CD loopwerken

Started by Vhond, October 28, 2017, 13:15:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

Oud of nieuw/modern loopwerk?

Wat valt er te zeggen over de kwaliteit van modernere CD loopwerken tov 'antiekere' loopwerken?

BV. VRDS loopwerken van TEAC, Wadia,  TL loopwerken van CEC, Marantz loopwerk, Sony SE loopwerken versus CXC loopwerk van Cambridge audio, Naim loopwerken??

Pjotr27

Tja wat wil je uitgeven? Een nieuw loopwerk zal niet veel beter klinken als de oude "toppers" zoals CEC, Accuphase, Marantz.
TEAC / WADIA zijn technisch mooi maar klinken ook iets anders..
Het enige probleem zal onderdelen kunnen zijn als er iets stuk gaat.
Ik had een oude CEC TL2X en was daar uiterst content mee, vergeleken met een nieuwe CEC (CD5) was het enige echte verschil dat de nieuwere puck (op de cd) beter klonk als de oude. Even als indicatie: een oude TL2X koop je rond de 750 euro, een nieuwe CD5 kost tegen de 3000 euro..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Vhond

Hoe anders klinken Wadia en Teac tov de anderen? En zo'n Cambridge CXC is dat veel minder dan de ander hier genoemde merken?

felix01

Quote from: Vhond on October 28, 2017, 19:15:10
Hoe anders klinken Wadia en Teac tov de anderen? En zo'n Cambridge CXC is dat veel minder dan de ander hier genoemde merken?

persoonlijk zou ik meer voor ouder top-loopwerk gaan ,dan voor een nieuwe CA CXC...;hangt uiteraard ook van budget af en wat er momenteel op de markt is.
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Vhond

Want de CXC stelt niet veel voor?? Omdat??

Oudere loopwerken hebben vaak als nadeel als dat er iets kapot gaat het heel duur is om eea te vervangen (bv. lasers van Sony loopwerken)

Pjotr27

Quote from: Vhond on October 31, 2017, 13:51:06
Want de CXC stelt niet veel voor?? Omdat??

Oudere loopwerken hebben vaak als nadeel als dat er iets kapot gaat het heel duur is om eea te vervangen (bv. lasers van Sony loopwerken)

Tja, een Cambridge CXC speelt echt wel een aantal klassen minder als een tweedehands CEC, TEAC of WADIA.
Maar goed de nieuwprijs van de laatste drie is ook een aantal keren duurder als een Cambridge. En dat zie je niet alleen in electronica maar ook in het loopwerk terug. Een TEAC is gewoon veel degelijker gemaakt bijvoorbeeld.

Je vroeg naar de verschillen tussen een aantal merken:
Bij deze laatste drie is het veel meer een 'smaak' kwestie dan welke beter is.
CEC heel muzikaal maar wellicht wat minder definitie en audiofiel. TEAC prachtig qua bouw maar ook wat technisch klinkend, WADIA zit er een beetje tussenin.

Maar wat er ook hier geschreven wordt: tweedehands is een en ander ook afhankelijk van de markt. Wat is er te koop en tegen welke prijs.
Als je nieuw wilt kopen: degene die een SANYO laser gebruiken klinken het beste.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Vhond

Bedankt voor je antwoord Pjotr27, maar ik mis een beetje het verhaal van een goede voeding en de kwaliteit van de klok die af moet stemmen met de klok in de DAC.

Ik begrijp dat jij heel veel ophangt aan de laser??

Vind het moeilijk om in te schatten wat daarin de laatste jaren in verbeterd is tov de 'oud-gedienden'.


chansig

Wat doet die Cambridge verkeerd dan ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RonK.

Quote from: chansig on October 31, 2017, 18:10:55
Wat doet die Cambridge verkeerd dan Gr. Hans

De CXC transport leest 0 en 1,tjes, die geeft hij 1 op 1 digitaal naar een extern aangesloten DAC.

Dat kan toch helemaal niet goed zijn,....  :threadclosed:

Pjotr27

Quote from: chansig on October 31, 2017, 18:10:55
Wat doet die Cambridge verkeerd dan ?

Gr. Hans

Niets , draait gewoon rondjes...

Natuurlijk is de voeding en clock belangrijk, maar luisteren staat bij mij op nummer 1. En als er een ding is dat veel verschil maakt dan is het wel een loopwerk...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Als hij niets verkeerd doet dan heeft de TS zijn antwoord.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Quote from: chansig on October 31, 2017, 18:10:55
Wat doet die Cambridge verkeerd dan ?

Gr. Hans
Dat het een Cambridge is.  ::) En dat het een plastic loopwerk heeft. Ik zou ook voor een oud topspelertje gaan met een gegoten loopwerk (Philips cdm 9 pro of iets in dit geest). Maar die Cambridge zal het ook prima doen, de vraag is alleen hoe lang.

Groeten...


chansig

De bouwkwaliteiten betwist ik niet. Voor het gevoel is een degelijk zwaar loopwerk natuurlijk prettig. De paar duizend euro zijn wat minder voor het gevoel. :D

Ik ken overigens geen van de loopwerken...dus vanuit audiofiel perspectief gezien zou ik eigenlijk mijn mond moeten houden.

Al heb ik ooit een keer een degelijk Rotel loopwerk gehad.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on November  1, 2017, 11:28:28
De bouwkwaliteiten betwist ik niet. Voor het gevoel is een degelijk zwaar loopwerk natuurlijk prettig. De paar duizend euro zijn wat minder voor het gevoel. :D

Ik ken overigens geen van de loopwerken...dus vanuit audiofiel perspectief gezien zou ik eigenlijk mijn mond moeten houden.

Al heb ik ooit een keer een degelijk Rotel loopwerk gehad.

Gr. Hans

Denk niet dat dat je gaat lukken zonder jezelf geweld aan te doen, Hans. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Klopt helemaal. Wegblijven zou een passend alternatief zijn...alleen niet voor mij. Anderen denken daar mogelijk anders over. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on November  1, 2017, 11:57:18
Klopt helemaal. Wegblijven zou een passend alternatief zijn...alleen niet voor mij. Anderen denken daar mogelijk anders over. :D

Gr. Hans

Nee joh....Beetje kleur tussen al het grijs ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Vhond

En welke oud gedienden zijn makkelijk repareerbaar op het moment dat je er nog een onderdeel voor nodig hebt?

Zoals eerder gezegd zijn bepaalde oude Sony laser onderdelen heel moeilijk verkrijgbaar (en heel duur, net zo duur vaak als de tweedehands prijs die je voor zo'n loopwerk neerlegt)

scrutinizer

#17
Die lijn kun je doortrekken voor de "oudgedienden" .......( die er toe doen)
Op CEC (Sanyo) na. ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

StereoMike

Quote from: scrutinizer on November  1, 2017, 12:20:11
Die lijn kun je doortrekken voor de "oudgedienden" .......( die er toe doen)
Op CEC (Sanyo) na. ;)
Het loopwerk zelf gaat zelden defect. Helaas geldt dat niet voor de laser.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

scrutinizer

......er sneuvelt ook nog wel eens een servo board  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

carlo

Mmmmm klankverschillen tussen loopwerken...? Verschil in degelijkheid en levensduur, daar kan ik me iets bij voorstellen ..maar eerlijk gezegd hoor ik geen verschil als ik ze direct aansluit op mn XD 600. Wel als dit analoog gebeurt om mijn andere sets.
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

Xander32

Geen idee wat zo'n Cambridge doet betreft prijs, maar als deze te overzien is, lijkt het mij wel een aantrekkelijk loopwerk. Geheel nieuw, een fris loopwerk en laser met garantie. Aansluiten op een fraaie dac en gaan maar.

Zo'n oude tank oogt en voelt wel indrukwekkend, maar dat zal voorts weinig zeggen over diens presteren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vhond

De Cambridge kost iets meer dan 500 euro en is inderdaad nieuw dan met garantie, maar ik ben meer benieuwd naar ervaringen mbt de klankmatige kwaliteiten tov de 'oud-gedienden'...

Pjotr27

Quote from: Vhond on November  2, 2017, 17:03:44
De Cambridge kost iets meer dan 500 euro en is inderdaad nieuw dan met garantie, maar ik ben meer benieuwd naar ervaringen mbt de klankmatige kwaliteiten tov de 'oud-gedienden'...

Dat zal niet meevallen om iemand te vinden die beide heeft gehoord...
Misschien kan je er een op proef krijgen en dan langs een forumlid met een "oud" gediende?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Xander32

Mijn aanname is dat in de loop der tijd cdp's/loopwerken steeds verder zijn door ontwikkeld. Dat maakt dat je anno 2017 voor aanzienlijk minder geld betere en meer betrouwbare techniek in huis kan halen. Voorts is mijn aanname dat vooral ook de (externe) dac het verschil zal maken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT