Gain

Started by buizesmurf, January 29, 2018, 12:31:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

buizesmurf

Ik gebruik mijn dac ook als voorversterker/volume regelaar.Nu heb ik na een verhuis andere speakers,de vorige matchte niet echt met de kleinere ruimte nu.Vroeger kon ik met de volume op 0 db,dus volledige uitsturing luisteren.Soms voor stillere opnames zetten ik de uitgang van het dac zelfs op 6V i.p.v. 2 volt.
Nu met de andere speakers,rest van de set is dezelfde zit ik tussen de -20db en -10db.
Volgens de gebruiksaanwijzing beste onder de -20 en beter zelfs onder de -10db te blijven i.v.m. verliezen.De eindversterkers zijn met een mug stage 12SL7.Heb deze al vervangen voor de 12SN7 ervoor om een lagere gevoeligheid te verkrijgen.Heb al geprobeerd met rothwell verzwakkers,-10db die ik nog had liggen.Nu kan de volume bijna helemaal open zoal ervoor,maar toch met aanzienlijk verlies van kwaliteit,kleinere soundstage,minder diepte en dynamiek.
Graag u mening en eventuel voorstellen en ervaringen.
Het dac is een dCS Elgar.

Rowdy

Zoiets als de Rothwell verzwakker kan gebruikt worden, maar dan wel met de juiste impedantie.
Nu weet ik niet de uitgangsimpedantie van de DAC en de ingangsimpedantie van de eindversterker.
Stel de uitgangsimpedantie is 100 ohm en de ingangsimpedantie is 10 kohm (10.000 ohm) dan moet de impedantie van de verzwakker ongeveer 1k ohm (1.000 ohm) zijn. 10 x 100 ohm = 1.000 ohm en 10.000 : 10 = 1.000 ohm.
Volgens mij had de Rothwell een impedantie van 30 kohm.