Surround naar stereo > Marantz SR7009 naar Cambridge 651W naar CXA80

Started by Matthijs1973, February 14, 2018, 15:08:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Matthijs1973

wat een twijfel en onrust...maar dan toch... mijn setup was: Marantz sr7009 /ud7007 op bowers 683s2 / HTM61s2 en M1 als rears. Aangezien ik surround niet gebruik alle speakers verkocht en de Bowers 685s2 als speakers geplaatst op goede stands. Al een hele verbetering, veel beter te plaatsten in onze kamer, de 683 konden hun geluid gewoon niet kwijt (oa door bank, tafel, etc). Nu denk ik erover om de receiver te verkopen en een goede degelijke stereo setup terug te kopen. Ik kan een setup aanschaffen van Cambridge Audio, de Stream Magic 6 en als versterker de 651W. De streamer omdat ik de tv box digitaal daarop wil aansluiten, vooral spotify connect luister en af en toe via de NAS. De Marantz UD hou ik dan nog even voor de zeldzame Blu-ray die we kijken. Grote vraag en onzekerheid, zal ik geluidsverbetering ervaren? Ik verwacht en hoop van wel uiteraard, zeker als ik in de nabije toekomst wat 'serieuzere' monitors wil aanschaffen. Wellicht iemand ervaring met de Cambridge en een dergelijke verandering?
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

WilcoD

Hier hetzelfde verhaal echter heb ik een Arcam receiver en wil deze ook gaan vervangen voor een stereo exemplaar.

De keuze is reuze, dat is zeker.

In jou geval verwacht ik een serieuze verbetering qua geluid.

Zelf kijk ik naar diverse merken versterkers en ga daar een losse dac bij kopen.

Eerst luisteren voordat je iets gaat kopen is het advies...

activ

Inderdaad eerst luisteren, Marantz en Cambridge is nogal een groot verschil in sound.

Matthijs1973

#3
afgelopen zaterdag een Cambridge 651W en Stream Magic 6 opgehaald. Dit setje netjes op het stereomeubel gezet om een paar dagen te testen en te luisteren samen met mijn vriendin. Eigenlijk waren we er na 2 nummers al snel achter dat de Cambridge set blijft staan. Het verschil in geluidskwaliteit via bijv. spotify connect is echt goed te horen. De Cambridge geeft veel meer detail weer, stemmen zijn helderder, meer tusssengeluidjes in de muziek (zoals mijn vriendin dat noemt), de hele set klinkt gewoon een stuk levendiger. Hetzelfde hoorde we bij testen met cd's afspelen (via mijn Marantz ud7007) en geluid via de settopbox van KPN. Daarbij is het gebruiksgemak van de StreamMagic met de Cambridge Connect app bijzonder aangenaam. In mijn situatie dus absoluut een verbetering. Was nog wel even puzzelen met alle aansluitingen. Op de 651W kan je alleen de StreamMagic aansluiten (heb ik nu via XLR) en op de StreamMagic kun je 1 extra digitale bron invoeren (nu de TVbox). Om ook de BluRay speler aan te sluiten heb ik via MP vanmiddag een Audio Dacmagic gehaald waarop de Bluray en TVbox worden aangesloten, de Dagmagic vervolgens weer op de StreamMagic. Een beetje gekunsteld, maar leuke aanleiding om te sparen voor een Azur 851A als volgende gewenste upgrade ;-) De Marantz SR7009 en de UD7007 gaan de verkoop in.......
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

WilcoD

Fijn dat het zo goed uitpakt in jou/jullie geval.

Ik moet nog even sparen en wil ook nog graag een draaitafel en dergelijke maar dat is nog toekomst muziek  :colgate:

Marco66

Mooie set zo  :clapping:
Speel nu met de 851D dac/voorversterker en erg blij mee!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Matthijs1973

#6
ondertussen al wat gewisseld hoor ;-) wissselen met de Dacmagic was niet heel handig. Kon voor een leuke prijs een CXA80 en CXC loopwerk krijgen dus die staan nu samen met de StreamMagic en een 650BD speler te spelen. Wat meer aansluitmogelijkheden en bedieningsgemak. Maar bovenal een heerlijke sound en weer een prikkel om lekker cd'tjes te spelen. Volgende plannen zijn Q Acoustics 3050 of Concept 40 speakers ;-)

NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Xander32

Je hebt al een mooi upgrade pad gelopen  :). Erg herkenbaar de uitgangspositie, een ht set, welke in de loop der tijd steeds minder voldeed.

Ik vraag mij af of je ook cd's blijft draaien met het streamen tevens binnen handbereik. Wellicht nu ff omdat het weer ff nieuw is. Waarom wil je over op andere speakers? En waarom naar de genoemde? Heb je deze al mogen beluisteren?

Quote from: Matthijs1973 on March  8, 2018, 20:32:31
ondertussen al wat gewisseld hoor ;-) wissselen met de Dacmagic was niet heel handig. Kon voor een leuke prijs een CXA80 en CXC loopwerk krijgen dus die staan nu samen met de StreamMagic en een 651BD speler te spelen. Wat meer aansluitmogelijkheden en bedieningsgemak. Maar bovenal een heerlijke sound en weer een prikkel om lekker cd'tjes te spelen. Volgende plannen zijn Q Acoustics 3050 of Concept 40 speakers ;-)


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Matthijs1973

Streamen via NAS en vooral Spotify doe ik al een tijdje, alleen niet op hoge kwaliteit en het geluid van een cd heeft voor mij nog steeds meer 'inhoud' ;-) Maar idd, met de app van Cambridge is streamen al een stuk gebruiksvriendelijker, zelfs mijn vriendin gebruikt het nu af en toe.

De speakers, tja. Ik had B&W683S2, grote vloerstaanders die op zich prima klonken. Ik had alleen altijd het gevoel dat de rechterspeaker veel te opgesloten stond in de hoek en het geluid daar niet echt los kwam omdat hij ook nog eens redelijk dicht tegen een bank stond aan te spelen. Aangezien verandering van interieur op dit moment niet aan de orde is heb ik wat getest met B&W686s2 monitors die ik op zolder gebruik. En daarmee kwam het geluid een stuk beter en helderder de kamer in waarbij ik het gevoel had midden in de muziek te zitten. Conclusie, monitoren op een standaard zorgen bij mij voor een goed stereobeeld. Ik speel nu met B&W685s2 en dat is eigenlijk wel naar tevredenheid, zeker met de nieuwe set erachter. Alleen toch heb ik af en toe het gevoel dat er wat 'body' mist. Dat is op te lossen met een subwoofer (wat ik eigenlijk niet echt wil plaatsen) maar misschien ook wel met vloerstaanders waarbij de woofer en tweeter geplaatst zijn aan de bovenkant van de kast en dus boven de rand van mijn bank. De Q acoustics voldoen daar beiden aan, en wellicht nog belangrijker, zien er ook nog eens erg goed uit en komen overal goed uit testen en reviews (zegt niet alles, weet ik). Maar idd eerst eens gaan luisteren, hoewel ik al een leuke aanbieding kreeg van sponsor Marcel ;-)

oh ja, zo stond de set
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Toni71

Probeer eens Qobuz of Tidal op je set. Dat klinkt nog prettiger.

fasteddie


Matthijs1973

huidige staat ;-) welke overigens vooral is ingegeven door de jonge hond (pup van 4 mnd nu) die we sinds de kerstdagen in huis hebben. Om de stereocomponenten te beschermen heb ik een frame met speakerdoek voor de kast gehangen en de speakers met stands verankerd aan lekker zware tegels. Vanwege de pup eigenlijk ook besloten om vloerstaanders nog maar even niet te doen. De Q acoustics zijn wat lastig te verankeren aan tegels. Tot nu toe heeft ze nog niet aan tafelpoten of andere meubels geknaagd maar ik ga het risico met nieuwe speakers niet nemen.



NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

fasteddie