speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

KayaRahnee

Quote from: Worf on July 22, 2018, 13:42:56
Er is inderdaad teveel. Maar deze is bij mij in de buurt ☺. Kan deze eens beluisteren. Vele jaren geleden een Master Four gehoord. Groot en duur.Maar klonk uitstekend voor mij.
Als die tweeter van Tannoy XT6F en XT8F niet zo bright waren was het een perfecte speaker voor mij.

Tsja, goedkoop zijn de spullen van Meneer Rick Paap niet, het is dan ook een erg zakelijk iemand.
Ik heb bij hem eens een offerte gevraagd voor het spuiten van mijn speakers, viel achterover van de prijs.
Toen ik hem er vriendelijk op attent maakte dat het speakers van zijn hand waren werd me redelijk cru duidelijk gemaakt dat dat hem niet interesseerde.
M.a.w geen andere (betere) voorwaarden voor klanten.
Mijn vriend zal en kan het ook nooit worden ... maar het moet gezegd, speakers ontwerpen / bouwen kan hij wel.
Ook ik heb lang gezocht naar "de gewenste klank", en ook ik heb ondervonden dat er steeds wel iets was wat ik vond dat beter moest of wat me stoorde.
De weergevers die ik nu heb benaderen erg dicht de klank die ik wou, wat bijgestuurd door de toonregeling van een oude Kenwood versterker kan ik uren genieten.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

Quote from: tdbakker on July 21, 2018, 15:02:51
Ook al eens Usher gehoord?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


^^


Of een zakelijke, strakke duitser, zoals ls van Nubert, Canton, Elac?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Worf

In geen jaren een duitse speaker gehoord. Vroeger was het vooral veel laag en veel hoog. Maar hoor nu van vooral Elac wel goede verhalen. Maar altijd engelse speakers gehad.

Wil nu de Master beluisteren. En hoe zit het met de hedendaagse kef? Zo'n Kef q750 is misschien wel interessant want schijnt afgestemd te zijn op lang luisteren; dus geen opgepept en schel hoog.

Usher heeft mij nooit aangesproken.

Paul1967

XTZ misschien?

Deze speakers 99.26 en 99.25lcr een keer beluisterd met de cd van the Cult-Love. Deze cd opnames klinken nogal schel en snerpend.
Stekkertje achter de speaker omgezet zodat het hoog werd gefilterd met -2db en het klonk een stuk aangenamer voor de oren.

gast_001

Nog 1 week verder en alle merken die er zijn zijn langs gekomen  :P

xlr8

Welnee, zo richting de kerst heeft iedereen zijn stokpaardjes geëtaleerd en zitten we op de +40 pagina's  :D

Maar goed, zal ook nog eens een -stokpaardjes- gooi doen... geen schel hoog, open midden en mooi drukvol (beheerst) laag ?  > Sonus Faber Venere 3.0  (die was nog niet voorbij gekomen)  :)

Worf

Je kunt nu eenmaal niet alles beluisteren en het hele land doorreizen om speakers te beluisteren. Richt me nu eerst op Master en Kef Q750/950.

xlr8

Gezien je criteria én ervaring met Tannoy XT8F: bespaar je de moeite met KEF ;)

john2910

#108
Goedendag,

Mischien een tweedehands setje jamo concert 8 speakers proberen?(rond de 4 a 500 euro tweedehands)
Ik gebruik deze momenteel met een yamaha r-n803d versterker,let wel hier zit de zogenaamde YPAO auto calibration technology op..

Mijn ruimte is akoestisch behoorlijk slecht..
Mijn muziekstijl voornamelijk metal is zeer breed te noemen van slayer tot savatage en de jaren tachtig pop en rock muziek..

Ik vind het de ideale combi,de versterker kan de iets mindere opnames door de ypao beter weer geven(ypao volume voegt ook wat laag toe en maakt de kille opnames wat warmer)
Heb jij een nummer van een symphonische metal band die goed moet klinken? Dan ga ik hem hier eens luisteren..

chansig

#109
En dan ga jij vertellen dat die in jouw akoestisch behoorlijk slechte ruimte best goed.klinkt. Ik zou daar weinig waarde aan hechten zeker als het het gaat om de Jamo speakers. Zegt dan meer over de YPAO.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

KayaRahnee

Quote from: john2910 on July 22, 2018, 20:46:19
Heb jij een nummer van een symphonische metal band die goed moet klinken? Dan ga ik hem hier eens luisteren..

En dan?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

gast_001

#111
Wat iemand geschikt vindt of niet is gewoon een persoonlijke smaak.
Derhalve ook niet meteen in de aanval gaan als iemand zijn persoonlijke smaak te kennen geeft  :worship:


john2910

Quote from: KayaRahnee on July 22, 2018, 20:58:57
En dan?
Dan kan ik luisteren of het nummer nog goed en  lekker luisterbaar is met de jamo concert 8...al is dit wel persoonlijk natuurlijk!

john2910

Quote from: chansig on July 22, 2018, 20:55:33
En dan ga jij vertellen dat die in jouw akoestisch behoorlijk slechte ruimte best goed.klinkt. Ik zou daar weinig waarde aan hechten zeker als het het gaat om de Jamo speakers.

Zegt dan meer over de YPAO.

Gr. Hans

Goedendag,u bent bekend met de jamo concert 8?
Mvg

Sirius666

Quote from: john2910 on July 22, 2018, 22:25:59
Goedendag,u bent bekend met de jamo concert 8?
Mvg

Goed dat je ze nog hebt John. Draai eens wat zonder YPAO als dat makkelijk gaat om te horen wat de invloed daarvan is op de akoestiek van de kamer.

john2910

Quote from: Sirius666 on July 22, 2018, 23:07:46
Goed dat je ze nog hebt John. Draai eens wat zonder YPAO als dat makkelijk gaat om te horen wat de invloed daarvan is op de akoestiek van de kamer.

Ik switch hem soms off,maar ik vind het in mijn situatie een behoorlijke toevoeging..

Normaal ben ik niet zo van al die eq truukjes op een versterker maar ik moet zeggen dat de yamaha dat prima doet.

Waar speel jij tegenwoordig mee?

Ps wel lachen was dat degene die mijn oude versterker de marantz pm 15s2 op kwam halen compleet onder de indruk was van de jamo concert en er nu ook over denkt om deze aan te schaffen..

Sirius666

Quote from: john2910 on July 22, 2018, 23:19:40
Ik switch hem soms off,maar ik vind het in mijn situatie een behoorlijke toevoeging..

Normaal ben ik niet zo van al die eq truukjes op een versterker maar ik moet zeggen dat de yamaha dat prima doet.

Waar speel jij tegenwoordig mee?

Ps wel lachen was dat degene die mijn oude versterker de marantz pm 15s2 op kwam halen compleet onder de indruk was van de jamo concert en er nu ook over denkt om deze aan te schaffen..

Zijn er grote klankmatige verschillen tussen YPAO uit en aan? Heb die optie op een receiver van Yamaha gehad maar nooit gebruikt.

De Concert 8 en 11 zijn prijzig geworden en worden in NL (helaas) nog maar sporadisch aangeboden. De 11 lijkt mij geweldig!

Grappig van de koper van de Marantz. Ik had eenzelfde ervaring. Liet de Concert horen terwijl ik een koper voor een andere set speakers had. Tja....dat kwaliteitsverschil was overduidelijk, de koop waar hij voor kwam ging dan ook niet door en ik gaf hem stiekem geen ongelijk :D

Na wat onzwervingen met andere monitoren ben ik nu alweer een tijd tevreden met vloerstaanders, een set Jamo Classic 10. Koopje van de eeuw, voor mij dan :D Minder prominent hoog dan de Concert 8 (vond ik het enige nadeel) en minder magie in het middengebied maar oh zo lekker met iig metal. Rappe percussie (trap/hiphop) en blastbeats worden er met gemak uitgespuwd. Snelle riffs zijn prima te volgen. In mijn situatie helemaal top en ik ben benieuwd hoeveel klankmatige rek er in zit bij het vervangen van bijv. de elco's. Tis tenslotte een beestje van zo'n 15-20 jaar oud. Maar dat komt nog wel een x.


chansig

#117
Quote from: john2910 on July 22, 2018, 22:25:59
Goedendag,u bent bekend met de jamo concert 8?
Mvg

Gaat hier toch om dat correctie systeem. De negatieve  invloed van de.kamer is groot, zeg je. Dan.kan je weinig zeggen over de speaker. Volgens mij heb ik ze ooit gehoord. Is al.erg lang geleden. In Bilthoven en via een forum. Prima.speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Worf

Wat betreft de sonus faber; zie dat o.a. Hobo de 2.5 heeft. Wanneer het koeler is kan ik ze natuurlijk daar eens beluisteren. Maar meende dat deze speaker voor metal en rock te soft zou zijn. Wel lekker warm.

xlr8

De 2.5 is het kleinere broertje vd 3.0 en is een geheel andere speaker mbt afbeelding ondanks zijn (maar) 5 cm verschil in fysieke hoogte.
De 3.0 is intern anders opgebouwd, filter en kastconstructie o.a. en uiteraard een extra midwoofer welke aanhangend aan voorgenoemde is.

Ik heb ze beide recent een behoorlijk tijdje naast elkaar gehad en dan komen de duidelijke verschillen goed naar voren en dat kan voor de één enorm zijn en voor de ander weer subtiel.
Beide hebben ze wel het rustige(re) karakter wat ook wel eens als 'warm' wordt gelabeld. 'Soft' kan zo'n sub-label zijn mss ja... in mijn ruimte ging de 3.0 iig een behoorlijk aantal stappen verder waar de 2.5 als snel ophield.


Hieronder een reviewtje van een user van AVS forums, geen broodschrijver dus maar een consument die op basis van onderstaande bevindingen de speakers later heeft gekocht.   
Ook zijn muzieksmaak hoofdzakelijk rock & metal.   

" Sound - in short damn good! No, these are not the Cremonas. These are dynamic, open, quite neutral and transparent, while retaining a nice touch of the traditional SF musicality. Strings and bras instruments had body and soul. Vocals are not so enticing, as with other SF speakers, were still much involving, without being exaggerated at the expense of the accompanying instruments. There's nice sense of space and sound stage depth - Ann Taylor literally filled the room. Very good definition, nice separation of instruments. Did I mention revealing? Bad recordings are made bearable, but the their shortcomings are audible (my Adele CD was not exactly a masterpiece). Still, nothing to annoy the ears and a lot, a lot to please the senses. That was the first part of the auditioning.

Second part - I almost always end my auditioning with rock. And here came the shock. Those babes rock! Really, really well. Easilly the best rendition of AC/DC, Metallica and Rammstein, I've heard below 4K. Everything was there - attack, speed, dynamics, excellent transients. What should have been a quick check to make sure they are not awful with rock, turned into a long, long listening session. Metallica played by a SF speaker, at the end of a valve amp? The Venere 3.0 does that damn well (rock).

Is that the best speaker in the world - no, it ain't. With bass heavy music, there's a bit of boom at the lowest octaves. Still better, than most speakers I've auditioned and a couple of Metallica and Rammstein's pieces, suffered from a slight, probably cabinet induced resonance. Still, to my ears far better, than what I've heard under 4K and better than some more expensive ones (Burmeister B25 for example).

Pros - Arguably the best loudspeaker at it price point and even above. Gorgeous fit and finish and the Sonus Faber pride of ownership thrown in for free.
Cons - If you are a pipe 'n slippers type of music lover, you may have to look at some of the older models! "


Teleflubbie

@xlr8 : Zelf had/heb ik de SF3.0 ook op het oog, maar las toevallig in wat recenties, dat deze bij slechtere opnames de neiging wil hebben om wat 'hard/scherp' te klinken. Ik weet het: moet zelf gaan luisteren in je eigen omgeving om een oordeel te kunnen vellen, maar deze informatie was voor mij net ff voldoende om er maar ff geen energie in te stoppen.
Wat is jouw ervaring hiermee?
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

chansig

Het scherp klinken bij een slechte opname is geen kwaliteit van een speaker, ook geen tekortkoming.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Worf

Ik ga ze zeker beluisteren. De reden van 2.5 is dat ik vrees dat de3.0 te groot wordt en de bass te boemerig.

Op MP staat een Tannoy Precision 6.2. hoe is deze speaker eigenlijk?

KayaRahnee

Al een afspraak kunnen maken luistersessie Masters?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

xlr8

Quote from: Teleflubbie on July 25, 2018, 15:45:24
@xlr8 : Zelf had/heb ik de SF3.0 ook op het oog, maar las toevallig in wat recenties, dat deze bij slechtere opnames de neiging wil hebben om wat 'hard/scherp' te klinken. Ik weet het: moet zelf gaan luisteren in je eigen omgeving om een oordeel te kunnen vellen, maar deze informatie was voor mij net ff voldoende om er maar ff geen energie in te stoppen.
Wat is jouw ervaring hiermee?

Ik vind het hoog juist zeer mild/rustig wat dan ook vaker terugkomt in de vele reviews... binnen welke review had je dit gelezen ?


Quote from: Worf on July 25, 2018, 16:20:02
Ik ga ze zeker beluisteren. De reden van 2.5 is dat ik vrees dat de3.0 te groot wordt en de bass te boemerig.

Op MP staat een Tannoy Precision 6.2. hoe is deze speaker eigenlijk?

Ikzelf vond het laag van de 2.5 ietwat rommeliger t.o.v. 3.0, waar de 2.5 soms wat heftig kleurde bleef de 3.0 mooi strak. Het totaalbeeld was ook een stuk rustiger, meer diepte en loskomen vd speakers etc.. de 2.5 was daarintegen iets vlakker/directer. Bij sommige opnames weer wat prettiger maar bij wat drukkere passages verloor er controle binnen de afbeelding. De 3.0 heeft simpelweg veel meer insight.

Tannoy Precision 6 ook (vorig jaar) in huis gehad, maar weer snel van de hand gedaan. Hoewel de reviews (voor wat het waard is) goed zijn:
https://www.whathifi.com/tannoy/precision-62/review
http://www.audioappraisal.com/tannoy-precision-6-2-review/ 
Puur persoonlijk ben ik zowieso geen liefhebber van het dual concentric principe, het kritische middengebied gaf me teveel 'squawker' gevoel. In 70er jaren werd de middentoner ook wel een squawker genoemd, vertaal dit naar een trompet of kelk-geluid.