speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kazan Coll

Net het hele topic doorgelezen en herken mij in de TS maar ook in alle antwoorden. Na een zoektocht van drie jaar langs heel veel winkels en het lezen van heel veel reviews heb ik wel een paar boxen gevonden die niet zo scherp klonken (ook ik draai heel veel symfonische metal van vaak slechte kwaliteit). Ook vrijwel alle boxen geluisterd die hier genoemd zijn (Kef, Focal, Sonus Faber, Monitor Audio, Dynaudio, Tannoy, Wharfedale, Audiovector, Scansonic en Neat). Als tussen resultaat werd het Kef LS 50 die ik kon temperen met een Quad Vena versterker (echt ongelooflijk wat deze versterker voor mij deed). Daarna moest ik accepteren dat het vaak niet aan de speakers ligt maar aan de opnames/stijl en de akoustiek. Ook allemaal genoemd.

Om niet in herhaling te vallen maar meteen naar de conclusie:  het is uiteindelijk een setje Audio Physic classic 10 geworden met de quad vena versterker. Toen ik deze speakers hoorde was het echt een moment van totale verbazing dat het zo goed klonk. Ik heb ze nu een jaar en ik heb echt niet meer het verlangen om betere mooiere speakers te beluisteren ben nu met andere componenten bezig en HT (heb net de center van Audio Physic gekocht!).

Tot slot nog een heel belangrijk punt de akoustiek. Ik heb een dag uitgetrokken om samen met mijn zwager van alles te proberen (luister positie, positie boxen, tapijt en diverse absorbtie panelen (achter luister positie, achter boxen enz). Ik heb namelijk een hard stenen vloer. 80 procent van alle hoog kon ik weg poetsen door een hoog polig tapijt voor de boxen en twee akotherm panelen (100 bij 60 bij 6 cm) op de eerste reflective punten. Bizar gewoon wat dat doet en niet geheel onbelangrijk ik hoef niets permanent neer te leggen, er zijn namelijk nog meer gezins leden maar dit is zo neergezet/neergelegd.

Ik denk dat 60 procent van het problem met de hoog schel geluid opgelost is door de versterker en boxen en de laatste 40 procent door de akoustiek.

Dus afsluitend, geef niet op Worf, ooit kom je er, na drie frusterende jaren is het mij ook gelukt. Al moet ik wel zeggen dat ik inmiddels veel naar Jazz luister en diverse audiofiele cd's (chesky, 2L nordic sound enz) omdat er gewoon zulke goede opnames tussen zitten die waanzinnig klinken op mijn installatie. Maar eerste liefde blijft metal  ;D.
Primare I25 (stereo versterker), Cambridge CXN v2 (dac/streamer), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer), Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

Sirius666

Quote from: KayaRahnee on August 26, 2018, 18:48:27
Er word hier blijkbaar niet echt vooruitgang geboekt ...
Ben benieuwd wanneer de topic titel zal veranderen van "speakers voor symfonisch metal gezocht" naar "speakers voor symfonisch metal gekocht".

Eind vorige week zouden er Kefs bij een dealer binnenkomen. Ben dan wel benieuwd wanneer Worf deze gaat beluisteren.

Pallenmans



Ik denk dat 60 procent van het problem met de hoog schel geluid opgelost is door de versterker en boxen en de laatste 40 procent door de akoustiek.

[/quote]

Daar ben ik het 100% mee eens . Zeker met Musical Fidelity Prachtige versterker Maar denk voor alleen symfonisch Metal iets te klinische
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

noot87

Quote from: Worf on August 15, 2018, 22:13:55
Weet inmiddels ook dat volgende maand de nieuwe R serie komt.

Daar ben ik wel zeer benieuwd naar.....
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Worf

#254
Denk dat het kef wordt. Heb de q750 thuis kunnen beluisteren en itt tannoy klinkt alles veel beter en aangenamer en kan ik er lang naar luisteren. Gaat helaas niet zo diep en zal dan waarschijnlijk voor de q950 gaan.
Wil nog wel het nieuwe merk fyne audio, de f501, beluisteren. Zien er fraai uit en krijgt goede kritieken maar vrees op grond van de kritieken dat het hoog voor mij niet prettig zal zijn, maar toch zelf maar even beluisteren.



MechanicalAnimal

Leuk te lezen Worf, fijn dat in elk geval het karakter van de 750 je aanstaat.

Misschien is een sub een beter alternatief dan de 950's. Een sub kun je allicht makkelijker verplaatsen dan 2 hele forse zuilen waar de positie bij voorbaat al vaststaat.

@fyne: heel goed..reviews zijn leuk, mar er gaat niets boven je eigen oortjes  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Worf

Ben er zo goed als uit dat het de Kef Q950 wordt. Alleen nog 1 paar luidsprekers beluisteren. Wil toch nog naar de B&w603 luisteren.

Sirius666

Quote from: Worf on September  4, 2018, 19:10:33
Ben er zo goed als uit dat het de Kef Q950 wordt. Alleen nog 1 paar luidsprekers beluisteren. Wil toch nog naar de B&w603 luisteren.

Fyne vond je niks?

KayaRahnee

Je bent nu reeds een tijdje bezig om te zoeken naar speakers die voor jouw de meest gewenste klank geven , misschien moet je nu nog maar even extra times inlassen en wachten tot deze beluisterbaar zijn ... wie weet wat daar uit zal komen.

www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169460.msg3173633#msg3173633
https://www.hifi.nl/artikel/26980/Magnat-Transpuls-1500-terug-naar-de-jaren-tachtig.html
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

H&C Hifi


Worf

Kef Q950 zo goed als zeker. Alleen met de nieuwe R serie op komst is de huidige bij veel dealers al fors afgeprijsd, b.v. de r 900. Dus toch nog maar proberen de q950 tegen de r 900 te horen.

noot87

Als daar weinig prijsverschil tussen zit......

Het kwaliteitsverschil in materiaalgebruik is vrij groot, als je de Q serie met de R serie vergelijkt. Maar het verschil in geluid wat ze produceren moet je natuurlijk ook aanspreken.

Ben benieuwd waar je uiteindelijke keuze op valt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

H&C Hifi

Quote from: Worf on September  6, 2018, 15:16:46
Kef Q950 zo goed als zeker. Alleen met de nieuwe R serie op komst is de huidige bij veel dealers al fors afgeprijsd, b.v. de r 900. Dus toch nog maar proberen de q950 tegen de r 900 te horen.


Een Kef R900 voor nog geen 1600,00 euro gaat je niet lukken hoor  Robert  ;)

skyfox

1149 per stuk voor de R900 is volgens mij de beste prijs nu. Wel een hele mooie speaker! De klank is wel ietsje anders dan de Q serie.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Worf

Je hebt ze gehoord? Kun je aangeven in welke mate anders?

skyfox

Ik vond ze wat slanker cq gebalanceerder  klinken dan de Q900, met ietsje meer detail in de hoge tonen. Als de prijs destijds zo laag was geweest had ik wellicht de Q serie laten staan en de R serie gekocht.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MechanicalAnimal

Quote from: skyfox on September  6, 2018, 22:59:17
1149 per stuk voor de R900 is volgens mij de beste prijs nu. Wel een hele mooie speaker! De klank is wel ietsje anders dan de Q serie.

+1

1149 bij Apolo

Stassen doet 1199


https://tweakers.net/pricewatch/295021/kef-r900-hoogglans-(zwart).html
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Roksan

Quote from: skyfox on September  7, 2018, 00:03:18
Ik vond ze wat slanker cq gebalanceerder  klinken dan de Q900, met ietsje meer detail in de hoge tonen. Als de prijs destijds zo laag was geweest had ik wellicht de Q serie laten staan en de R serie gekocht.

De nieuwe Q serie, is wat dat betreft weer een stukje uitgebalanceerder dan de vorige Q serie. Ik denk dat ze nu niet eens zoveel meer uit elkaar liggen, de oude R en de nieuwe Q. Althans ik was best aangenaam verrast toen ik een Q750 hoorde tov een R500. Mijn voorkeur ging naar de Q750. De Q950 heb ik helaas nog niet gehoord.

Maar een R900 voor een scherpe prijs is natuurlijk niet verkeerd!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

DofN

#269
KEF? Als je KEF wil is dit een topper:

https://link.marktplaats.nl/m1296294825

Is het ook als je geen KEF wil.. :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

... toch nog een keer onder de aandacht proberen te brengen ... De verkoper doet niets anders dan zelf zijn ls bouwen en is voorts zelf een fervent rock liefhebber.

Quote from: Xander32 on September  5, 2018, 06:26:49
Deze zijn van (en voor) een (prog) rock, metal liefhebber;

https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,15836.msg308130.html#msg308130


::)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

H&C Hifi

Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar een budget was van 1400,00 Euro

Toen heeft hij de XT8F besteld en daarna weer geannuleerd. (wegens iets langere levertijd dan verwacht )

Denk niet dat hij nu ineens wel richting de 2000 euro gaat uitgeven



MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Xander32

VRAAGprijs €1375,-  :thumbs-up:


Quote from: Xander32 on September  7, 2018, 10:41:41
... toch nog een keer onder de aandacht proberen te brengen ... De verkoper doet niets anders dan zelf zijn ls bouwen en is voorts zelf een fervent rock liefhebber.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Worf

De Kef R700 is wel een heel mooie speaker. Hoop dat ik deze nog kan beluisteren nu de nieuwe R-serie wordt uitgeleverd. De keuze is in ieder geval Kef.