speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Xander32

I know, maar het was van mij uit iets met 'aandacht voor' 🙂.
Maar ik zal je niet verder meer stalken 😉.

Quote from: MechanicalAnimal on September  7, 2018, 11:16:01
HET GING niet alleen om jouw specifieke tip  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MechanicalAnimal

Quote from: Xander32 on September  7, 2018, 11:44:28
I know, maar het was van mij uit iets met 'aandacht voor' 🙂.
Maar ik zal je niet verder meer stalken 😉.

offtopic; ik bedoelde het niet vervelend, kwam misschien wel zo over, sorrie.


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Xander32

Er is niets aan de hand  :thumbs-up:, enkel platte tekst blijft gehelpen he  ;D.

Quote from: MechanicalAnimal on September  7, 2018, 12:02:07
offtopic; ik bedoelde het niet vervelend, kwam misschien wel zo over, sorrie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MechanicalAnimal

Quote from: Xander32 on September  7, 2018, 12:48:01
Er is niets aan de hand  :thumbs-up:, enkel platte tekst blijft gehelpen he  ;D.

opgelost, wij "kennen" elkaar,  dus het "stalken"kwartje viel ook te laat bij me.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Worf

Ik kreeg nog een berichtje van iemand die inmiddels Fyne Audio bezit en er heel happy mee is. Zijn tip; ga er toch naar luisteren anders krijg je misschien wel spijt dat je dat niet gedaan hebt. Hij ging naar de hifi dealer voor heel andere speakers en kwam thuis met fyne audio.........

Dan toch maar een uurtje rijden om ze te beluisteren. Voordeel; deze dealer heeft ook de Kef q750 en kan dus mee vergelijken en dan definitief de knoop doorhakken.

KayaRahnee

Quote from: Worf on September  9, 2018, 12:24:40
Zijn tip; ga er toch naar luisteren anders krijg je misschien wel spijt dat je dat niet gedaan hebt.

Zo zijn er nog heel veel ...
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: Worf on September  9, 2018, 12:24:40
Hij ging naar de hifi dealer voor heel andere speakers en kwam thuis met fyne audio.........

Beïnvloed door misschien ... ik zal nooit beslissen terwijl de verkoper nog naast mij staat.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Worf

Natuurlijk niet. Zou het misschien anders ook niet doen, naar deze dealer heeft dus ook de kef waar al mijn keuze op was gevallen. En nu kan ik mooi 1 op 1 vergelijken. Ben ik niet overtuigd, dan wordt de kef besteld.

Sirius666

Quote from: Worf on September  9, 2018, 13:44:59
Natuurlijk niet. Zou het misschien anders ook niet doen, naar deze dealer heeft dus ook de kef waar al mijn keuze op was gevallen. En nu kan ik mooi 1 op 1 vergelijken. Ben ik niet overtuigd, dan wordt de kef besteld.

Zoek je een paar goede nummers uit dan? Zowel goed als slecht geproduceerd.

garmtz

Ik weet niet of dit nog actueel is, maar ik vind de JBL 4312SE een van de beste speakers voor wat hardere muziek. Goede timing, NIET hard (hoog is aanpasbaar op het front), snel en strak laag, groots geluidsveld en veel vergevingsgezinder dan je zou denken.

https://jblsynthesis.com/productdetail/id_4312se.html


garmtz

#286
Wat ik zelf enorm belangrijk vind en wat vaak over het hoofd wordt gezien: TIMING. Er is geen enkel ander aspect meer van belang dat dit bij weergeven van metal. Het is echter iets dat door velen niet bewust wordt ervaren, totdat je je erop gaat richten. Dan merk je dat veel speakers gewoon suf klinken omdat ze ritmes versmeren en gewoon niet strak en snel genoeg klinken... Kan de metal-luisteraars hier met hoorn-luidsprekers heel goed begrijpen: de snelheid en puntigheid van een hoorn is onovertroffen.

Daarom zijn speakers als bijvoorbeeld Wilson Audio (huidige generatie, in ieder geval vanaf de 5.1) ook zo goed in het weergeven ervan: de kast is extreem stijf en de drivers getuned op snelheid. Er is geen sprake van 'overhang'...

Worf

Je hebt helemaal gelijk Garmtz. Die ontdekking heb ik nu ook gedaan met de Kef. Terwijl ik de Tannoy xt8f te hard in het hoog vond, was het verder een heerlijke speaker. Timing en energie perfect. Dit laatste mis ik nu wel op de Kef. Die is niet hard in het hoog, maar mist de fun van de Tannoy. Daarom dat ik toch nog naar Fyne audio wil luisteren. Hoop dat die een beetje tussen de Tannoy en Kef inzit.

DE JBL ken ik niet, maar zoek toch vloerstaanders.

garmtz

Quote from: Worf on September 10, 2018, 11:45:17DE JBL ken ik niet, maar zoek toch vloerstaanders.

Snap dat je een vloerstaander wilt, maar het probleem met vloerstaanders is... Dat het vloerstaanders zijn...

Een langere grote kast is zeer moeilijk te controleren en als de kast ook maar een beetje meetrilt, versmeert deze het geluid. De kast van een monitor is vaak stijver. Niet dat dat nou alles zegt hoor, het eerder genoemde feit van de grote woofer doet ook erg veel: hoe groter de woofer, hoe minder deze hoeft uit te slaan en dus hoe sneller het laag. Laat je niet om de tuin leiden door mensen die het tegendeel beweren: een kleine woofer (of meerdere) klinkt echt subjectief minder snel dan een enkele grote (papieren) woofer... De ontwerpen uit de jaren '60/'70 waren echt zo gek nog niet.

activ

Quote from: Worf on September 10, 2018, 11:45:17
DE JBL ken ik niet, maar zoek toch vloerstaanders.

Ik heb ook jaren gedacht dat ik alleen vloerstaanders wilde, totdat ik objectief ging luisteren. Nu kan het natuurlijk dat je een vloer staande mooier vindt, maar een monitor met een nette stand ziet er ook netjes uit en oogt minder vol (vinden de dames meestal leuk). Naast het verhaal wat Garmtz al toegelicht heeft wil ik nog een aandachtspunt noemen: Bij een vloerstaande komt het laagste laag dus ook uit die speaker, vaak zelfs uit de achterkant. De plaats waar je L en R speakers staan is vaak niet optimaal voor dat laag. Als je monitors hebt en een sub die op de optimale plaats staat dan gaat dat al snel strakker klinken dan een paar vloerstaande die netjes in de hoekjes van de kamer weg gestopt staan.

Vanzelfsprekend moet je vooral kopen wat je zelf wilt, ander gaat het nooit naar je zin zijn. Ik zou echter als uitdaging eens willen aanraden om een set vloerstaande en een set monitors of stands in je eigen ruimte te luisteren en dan pas een keuze maken.

MechanicalAnimal

Quote from: garmtz on September 10, 2018, 11:50:23
Laat je niet om de tuin leiden door mensen die het tegendeel beweren: een kleine woofer (of meerdere) klinkt echt subjectief minder snel dan een enkele grote (papieren) woofer... De ontwerpen uit de jaren '60/'70 waren echt zo gek nog niet.

there is no substitute for conusoppervlakte  :D

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Worf

Daar kwam ik achter met de Tannoy xt8f. Die power en autoriteit. Jammer van dat hoog. Maar als je, zeker met mijn muziek, dit 1 keer hebt gehoord is het erg moeilijk terug te keren naar minder. Daarom, wanneer het Kef zou worden, zou ik de Q950 nemen, maar wanneer ik kijk naar de specificaties heeft die ook niet zo diep laag. In ieder geval niet zoals de Tannoy. Qua uiterlijk en afwerking verlies de Kef Q het denk ik tegen ieder ander merk. Dit vind ik echt onder de maat.

Cantodea

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

MechanicalAnimal

Quote from: Cantodea on September 10, 2018, 13:54:54
Bekijk ook eens Arendal 1723 Tower.

Is dat makkelijk te verkrijgen c.q. beluisteren?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Worf

Bedankt voor alle tips maar je kunt niet alles beluisteren. En veel dealers van de genoemde speakers zitten aan de andere kant van het land. Zeker met mijn muziek wordt het toch een compromis.
Ik ga trouwens de akoestiek hier verbeteren. Niet alleen voor audio, maar ook voor het leefklimaat. Heb al akoestische panelen boven de eet- en salontafel, maar is nog niet genoeg. Binnenkort komen er ook dikke, zware gordijnen. Zal dit nog invloed hebben op de hoog weergave? Want om eerlijk te zijn; de Tannoy xt8f is nog niet helemaal uit beeld. Als ik dat hoog iets milder kan krijgen......En anders de genoemde Kef waarbij ik dus eind deze week nog wel naar fyne audio ga luisteren. En dan de knoop doorhakken. Maar vind het niet makkelijk. Alle hebben ze hun voor- en nadelen.

Sirius666

#295
Quote from: MechanicalAnimal on September 10, 2018, 13:59:08
Is dat makkelijk te verkrijgen c.q. beluisteren?

A la Teufel. X aantal dagen (30 of zo?) op proef is geen probleem, retourneren kan dan makkelijk. Niet handig voor Worf lijkt mij.

Quote from: Worf on September 10, 2018, 14:43:30
Bedankt voor alle tips maar je kunt niet alles beluisteren. En veel dealers van de genoemde speakers zitten aan de andere kant van het land. Zeker met mijn muziek wordt het toch een compromis.
Ik ga trouwens de akoestiek hier verbeteren. Niet alleen voor audio, maar ook voor het leefklimaat. Heb al akoestische panelen boven de eet- en salontafel, maar is nog niet genoeg. Binnenkort komen er ook dikke, zware gordijnen. Zal dit nog invloed hebben op de hoog weergave? Want om eerlijk te zijn; de Tannoy xt8f is nog niet helemaal uit beeld. Als ik dat hoog iets milder kan krijgen......En anders de genoemde Kef waarbij ik dus eind deze week nog wel naar fyne audio ga luisteren. En dan de knoop doorhakken. Maar vind het niet makkelijk. Alle hebben ze hun voor- en nadelen.

Nog maar een x dan: equalizer halen. Luister je vanaf een pc met bijvoorbeeld Foobar: software EQ. Ideaal is anders maar hier kan je m.i. echt wel wat mee.

Een Schiit Loki lijkt een erg leuk ding en precies wat jij zoekt. Hifi hoeft echt niet zo moeilijk te zijn....

palmspar

SVS ultra towers schijnen ook erg goed te zijn ze gaan wel diep 28hz-3db dacht ik, elke speaker heeft 2x20cm woofers aan de zijkant.
Geen idee hoe het hoog klinkt verder.

H&C Hifi

#297


Wanneer heb je de xt8f thuis beluisterd dan ?


Kazan Coll

Good posting!    ^^

Zo vraag ik mij ook af wat of hij dan probeert met akoestiek. Ik heb slechts 150 euro uitgegeven voor 2 akotherm panelen op de 1e reflectie punten en een hoog polig tapijt voor de speakers. Zoals aangegeven op blz 11 van dit topic. En dat scheelde echt heel veel voor mijn hoog allergie. De moeite waard om te proberen als een lotgenoot aangeeft dat dit geholpen heeft ...........
Primare I25 (stereo versterker), Cambridge CXN v2 (dac/streamer), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer), Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

Cantodea

#299
Quote from: MechanicalAnimal on September 10, 2018, 13:59:08
Is dat makkelijk te verkrijgen c.q. beluisteren?

Ik heb ze, komen luisteren mag altijd. Je kan ze enkel via hun website verkrijgen. Je hebt ze 60 dagen op proef. Kort gezegd: ze zijn zeer dynamisch, gedetailleerd en uiterst gebalanceerd van hoog tot laag. De afwerking is in één woord formidabel, 51 kg per stuk. Ze kunnen makkelijk mee tot plus 5000 Euro. Je koopt eigenlijk rechtstreeks aan de fabrikant.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon