Hulp gevraagd bij dirac live

Started by Bordenboer, April 3, 2018, 19:13:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bordenboer

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en wilde graag wat advies over dirac live,ik ben in het bezit van een Nad 578v3 en heb die aangesloten op mijn dali ikon 6 mk2 speakers (5.1 set) met een Rel q200E subwoofer, nu wil ik alles gaan instellen via dirac live ,weet iemand een goede handelswijze hoe te starten met instellen (meten)? Ik moet eerst alle waarden instellen in de Nad,de instellingen die ik gedaan heb zijn: fronts speakers op small crossover 90 Hz ,center op large en surround (dali Ikon 1 mk2) small en crossover op 70Hz, daarna heb ik dirac gestart en op 9 luisterposities gemeten met mijn Umik-1 microfoon,dit gaat goed maar op het einde krijg ik dus een grafiek met al mijn speaker metingen,kan ik nu gelijk  op optimise drukken of is het de bedoeling dat ik daar het een en ander aanpas? Tevens vraag ik me af of een upgrade naar dirac live full een toegevoegde waarde heeft?
Alvast dank voor uw antwoord.

MaxxMark

Ik kan je in ieder geval nu al vertellen dat het heeeel veel experimenteren gaat worden en vooral ook lusiteren naar wat je zelf fijn vindt.

Zorg dat je je projects in ieder geval opslaat (liefst elke keer als je een nieuwe variatie hebt gemaakt) zodat je terug kunt gaan als je toch vond dat je vorige variant beter was.

Als eerste uitgangspunt zou ik zeggen dat je gaat voor de "auto" stand (of de instellingen die als eerste worden geadviseerd). Al is het alleen maar om een idee te krijgen van wat het verschil is tussen wel en geen Dirac.

De ingestelde/opgegeven curve is heel erg afhankelijk van wat je wilt bereiken. Op het internet zijn genoeg discussies te vinden over wat het beste is. Een 100% vlakke curve zou theoretisch het beste zijn, maar wordt vaak als erg droog en saai bestempeld. De 'house curve' komt ook regelmatig langs.

Inzicht in hoe een set klinkt is hier eigenlijk gewoon  heel erg belangrijk. Zie mijn topic bijvoorbeeld (https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104052.msg2966137#msg2966137).

Neemt overigens niet weg dat het gewoon héél leuk is om lekker te experimenteren en te prutsen met Dirac Live. Ik vond het in ieder geval erg leuk :D


Overigens ben ik niet bekend met het verschil tussen dirac live en dirac full. Bij mij zit het ingebakken in mn versterker ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com