Het Panasonic UHD speler topic (UB9004 & UB824)

Started by Teejoo, December 16, 2018, 00:31:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Teejoo

Beide spelers zijn een veelbelovende weergavepartner voor mensen met een projector vanwege de realtime HDR-optimizer. Dit maakt het mogelijk om ondanks de HDR beperkingen van een projector toch een optimaal plaatje neer te zetten. Verder ondersteunen ze HD, 4K en alle HDR formaten.

Er zijn echter veel instellingen, waardoor het wellicht handig is dit aparte topic voor deze spelers aan te maken. Uiteraard kunnen tips en eventuele issues aan bod komen.

Specificaties: https://www.panasonic.com/nl/consumer/home-entertainment-hifi/blu-ray-dvd/blu-ray-disc-spelers/dp-ub9004.specs.html


Teejoo

#1
Ik heb de UB9004 nu enkele dagen, maar mis nog de bijbehorende 4K JVC N7. Ik heb wel al enkele blu-rays gekeken, en dat ziet er erg goed uit. Het loopwerk is helaas niet zo stil als de Denon blu-ray speler die ik heb, maar ik heb er tot nu toe geen last van op de luisterplek. De speler is echt afgewerkt als een tank met mooie materialen. Het past dan ook prima bij de rest in het rack. Op de settings kom ik nog terug.

Ik loop alleen tegen 1 probleem aan: zodra ik van input wissel op de Arcam AV860, en dan weer terug naar de Panasonic komt er wel goed beeld, maar geen geluid. Dat los ik alleen maar op door terug naar het Home menu te gaan van de speler en weer op play te drukken.
Met alle andere apparaten kan ik gewoon switchen en dan pakt de Arcam het geluid gewoon weer op. Ik kan helaas niet kijken of er audio binnenkomt op de Arcam aangezien het menu van de Arcam dan ook niet correct wordt weergegeven.

Kan iemand dat reproduceren of weet iemand waar dat aan ligt?


Kjelt

Vanavond voor het eerst een uurtje of twee met de UB820 = UB824 gespeeld.
Het beeld is prachtig dus big smile.

Wat nog niet is gelukt is om een ipad app te vinden waarmee ik de speler kan bedienen, ik vind alleen de BD app van Panasonic uit 2012 en die herkent de speler niet. Ik kan ook geen IP adres opgeven dus een beetje een misser maar hopelijk mis ik iets.

Wat me ook nog niet gelukt is na een uur proberen is de Synology NAS vinden op het netwerk. De speler heeft een valide IP adres gekregen van de DHCP server, is onderdeel van hetzelfde domein maar ziet geen enkel ander device. Ik ben bang dat ik de Synology als DLNA server moet gaan opzetten iets dat ik eigenlijk niet wil omdat het het netwerk continu vervuild met zijn broadcasts.
Alternatief zou zijn een USB harddisk aan de speler te koppelen, misschien morgen eens proberen.

Ook lees ik dat je dan alleen maar DD5.1 audio krijgt en dat Atmos, DTS-X niet worden ondersteund. Jammer.

Dus tot nu toe een beetje mixed feelings, leuk voor UHD disks te spelen maar voor de rest........

Kjelt

Met de Marantz kan ik jouw issue niet reproduceren Teejoo, dat werkt hier wel.

Teejoo

Quote from: Kjelt on December 16, 2018, 00:42:29

Dus tot nu toe een beetje mixed feelings, leuk voor UHD disks te spelen maar voor de rest........
Maar dat is toch ook niets nieuws? Dat lees je in elke review.

Teejoo

Quote from: Kjelt on December 16, 2018, 00:43:21
Met de Marantz kan ik jouw issue niet reproduceren Teejoo, dat werkt hier wel.
Thanks, wellicht is er iemand met de Arcam die het kan testen. Ik ga de Arcam sowieso nog updaten de komende weken.

Kjelt

Quote from: Teejoo on December 16, 2018, 00:46:02
Maar dat is toch ook niets nieuws? Dat lees je in elke review.
Van dat geluid wist ik, maar dat ik een apparaat anno 2018 niet via een app kan besturen is toch een dealbreaker in mijn setup, maar daar komt hopelijk dan nog wel een oplossing voor.

En de netwerk ellende dat je niet eens een ip adres van een server kunt opgeven om via smb met password in te loggen daar sta ik ook van te kijken maar ook daar hoop ik op een oplossing.

Teejoo

Ik bedoelde meer dat het geen fantastische mediaspeler is. Die netwerk login is idd wel nodig, want zo kom je niet ver.

ppeter

Blijkbaar is de UB820 toch wel een topper voor zijn prijs:

https://av2d.com/panasonic-dp-ub820efk-review-4k-uhd-blu-rayspeler-4k-uhd-blu-rayspeler/

Voor de media kunnen we hier de Shield inzetten.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Communicator

Interessante speler, inderdaad!

Werkt die optimizer ook voor media die niet via een BR disc worden aangeboden, bijvoorbeeld via een aangesloten HDD? Lees in de specs dat er ook een internetbrowser in zit, wellicht kun je dan ook via de Plex web-app media afspelen.
Ik zie in de specs trouwens 'alleen' maar ondersteuning voor h264 formaat en niet voor h265. Dat zou wel een gemis zijn.

reza

Quote from: Communicator on December 16, 2018, 11:25:11
Interessante speler, inderdaad!

Werkt die optimizer ook voor media die niet via een BR disc worden aangeboden, bijvoorbeeld via een aangesloten HDD? Lees in de specs dat er ook een internetbrowser in zit, wellicht kun je dan ook via de Plex web-app media afspelen.
Ik zie in de specs trouwens 'alleen' maar ondersteuning voor h264 formaat en niet voor h265. Dat zou wel een gemis zijn.

Yes.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Communicator

Yes op alle drie mijn vragen/opmerkingen, Reza? ;)

Kjelt

Quote from: Communicator on December 16, 2018, 11:25:11
Interessante speler, inderdaad!

Werkt die optimizer ook voor media die niet via een BR disc worden aangeboden, bijvoorbeeld via een aangesloten HDD?
Ja, dat is ook de reden dat ik hem als mediaspeler wil kunnen gebruiken!
Dus ja dat zou hij moeten kunnen en in principe ook geremuxte uhd rips ( van je eigen disk ) alleen dan zonder de lossless geluidsformaten helaas. Dus dat hij alleen h264 zou doen geloof ik niet want dan zou eerder genoemde niet werken.

reza

Quote from: Communicator on December 16, 2018, 11:37:30
Yes op alle drie mijn vragen/opmerkingen, Reza? ;)


Hoi,

Ik zei alleen Yes op de eerste vraag indd (sorry).
Via een externe harde schijf kan je content afspelen.
Maar dit wil je echt niet. De Panasonic is niet geschikt als media speler. Hij herkent alleen dts geluid, als dit niet in de file zit heb je dus geen geluid. Als je al wel geluid hebt dan zitten er hick ups in na een aantal seconden. En hij herkent zeer weinig verschillende media files. Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik nu praat over de 424 maar die is imo hetzelfde als zijn duurdere broer behalve op de audio uitgangen na dan.
Mijn ervaring met het streamen via een UHD speler waren grandioos met de Sony X800 maar die had weer geen optimizer aan boord.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

#14
Quote from: Kjelt on December 16, 2018, 10:27:10
En de netwerk ellende dat je niet eens een ip adres van een server kunt opgeven om via smb met password in te loggen daar sta ik ook van te kijken maar ook daar hoop ik op een oplossing.
Op de meeste routers die als DHCP fungeren kan je een mac adres invoeren en koppelen aan een vast ip adres. Dan krijgt het apparaat met dat mac adres altijd hetzelfde vaste ip adres.
Onder linux doe je dat door in de dhcpd.conf file een host definitie te maken. Maar iets soortgelijks kan je ook op de meeste wifi routers doen in het grafische menu. Op mijn ziggo router heet dat "DHCP IP Reservation".

Communicator

@Reza: Dank voor de toelichting. Kan ik deze dus aan me voorbij laten gaan en voorlopig mijn Vera 4k+ blijven gebruiken.

riwi


Kjelt

#17
Quote from: riwi on December 16, 2018, 13:40:28
Hier staat een uitleg om een netwerk drive te koppelen in de Panasonic :
http://av.jpn.support.panasonic.com/support/global/cs/bd/faq/network_drive.html
DHCP werkt hier al jaren maar dit is inderdaad waar ik naar op zoek was  :thumbs-up:
Binnenkort weer even testen, ik kan nu alleen met de projector iets zien en de speler staat in een kast om de hoek , dus niet handig  ;D

Kjelt

Quote from: riwi on December 16, 2018, 13:40:28
Hier staat een uitleg om een netwerk drive te koppelen in de Panasonic :
http://av.jpn.support.panasonic.com/support/global/cs/bd/faq/network_drive.html
Nou mijn GUI ziet er anders, network drive is enabled en als ik  dan "Network" / "Network Drive" / "Video" selecteer krijg ik een zwart beeld en is de speler onbedienbaar.
Kwaliteitje  :D.

Netwerk verbinding is 100Mb/s ook niet wat je wilt voor UHD films.  :(

Kjelt

#19
Quote from: Teejoo on December 16, 2018, 00:36:31
Kan iemand dat reproduceren of weet iemand waar dat aan ligt?
Heb je gekeken bij de HDMI setup ?
Mijn 820 heeft twee HDMI uitgangen een voor audio en een voor video+audio.
Bij de Spelerinstellingen - Beeld - HDMI heb je de optie om HDMI (VIDEO) Output Modus te kiezen uit :

- Automisch (alleen Video / Video+ Audio)
of
- Video + Audio.

Lijkt me goed om te forceren op Video + Audio zodat hij zelf niet de verkeerde keuze voor Video only kan kiezen want het lijkt er op dat hij dat in jouw geval soms doet.
Het is maar een idee.


scoc

Ik begrijp wel waarom je de mediaspeler functie tracht te gebruiken van de Panasonic ivm hdr optimizer functie. Maar zoveel compromissen maken voor iets dat een bij-functie is van een UHD didc speler. Een aparte losse mediaspeler zal altijd vlotter werken dan zo'n UHD speler. Maar dan zonder de HDR optimizer. Ik heb toch liever gebruiksgemak en die paar HDR titels zal ik dan wel via schijfje of Netflix bekijken.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

reza

#21
Het is natuurlijk wel de ''heilige graal'' op dit moment kwa HDR beleving op een projector.

Veel mensen willen geen fysieke schijfjes kopen ivm de prijs. Als je gaat downloaden kijk je dus materiaal dat je 1 op 1 in je projector moet voeren en daar gaat het op HDR gebied natuurlijk niet altijd lekker.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: Kjelt on December 16, 2018, 16:34:13
Heb je gekeken bij de HDMI setup ?
Mijn 820 heeft twee HDMI uitgangen een voor audio en een voor video+audio.
Bij de Spelerinstellingen - Beeld - HDMI heb je de optie om HDMI (VIDEO) Output Modus te kiezen uit :

- Automisch (alleen Video / Video+ Audio)
of
- Video + Audio.

Lijkt me goed om te forceren op Video + Audio zodat hij zelf niet de verkeerde keuze voor Video only kan kiezen want het lijkt er op dat hij dat in jouw geval soms doet.
Het is maar een idee.
Dat heb ik al zo staan. Het gaat pas fout als je de input wisselt en weer terug. Als je dan weer naar het Home scherm gaat en opnieuw play drukt gaat het goed.

Teejoo

Quote from: Kjelt on December 16, 2018, 16:19:00
Nou mijn GUI ziet er anders, network drive is enabled en als ik  dan "Network" / "Network Drive" / "Video" selecteer krijg ik een zwart beeld en is de speler onbedienbaar.
Kwaliteitje  :D.

Netwerk verbinding is 100Mb/s ook niet wat je wilt voor UHD films.  :(
Ik kan de schijf wel aanmaken, maar zie geen media files staan. Op een andere keer moet ik nog maar eens kijken. Ik gebruik een windows 10 pc als server.

Kjelt

Nou drie uur bezig geweest , enigste dat ik voor elkaar heb ik dat hij een PC van mij ziet maar de shares op die PC of uberhaupt iets op die PC niet.
De Synology is onzichtbaar. Helaas kan ik dus niet zoals via de link die Riwi gaf connecten met een willekeurig IP adres en dan credentials invoeren.
Ik hou er nu mee op, behoorlijk frustrerende ervaring moet ik zeggen, wat dat betreft hebben ze echt nog veel te leren.