Wat maakt een versterker voor jou ?

Started by J.A.F._Doorhof, May 3, 2004, 17:25:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Mischien leuk om eens over te discusseren.

Voor mij is het simpel:
1. Detail
Ik wil echt zoveel mogelijk detail horen in een opname, het liefst de soort sokken die de zanger aan heeft.
2. Lucht
Sinds dat ik met stroom bezig ben heb ik dit gekregen, de lucht tussen de noten is moeilijk te vatten totdat je het gehoord hebt, sommige noemen het een lagere ruisvloer maar ik zie het echt als lucht.
3. Gelaagdheid.
Of wel wie staat voor en wie staat er achter etc.
4. Dynamiek
Gewoon fantastisch om van fluisterstil naar oorverdovend hard te gaan zonder dat je het volume hoeft te gebruiken.

Minder waarde hecht ik PERSOONLIJK aan power, ik heb gemerkt dat veel POWERAMPS zoals Cinepro, Parasound, ATI etc. wat lucht en gelaagdheid laten liggen voor een enorme powerfabrikage.
Zelf luister ik eigenlijk nooit hard en waardeer daardoor mischien meer de diepte en detail van andere amps.

Ik heb bv een 50W Krell gehoord die me een detail en diepte liet horen waar ik eng van werdt, ook heb ik bij Rob buizen bakken gehoord die me een diepte hebben laten horen die ik nog nooit gehoord had, maar met echt hoge volumes wordt het dan toch iets minder.

De keuze is dus moeilijk, ik luister liever iets zachter en kies dan voor bovengenoemde eigenschappen, en de ander luistert liever op referentie niveau en zal dus wat anders kiezen.

Wat is JOUW mening ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Een versterker moet in eerste instantie werken als een draad met versterking, oftewel, niets toevoegen of weglaten. Als er dan iets aan het geluid veranderd wordt, dan liever naar het 'lieve'/'warme', dan het kille/harde. Ik heb gemerkt dat bij versterkers die iets kleuren, ik heel erg ga luisteren naar de kleuring i.p.v. naar de muziek/film (ben daar blijkbaar best gevoelig voor). Verder moet de versterker absoluut open en transparant zijn, ik wil alles gewoon horen en het idee hebben echt 'door' het geluid heen te kunnen luisteren. Meestal hebben die versterkers dan automatisch ook 'lucht' en detail, hoewel er ook transparante versterkers zijn die toch vrij droog klinken. Als een versterker een enorm ruimtelijke weergave heeft, is dat een absolute pré.

En dit bovenstaande is allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk gaat het erom dat je kunt GENIETEN van de film/muziek. Voor mij gaat dat het makkelijkst met een versterker die het minst "in de weg" zit qua klank.

J.A.F._Doorhof

Goede aanvulling, maar voor mij mag een HEEL klein beetje kleuring richting warm wel.
Niet zoveel dat het wollig gaat worden, maar een heel klein beetje is net genoeg (eigenlijk de reden dat ik wat voor de M amps viel).

Cinepro was bv echt behoorlijk clean, de M is net iets warmer en dat vindt ik toch wel erg prettig.

Maar helemaal mee eens het mag in GEEN geval ten koste gaan van iets.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joep

Mijn versterker moet alleen versterken. Wat Garmt zei over "een draad met versterking" is helemaal van toepassing op mijn huidige versterker (ongeveer 10 onderdelen in de signaalweg). Ik hecht geen waarde aan gemak. Ik heb dus ook geen afstandsbediening, niet meer dan 3 ingangen en 1 uitgang en geen fonkelende LED-lampjes (ok, 1 dan). Ook is het voor mij niet belangrijk of er een mooi frontpaneel (a la Primare) op zit. Door de kwaliteit van het geluid is de versterker mooi genoeg.

Mijn versterker moet ook mooier klinken dan dat-ie hard kan spelen voor een lange termijn (feestje). Ik luister namelijk meer uren naar kwaliteit dan naar kwantiteit. 20 Watt is het vermogen van mijn versterker en ja een Krell kan veel luider spelen, maar beslist niet mooier (proefondervindelijk ondervonden op mijn bron en toekomstige speakers).

Mijn versterker kies ik (en heb ik uitgekozen) op mijn gehoor O0(zonder dat mijn haar voor mijn oren zat!)

Spacebass

In mijn geval moet een versterker dus een eenheid kunnen vormen met mijn speakers. Dat was de belangrijkste voorwaarde.
Nou is de HCA-3500 nog de 2200 de ultime amp, in deze voldoet hij door simpelweg mijn speakers niet in de weg te staan.
Of ze kleuren en zelf ook een eigen geluid hebben, boeit mij niet zo. Zolang het in het totaal plaatje maar klopt en de muzikale beleving maar niet in de weg staat.

Op een gegeven moment zal ik idd proberen om mijn set naar nog een hoger level te trekken, met hopelijk nog meer van de bovengenoemde kwaliteiten.

Er is trouwens een thread op AVS forum waarbij iemand 10.000 dollar uitlooft voor iemand die in een 100% blind test 24 van de 24 keer weet te vertellen welke amp er gebruikt wordt...details moet je ff zelf opzoeken. Aangezien niemand nog de 10.000 gecashed heeft, ben ik bang dat het blijkbaar moeilijker is dan gedacht. Overigens had ik begrepen dat je zelf het een en ander mocht uitzoeken.
Dus mensen die het aandurven of denken te kunnen en toevallig naar de VS gaan dit jaar...  ;D

eduard

Ja wat kan ik eigenlijk nog zeggen wat niet al gezegt is. Mijn versterker moet gewoon alles weer geven zoals het is opgenomen, oftwel neutraal en ongekleurd een versterker die niet liegt. Het zelfde geld natuurlijk ook voor de voorversterker.

garmtz

Goed punt over de voorversterker... Wat namelijk bij mij geldt voor de eindversterker geldt in exact dezelfde mate voor de voorversterker. Bij speakers wordt het al moeilijker. Andere thread! :D

Erik van Voorst (in memoriam)

Naarmate je later inhaakt wordt het onder woorden brengen moeilijker... ;D

Ik zoek zeer veel warmte in een versterker...en dan bedoel ik de warmte van instrumenten.
Deze parameter zorgt bij mij direct voor realiteit !!!

Ook snelheid is bij mij een must...brengt je ook weer dichter bij "het origineel".
(verder ALLE eerder genoemde zaken...hahahaha)

Buizen geven mij DE muziek-realiteit...tot nu toe is een transistorversterker er bij mij nog niet in geslaagd.

Frank...je stelt dat bij hogere volumes de buis minder open/ruimtelijk enz. gaat klinken........
dat hangt van de hoeveelheid buizen af en de configuratie..... 8)

Ik draai zeer veel op oorlogsterkte met alleen maar buizen.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eduard

Wat ik nog even vergeten ben, Emotie is ook heel belangrijk. Lastig om dit te beschrijven en slaat waarschijnlijk ook meer op de speakers. De voor/eind versterker is natuurlijk maar een deel van de hele keten.

patrick_vdb

Hi,

Zoals Eduard en Space ook al aanhaalde is het natuurlijk de gehele keten welke een eenheid moet vormen, zo kan het dus voorkomen dat door een bepaalde speaker ook de eisen aan een eindversterker, voorversterker etc bijgesteld kunnen worden nagelang het eindresultaat dit vraagt. Zaken als ruimtelijkheid, emotie ed kunnen zeker met de juiste eindbak in de juiste set-up getuned worden maar behoren naar mijn mening niet tot de specifieke taken welke de eindversterker als losstaand iets toebedeelt moet krijgen, totdat het eindresultaat en de rest van de set-up bekend zijn natuurlijk. Een eindversterker dient te versterken op een technisch juiste manier met een gemak waaruit geen enkele restrictie blijkt.

Mvrg

Patrick


garmtz

Pure poezie Patrick...  8)  Ben het met je eens hoor, een versterker moet je in de context van de set zien. Als je bijvoorbeeld buizenversterkers neemt: deze klinken bijzonder 'gemakkelijk', zolang je maar speakers gebruikt met voldoende gevoeligheid. Neem een Audio Note Ongaku: 7 W, maar de mooiste watts die er zijn volgens sommigen. Is dit de ultieme versterker? Als je naar specs, vermogen en andere technische aspecten kijkt: nee. In muzikaliteit ultiem? You bet!  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

#11
Audio Note Ongaku: 7 W, maar de mooiste watts die er zijn
volgens sommigen



8) 8) 8) 8)........ ;D

(deze is "iets" anders  ;))
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FrankB

Quote from: Erik van Voorst on May  5, 2004, 18:44:40
Audio Note Ongaku: 7 W, maar de mooiste watts die er zijn
volgens sommigen



8) 8) 8) 8)........ ;D

(deze is "iets" anders  ;))

Zo'n versterker is er een om stil van te worden  8)  8)  8)

Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen, daar ik nog niet zo lang bezig ben en ook nog niet zoveel heb gehoord. Voor muzikaliteit en detail vind ik erg prettig, naast natuurlijk openheid en dynamiek. Maar goed, dat alles is natuurlijk al wel genoemd.

Wil nog steeds een keer een buizenversterker horen, ben ik wel HEEL erg benieuwd naar   ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

blue-eyes

Wat een lange verhalen allemaal :D ;)

Mijn versterker moet gewoon MUZIEK laten horen!

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Quote from: Erik van Voorst on May  5, 2004, 18:44:40
Audio Note Ongaku: 7 W, maar de mooiste watts die er zijn
volgens sommigen

Ook een van de duurste spelers per watt ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

FrankB

Quote from: Blue-Eyes on May  5, 2004, 20:46:35


Ook een van de duurste spelers per watt ;D

Maar met "maar" 7 watt op hifi gebied gaat dat natuurlijk wel snel  ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

blue-eyes

Ik kan me nog een verhaal herinneren van een directeur die na het verkopen van zijn bedrijf een Audio Note setje kocht van een half miljoen......
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

FrankB

Quote from: Blue-Eyes on May  5, 2004, 21:55:05
Ik kan me nog een verhaal herinneren van een directeur die na het verkopen van zijn bedrijf een Audio Note setje kocht van een half miljoen......

Werkte die man soms bij KLM  ;D

Erg off-topic, ben erg benieuwd wat anderen nog op te merken hebben over de eisen die aan een eindversterker worden gesteld!!! Ik bedacht me ook nog dat natuurlijk zeer veel andere factoren van enorm belang zijn zoals akoestiek maar ook bekabeling ....
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

B.J.

#18
Een versterker moet voor mij ook redelijk neutraal klinken.  Ik vind iets in geluid net iets aanweziger midhooghoog wel prettig. Ik weet niet of de versterker dit moet geven of de speakers en/of kabels.

Zon lampen bak  ;D vind ik ook schitterend om te zien. Op de hifi beurs stonden er ook een groot aantal. Schitterend, ook al ben ik bang dat ik als beginnend liefhebber niet eens het verschil blind zou horen tussen een buizenversterker en een andere goede eindversterker.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Ik weet zeker dat je het verschil hoort tussen (zo) een buizenversterker en
een transistor-versterker.
Ook als je aangeeft dat je verzot bent op een hoog en middengebied kan een buizenversterker wel eens DE versterker zijn welke je zoekt.
Buizen staan vooral om een subliem midden/hoog bekend....ik kan dat be-amen. ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

blue-eyes

En er staat nu een audio note te koop.......... Staat geen vraagprijs bij. Dat kan goed of slecht zijn ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

GreenGras

Misschien ben ik wat overdreven, maar voor mij moet een versterker, net als bij Frank, absoluut verschikkelijk gedetailleerd en controlerend zijn. Een grote en snelle vermogensreserve dus en daarnaast een overbemeten voeding. Ook zilverbekabeling is een must. Buizen of koper zijn voor mij een no-go, ik prefereer Sphinx, Spectral, Krell, Mark Levinson en meer van dat soort merken.

Let wel: Dit is simpelweg een persoonlijke keuze en smaak. Bij iedereen is dit gewoon anders. Ik kan bijvoorbeeld niet goed tegen het "warme" buizengeluid, het moet op zijn tijd ook op hardere volumes gecontroleerd strak en dynamisch blijven. Qua detaillering zou ik het bijna als "vervelend" gedetailleerd kunnen omschrijven. Er zullen zeker audiofielen zijn die bij het luisteren naar mijn set na een uur redelijk "uitgeput" raken van deze weergave en ik begrijp ze, hun smaak ligt meer bij een warme en vloeiendere weergave van de muziek en daarmee zijn zij juist weer heel gelukkig; ik val daar echter na een uur bij in slaap... Ieder zijn smaak zal ik maar zeggen en zolang iedereen geniet van de set welke juist bij de eigen smaak past is het toch goed?

Essentieel bij "mijn" versterker (en cd speler, en kabels, en DVD speler) keuze is wel dat de weergevers moeten matchen. Schel klinkende speakers veroorzaken bijvoorbeeld snel een vervelend hoog; Magnat, Infinity of JBL bijvoorbeeld passen simpelweg niet bij deze versterkerkeuze. Electrostaten (en dan vooral Martin Logan en Final), B&W, Dynaudio en Avalon bijvoorbeeld juist wel, bij deze speakers ontstaat een bepaalde synergie welke tot de allermooiste luistermomenten kan leiden, inclusief alle aspecten van emotie, bewondering en perplexiteit.

Dit neemt overigens niet weg dat ik vol bewondering naar een Von Schweikert / KR enterprise combinatie kan luisteren. De immense kwaliteit hoor ik er zeker vanaf, het ligt alleen niet in mijn straatje en is dus voor lange luisterperiodes bij mij niet geschikt. Desondanks wel een van de beste combo's ter wereld maar net met een ander karakter.

Ik ben dan ook van mening dat "de absolute referentie" gewoonweg niet bestaat. De mens zelf is simpelweg te verschillend om te kunnen bedienen met slechts één versterker van een bepaalde kwaliteit... En gelukkig maar  ;)
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Spacebass

Je hebt zo te lezen een hoop luidsprekers/versterker combi's beluistert...zo te lezen heb je op voorhand al bepaalde combi's qua naam alleen al uit je lijstje geschrapt.

ps
Uit nieuwsgierigheid, in welke combi heb je Infinitys beluisterd? bekabeling/eindtrap/pre etc?

blue-eyes

Met alle respect Greengrass, maar je schuift een aantal merken aan de kant, op zich geen probleem. Maar realiseer je je wel dat binnen een speakermerk er duidelijke verschillen in diverse lijnen zitten?

Ik noem geen namen, maar bepaalde merken zijn idd niet mooi om naar te luisteren, maar bepaalde types van hun hebben 100% muziek!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Als nou nog een Magnat eigenaar zich meld, dan hebben we dat lijstje gehad  ;D