Tips upgrade beamer

Started by Focal82, January 3, 2018, 14:33:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Focal82

Ik ben onlangs verhuisd en wilde van de gelegenheid gebruik maken om een nieuwe (2e handse) beamer aan te schaffen ter vervanging van mijn optoma hd141x.

Ik heb de optoma eigenlijk uit nood aangeschaft. Mijn panasonic plasma hield er plots mee op en had maar een klein budget voor een vervanging. Gezien led mij niet kan bekoren en oled buiten budget viel is mn keuze op de optoma gevallen.

Inmiddels projecteer ik op een kingpin vfs-210 en ben hier voor wat het heeft gekost best tevreden mee.

Dit ervaar ik momenteel als nadeel:
- de optoma produceert erg veel geluid.
- bij egale vlakken (bv lucht) wordt het hele vlak erg "vreemd". Net alsof alle kleurnuances samen tot een kleur worden gevormd oid. (Is hier een naam voor?)
- zwartwaardes zijn niet erg goed te noemen.
- wanneer de camera met een beetje teveel snelheid draait wordt het beeld erg onrustig. Dit zie je op veel tv's ook maar op dit formaat is het bijna onkijkbaar.
- gamen vind ik niet prettig. Het beeld dat word weergegeven klopt gewoon niet. Ik vind dit zo onprettig dat ik dit ook niet doe.

De situatie waarin de beamer wordt gebruikt is als volgt:
-woonkamer met witte muren en plafond.
-scherm is vfs-210
-kijkafstand is 4.9m en op deze afstand zou de beamer ook ongeveer komen te hangen.
-Als de beamer aan het plafond hangt is deze zo'n 1.5m van mijn oor. Dit ivm geluid beamer.
-hij wordt met name s'avonds gebruikt en wanneer kwaliteit ertoe doet wordt alles verduisterd.
-kinderen willen overdag nog wel eens een film oid kijken. Kwaliteit doet er dan niet echt toe maar moet wel fatsoenlijk zichtbaar zijn.
-er word gewoon tv op gekeken, films mee gekeken en de ps4 gaat ook regelmatig aan.
-mijn budget ligt tussen de 1000 en 2000 euro.

Ik heb wat rond zitten kijken voor een 2e handse met het idee dat ik met mijn budget daar het beste mee uitkom. De volgende ben ik tegen gekomen.

-epson tw9200. Wat ik erover heb gelezen is deze erg goed. Wel lees ik dat deze veel geluid maakt.
-sony hw55. Eigenlijk lees ik hier enkel positie dingen over.
-jvc x500. Deze lijkt mij het beste beeld weer te geven. Enkel ben ik bang dat deze niet zo geschikt is voor in een woonkamer en ook zou meer geluid maken.

Alle info is welkom.

Groet Roel

reza

Hoi,

De jvc wordt afgeraden om mee te gamen. Dus dat is al een dingetje. Komt indd beter tot zijn recht in een batcave, al zou het plaatje er uiteraard nog wel prima uitzien.
De Sony en de Epson zijn prima om mee te gamen.
Vergeet niet dat alle drie de projectoren home cinema zijn, dus het beste tot hun recht komen als ze in een wat donkere ruimte komen te hangen.
Alle drie de beamers zal je op 1,5 mt volgens mij echt niet goed horen. Mijn jvc x500 staat op een halve meter afstand en die hoor je echt niet als de film aan gaat. Ik persoonlijk zal je wel af willen raden om ook gewoon tv te gaan kijken op je projector. De 'kracht' van je grote scherm is er dan al vrij snel af.
Voor alle drie de projectoren is iets te zeggen. Ze hebben allemaal hun plussen en minnen. Probeer ze eens te gaan bekijken, met geen van drie zal je teleurgesteld zijn, zeker niet vergeleken met wat je nu hebt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Raymond187

Ik heb sinds kort de Sony HW55. Hiervoor had ik een Epson 5500. De Epson in low lamp en eco modus maakt 2 x zoveel geluid als de Sony.

De Sony hoor ik totaal niet, zelfs niet als ik de lamp in high

denoontje

Quote from: Raymond187 on January  3, 2018, 21:37:55
Ik heb sinds kort de Sony HW55. Hiervoor had ik een Epson 5500. De Epson in low lamp en eco modus maakt 2 x zoveel geluid als de Sony.

De Sony hoor ik totaal niet, zelfs niet als ik de lamp in high

De epson maakt wel geluid, maar is al beter als je hem op zijn voetjes zet (plankje of box aan plafond ipv beugel) en is bij film prima qua niveau (wel de iris uitzetten)

Focal82

Bedankt voor de reacties.

Ik ben vandaag in een winkel wezen kijken waar ze sony beamers vekochten. Hier werd mij de hw45 aangeraden. Alles erboven met dezelfde resolutie zou overkill zijn gezien hij niet in een batcave komt te hangen. Als ik het goed heb zijn de drie beamers die ik aangaf hoger in kwaliteit en dus overkill.

Er zijn trouwens sowieso weinig winkels waar je even binnen kunt lopen voor info. Ik wil morgen even bij beamerwebwinkel in ijsselstein gaan kijken. Deze zouden ook een showroom hebben.

@reza
Gamen is wel een belangrijk punt. Ook snap ik e punt van het tv kijken, dit is dan ook met name voor de kids. Ikzelf kijk nauwelijks gewoon tv. 

@raymond, denoontje
Het geluid is voor nu mn grootste ergenis aan mn huidige beamer. Met name als er in een film een stil (vaak spannend) stuk zit en ik hoor iets boven de stilte uitzoemen trekt me dit gelijk uit de film.

reza

#5
Dan zou de x500 afvallen en is misschien ook wel overkill indd :D
Die HW45 is een leuke machine, ik weet niet wat ze er voor vragen maar de prijs vind ik ook altijd belangrijk. Wat kost het en wat krijg ik er voor terug. Ik kan mijn geld maar 1 uitgeven en wil dus de meeste 'bang for the bug'.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Thamaesta

In ijsselstein kan je een prima vergelijk maken tussen verschillende (nieuwe) projectoren.  Ik ben daar toen ook wezen kijken voor een vergelijk tussen een epson tw7300 en de sony hw45. Bij mij is het uiteindelijk een sony hw 40 geworden.

Verschil tussen epson en sony was voornamelijk het analoge, filmisch beeld en kleur weergave wat mij persoonlijk meer aansprak. De sony ging iets dieper het zwart in t.o.v. de tw7300. Dus een HW 55 zal nog dieper dan de hw45 gaan, maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de tw9200/9300
Daarnaast gebruik ik de sony ook om af en toe eens op te gamen en dit gaat voortreffelijk zonder teveel lag.

Bij mij hangt de sony in de woonkamer met witte muren en plafonds, kan goed verduisteren (vooral savonds ;D) en geeft alsnog een zeer mooi plaatje. Zwart kan iets dieper maar voor de woonkamer ben ik content
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

N1v3K

Ik heb een HW45 hangen en projecteer ook in de woonkamer.
Je mag best een keer komen kijken ;)

Focal82

Inmiddels wezen vergelijken in ijsselstein. Ze hadden de 65es en tw9300 voor me neergezet ter vergelijk. Zoals ik begreep was het enige verschil tussen de 45es en 65es de iris. Dus bij uitschakelen hiervan is de 65es identiek aan de 45es.

Ik heb vergeleken met de film avatar en wat lichte, donkere en actievolle scènes bekeken. Ook hebben we de ruimte wat verlicht tot het punt dat ik thuis zeker kan evenaren.

De sony gaf voor mij het mooiste beeld en vond ik het prettigste kijken. Bij de snelle scènes zag ik bij de epson af en toe wat ghosting. En er leken soms om de personages een soort van randje te lopen. Weet niet of dit een bekend fenomeen is maar bij de sony had ik van beide geen last.

Voor wat betrefd de sony. Het vergelijk met iris aan of uit vond ik ook duidelijk aanwezig. De details en het diepte in het zwart werden veel groter wanneer deze aanstond. Het leek wel of er een waas over het beeld viel wanneer de iris uit werd gezet.
Wel lees ik net dat een forumlid problemen heeft met gamen op de 65es. 

Ik weet niet hoe de 65es presteert tegenover de 55es?

Nu gaat er binnenkort ook een jvc x5000 in de verkoop. Jaartje oud en nog een jaar garantie en 450 uur op de lamp. Helaas niet in de buurt dus even een vergelijk maken wordt lastig.

Kwa prijs is een 55es het goedkoopst maar waarschijnlijk is deze niet meer met garantie aan te komen, daarna de jvc en dan de sony.

@N1vrK  Bedankt voor je aanbod. Maar als de verkoper gelijk had is deze identiek aan de 65es maar dan zonder iris. Super mooie beamer maar ik vond de iris wel een meerwaarde hebben.

J.A.F._Doorhof

Als je ze gecalibreerd wilt zien kom dan 16 februari naar onze demo dag (19:00).

We hebben dan verschillende units naast elkaar. Epson, Sony en JVC.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raymond187

Quote from: Focal82 on January  6, 2018, 17:23:01

Ik weet niet hoe de 65es presteert tegenover de 55es?

Kwa prijs is een 55es het goedkoopst maar waarschijnlijk is deze niet meer met garantie aan te komen, daarna de jvc en dan de sony.

Elk nieuw model heeft wat verbeteringen, maar verschil tussen de 55 en 65 vond ik niet wereld schokkend. Verschil tussen de 65 en de 760 dan weer wel, maar daar is de prijs ook naar.

Ik heb onlangs een HW55 2e hands gekocht voor €1000, met 300 uur op de lamp en garantie. Ze zijn er dus wel. Just saying  8)
Quote from: Focal82 on January  3, 2018, 23:39:59

@raymond, denoontje
Het geluid is voor nu mn grootste ergenis aan mn huidige beamer. Met name als er in een film een stil (vaak spannend) stuk zit en ik hoor iets boven de stilte uitzoemen trekt me dit gelijk uit de film.
De HW55 (ISF gekalibreerd) hoor ik echt niet, ook niet tijdens stille scenes, en de PJ hangt 2M boven mijn hoofd. De HW65 zal dan net zo stil zijn.

Quote from: denoontje on January  3, 2018, 22:07:06
De epson maakt wel geluid, maar is al beter als je hem op zijn voetjes zet (plankje of box aan plafond ipv beugel) en is bij film prima qua niveau (wel de iris uitzetten)
Klopt, maar zelfs staand, maakte mijn Eh5500 veel fan noise. Daar ergerde ik me ook enorm aan. Ben blij dat ik nu niks meer hoor  :pompom: