Homey - Alles in huis verbonden

Started by Markless, December 14, 2017, 16:57:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Quote from: Refie on September 12, 2022, 15:54:26
Poeh, wat was een dedicated smarthome oplossing hier goed geweest...
Wat bedoel je precies?

Quote from: HJ2 on September 12, 2022, 15:55:01
Standaard homey zou dat prima moeten draaien denk ik
Duidelijk, dank je

Refie

Quote from: mikekiwi on September 12, 2022, 16:44:22
Wat bedoel je precies?
Veel losse eilandjes hardware en data te veel op externe servers.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

mikekiwi

#52
Quote from: Refie on September 12, 2022, 21:35:53
Veel losse eilandjes hardware en data te veel op externe servers.
Is dat niet waarom (o.a.) de Homey is uitgevonden? Kan niet bedenken hoe ik mijn situatie betaalbaar (!) zou kunnen stroomlijnen tot een ideale situatie. Tuurlijk kan ik zorgen dat ik geen shelly heb achter een stroompunt maar een zigbee iets. Met de schaalgrootte bij mij thuis (erg beperkt m.i.) is dit allemaal prima te overzien lijkt mij.

Maar tips zijn altijd welkom!  :thumbs-up:

Wotnix

Quote from: mikekiwi on September 12, 2022, 13:09:26
Vraagje: ik heb heel even kort Homey gehad en ben daarna geswitched naar Home Assistant. Dit om meer met dashboards te doen. Heb ik ook gedaan, maar gebruik ze eigenlijk nooit.

En dus denk ik - omwille van gebruiksgemak - erover om te weer terug te stappen naar Homey. Onderstaand een lijstje met zaken die nu actief zijn in HA. Volgens mij is dit niet Heavy-Use genoeg om de dualcore versie van de Pro te moeten kiezen. En lijkt mij de goedkopere versie afdoende. Toch?

- Hue verlichting
- Zigbee (temp-, licht- en deursensoren, Ikea-knop om volume Google Home aan te passen, slimme stekkers)
- Shelly wifi (schakeling op basis van deursensor)
- Nefit Easy (thermostaat)
- Somfy (Connexoon voor screens en zonnescherm)
- Youless (Energie-monitoring)
- GoodWe omvormer (zonnepanelenmonitoring)
- Google Home
- Daikin
- Badkamerverwarming (nog te doen, wordt Tado/Plugwise/IR-paneel/Zigbee-stekker)
- Spotify

Waarom gebruikte je de HA dashboards niet?
Als ik de dashboards van Homey bekijk, dan vind ik het maar zo-zo.

Het mooie van HA is, dat je vrij bent in het ontwerp van je dashboard.
Ik gebruik Mushrooms, maar je hebt bv Minimalist die veel lijkt op de Homekit.

Hier draait Home Assistant op een dedicated NUC. Om de twee dagen wordt er een back up weggeschreven naar een NAS.
En als ik de prijs van een Homey bekijk dan vind ik dit een dure aangelegenheid, temeer ik geen zichtbaar apparaat wil in mijn woonkamer.

Kijk maar eens hieronder:

https://youtu.be/q9LjEV5dgMQ
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

mikekiwi

#54
Quote from: Wotnix on September 19, 2022, 12:27:41
Waarom gebruikte je de HA dashboards niet?
Als ik de dashboards van Homey bekijk, dan vind ik het maar zo-zo.
Ik ken dat soort filmpjes en daarom ben ik ook naar HA geswitched. Dashboard gemaakt, leuk tabletje opgehangen met Fully Kiosk Browser die automatisch inschakelt als beweging wordt gedetecteerd. Pagina 2 van het Dashboard toont onze gezinsagenda in een groter lettertype waarmee ik het redelijk op afstand kan aflezen.

In praktijk stond de tablet >80% van de tijd op de agenda. Het huis is ook weer niet giga-volgehangen met devices en alles wat er wel is, wordt slim aangestuurd met sensoren (licht- en beweging) of schakelt dingen aan/uit op basis van zonsopkomst en zonsondergang.
Knoppen om in te drukken heb ik niet nodig, alles wat ik slim zou willen bedienen doe ik mijn stem via Google Home of een snelkoppeling vanuit Google Home op mijn telefoon (vooral screens en zonnescherm bedienen).
Gaat sneller dan gebruik te maken van de HA-interface is mijn ervaring.

Inmiddels staat de Homey hier zijn ding te doen en was in een middagje up- and running.

Over de stabiliteit van HA overigens niets te klagen (draai ook op een NUC); wel af en toe met HA-updates dat in 1 keer de verlichting (Hue) niet meer werkte. En een verdwaalde lamp die niet meer werkte dacht ik, maar die doet het nu ook met Homey niet (Ikea Tradfri).