Plaatsing Sub

Started by sweatsockpimp, August 8, 2018, 12:14:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sweatsockpimp

Dag HT-experts!

Ik snap dat het finale oordeel pas kan worden gegeven als je het gaat beluisteren, maar voordat ik ga slepen tòch deze vraag :dozingoff:
ivm met herindeling van de woonkamer overweeg ik mijn sub (BK XLS400FF)  te verplaatsen, zodanig dat hij t/o mijn fronts komt te staan (dus tussen de rears in).
Ik maak gebruik van een antimode.
Zou dit werkbaar/luisterbaar zijn of ga ik mij in een akoestisch mijnenveld begeven? :music: :music:

Bij voorbaat dank voor jullie tijd en inzicht!
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

chansig

Proberen is leren... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

welk x-over punt gebruik je ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

Ralf67

#3
begin met huidige x-over en opnieuw inmeten met de antimode en Marantz.

de afstanden tot de luisterplek veranderen.

sweatsockpimp

Dat alles opnieuw ingeregeld/gemeten moet worden is voor mij niet de vraag; snap ik en ga ik natuurlijk doen.
Vanuit jullie expertise zou ik willen weten; is het uberhaupt te doen in termen van de sub 'afwezig maken' qua plaatsing (dáár staat 'ie), maar wel een mooi onderdeel laten zijn van het totale  geluidsbeeld?
M.a.w. maakt het echt niet uit waar het loeder staat, met inmeten en afstellen krijg je 'm altijd/overal geïntegreerd? :lookaround:
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

chansig

Ik heb er 1 voor me staan en de ander naast me. Zit erg dicht op mijn speakers en dus ook op de subs. Beide zijn niet te lokaliseren door mij. Anderen zeggen een sub altijd te kunnen lokaliseren.

Plaats maakt wel degelijk uit. Hoe beter qua plaats hoe minder er gecorrigeerd hoeft te worden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Download REW en schuif in de roomsimulator met de (virtuele) speakers. Kun je een beetje zien wat de plaatsing doet. Dien je wel een ruimte met 4 rechte hoeken te hebben.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: sweatsockpimp on August  8, 2018, 12:42:56
M.a.w. maakt het echt niet uit waar het loeder staat, met inmeten en afstellen krijg je 'm altijd/overal geïntegreerd? :lookaround:

Het maakt wel degelijk uit! En niet zo'n klein beetje ook.
Qua aanwijsbaarheid heeft het te maken met crossover. Staat die vrij hoog dat kun je hem makkelijk aanwijzen.
Maar de druk die hij op de luisterplek kan opbouwen heeft heel veel te maken met de lokatie waar je dat loeder neerzet...

Dirk

Quote from: RalphH on August  8, 2018, 13:32:09
Download REW en schuif in de roomsimulator met de (virtuele) speakers. Kun je een beetje zien wat de plaatsing doet. Dien je wel een ruimte met 4 rechte hoeken te hebben.

^^

dat die roomsimulator écht werkt kan ik volledig onderschrijven!
ik heb hem hier voor het (bouwen en) plaatsen vd sub ook gebruikt om de "ideal spot" te bepalen en wat daar als beste plek uit kwam is in werkelijkheid ook 100% bevestigd, het heeft hier nog nooit zó evenwichtig en gedefinieerd geklonken in het (sub)laag.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sweatsockpimp

Ik ga het van het weekend maar eens even proberen. Dank voor de tips so far!
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

jvanhambelgium

Quote from: sweatsockpimp on August  8, 2018, 12:42:56
Dat alles opnieuw ingeregeld/gemeten moet worden is voor mij niet de vraag; snap ik en ga ik natuurlijk doen.
Vanuit jullie expertise zou ik willen weten; is het uberhaupt te doen in termen van de sub 'afwezig maken' qua plaatsing (dáár staat 'ie), maar wel een mooi onderdeel laten zijn van het totale  geluidsbeeld?
M.a.w. maakt het echt niet uit waar het loeder staat, met inmeten en afstellen krijg je 'm altijd/overal geïntegreerd? :lookaround:

Ik heb redelijk lang beneden in de huiskamer gewerkt op deze manier...
Beest van een sub (PB13-Ultra) met kleine monitoren.
Was niet echt aanwijsbaar, tenzij omdat er wind uit de 3 reflex-poorten tegen je benen stond te blazen  :devil: :devil: :devil:
Nu uiteraard stond de sub ook niet net in 1/2 kamerbreedte ofzo, er zijn wel "algemene regels" voor de betere plaatsing maar het blijft theorie.
Mijn huidige subwoofers (2) staan vb op deze moment achteraan los in de hoeken...en plaatsing in de hoek heeft z'n voordelen en nadelen...

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

sweatsockpimp

ben ook gewoon benieuwd of er forummers zijn die een sub ooit achter/naast zich hebben geplaatst, tussen de rears in.....
en voor wat betreft de opmerking over de aanwijsbaarheid van de sub irt tot het cross-over punt....snap ik het dan goed als er wordt bedoeld dat hoe lager het cross-over punt ligt (in hz) hoe minder  duidelijk zal zijn waar de sub zich feitelijk bevindt?
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

Dirk

mijn dual opposed 15" sub staat op een halve meter achter mijn luisterplek, omdat daar ook een grote eettafel staat waar hij onder kan zonder aan gebruiksgemak vwb de tafel in te boeten...en zo haast niet opvalt.

mijn ervaring is dat ik (en vele mensen die hier hebben geluisterd) een goed geplaatste én goed ingeregelde sub écht niet kan lokaliseren, al dient daar wel bij te moeten worden vermeld dat ik het qua overnamefrequentie zelf nog nooit hoger heb gehad dan 60Hz en echt zéér veel tijd steek in de finetuning van het systeem dmv meten/luisteren & DSP.

als stelregel wordt vaak 80Hz aangehouden als maximaal/hoogste overnamefrequentie, dus da's misschien wel een goed startpunt, maar hoe lager hoe beter is mijn ervaring, mits je main-speakers de rest vh spectrum (vooral net boven die frequentie) ook 100% vervormingsvrij kunnen weergeven natuurlijk
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

Quote from: Ejorne on August  8, 2018, 14:21:52
Het maakt wel degelijk uit! En niet zo'n klein beetje ook.
Qua aanwijsbaarheid heeft het te maken met crossover. Staat die vrij hoog dat kun je hem makkelijk aanwijzen.
Maar de druk die hij op de luisterplek kan opbouwen heeft heel veel te maken met de lokatie waar je dat loeder neerzet...

Wat is een hoge crossover? tot rond 80Hz (wat ik hoog vind) is hij niet aanwijsbaar.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sweatsockpimp

Gek genoeg klinkt de sub op haar nieuwe positie beter dan ooit!
Naast de bank, tussen de rears in!
Inmeten/afstellen via de antimode 8033 Cinema was 'as easy as always' en het klinkt gelijk als een klok. Evenwichtiger, zo lijkt het.

Nu nog ff de uitdaging aangaan om het snoer via dezelfde pvc buis als waar de snoeren van de rears mee onder de vloer zijn geleid, te frutten.
Moet hiervoor een snoer hebben waar ik later zelf een rca connector op maak.

Om te weten hoe dat aan te pakken vond ik gelukkig (natuurlijk) een oud draadje op het mighty HT forum :pompom: :pompom:
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

Ejorne

#15
Quote from: doorofnight on August 10, 2018, 11:05:17
Wat is een hoge crossover? tot rond 80Hz (wat ik hoog vind) is hij niet aanwijsbaar.

80 zal inderdaad niet snel lokaliseerbaar zijn. Zelf heb ik mijn sub ook lager ingezet. Maar ga je hoger, bijvoorbeeld "full range" tot 120hz dan kun je hem vaak wel aanwijzen wanneer hij niet ergens in het midden voor je staat.

denoontje

Quote from: sweatsockpimp on August 10, 2018, 10:29:56
ben ook gewoon benieuwd of er forummers zijn die een sub ooit achter/naast zich hebben geplaatst, tussen de rears in.....

links en rechts een sub naast de luisterplek, net achter de sides (dus voor de rears)

botsen

Een sub achter de luisterpositie in een stereo opstelling. Cross-overs op 80 en dat gaat prima. Maar denk niet dat ik veel hoger moet gaan zitten qua frequentie.

Ejorne

Quote from: botsen on August 13, 2018, 19:44:03
Een sub achter de luisterpositie in een stereo opstelling. Cross-overs op 80 en dat gaat prima. Maar denk niet dat ik veel hoger moet gaan zitten qua frequentie.

Hoger gaan afstellen is denk ik niet mooi. Maar ik denk dat wanneer de sub achter je staat, in het midden van het geluidsbeeld, het effect ontstaat dat de frontspeakers wat dichter naar je toe lijken te komen in de lage frequenties. Misschien geeft dat wel een ogenschijnlijk diepere soundstage.