Joenskie, heeft 1 seconde gedacht om zijn sonus in te ruilen .........

Started by jeroenskie, April 28, 2004, 00:10:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jeroenskie

Hallo jongens en meisjes.

Ik ben kapot en ga dus slapen maar toch even hier een bedankje plaatsen voor het meedenken van Space en Garmt.

Morgen zal ik mijn ervaringen hier weergeven ,want het was na een paar seconde ( na switchen ) al duidelijk dat 1 van deze speakers wel heeeeel bijzonder was.

jongens Bedankt !!!!!

morgen de lange versie  :)

vr gr jeroen


Harry HT

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

riwi

Dus je vrouw heeft de beslissing geforceerd  ;) en de kleur van de speakers is doorslaggevend gebleken  ;D  >:D

R


garmtz


bmateijsen


Scarp


garmtz

Quote from: Scarp on April 28, 2004, 08:03:25
Heb ik iets gemist ofzo? Was er een meeting ofzo?

Yep. Maar waarom zou je iets gemist hebben dan? ;D

Scarp

Ik bedoel, ik zag eerder niets van dit alles op het forum, dus dacht ik dat het ergens in een ander topic gestart was. Maar goed, we horen dan nog van jeroen zelf wel wat er nou is.

Blijkbaar zijn er dus een paar speakers beluisterd :)

garmtz

Hoi Scarp, het was een erg spontane bijeenkomst. Jeroen had een paar Diapason Adamantes op proef in huis. Daarna ben ik nog meegegaan naar Spacebass om bij hem te luisteren. 2:30 uur thuis...  ;D

Spacebass

Woehaa ben er weer ff!!  ;D

Graag gedaan Jeroen!
Ik moet jou eigenlijk bedanken Jeroen! Het is echt een genot om naar de SF te luisteren..  O0

Ja die afterparty bij mij thuis was  O0 Garmt  ;D

jeroenskie

Ik had het gevoel dat ik iets miste in het laag ... iets wat de cremona auditor voor zo'n kleine speaker uitermate goed doet, maar hij " mist " een beetje druk ( tenminste dit denk ik ).

Ik heb een paar dagen geleden de Adamantes opgehaald en heb deze direct neergezet om ze lekker te laten spelen zodat ik een beetje aan de klank kon wennen.

Ben de afgelopen dagen  er een paar keer voor gaan zitten en bemerkte dat het laag dikker was en meer druk leverde ,was dit misschien wat ik miste bij de cremona auditor?????
Dit maakte me een beetje onzeker over de sonus die ik de afgelopen 2 dagen niet meer had gehoord .

Aangezien Garmt zijn kemp nog wilde hebben ,ben ik gelijk maar zo brutaal geweest om te vragen of Garmt en Space wilde komen om mij te helpen met  luisteren.

Zo gezegd zo gedaan ,Garmt en Space waren als altijd hiertoe bereid en het " feest " kon beginnen .

Ik had voor de gelegenheid de bank een stuk van de muur geschoven en nu konden we met zijn drieen relaxed op de bank zitten,met een goed uitzicht op de denkbeeldige stage.

Ik heb ineerste instantie de cremona's neergezet om dat deze voor mij ( en de rest ) een speaker is die als referentie kan gelden in mijn set .

We zijn begonnen met een cd van de Choral creek(RR) (mannenkoor).
Gelijk was ik alweer gerust gesteld ..Wat zijn die cremona's toch  mooi .
Wat ik mooi vind aan een speaker is als ie een hele diepe en brede staging heeft , als ie laat horen dat in een mannenkoor niet iedereen op elkaars shoot zit ,maar dat ze naast en achter elkaar staan .

De rust die er is op het moment dat men adem haalt was enorm en viel mij op dit  was voor mij een bewijs dat de kemp hierook een  goed steentje in bijdraagd( er was meer rust dan voorheen ) 

Tijd voor een andere cd de ........ ben hem vergeten,had hem opgeschreven maar helaas vergeten  mee te nemen .

Was iig een onwijs mooie cd van Garmt  het was een koor( jongens).
Hierin zong een jongentje die zo'n mooie stem had dat het af en toe net was alsof je naar een fluit zat te luisteren!!!!!!
Ook met deze cd was de plaatsing ( diepte ) zo goed dat Garmt zelfs zei .dat ie het zelden zo precies had gehoord ,nou dat is altijd leuk om te horen .
Er werd meer gezegd hoor, maar moet natuurlijk niet al het gras voor de voeten van de 2 andere " resecenten"    weg maaien.( als ze tijd/zin  hebben natuurlijk)

Toen weer een cdtje erin ( weet niet meer welke ).....

En weer een cdtje erin ,nu een cdtje van Space ,een soort jazz met cubaanse invloeden ( of andersom ) dit was even andere koek ,hierin hoor je de cremona's het moeilijker hebben, ze doen het goed hoor ,maar op het moment dat er een erg lage bass is ( Space kan dit goed beschrijven ) en een bass drum komt erbij  dan word de erg lage bas          zeg maar weggedrukt en dat is erg jammer .

Toen werd het idee geoppert om ipv de cremona's full range te belasten ze af te kappen op 80 herz en de sv de rest te laten doen.

Dit klonk goed ,dus zo gezegd zo gedaan ,het enige nadeel wat er dan onstond was dat de dac's van de av8 werden gebruikt en niet meer van de dv 27 en deze zijn in mijn mening suprieur ( maar sinds de komst van de audionote nog maar marginaal ) .

Ik heb dit wel allemaal ingesteld echter was het geen goed plan om deze verandering voor nu door te trekken in de luisteressis anders moesten we we overnieuw gaan luistern in de configuratie .

Vevolgens hebben we de Adamantes neergezet MOOIE speaker om te zien ,al is de cremona in mij opinie iets mooier gestyled .

Nou nu het eerst cdtje erin ( de laatste geluisterd op de cremona's) Space had er 1 seconde voor nodig om te horen dat het laag idd vetter was maar minder gedefineerd.
In het volgende nummer ( zelfde cd) kwamen de tekortkomingen van ook de Adamantes naar voren ,maar deze was hierbij ook minder ruimtelijk en " harder " in het midhoog .

Aangezien smaken verschillen ( je hebt namelijk mensen MET en mensen ZONDER hahaha) kan dit voor de een een pre zijn en voor de ander juist een nadeel .
Op mij kwam het in deze muziek niet echt storend over maar ook niet iets van WAUW .

Snel een andere cd op HET jongens koor van Garmt .
Dit was klaar als een klontje ,de Adamantes deed het echt niet slecht hoor want het is gewoon een onwijs mooie speaker ,maar het na/ voordeel is dat je hem 1 op 1 vergelijkt, en in dit geval was de Cremona ZOVEEL  meer vanzelfsprekend .

Ik had het gevoel dat je bij de cremona echt kon weg dromen in de muziek ,en dat miste ik bij de Adamentes hij was ZO nadrukkelijk aanwezig dat je echt op het vervelende af erbij word betrokken .

Ik noem het " Vervelend" ,maar deze ervaring die word door  sommige (veel)mensen juist als ZEER positief word ervaren , het was dus gewoon niet mijn ding .

Garmt het nog een cd waar de voor en de nadelen van een speaker heel erg sterk in naar voren komen ,maar ook van deze ben ik vergeten hoe hij heet ( ligt ook thuis) ik zal deze snel invoegen )
Er waren klanken van een harp en water ( en nog veel meer hoor)  maar bij de adamantes Zei Space heel mooi dat het klonk als of ze water in een doosje lieten klotsen ,bij de cremona zaten we weer gezellig te spartelen op de oever van een beekje. 

Wat betreft deze cd zal ik Garmt en Space het woord laten doen ,want deze kunnen denk ik de ervaring beter beschrijven dan ik .

Dus garmt en Space Als jullie zin hebben GRAAG .

Vr gr jeroen

Ps stoor je aub niet aan de vele fouten in het schrijven .
psII hoor ook graag de afterparty ervaring :O)

R

Interessant om te lezen jeroen. Leuk trouwens zo'n bijna spontane luistersessie. Nu heb je me nog benieuwder gemaakt naar de klank van die dingen... :D. Trouwens zijn de SF's 10 x mooier om te zien. Ben ik er nu een met of zonder smaak? Ben benieuwd wat SB en garmt te melden hebben. Voor jou was het besluit simpel? Zitten die adamantes in dezelfde prijsklasse?

jeroenskie

Je bent er een met smaak hihihi.
ja adamantes zijn dezelde prijsklasse.
en dat zijn ze ook zeker waard ,maar voor mij was de cremona het.

Kom een keer luisteren ! gezellig !

R


garmtz

Verdorie, enorme post getikt, WEG!!!  ::) >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(  Geen zin meer om opnieuw te tikken, sorry.

R

Komt morgen wel. Je krijgt dan ineens het gevoel dat je toch je ei kwijt wilt. Das wel minder ja, had ik laatst ook.

Spacebass

Quote from: garmtz on April 28, 2004, 13:03:02
Verdorie, enorme post getikt, WEG!!!  ::) >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(  Geen zin meer om opnieuw te tikken, sorry.
Ik ken dat, wat ik bij zulke grote posts tegenwoordig doe is om ff de hele tekst eerst de kopieren en dan pas te posten. Kan je altijd nog plakken als het posten fout gaat...

Jeroen
ik zit ff in mijn pauze te kijken, maar zal proberen om vanavond mijn beleving weer te geven kan ik wat beter de tijd nemen  ;)

garmtz

Quote from: Spacebass on April 28, 2004, 13:42:30
Ik ken dat, wat ik bij zulke grote posts tegenwoordig doe is om ff de hele tekst eerst de kopieren en dan pas te posten. Kan je altijd nog plakken als het posten fout gaat...

Ik weet het, maarja, denk daar maar iedere keer aan...  :'(

B.J.

Quote from: garmtz on April 28, 2004, 13:03:02
Verdorie, enorme post getikt, WEG!!!  ::) >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(  Geen zin meer om opnieuw te tikken, sorry.

Elke post van mij van meer dan 3 regels doe ik al ff ctrl-a ctrl-c .  O0

jeroenskie

Quote from: garmtz on April 28, 2004, 13:49:00


Ik weet het, maarja, denk daar maar iedere keer aan...  :'(

AH neejoh Garmt .......ik vind het juist leuk om jou ding ook te lezen :'( ,kan je je er niet nog een keer toe zetten ? :-*

En dan ook nog met dezelfde bezieling als in de eerste( verloren ) post PLEASSEEEEEE ;D

vr gr jeroen

ps is leuk voor later als ik opa ben !

jeroenskie


garmtz

Ga het proberen...

Ik vind het altijd leuk om bij Jeroenski langs te gaan, vanwege de sublieme klank van de Sonus Faber Cremona Auditors en de leuke muzieksmaak van Jeroen... ;)  Vandaar had ik ook weer zin in dit bliksembezoek van Space en ik.

Op het moment dat SB en ik binnenkwamen stond een Requiem op het Reference Recordings label te spelen en viel me al gelijk op hoe 'lekker' de SF's (Sonus Fabers) klinken. Op een wat luider volume werd duidelijk dat ze een koor zeer homogeen kunnen weergeven, met een enorme diepte en een zeer preciese focus. Verder zijn de stemmen erg transparant en klinkt het geheel spannend en betrokken. Gewoonweg vreselijk muzikaal en vreselijk oncommercieel! Met mijn koor-CD werd dit bevestigd: een heel schoon en luchtig geluid, waarbij s-klanken noch slissend nog dof werden weergegeven en met een goede definitie in de stemmen, die op precies de juiste grootte werden afgebeeld. Heel lekker gewoon. Met een stukje hardere jazz van SB werd horbaar dat er een kleinere speaker stond te spelen. De natuur laat zich niet foppen! Na wat geëxperimenteer met het bass management van de Arcam Av8 (mooi ding!) werd er duidelijk dat het gebruiken van een crossover op de SF's deze ontlastte, waardoor het beeld losser en het laag gemakkelijker en rustiger werd weergegeven, met meer ruimteinformatie hoorbaar. Met een beetje tweakwerk zou een crossover en goede integratie met de sub wel eens heel wat beter kunnen klinken dan de speakers zonder sub. Ik zou hier gewoon een keertje mee willen stoeien een uurtje of 2... ;)  Het laag dat de speaker van zichzelf heeft is niet heel diep of sonoor, maar wat er is, heeft een zeer mooie detaillering, gelaagdheid en ritmische samenhang met de rest van het spectrum. Het valt me steeds op dat de Sonus Faber Cremona Auditor niet echt dingen fout doet, wat absoluut een compliment is voor IEDERE speaker, ongeacht prijsklasse.

Toen omgewisseld naar de Diapason Adamantes en er werd me eigenlijk al gelijk duidelijk dat deze speaker meer klinkt als een speaker en minder als een orkest/koor. Het is allemaal wat 'gewoner' en 'technischer' en mist de muzikale meesterschap, openheid en energie van de SF. Het boeit allemaal gewoon wat minder. Ik was hier eigenlijk wel verbaast over, want de Diapason staat toch te boek als een muzikale speaker. Hij is echter ook weer niet analytisch te noemen, want met een stukje Andreas Vollenweider (The White Winds) werd duidelijk dat er gewoon een stukje in het frequentiedomein mistte (ergens in het middengebied), wat de elektro-akoestische harp iets ontnam van zijn body en kracht. De transiëntweergave was wat mat en hierdoor mist het geluid wat opwinding. Het is allemaal wat erg lief en vrijblijvend en je hebt het gevoel de speaker een 'schop onder zijn kont' te moeten geven. Wellicht komt dit door het ver doorlopen van de tweeter naar het mid-hoog, of de smalle baffle rond de tweeter, die wat energie ontneemt van het hoog, ik weet het niet. Het laag is dieper, maar ook wolliger en trager dan dat van de SF. Dit kan heel erg gaan opvallen na langere tijd. Al met al een goed resultaat, maar zeker niet zo goed als de Sonus Faber.

Mijn keuze zou zonder enige twijfel de Sonus Faber zijn. Ik kan niet echt punten bedenken (op de basdiepte na) waar de Diapason beter was.

jeroenskie

HEEEEEEEl erg bedankt mooi verhaal !!!
volgende luistersessie zal de Cremona>>>>>>cremona Auditor als de cremona ALLES doet wat de cremona auditor doet en MEER  dan wordt dat de eerst volgende upgrade !

hopelijk tot snel !!!!!! doeiiiiiiii 

Scarp