Stereo of mono subs?

Started by dre73, August 25, 2018, 21:27:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

Ik speel nu al een tijd met 2 subs met een Eton 12 inch er in,maar beide staan parallel op een versterker te spelen.
Het speelt echt heel goed,maar ik ben toch benieuwd of spelen met stereo subs nog een leuke verbetering kan geven.
De subs lopen ongeveer tot 60HZ.

Iemand hier ervaring mee?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

buizesmurf

Parallel op een versterker?Is dat een mono versterker dan?

Ralf67

Hij wil denk ik linker subwoofer en rechter subwoofer .

Dus versterker erbij .

Werkt prima, maar welke DSP gebruik je ?

dre73

Geen DSP,gewoon een DS4.0.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.


dre73

Ja,de versie zonder DSP.
Die had ik nog liggen om te testen,maar de match is erg fraai.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

buizesmurf

#6
Die gebruik ik ook.Zijn dus pasieve subs die je hebt staan?Of is de plaatversterker in een van de subs ingebouwd?

Ralf67

2de Hypex ds4.0 erbij zal lastig worden.

dre73

Quote from: buizesmurf on August 25, 2018, 22:17:46
Die gebruik ik ook.Zijn dus pasieve subs die je hebt staan?Of is de plaatversterker in een van de subs ingebouwd?

Passief inderdaad.
De versterker staat er los van.

Quote from: Ralf67 on August 25, 2018, 22:21:31
2de Hypex ds4.0 erbij zal lastig worden.

Waarom eigenlijk?

Maar de vraag of het de weergave,en vooral het beeld zal verbeteren is niet aan de orde? :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

buizesmurf

Ik heb hier nog 2 DS 4.0 plaatversterkers liggen.Momenteel werkloos.Die sub,s zelfbouw?

dre73

Ja,alle speakers zijn hier altijd zelfbouw. :angel:
Ik heb hier al eerder subs gehad,maar nooit een mooie match kunnen vinden......
Maar met Eton laagdrivers in de subs en in de speakers is de match zeer prima te noemen.

Op zich heb ik de Hpex DSP bijna afgebouwd,dus DSP is ook een optie.
Maar een meerwaarde kan ik nu niet verzinnen,eerder last van de vertraging die de subs dan gaan krijgen.



Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ralf67

Als je opstelling en ruimte mooi symmetrisch is, dan zou ik voor mono links en mono rechts gaan.
Elk met een eigen plate amp.

buizesmurf

Quote from: dre73 on August 25, 2018, 22:31:06
Ja,alle speakers zijn hier altijd zelfbouw. :angel:
Ik heb hier al eerder subs gehad,maar nooit een mooie match kunnen vinden......
Maar met Eton laagdrivers in de subs en in de speakers is de match zeer prima te noemen.

Op zich heb ik de Hpex DSP bijna afgebouwd,dus DSP is ook een optie.
Maar een meerwaarde kan ik nu niet verzinnen,eerder last van de vertraging die de subs dan gaan krijgen.
Ik heb luidsprekers met accuton units.Eton woofers zijn er een mooie mach bij.Ben overgegaan met een dual-core 2.0 en hypex monoblokken.
Heb je de subs zelfgebouwd?
Bij jou situatie zou ik zeggen,probeer eens.

Verstuurd vanaf mijn LIFETAB_P970X met Tapatalk


buizesmurf

Elke subwoofer zijn eigen versterker.In theorie zou dat beteken dat de belasting op de versterker verdeeld word over 2 versterkers.Dus meer vermogen,controle.Betere kanaalscheidimg,al zal dat bij deze frequenties niet echt veel uitmaken.
Je kan mischien dit eens proberen,
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169349.msg3171620#msg3171620

dre73

Het klinkt echt prima,maar ik ben vooral benieuwd of er een verbetering van het stereobeeld in zit.
De plateamp levert mee dan genoeg vermogen:400w op 4 ohm.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

Quote from: buizesmurf on August 25, 2018, 22:39:15
Ik heb luidsprekers met accuton units.Eton woofers zijn er een mooie mach bij.Ben overgegaan met een dual-core 2.0 en hypex monoblokken.
Heb je de subs zelfgebouwd?
Bij jou situatie zou ik zeggen,probeer eens.

Verstuurd vanaf mijn LIFETAB_P970X met Tapatalk



Ja,zelf gebouwd maar wel laten spuiten.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

buizesmurf

#16
Quote from: dre73 on August 26, 2018, 07:17:20
Het klinkt echt prima,maar ik ben vooral benieuwd of er een verbetering van het stereobeeld in zit.
De plateamp levert mee dan genoeg vermogen:400w op 4 ohm.

Alleen door te proberen zul je merken of er een "verbetering" is.Slechter zou haast onmogenlijk moeten zijn.
Je hoort dikwijls,dat het stereobeeld beter,meer 3D,fijner word met een goede sub.
Ik neem aan dat je alleen muziek met u set speelt.Al zal het verschil bij u niet zo groot zijn.

DofN

#17
.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

botsen

Quote from: buizesmurf on August 26, 2018, 07:49:02
Je hoort dikwijls,dat het stereobeeld beter,meer 3D,fijner word met een goede sub.
Ik neem aan dat je alleen muziek met u set speelt.Al zal het verschil bij u niet zo groot zijn.

Ligt voor de hand om te denken  dat het met stereo subs nog beter wordt maar misschien zit het hem vooral inhet feit dat er goed laag in zit, en niet het feit of ze stereo zijn. Gezien de niet localiseerbaarheid van laag is het wellicht niet nodig

Staaled

Quote from: dre73 on August 26, 2018, 07:17:20
Het klinkt echt prima,maar ik ben vooral benieuwd of er een verbetering van het stereobeeld in zit.
De plateamp levert mee dan genoeg vermogen:400w op 4 ohm.
400W is voor een subwoofer niet schokkend , al is die plate-amp wel goed.
Een tweede valt te proberen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jossie

#20
De subs scheiden met dezelfde amp gaat je niks brengen tenzij je heel hard draait en het kleine beetje extra vermogen nuttig is (volgens mij is Hypex stabiel genoeg in 4 Ohm, weinig verschil met 2 x 8 Ohm). DSP' tje ertussen en inmeten zeker wel. Daarmee kun je ook de response van de mains onderin verbeteren.
Maar... als je gaat corrigeren kun je flink wat vermogen nodig hebben... dan zou ik liever je huidige amp vervangen door een model met meer vermogen in 4 Ohm ipv eenzelfde amp toevoegen (nauwelijks extra vermogen). De belastbaarheid van de woofers is dan wel een aandachtspunt.
Omni !

dre73

Ik speel nooit echt hard,dus vermogen genoeg lijkt mij.....

Maar meer kan uiteraard altijd. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

tinnemans

Ik heb jaren mijn subs stereo aangestuurd en pas sinds mei heb ik ze elk aan een enkele speaker toegewezen (High Level Neutrik). Een van de subs doet daarnaast HT LFE, maar dat terzijde.
Om eerlijk te zijn is het verschil niet erg groot; bij de meeste opnames is het laag sowieso gelijk over beide kanalen gemixed, en aangezien de crossover vrij laag is, is het voor mij volstrekt onhoorbaar waar dat laag nou vandaan komt.
Het is meer gemoedsrust dat ik het 'zo goed mogelijk' heb en dat het me kabeltechnisch nu beter uitkomt dat ik het zo hou.
Linn stuff

Ejorne

Ik denk dat je met stereo-aangelsoten subs hooguit wat verschil in geluidssterkte zult kunnen horen, in de (volgens mij weinige) opnames waarin het laag in stereo is vastgelegd. Omdat de ene sub misschien meer roomgain dan de andere zal hebben en wanneer er dan soms maar aangestuurd wordt dan zul je dus mogelijk verschil in geluidssterkte horen.

2 subs kun je volgens mij veel beter inzetten in mono. En dan de beste plaatsing zoeken waarin beide subs elkaar zo mooi mogelijk aanvullen/corrigeren. Het resultaat kan een aanzienlijk strakkere frequentie-curve geven. Doe er nog een beetje DSP bovenop en het geluid is (weet ik vrijwel zeker) een stuk beter dan stereo-sub.