Zuilen (evt. met sub) of monitor met sub

Started by Dirc, May 10, 2018, 14:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

#175
Indien je er plezier uit weet te halen om je door deze materie heen te worstelen, om de materie je eigen te maken, dan is het interessant. En nogmaals, ik denk ook dat het velen erg behulpzaam zou kunnen zijn om te komen tot passende speakers, zonder daarbij onnodig veel euris te spenderen. Maar de meesten hebben in al dat 'gedoe' geen zin. Deze hobby is voor hen vooral een stuk beleving en die ervaar je niet middels het doorworstelen van (complexe) technische informatie/grafieken  :nowink:.

De weg naar nieuwe ls is voor velen vaak net zo'n leuke beleving als het uiteindelijke bezit; het opstellen van een shortlist, wellicht wat reviews lezen, eens een (aantal) M&G bijwonen, een hifi zaak binnen lopen om ideeën op te doen, voorts wat meer gerichte luisterafspraken bij zo'n zaak, in het beste geval ook nog een uitgebreide sessie met betreffende ls in eigen ruimte etc. ... Dat geeft velen voldoening, dat geeft plezier. Vanuit de techniek redenerend wellicht niet de meest effectieve en efficiente route om te komen tot nieuwe ls, maar voor de meesten wel de route die de meeste fun genereert.

Quote from: Timvg on May 21, 2018, 12:09:48
Nog een interessante pdf

https://www.harman.com/sites/default/files/LoudspeakersandRoomsPt2_0.pdf
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Timvg

Ik kan daar gerust inkomen. Heb zelf die route ook bewandeld.. Ik wou gewoon leren begrijpen waarom die ene luidspreker nu wel goed klonk in die ruimte, en dan plots niet meer in de andere. Zou het niet wat universeler kunnen? En van 't één kwam 't ander..

Xander32

Jij bent er min of meer ingegroeid en had de drang om het te begrijpen  :thumbs-up:, maar dat laaste ontbreekt bij velen.

Quote from: Timvg on May 21, 2018, 14:35:15
Ik kan daar gerust inkomen. Heb zelf die route ook bewandeld.. Ik wou gewoon leren begrijpen waarom die ene luidspreker nu wel goed klonk in die ruimte, en dan plots niet meer in de andere. Zou het niet wat universeler kunnen? En van 't één kwam 't ander..
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Ach....volgens mij is dat verdiepen en verstand niet iets wat een gemiddelde audiofiel tegenhoudt als het gaat om de aanschaf van iets. Er zijn er die doen het op reviews en op wat anderen zeggen.

Gewoon in het vervolg aan Tim vragen welke speaker je het beste kan kopen. Zo doe ik het ook al een tijdje. Laat me adviseren door mensen met verstand. Die kies ik dan wel zelf uit...en dat is dan wel weer knap.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Quote from: Xander32 on May 21, 2018, 14:37:21
Jij bent er min of meer ingegroeid en had de drang om het te begrijpen  :thumbs-up:, maar dat laaste ontbreekt bij velen.


Vandaar dat ik ook niet in elk topic ga preken om het zo te zeggen  :D Bij Dirk had ik de indruk dat als het even goed, of beter zou kunnen, voor minder € .. hij daar wel voor te vinden zou zijn.
Het valt me bv op: JBL 705p kost ongeveer 9x zoveel als een 305. Die speelt natuurlijk bijlange geen 9x zo goed. Ik merk vooral dat de laatste jaren het punt van verminderde meeropbrengst, inzake neutraal/accuraat geluid, steeds in een lagere prijscategorie komt te liggen. Goed geluid is vandaag gewoon voor iedereen beschikbaar, dat is iets wat we enkel kunnen toejuichen denk ik.

bert stoltenborg

Quote from: Dirc on May 21, 2018, 14:04:26
Een huiskamer is niet altijd makkelijk aan te passen aan akoestische eisen.

Klopt. Ik geef alleen aan dat je kunt kiezen voor een speaker met goed off axis gedrag, en die zijn meestal best duur, of je knoeit wat met je akoestiek, dat is minder duur en heeft meer effect.
Floyd Toole gaat er van uit dat de ruimte sowieso een reverberation tijd van onder de 0,5 sec heeft.   :smile:
Ik bazel maar wat.

Timvg

Quote from: chansig on May 21, 2018, 14:46:34
Ach....volgens mij is dat verdiepen en verstand niet iets wat een gemiddelde audiofiel tegenhoudt als het gaat om de aanschaf van iets. Er zijn er die doen het op reviews en op wat anderen zeggen.

Gewoon in het vervolg aan Tim vragen welke speaker je het beste kan kopen. Zo doe ik het ook al een tijdje. Laat me adviseren door mensen met verstand. Die kies ik dan wel zelf uit...en dat is dan wel weer knap.

Gr. Hans

Misschien moeten we binnenkort maar eens een topic starten met 'objectief verantwoorde speakers'  :coffee:



Timvg

Quote from: bert stoltenborg on May 21, 2018, 14:48:25
Klopt. Ik geef alleen aan dat je kunt kiezen voor een speaker met goed off axis gedrag, en die zijn meestal best duur, of je knoeit wat met je akoestiek, dat is minder duur en heeft meer effect.
Floyd Toole gaat er van uit dat de ruimte sowieso een reverberation tijd van onder de 0,5 sec heeft.   :smile:

Behalve de JBL 305 en 308 natuurlijk  ;)

Dirc

Correct wat je hierboven zegt Tim. Ik lees verhalen over mensen die apparatuur kopen van meerdere modale maandsalarissen per onderdeel. Ik heb zelf ook het eea gehad en nu dus de jbl die prima spelen.
Ik kwam daarom inderdaad op de vraag waarom je zoveel uit zou geven. Daarnaast is ht niet mijn enige hobby die geld kost en liggen mijn eisen anders dan vroeger.

Dus ik zou idd eerder iets werkends en betaalbaar zoeken. De jbl's zijn een goede start. Wie weet ooit een Revel, de jbl is niet vrouwvriendelijk qua looks natuurlijk. En dus een betaalbare sub oplossing die in verhouding staat.

Wat me wel opvalt in je onderschrift Tim, is dat je alsnog tal van apparaten hebt  :clapping:

Timvg

Ik heb teveel spullen en kan het niet over m'n hart krijgen van bepaalde zaken weg te doen. De zelfbouw staan momenteel te koop voor de hoofdprijs (= wat ik ervoor betaald heb) aangezien ze stiekem toch niet kwijt wil.

Dirc

Zelfbouw subs? Mss tijdelijk ergens onderbrengen? :colgate:

Timvg

Quote from: Dirc on May 21, 2018, 16:49:32
Zelfbouw subs? Mss tijdelijk ergens onderbrengen? :colgate:

Zelfbouw 3-weg - bouwtopic is te vinden hier op 't forum.

Dirc


Dirc

Maar klopt de stelling dat een zuil met 12" voor laag in principe geen subwoofer nodig heeft en een alles in 1 is?

Timvg

Opnieuw, hangt er vanaf hoe diep dat gaat en bij welk volume.. mijn 3-weg bv is gemaakt om te combineren met een sub of subs en gaat niet heel diep.

Dirc

Dat begrijp ik. Ik bedoel dat een zuil met 8" nooit echt diep zal gaan maar met 12" zou het theoretisch kunnen toch?

Timvg

Hangt echt volledig af van het ontwerp van de driver. Er bestaan subs van 6" en mids van 12". Hoe meer oppervlak hoe eenvoudiger natuurlijk om een driver te ontwerpen die lager gaat met gemak (en dat efficienter kan). De 12" die bv in mijn ontwerp zit is meer een midbas driver die comfortabel tot 1kHz speelt met net off-axis gedrag.. old school dus.

Dirc

Goed, terug naar de sub kwestie. Wat zou je adviserenbij de monitoren. Of t nu jbl of Revel ofzo zijn maakt dan niet uit toch?

Timvg

Quote from: Dirc on May 21, 2018, 18:28:31
Goed, terug naar de sub kwestie. Wat zou je adviserenbij de monitoren. Of t nu jbl of Revel ofzo zijn maakt dan niet uit toch?

Voor de meest kwalitatieve bas:

Ik heb onlangs een thread gestart over cardioide basweergave. Dit is iets wat je bv zou kunnen integreren in een slanke zuil/stand. Met drie 5,25" basdrivers per zuil + Hypex module  (incl DSP) zonder hout/verf zit je aan een €430 per zuil. Daar zou je er dus 2 van nodig hebben. Deze kunnen dan in het diepe laag nog altijd aangevuld worden door een grote bassreflex sub. Dit is wat ik overweeg te doen voor m'n 705i.


Voor diepgang/SPL:

Bk Monolith kan je 2dehands aan leuke prijzen vinden, SVS idem.

1 of 2 BK XLS200 subs zijn ook altijd een goeie start, eenvoudig te plaatsen en veel waar voor het geld. Wel minder diepgang en reserve dan een gemiddelde bassrelex sub van 100L netto met 12" erin natuurlijk..

Xander32

Die Monolith's zijn traaaaaaaggggggg  : :yawnee:

Prima voor film, maar voor muziek  :nowink:. Die 200's of een 400 is al beter.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Timvg

#195
Gesloten subs worden soms als sneller ervaren omdat ze minder modes aanspreken, welk het gevolg is van het feit dat ze gewoon sneller afvallen (indien niet gecompenseerd met EQ) en dus minder output hebben. Ik durf wedden dat ik een monolith beter kan integreren dan de meesten een XLS200 (met DSP uiteraard).

QuoteOften times people make the mistake that sound quality is in fact related to the woofers quickness, but in fact the woofer's quickness is exactly related to SPL. The faster the driver, the higher the SPL. There are two ways to change a woofer's speed. 1. Lower the frequency of the input its reproducing or 2. increase the volume. Sounds silly, but its true. There are many other factors that go into making a subwoofer sound fast or slow (boomy or tight) but that divulges into system design. What's important about this myth is that speed is an inappropriate concept of sound quality.

Ralf67

Daar sluit ik me bij aan, de Monolith is en blijft voor het geld een mooie subwoofer.

Met DSP moet je wel weten wat je doet.
Zelf gebruik ik een MiniDSP, en daarna doet Audyssey xt32 zijn werk.

Ralf67

Overigens is dit de gesloten variant van de Monolith met dezelfde woofer.

De Platinum P12-300sb


mijkie

Die ken ik, ook in die kleur [emoji1]

Had ik niet moeten verkopen maar, t bloed kruipt ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dirc

Quote from: Timvg on May 21, 2018, 18:41:19
Voor de meest kwalitatieve bas:

Ik heb onlangs een thread gestart over cardioide basweergave. Dit is iets wat je bv zou kunnen integreren in een slanke zuil/stand. Met drie 5,25" basdrivers per zuil + Hypex module  (incl DSP) zonder hout/verf zit je aan een €430 per zuil. Daar zou je er dus 2 van nodig hebben. Deze kunnen dan in het diepe laag nog altijd aangevuld worden door een grote bassreflex sub. Dit is wat ik overweeg te doen voor m'n 705i.


Voor diepgang/SPL:

Bk Monolith kan je 2dehands aan leuke prijzen vinden, SVS idem.

1 of 2 BK XLS200 subs zijn ook altijd een goeie start, eenvoudig te plaatsen en veel waar voor het geld. Wel minder diepgang en reserve dan een gemiddelde bassrelex sub van 100L netto met 12" erin natuurlijk..

Wat bedoel je nu? De 705 inbouwe een of een zuil En een sub ernaast? Dat is wel veel van het goede?