Opstelling kabels, router en switch voor streaming.

Started by arnolddew, August 27, 2018, 14:01:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arnolddew

Beste forumleden,

Ik stream o.a. bestanden vanaf mijn Nas naar mijn transport. Nou gebruik ik geen switch maar een alleen een kpn Experiabox waarop de Nas is aangesloten net als het transport (Allo DigiOne) doormiddel van een cat5 (opgerold :o onder de kast) kabel.

Ik wil eens experimenteren of dit beter kan. Ik denk eraan om 1 of meerdere switches toe te voegen, en een goede kabel (cat 6A of 7?) op maat.
Ik ga geen exotisch spul aanschaffen maar gewoon goede kwaliteit, Tasker, Belden o.i.d. welke ikzelf afmonteer.

Mijn vraag is hoe dit nu juist aan te sluiten. Kan ik volstaan met 1 switch : Experiabox -> Switch met hieraan transport en Nas.
Of moet aan de experiabox ook nog een tweede switch met hieraan alleen de Nas. En moet in dit geval de Switch van de transport geplaatst worden in de buurt hiervan?

Een hoop vragen, maar dit is nog een beetje nieuw voor mij. Wie weet wat juist is. En is er iemand die dit ook heeft toegepast met succes, dus verbetering???
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

solitaire

Quote from: arnolddew on August 27, 2018, 14:01:44
Beste forumleden,

Ik stream o.a. bestanden vanaf mijn Nas naar mijn transport. Nou gebruik ik geen switch maar een alleen een kpn Experiabox waarop de Nas is aangesloten net als het transport (Allo DigiOne) doormiddel van een cat5 (opgerold :o onder de kast) kabel.

Ik wil eens experimenteren of dit beter kan.
...

heb je klachten of wil je optimaliseren ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

arnolddew

Nee, geen directe klachten. Meer optimaliseren. Nieuwsgierig of het beter kan.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

arnolddew

Ik zie hieronder een soortgelijk topic. Zal ik even doornemen.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

katwax

Wat is het doel om dit aan te passen?

Je Experiabox heeft op zich al switch. Deze box zorgt waarschijnlijk voor je internet, TV, Telefonie, dus hij moet meer doen dan enkel switch spelen + dat alle bijkomende data van oa TV ook hierover gaan, dit zou een reden kunnen zijn om er switch achter te zetten of omdat je niet genoeg poorten hebt :) Of dit in de praktijk verschil gaat maken hangt helemaal af van je huidige belasting op deze box.

Cat5e is zo en zo al 1 Gbps, dus indien je geen toestellen hebt die een snellere interface hebben dan 1Gbps is de 10Gbps die Cat6 kan al niet nodig om snelheid te winnen, enige reden zou dan zijn omdat die betere isolatie biedt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Matthijs1973

op je experiabox zitten 4 aansluitingen, als je niet meer nodig hebt lijkt mij er ook geen noodzaak voor het toevoegen van extra schakels in de keten. Als je toch eens wilt experimenteren dan wellicht de voeding van je box vervangen voor een IFI power 12V en/of andere netwerkkabels (Audioquest Cinnamon, altijd wel op marktplaats te vinden). Beide opties zijn voer voor discussie (die wil je hier niet voeren of beginnen  ;D), maar leuk om te proberen. In mijn setup geprobeerd en geen spijt van.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

arnolddew

Quote from: Matthijs1973 on August 27, 2018, 18:41:03
op je experiabox zitten 4 aansluitingen, als je niet meer nodig hebt lijkt mij er ook geen noodzaak voor het toevoegen van extra schakels in de keten. Als je toch eens wilt experimenteren dan wellicht de voeding van je box vervangen voor een IFI power 12V en/of andere netwerkkabels (Audioquest Cinnamon, altijd wel op marktplaats te vinden). Beide opties zijn voer voor discussie (die wil je hier niet voeren of beginnen  ;D), maar leuk om te proberen. In mijn setup geprobeerd en geen spijt van.

Dat is ook een optie. Ik ga het sowieso proberen en laat mijn bevindingen weten. Wat betreft de "discussie", ik dacht dat op dit forum wel openlijk over kabels kon worden gesproken door mensen die de verschillen waarnemen in hun set? Of wordt dit forum al net als het andere forum gekaapt door mensen die dit niet kunnen, en bij wie alle signalen, watts, en 1 en 0'en hetzelfde zijn en andere meningen aanvallen en als onzin bestempelen?

Ik hoop het niet anders is het hier straks net zo uitgestorven als op het (inmiddels alternatieve)hififorum.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

denoontje

hoi

afhankelijk van de nas die je gebruikt..
Minimserver draaien op de nas om je bestanden af te spelen.
Dit kan iig inmeeste gavallen op een synology

arnolddew

Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

tinnemans

Op een ander forum zijn er discussies geweest over netwerkkabels en de consensus was daar als volgt;

Doordat netwerkkabels als antenne werken pikken ze ruis op die in voorkomende gevallen doorgegeven kan worden aan de aangesloten electronica.
Het is niet perse zo dat een duurdere kabel beter is, al zou je kunnen verwachten dat kabels met een betere electromagnetische afscherming het wel beter zouden moeten doen.
Ik heb zelf 12 meter Cat-5e liggen en die ga ik niet zomaar vervangen voor betere kwaliteit, dus ik doe t er maar mee.

Vanmorgen had ik toevallig een discussie met een radioamateur; als hij uitzendt tussen de 28 en 30Mhz dan gaat z'n netwerk plat. Andersom, als hij daar probeert te luisteren terwijl er veel netwerkverkeer is, dan stoort dat ook.
Electromagnetisme is dus wel 'een dingetje', maar de last, en je resultaten kunnen enorm varieren.
Linn stuff

katwax

Quote from: tinnemans on August 28, 2018, 16:13:03
Op een ander forum zijn er discussies geweest over netwerkkabels en de consensus was daar als volgt;

Doordat netwerkkabels als antenne werken pikken ze ruis op die in voorkomende gevallen doorgegeven kan worden aan de aangesloten electronica.
Het is niet perse zo dat een duurdere kabel beter is, al zou je kunnen verwachten dat kabels met een betere electromagnetische afscherming het wel beter zouden moeten doen.
Ik heb zelf 12 meter Cat-5e liggen en die ga ik niet zomaar vervangen voor betere kwaliteit, dus ik doe t er maar mee.

Vanmorgen had ik toevallig een discussie met een radioamateur; als hij uitzendt tussen de 28 en 30Mhz dan gaat z'n netwerk plat. Andersom, als hij daar probeert te luisteren terwijl er veel netwerkverkeer is, dan stoort dat ook.
Electromagnetisme is dus wel 'een dingetje', maar de last, en je resultaten kunnen enorm varieren.

Afscherming in bv CAT6 zal inderdaad helpen tegen straling van buitenaf.
Natuurlijk als de ruis al op het netwerk zit dan gaat deze ook gewoon mee, dus als de ruis veroorzaakt wordt door een toestel dat op het netwerk zit dan zal je iets anders moeten voorzien dan een kabel met afscherming.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543


arnolddew

#12
Ja, dat had ik al gelezen. Alleen ben ik meestal niet zo overtuigd van deze redacteur.

Deze jongens vind ik betere oren hebben:

https://audio-creative.nl/muziekstreaming/ethernetkabels-de-cat-vangen-deel-1/
https://audio-creative.nl/muziekstreaming/ethernetkabels-de-cat-vangen-deel-2/

Echter blijf ik zelf ook sceptisch. Maar met audio vindt ik dat je een open-mind moet hebben en gewoon moet proberen. En dat je oren uiteindelijk de beste meters zijn. Tenminste, dat is slecht mijn mening.

Ik heb redelijk voordelige cat7 besteld en een switch. Ik zal mijn bevindingen hier posten. Ook als deze er niet zijn.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

WickedGame

Netwerkkabels die invloed hebben op je audio weergave....  :wacko:

Ik blijf erbij het is complete onzin.

Zolang je maar netwerkkabels aanschaft die volledig koper zijn, en dat heeft niets met klank te maken maar meer met de dataoverdracht. Afgeschermde netwerkkabels kan eventueel nog een puntje zijn. Maar verder zou ik gewoon investeren in een normale switch en een nette kabel die de wereld niet kost. Alles van AQ en andere high-end audio merken zou ik lekker links laten liggen. Zonde van je geld.


chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

arnolddew

Quote from: WickedGame on August 29, 2018, 11:06:28
Netwerkkabels die invloed hebben op je audio weergave....  :wacko:

Ik blijf erbij het is complete onzin.

Zolang je maar netwerkkabels aanschaft die volledig koper zijn, en dat heeft niets met klank te maken maar meer met de dataoverdracht. Afgeschermde netwerkkabels kan eventueel nog een puntje zijn. Maar verder zou ik gewoon investeren in een normale switch en een nette kabel die de wereld niet kost. Alles van AQ en andere high-end audio merken zou ik lekker links laten liggen. Zonde van je geld.

Dat is dus mijn idee ook. De achterliggende gedachten is de extra afscherming van de cat7 en eventueel een switch om een apart netwerk voor audio te realiseren. Mijn kabels zijn nu on-afgeschermde en opgerold dus deze zullen altijd wel wat oppikken. Op Alpha audio wordt hier trouwens ook over gesproken: HR ruis wat meegaat de dac of streamer in. Op bovenstaande manier zou ik dit dit in theorie kunnen elimineren tot een minimum.

Nogmaals het is een test voor een paar tientjes. Digitale signalen over met zilver over exotische koperen geleiders of geheel zilver klinkt voor mij ook als onzin. De 1/0 komen sowieso altijd op zijn plaats met elke cat lijkt mij.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

WickedGame

Quote from: arnolddew on August 29, 2018, 12:18:21
Dat is dus mijn idee ook. De achterliggende gedachten is de extra afscherming van de cat7 en eventueel een switch om een apart netwerk voor audio te realiseren. Mijn kabels zijn nu on-afgeschermde en opgerold dus deze zullen altijd wel wat oppikken. Op Alpha audio wordt hier trouwens ook over gesproken: HR ruis wat meegaat de dac of streamer in. Op bovenstaande manier zou ik dit dit in theorie kunnen elimineren tot een minimum.

Nogmaals het is een test voor een paar tientjes. Digitale signalen over met zilver over exotische koperen geleiders of geheel zilver klinkt voor mij ook als onzin. De 1/0 komen sowieso altijd op zijn plaats met elke cat lijkt mij.

CAT7 heeft niet meer of minder bescherming dan zijn CAT5e of CAT6/A broertjes. Zou altijd een S/FTP CAT Patchkabel kopen. Dan is het qua afscherming prima.

Zie: https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html

CAT7 is puur voor hoge doorvoer snelheden. Maar zolang je netwerk apparatuur dit nog niet levert is Cat7 onzin naar mijn mening.

blue-eyes

Quote from: WickedGame on August 29, 2018, 11:06:28
Netwerkkabels die invloed hebben op je audio weergave....  :wacko:

Ik blijf erbij het is complete onzin.

Zolang je maar netwerkkabels aanschaft die volledig koper zijn, en dat heeft niets met klank te maken maar meer met de dataoverdracht. Afgeschermde netwerkkabels kan eventueel nog een puntje zijn. Maar verder zou ik gewoon investeren in een normale switch en een nette kabel die de wereld niet kost. Alles van AQ en andere high-end audio merken zou ik lekker links laten liggen. Zonde van je geld.

Als jij verschillen kan waarnemen met digitale kabels kan je dit toch ook voorstellen bij netwerk bekabeling? En ja, er is meer dan alleen de fysieke kabel in de verbinding :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

arnolddew

#18
Hierbij de update.

Ik heb enorm veel lucht erbij gekregen, enorme toename in snelheid en veel meer diepte :nowink:

Maar helaas niks van dit alles. Als eerste heb ik de kabels tussen de streamer en NAS vervangen door cat7  S/FTP CAT kabel. Het zou zeker kunnen dat het geluid iets opgeschoond is i.v.m. de onafgeschermde en opgerolde cat5 die langs allerlei andere kabels loopt. Om dit te verifiëren zou ik moeten switchen maar hier heb ik geen zin in. Ik heb de laatste tijd veel vinyl geluisterd dus mijn "digitale" geheugen is niet 100%. De kabel/verbinding is in ieder geval veel sneller. De album afbeeldingen op mijn tablet laden veel sneller. Dit icm met "baat het niet..." is voor mij de paar tientjes wel waard. Maar een verdere upgrade naar audiofiele cat zie ik niet zitten.

Vandaag tevens de switch opgehaald: Cisco Linksys SE2500 gigabit en vol verwachting aangesloten op de streamer en nas. Maar er gebeurt iets dramatisch, het geluid werd dunner, platter het contact met de muziek is compleet weg. Dan alleen de streamer op de switch, dit brengt geen echte verbetering. Alles terug op de experiabox en het geluid is terug, de stemmen hebben weer body, de muziek klinkt weer uitnodigend. Later heb ik het nog een keer geprobeerd, maar het is echt een forse stap terug, alsof ik muziek luister door een dvd speler. Ik heb nog 1x een andere adapter op de switch geprobeerd, dit leek iets verbetering te geven maar ik heb er geen vertrouwen meer in de de switch. Deze gaat dus op MP en de kabel is een blijvertje.

Ik heb het vermoeden dat het met de adapter heeft te maken, maar ik ben niet van plan om hierin of in andere switches te investeren.

Ik had ook niet verwacht een enorme verbetering te vinden. Ik ben dan ook zeer tevreden met mijn set, maar ik wou niet ergens iets laten liggen. En het verhaal van HR ruis / interventie op de "lijn", en een apart netwerk voor audio kon ik mij wel in vinden. Experiment dus deels geslaagd, alleen had ik achteraf i.p.v. de switch beter twee mooie lp's kunnen kopen ???
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

arnolddew

Quote from: WickedGame on August 29, 2018, 12:26:42
CAT7 heeft niet meer of minder bescherming dan zijn CAT5e of CAT6/A broertjes. Zou altijd een S/FTP CAT Patchkabel kopen. Dan is het qua afscherming prima.

Zie: https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html

CAT7 is puur voor hoge doorvoer snelheden. Maar zolang je netwerk apparatuur dit nog niet levert is Cat7 onzin naar mijn mening.

Dat klopt niet volgens mij. cat6 is met s/ftp te krijgen maar cat7 heeft standaard toch altijd extra afscherming om ivm hogere eisen en minder ruis.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

Matthijs1973

een switch heeft dan in jouw situatie en beleving hoe dan ook effect, zei het negatief. Leuk om geprobeerd te hebben toch? Da's de hobby ;-)Wellicht op MP een netgear switch scoren en Ifi voeding proberen. Mijn vriendin en ik merkten beiden dat dit een positief effect gaf  (tov Sitecom en standaard voeding). Aan de andere kant, als je aansluitingen genoeg hebt dan is de noodzaak er gewoon niet. Ben ik nog wel benieuwd wat je ervaart als je een andere voeding op je Experiabox zet.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

arnolddew

Ja, er is inderdaad effect. Negatief, dus je zou aan de andere kant kunnen denken dat hier ook iets aan winst zou kunnen liggen. Tenzij de Experiabox perfect (stil) is. Maar dat denk ik niet. Ik heb op dit moment geen passende voeding voor de Experiabox. Maar er zijn mensen die melden dat een stillere voeding op hun switch een positief resultaat geeft. Mijn gedachten was dan ook om wellicht in de toekomst nog eens een ifi of Friwo te proberen op de Experiapox.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

simonp

Er dus wel degelijk verschil.  Een switch, utp kabel en voeding maken wel wat uit.  Het hoeft niet meteen veel geld te kosten, maar experimenteren op dat vlak geeft echt wel resultaat. Jammer dat de switch niet het juiste effect had, maar wijzigingen hierin zijn toch hoorbaar.
Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 2 / Uptone Iso Regen / Sonore Ultrarendu met Uptone lps-1.2 / Etherregen / PC met Roon Rock Farad super 3

arnolddew

Quote from: simonp on September  1, 2018, 20:51:35
Er dus wel degelijk verschil.  Een switch, utp kabel en voeding maken wel wat uit.  Het hoeft niet meteen veel geld te kosten, maar experimenteren op dat vlak geeft echt wel resultaat. Jammer dat de switch niet het juiste effect had, maar wijzigingen hierin zijn toch hoorbaar.

Vergeet niet de voeding van de switch en modem.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

StereoMike

Quote from: arnolddew on August 31, 2018, 22:19:19
De kabel/verbinding is in ieder geval veel sneller. De album afbeeldingen op mijn tablet laden veel sneller.
Als je zoveel snelheidsverschil merkt is er toch iets mis geweest.

Quote from: arnolddew on August 31, 2018, 22:19:19
Vandaag tevens de switch opgehaald: Cisco Linksys SE2500 gigabit en vol verwachting aangesloten op de streamer en nas.
Hoe kom je toch op een Cisco Linksys switch als verbeterpunt. Een D-LINK DGS-108 met een mooie voeding zou toch je keus moeten zijn (na een beetje inlezen).

Quote from: arnolddew on August 31, 2018, 22:19:19
En het verhaal van HR ruis / interventie op de "lijn", en een apart netwerk voor audio kon ik mij wel in vinden.
Dat is ook wel terecht want experiaboxen, connectboxen etc. zijn enorme ruisbakken in je 'audio'netwerk. Ik begrijp dat je er nu al klaar mee bent en dat is toch jammer.

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake