5.0 speakersetje upgraden/vervangen

Started by Kanariepiet, July 8, 2018, 07:13:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kanariepiet

Ik luister inmiddels alweer bijna 4 jaar naar mijn KEF E305 setje (huidige KEF eitjes icm met een Denon 3300W en BK XLSX200 sub) en toch begint het weer een beetje te kriebelen om andere speakertjes neer te zetten, helaas zijn er een aantal niet op demo te beluisteren.
Simpelweg omdat de serie te oud is.

Dit is mijn shortlist:
- Kef 3005 serie (de vorige top-end eitjes, maar natuurlijk de grotere en betere center speaker), helaas nergens op demo.

- Q acoustics 7000i, helaas nergens op demo

- Dali Fazon Mikro (de gewone Fazon satellite ziet er mooier uit, maar de veel hogere prijs kan het minimale verschil in geluid niet compenseren)


Heb een tijdje de q acoustics 2010 gehad en ja die klonken wat ons betreft erg goed en relaxed, maar veel te veel aanwezig op het tv meubel.

Eisen:
- Kleur; wit of zilver/grijs
- Geen scherp aangezet hoog
- Geen 300/400 euro and up per stuk
- 2e hands (mits in goede staat) geen probleem


frank2

Gewoon houden wat je hebt, voor het geld dat je wilt uitgeven zal je hooguit een iets andere sound kunnen kopen, geen betere sound.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kanariepiet

Dat is ook een beetje waar ik naar op zoek ben  ;)
Ik snap dat ik geen wonderen kan verwachten, maar vind de Kef te lame op laag volume, het gaat pas spreken als het volume erg hoog is.

Quote from: frank2 on July  8, 2018, 10:55:57
Gewoon houden wat je hebt, voor het geld dat je wilt uitgeven zal je hooguit een iets andere sound kunnen kopen, geen betere sound.

Koei

Quote from: kanariepiet on July  8, 2018, 11:13:39
Dat is ook een beetje waar ik naar op zoek ben  ;)
Ik snap dat ik geen wonderen kan verwachten, maar vind de Kef te lame op laag volume, het gaat pas spreken als het volume erg hoog is.

Heb je niet iets van DRC aanstaan in je receiver?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Kanariepiet

Quote from: Koei on July  8, 2018, 12:28:50
Heb je niet iets van DRC aanstaan in je receiver?

Nee dat is het niet, is gewoon het gedrag van deze speakers, dat was bij aanschaf al en ook in bijna alle reviews naar voor gekomen.

Aantal jaar geleden gebruikte we de set op een veel hoger volume, maar de laatste tijd een stuk lager en dan sprankeld deze set helaas minder.

Zoals we het nu zien willen we gewoon een lekker klinkende en sprankelende speaker neerzetten die ook onze blu-ray concerten netjes en gedetaileerd neerzet.

We neigen nu eigenlijk naar onderstaande voorkeur:

1: Dali Fazon Mikro
2: Q acoustics 7000i
3: Kef 3005se (want deze set zal vergelijkbaar klinken als de Kef die we nu hebben)

Rowdy

Heb je ook een maximum qua afmetingen?

Kanariepiet

Quote from: Rowdy on July  8, 2018, 13:31:53
Heb je ook een maximum qua afmetingen?

In principe niet, maar de Q acoustic 2010 was ons net wat te log op het tv meubel.

Rowdy

Misschien is van Triangle één van de volgende series iets:
- Plaisir
- Elara
- Esprit EZ

Kanariepiet

Quote from: Rowdy on July  8, 2018, 13:40:37
Misschien is van Triangle één van de volgende series iets:
- Plaisir
- Elara
- Esprit EZ

Net naar gekeken, maar zijn te log, nog logger dan de q acoustics 2010, maar bedankt voor het meedenken!

Xander32

Kleine speakers geven een 'klein geluid', je kan van een melkpakje geen geluid verwachten identiek aan een full range exemplaar. Ook niet i.cm. een (enkele) subwoofer. Een speaker met grotere drivers en/of kastinhoud, geeft steevast op ook een laag volume een meer evenwichtig, homogeen geluid.

Quote from: kanariepiet on July  8, 2018, 11:13:39
Dat is ook een beetje waar ik naar op zoek ben  ;)
Ik snap dat ik geen wonderen kan verwachten, maar vind de Kef te lame op laag volume, het gaat pas spreken als het volume erg hoog is.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

htandre

#10
Totem Acoustic Kin mini??
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

Kanariepiet

Dat snap ik, maar zit wel verschil tussen melkpakjes (Bose en de standaard MM merken) en bijv. Kef, Q acoustics, Monitor audio, B&W, etc.

Quote from: Xander32 on July  8, 2018, 13:56:14
Kleine speakers geven een 'klein geluid', je kan van een melkpakje geen geluid verwachten identiek aan een full range exemplaar. Ook niet i.cm. een (enkele) subwoofer. Een speaker met grotere drivers en/of kastinhoud, geeft steevast op ook een laag volume een meer evenwichtig, homogeen geluid.

Rowdy

Fyne Audio F300 serie?
Vroeger had je de Tannoy Arena, maar ik zie Tannoy niet meer staan op de site van hnny.

Kanariepiet

Quote from: htandre on July  8, 2018, 13:57:47
Totem Acoustic Kite??

Ik zag de Totem Kin Mini................... :o dat zijn mooie speakertjes, geen idee of ze hier ergens te beluisteren zijn.

edgnoj

Als je ze te pakken kunt krijgen zou ik gaan voor Cabasse IO2 speakers. Deze geven een zeer fraai geluid tot zo'n 100Hz. De bas zou je dan aan moeten vullen met een goede subwoofer.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.


Kanariepiet

Quote from: marz01 on July  8, 2018, 19:16:58
B&W m1
https://www.whathifi.com/bw/mt-50/review
https://www.whathifi.com/kef/kht3005se/review
https://www.whathifi.com/dali/fazon-mikro/review
https://www.whathifi.com/q-acoustics/q7000i/review

Ga ik op deze reviews af, dan staat voor mij de q acoustics 7000i bovenaan, deze speakertjes komen overal goed uit de bus en was kwam sound erg onder de indruk van q acoustics.

Nou hecht ik nooit veel waarde aan de whathifi reviews, erg subjectief zijn ze daar niet.

Ik kan een setje 7000i front als demo voor 140 kopen en dan daarnaast een setje Dali's proberen en als ze niet bevallen terugsturen.

De Totems lijken me super, maar hier in de buurt na wat bellen nog nergens te beluisteren.
Weet ook niet wat voor sound Totems hebben.

Xander32

... de overstap van de ene naar de andere mini gaat weinig/niets brengen in jouw wens naar wat meer bas autoriteit.

Quote from: kanariepiet on July  8, 2018, 13:58:49
Dat snap ik, maar zit wel verschil tussen melkpakjes (Bose en de standaard MM merken) en bijv. Kef, Q acoustics, Monitor audio, B&W, etc.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kanariepiet

Quote from: Xander32 on July  8, 2018, 20:58:54
... de overstap van de ene naar de andere mini gaat weinig/niets brengen in jouw wens naar wat meer bas autoriteit.

Ik heb niet gezegd dat ik meer bas autoriteit wens, de Kefs zijn alleen op laag volume niet sprankelend genoeg.

Xander32

... klopt.

Echter zal je jou verbazen hoe het hoog wordt beïnvloed door het laag. Maar Kef staat niet echt bekend om z'n sprankelend hoog, in dat opzicht is er wellicht winst te behalen. Maar dat beoordelen doe je niet vanaf papier of vanaf een scherm, maar door zelf te gaan luisteren.

Quote from: kanariepiet on July  8, 2018, 21:04:14
Ik heb niet gezegd dat ik meer bas autoriteit wens, de Kefs zijn alleen op laag volume niet sprankelend genoeg.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kanariepiet

Quote from: Xander32 on July  9, 2018, 06:45:27
... klopt.

Echter zal je jou verbazen hoe het hoog wordt beïnvloed door het laag. Maar Kef staat niet echt bekend om z'n sprankelend hoog, in dat opzicht is er wellicht winst te behalen. Maar dat beoordelen doe je niet vanaf papier of vanaf een scherm, maar door zelf te gaan luisteren.

Mee eens dat luisteren de beste way forward is, vandaar dat ik blind een demo setje q acoustics 7000i zou kunnen kopen en een set Dali Fazon mikro om thuis te beluisteren en indien het niet bevalt retourneren.

Hier in de buurt zitten weinig zaken die deze speakers hebben en in mijn eigen ruimte hoor je toch het beste hoe ze klinken

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaudio

Setje Sonus Faber Toys scoren tweedehands?


Sjaudio

Ook onverslaanbaar voor het geld zijn 5 JBL identieke LSR-305's (actieve monitor) welke zeer ruimtelijk en neutraal klinken met enorme spreiding. Maar die zullen wel te groot zijn.


Kanariepiet

De JBL zijn inderdaad te groot, maar bedankt voor het meedenken!

Er komt in ieder geval een setje q acoustics 7000lri aan om die eens te proberen thuis.

Ik wil zowiezo thuis luisteren, een winkel is leuk, maar de kans dat het hetzelfde klinkt als thuis is klein.

Volgens een medewerker van Hificorner is de Dali heel open, maar klinkt het in de lagere tonen dunner dan de Kefs.