelijk.
Het is wel zo dat de file varieert in bitrate, maar na H.264/H.265 decodering komt er 1 stabiele stroom bits over de HDMI kabel.
Als het HDMI issues zijn zou ik idd. random sparkles verwachten en niet reproduceerbare telkens op de zelfde plek/tijdstip.