Focal Kanta 2

Started by Iver, March 10, 2018, 20:13:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Iver

Ik ben geïnteresseerd om te weten wie ook Focal Kanta 2 luidsprekers bezit of overweegt aan te schaffen.

Een tweetal maanden geleden besloot ik om mijn Naim XS series set te upgraden nar wat beters. Ik draaide met een combinatie van 152xs/150xs/FlatccapXs/Nd5xs die selen de Naim Allae luidsprekers aanstuurden. Een uitstekende set, maar na jaren luisterplezier was ik er wat op uitgekeken en wilde beter.

Vanaf het begin was het duidelijk dat ik bij de Naim-sound wilde blijven; erg muzikaal en "in-the-face", met veel lucht in de sound. Dat is wat ik mooi vind. Een stap hoger dan de xs series, staan de Naim Classic range en daar zocht ik naar. Mijn set kon ik vrij eenvoudig via de gekende wensites verkopen.

Als eerst gekozen voor de SuperNait2 in combinatie met de HiCapDr powersupply en een Naim NDX streamer. Toen ik die in huis kreeg had ik de Naim Allae's nog en de combinatie deed het fantastisch. Wel was duidelijk dat de luidsprekers de bottleneck vormden, dus op zoek naar vloerstaanders die het niet alleen goed doen met Nail, maar ook sterk zijn met vocals en voeldoende authoriteit hebben voor mijn woonkamer.

Als short-list had ik de Q Acoustics concept 500, Sonus Olympica III, Kef Reference 3 en Focal Kanta 2 gekozen. Allemaal fantastische weergevers maar al snel spongen de Sonus Fabers en Focals eruit. Kef was wat erg ingetogen en de Q Acoustics halen het simpeleg niet (niettegenstaande dat ze fantastische waarde voor geld leveren). Uitiendelijk de Focal Kanta 2 gekozen en er geen seconde spijt van. Wat een ongelofelijk goede luidspreker: snel, authoritair en met erg veel plaatsing. Verder verdwijnen ze volledig. Ik wist niet dat er zoveel ruimte-werking in luidsprekers kon zitten. Fantastisch.

Heel recent de SuperNait2 vervangen door de NAC282 met NAP200Dr eindteap. Weer een stap vooruit. Nog meer plaatsing en vooral meer detail. Ze gaan fatastisch met de Kanta's
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

PatrickP

Bij mij staat nu een set Kanta 2 speaker in te spelen. Een kleine 2 weken inmiddels. Aangesloten op mijn ook nieuwe Hegel H360 met Bluesound streamer.

Vraagje: wat heb jij gedaan of moeten doen met de plaatsing? Ik heb al aardig geschoven. Met name wat verder van de muur af zetten, want de bassen, die willen nog wel eens een beetje te worden. Er zitten nu zelfs twee paar sokken in de achterste poorten om te kijken of dat helpt. Ik kan ze natuurlijk niet midden in de kamer zetten...

En wat heb jij met indraaien gedaan?

Verder een heerlijke sound (mits goed bronmateriaal!) en dat wordt alleen maar beter.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Cantodea

Quote from: PatrickP on May  2, 2019, 17:16:16
Bij mij staat nu een set Kanta 2 speaker in te spelen. Een kleine 2 weken inmiddels. Aangesloten op mijn ook nieuwe Hegel H360 met Bluesound streamer.

Vraagje: wat heb jij gedaan of moeten doen met de plaatsing? Ik heb al aardig geschoven. Met name wat verder van de muur af zetten, want de bassen, die willen nog wel eens een beetje te worden. Er zitten nu zelfs twee paar sokken in de achterste poorten om te kijken of dat helpt. Ik kan ze natuurlijk niet midden in de kamer zetten...

En wat heb jij met indraaien gedaan?

Verder een heerlijke sound (mits goed bronmateriaal!) en dat wordt alleen maar beter.

Een goeie DSP (Dirac, HAF ofzo) gaat veel beter doen, dan een paar sokken!
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

PatrickP

Quote from: Cantodea on May  3, 2019, 15:35:37
Een goeie DSP (Dirac, HAF ofzo) gaat veel beter doen, dan een paar sokken!
Ik geloof je direct, maar dat zit nu eenmaal niet ingebakken in mijn Hegel. Ik heb tijdens mijn zoektocht naar nieuwe spullen wel gehoord wat het effect was bij een Lyngdorf setup. Maar het blijft het verbouwen van je signaal waar ik op zich niet direct een voorstander van ben. Ik ben daar niet voor gegaan... Ingezet op puur van de versterker naar de speakers.

Ik meen (hoop?) dat ik met wat schuiven tot een wat dat betreft mooie oplossing kom.  :lookaround:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

jahtari

Met een vloerkleed en een akoestisch schilderij kom je ook verder, zoals ik op jouw foto zie.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Cantodea

Quote from: jahtari on May  3, 2019, 18:37:30
Met een vloerkleed en een akoestisch schilderij kom je ook verder, zoals ik op jouw foto zie.

Klopt, helpt zeker qua nagalmtijd enzo, maar echte roomnodes in het laag kun je daar nooit mee aanpakken.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Carrol

Quote from: Cantodea on May  3, 2019, 15:35:37
Een goeie DSP (Dirac, HAF ofzo) gaat veel beter doen, dan een paar sokken!
Snap ik niet,ik begrijp dat akoestiek heeel belangrijk is, misschien wel t belangrijkst,daar valt dan ook de meeste winst te behalen,als je met het signaal gaat bemoeien,ja, dan kun je net zo goed andere luidsprekers kopen,want elke luidspreker klinkt weer anders in dezelfde ruimte.Tis toch raar dat je elke luidspreker kunt "corrigeren"met DSP.
Tuurlijk zul je verschil horen,maar je hoort niet meer de kwaliteit van de luidspreker.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Cantodea

Quote from: PatrickP on May  3, 2019, 16:55:57
Ik geloof je direct, maar dat zit nu eenmaal niet ingebakken in mijn Hegel. Ik heb tijdens mijn zoektocht naar nieuwe spullen wel gehoord wat het effect was bij een Lyngdorf setup. Maar het blijft het verbouwen van je signaal waar ik op zich niet direct een voorstander van ben. Ik ben daar niet voor gegaan... Ingezet op puur van de versterker naar de speakers.

Ik meen (hoop?) dat ik met wat schuiven tot een wat dat betreft mooie oplossing kom.  :lookaround:

Ik vind dit altijd een vreemde vaststelling. Men wilt een puur en direct signaal, dus dan maar liever een bonkende/boemende bass die een deel van frequentie spectrum maskeert, dan een DSP die het signaal vrij maakt van dreunende bassen en waarbij er veel meer details in het laag en midlaag hoorbaar worden en meestal nog met een mooier stereobeeld tot gevolg. Mensen (de puristen onder ons) die mijn set voor het eerst horen, prijzen de transparantie en details en de mooie strakke basweergave. Maar ho, van het ogenblik dat ze weten dat er dsp meegemoeid is horen ze van alles.. van vervorming tot een ingestort stereobeeld enzovoort, terwijl ze er tevoren alleen maar lof hadden. Meermaals meegemaakt intussen. Blijf het vreemd vinden.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

Quote from: Carrol on May  3, 2019, 19:51:04
Snap ik niet,ik begrijp dat akoestiek heeel belangrijk is, misschien wel t belangrijkst,daar valt dan ook de meeste winst te behalen,als je met het signaal gaat bemoeien,ja, dan kun je net zo goed andere luidsprekers kopen,want elke luidspreker klinkt weer anders in dezelfde ruimte.Tis toch raar dat je elke luidspreker kunt "corrigeren"met DSP.
Tuurlijk zul je verschil horen,maar je hoort niet meer de kwaliteit van de luidspreker.

Je corrigeert de luidspreker niet...
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Dirk

Quote from: Carrol on May  3, 2019, 19:51:04
Tuurlijk zul je verschil horen,maar je hoort niet meer de kwaliteit van de luidspreker.
:nowink:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Carrol

Wat doet DSP dan wel,het is een beetje filteren in de frequenties,tis beetje een verkapte toonregeling,ja ik ben daar geen voorstander van
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

RalphH

Je corrigeert de ongewenste effecten die de ruimte heeft op de weergave van de liidspreker daar waar het niet mogelijk is om de ruimte aan te passen. Zeker in het laag (afvlakken pieken door roommodes) kan dsp je luisterervaring gigantisch verbeteren.

Maar je kunt t ook negeren en naar gebonk luisteren  ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Is ook iets geavanceerder dan filteren in frequenties, je probeert de hele piek die ontstaat weg te halen door de frequentie en breedte ervan aan te pakken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Quote from: Carrol on May  3, 2019, 19:51:04
Snap ik niet,ik begrijp dat akoestiek heeel belangrijk is, misschien wel t belangrijkst,daar valt dan ook de meeste winst te behalen,als je met het signaal gaat bemoeien,ja, dan kun je net zo goed andere luidsprekers kopen,want elke luidspreker klinkt weer anders in dezelfde ruimte.Tis toch raar dat je elke luidspreker kunt "corrigeren"met DSP.
Tuurlijk zul je verschil horen,maar je hoort niet meer de kwaliteit van de luidspreker.
Er zijn vele technieken om hetzelfde te bereiken. Je kan de akoestiek in een ruimte flink aanpakken, je kan een aantal verschrikkelijk speaker-units in een luidspreker gebruiken, een hele stijve kast, open baffle, etc., om muziek steeds beter te kunnen beluisteren.

Niet iedereen kan zijn/haar luisterruimte perfect behandelen. Een huiskamer wordt door meer personen gebruikt en is dus niet alle aanpassingen zijn mogelijk.

Wat mij betreft is DSP een van die zaken om een beter geluid te bereiken. Wel één die, mits goed toegepast, op alle speakers en ruimtes een goede uitwerking kan hebben. Levert het altijd hetzelfde geluid op? Zeker niet, je hoeft niet de standaardcurve van Dirac te volgen en je kan ook alleen de room-modes eruit halen door tot de Schroederfrequentie te corrigeren.

Waar je geld aan besteed bepaal je zelf. Het is mijn ervaring dat bit-perfect veel kan brengen. Dat kan meer zijn dan met Dirac bv. . Als alles klopt brengt ruimte- en impulscorrectie nog steeds een duidelijk merkbare verbetering. En dan voor mijn inziens minder geld dan ik zou moeten stoppen voor een vergelijkbare verbetering met nieuwe speakers.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

PatrickP

Ik ga later deze maand een demonstratie (??) bijwonen over akoestiek. Wellicht word ik daar al wat wijzer.

Wel apart. Deze speakers gaan niet of nauwelijks dieper dan mijn MB Quart QL 802S speakers die ze vervangen. Die werden aangestuurd in door een Yamaha DSP-A1 via een Spinx Myth 11 eindversterker. En daar heb ik nooit last gehad.

Het is trouwens ook niet dat alles niet goed klinkt hoor. Het meeste klinkt geweldig, maar soms zit er een nummer bij dat me doet fronsen waarom dat laag even "gek" doet.

In ieder geval leuk om zelf oe gaan wat ik eraan veranderen kan en hoe een en ander uitwerkt!

Tips blijven welkom! :worship:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Xander32

Met dsp ga je echte akoestiek- en opstelling issues niet tackelen. Tevens is het resultaat van dsp te vaak, dat al het leven uit de muziek weg is.

Een enigszins redelijke akoestiek en opstelling zou altijd de basis moeten zijn, met dsp kan je desgewenst finetunen, bijstellen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RalphH

Quote from: Xander32 on May  4, 2019, 06:07:01
Tevens is het resultaat van dsp te vaak, dat al het leven uit de muziek weg is.


Als je je enkel bij t corrigeren van het (sub) laag houdt, is dit naar mijn mening zeker niet waar.
Daarbij zijn problemen in dit gebied zonder drastische verbouwingsmaatregelen of het verplaatsen van de luisterplek, nagenoeg niet anders op te lossen.

En dan hebben we t enkel nog maar over pieken. Als je nulls hebt (en die heeft iedereen wel), ben je ook met DSP nergens, dan komt naast MLP en akoestiek ook nog de subwoofer (nog zo'n puristengruwel ;D) als optie om de hoek kijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Cantodea

Quote from: Xander32 on May  4, 2019, 06:07:01
Met dsp ga je echte akoestiek- en opstelling issues niet tackelen. Tevens is het resultaat van dsp te vaak, dat al het leven uit de muziek weg is.

Een enigszins redelijke akoestiek en opstelling zou altijd de basis moeten zijn, met dsp kan je desgewenst finetunen, bijstellen.

Een goede opstelling is heel zeker vereiste nr.1, maar niet iedereen heeft een perfecte luisterplaats/ruimte en zeker al niet als de set in een woonkamer staat. Hier kan DSP wonderen verrichten en het leven hoeft echt niet uit de muziek te zijn. Beluister maar eens een set die gecorrigeerd wordt door een HAF filter.. je gaat heel verbaasd zijn hoe goed en natuurlijk dit wel klinkt.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

chansig

Quote from: Xander32 on May  4, 2019, 06:07:01
Met dsp ga je echte akoestiek- en opstelling issues niet tackelen. Tevens is het resultaat van dsp te vaak, dat al het leven uit de muziek weg is.

Een enigszins redelijke akoestiek en opstelling zou altijd de basis moeten zijn, met dsp kan je desgewenst finetunen, bijstellen.

Zijn er ook niet echte akoestische en opstelling issues ? Overigens nog nergens de ervaring gehad (met dsp) dat het leven weg was. Zal mazzel geweest zijn als ik jouw ervaring zo lees.

Het laatste helemaal waar.
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.